var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=34852;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("34852","0","עון בית עלי","26/05/14 09:11","כו אייר","תשע"ד","09:11","עלי","אמנם אינני מבית עלי, אעפ"י ששמי...
אבל תמיהה גדולה היא, הרי 'איש בחטאו יומתו' ומדוע לדורי דורות צריכים צאצאי בית עלי למות צעירים אם אינם עוסקים בתורה תפילה וגמילות חסדים כל ימיהם,
ניחא אדם כמוני, לומד דף יומי ומנסה להיות רופא נאמן, וטוב שברופאים ל..., אבל וכי אדם העוסק במלאכתו באמונה, והוא סנדלר ( יש עדיין כזו מלאכה ?... ) או חייט ( לפחות שמות משפחה כאלו יש...) או בנאי ( יהודי... ) ולומד דף יומי לפחות, ומתפלל תפילות היום ככל אחד מישראל, וכי אינו ראוי לחיים טובים וארוכים ? ומדוע דקדק הקב"ה עם רבה ואביי עד כדי כך ?
אשמח לקרוא תשובה...","209","","3630","True","True","False","","1025","194.114.146.227","0","0","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34853","34852","שתוק! כך עלתה במחשבה לפני!","26/05/14 09:20","כו אייר","תשע"ד","09:20","Almuaddib","","107","","3630","False","True","False","","153","195.200.205.133","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34855","34852","חומרת דינם של בנים ממשיכים","26/05/14 11:08","כו אייר","תשע"ד","11:08","אור חדש","עיין בהארה שבועית מהירושלמי
ולהוסיף ביאור לאור שאלתך:
חפני ופנחס העצימו והחמירו את גישתו של עלי אביהם, שעבודת ה' זקוקה לתיווך של הכוהנים והעיקר תלוי בהם כאשר מעשה או תפילה או לימוד של יהודי פשוט מזולזלים היו בעיניהם.
לדוגמא: מח' עלי ושמואל לגבי שחיטה בזר, הזלזול בתפילת חנה (תמה מה פתאום מתפללת במקום עבודת ה' בקורבנות) ומתוך כך הזלזול בנשים שבאו להביא קרבנן וזה מתוך המחשבה שהעיקר אכילת הכהנים.
מי שבא מבית עלי וממשיך לזלזל (או אף לא דבק במיוחד- מצד תשובת המשקל) באחד משלושת העניינים הנ"ל (גמ"ח תפילה ותורה) מצטרף חטאו לחטאם של אבותיו שעליהם נגזרה הגזרה (כיוון שנחשב כאוחז ומחזק מעשה אבותיו בידיו-נותן תוקף לטעותם) וממילא מת בעוונו מצד אחד אך בגרמת קללתם מאידך.
נראה שזהו היסוד הכללי להתייחסות של בנים לאבותיהם- שבאוחזם במעשים טובים מחזקים אותה מגמה טובה שגילו אבותיהם ומצטרף להם זכותם וכח השפעתם ואילו באוחזים העוון או אף בלא נלחמים בו באופן אקטיוי אין להם טענת "הריני ככל האדם" שהרי עליהם מוטל לתקן חילול ה' שדבק במשפחתם מכח מעשה אבותיהם ובכך שלא נלחמים בו נחשבים לשותפים ממש לפשע קדום זה.
וראה עוד בתגובת הרב דוד כוכב כאן","458","","3630","True","True","False","","165","95.86.113.24","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34856","34852","לא קשיא, הא כשאוחזין מעשה אבותיהם בידיהם","26/05/14 11:12","כו אייר","תשע"ד","11:12","דוד כוכב","התשובה שבלשון הכותרת - כך תירצה קושיה זו הגמרא במסכת ברכות דף ז ע"א.
ואכן, מי שעוסק בתורה ובגמילות חסדים או בתפילה אינו נענש בעוון אבותיו בני עלי.
יותר בהרחבה בקישור זה.","125","","3630","True","True","False","","163","95.86.70.15","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34860","34852","תוספות ד״ה רבה, עונה לשאלתך","26/05/14 16:42","כו אייר","תשע"ד","16:42","עם הארץ","מועד קטן כח א
אמר רבא חיי בני ומזוני לא בזכותא תליא מילתא אלא במזלא תליא מילתא דהא רבה ורב חסדא תרוייהו רבנן צדיקי הוו מר מצלי ואתי מיטרא ומר מצלי ואתי מיטרא רב חסדא חיה תשעין ותרתין שנין רבה חיה ארבעין בי רב חסדא שיתין הלולי בי רבה שיתין תיכלי בי רב חסדא סמידא לכלבי ולא מתבעי בי רבה נהמא דשערי לאינשי ולא משתכח .
ויש גם את הסיפור של רבי אלעזר בן פדת (תענית כה א )
במילים אחרות הכל תלוי במזל.","248","","3630","True","True","False","","249","74.233.242.176","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34912","34852","אולי התשובות נמצאות בחוכמת הנסתר","27/05/14 19:58","כז אייר","תשע"ד","19:58","רון","ב"ה
בקבלה מופיעים כל מיני אנשים שבאו בגלגול ולתקן
נח, משה, פנחס, ר' עקיבא ותלמידיו זמרי מרדכי, שאול ועוד ועוד..
אולי בקבלה ובחוכמת הנסתר תמצא תשובות לשאלה..
אולי תנסה לשאול באתרים של ישיבות מקובלים..","419","","3629","True","True","False","","144","37.60.41.219","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34895","34856","תשובה דחוקה ולא טובה","27/05/14 09:56","כז אייר","תשע"ד","09:56","Almuaddib","ראשית, אם כשאוחז בעוונות וגו', בעוונות עצמו נדון, ולא בשל מעשי אבותיו.

ושנית, וכי תעלה בדעתך שאביי ורבה/א, אוחזין במעשי בני עלי הרשעים היו?","107","","3629","True","True","False","","117","84.229.99.240","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34863","34860","כוונת התוספות והשאלה","26/05/14 17:07","כו אייר","תשע"ד","17:07","אור חדש","פשוט שאין כוונת התוספות לומר שיש מחלוקת בין הסוגיות וממילא אין סתירה בין מיתה מחמת "מזלא" למיתה מחמת"קללת בית עלי". השאלה כיצב ליישב העניינים,
ע"ז צ"ל שהמזלא קובע באיזה בית תוולד כאשר לכל בית יש את הנתונים שלו כגון עושר וכבוד חכמה ומוסר.
מי שמזלו הפילו לבית עלי צריך לדעת להתגבר על ה"מזל" הרע ע"י שינוי ההתנהגות שבגינה נגזרה הגזרה הרעה על אבותיו. (זו הכוונה שישראל מעל המזל- יכולים לשנותו ע"י מעשיהם)
שאלתו של עלי הינה בנקודה הזו: מה שייך בכלל גזרה על"בית ומשפחה"? הרי לכאורה כל אחד אמור להידון כשלעצמו?
לשאלה זו עיין בתשובות דלעיל","458","","3630","True","True","False","","131","95.86.113.24","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34888","34863","האם נשארו ?","27/05/14 09:25","כז אייר","תשע"ד","09:25","עלי","ראשית התנצלותי על כי אין באפשרותי להיכנס הרבה לפורטל ותגובתי בהצתה מאוחרת.
תודה על התגובות.
גם אני הבנתי שה'חשבונות' של שכר ועונש, וגורל האדם ואורך חייו אינם פשוטים וגם אינם ידועים בבירור לאדם. הם חשבונות של הקב"ה ואין מודיעים לאדם את החשבון, לפחות לא בחייו.
יחד עם זה תמהתי עוד, אם אמנם חייהם של בני משפחת עלי שאינם עוסקים בתורה תפילה גמ"ח וכדו', אמורים להיות קצרים, ולו רק מהממוצע בכל דור, באופן משמעותי, היינו אמורים למצוא משפחות כהנים בעלות אורך חיים ממוצע קצר באופן בולט לעומת אחרות ( כלומר שרבים יחסית מבין חבריהן נפטרים בגיל צעיר ולא משנה מה הסיבה ), אם נשארו גם כיום משפחות מבני עלי הכהן.
האם העובדה שאיננו מכירים משפחות כאלו אומרת שאין עוד כיום מצאצאי עלי הכהן ?
או אולי האם הגזירה הסתיימה ?
אגב, גם כיום קיימות מחלות תורשתיות מקצרות חיים באופן בולט, כמו אנמיה חרמשית לסוגיה ועוד, אשר הלוקים בהן ( לא הנשאים ) חייהם קצרים מאד יחסית ( אלא אם הם מטופלים. יש בטיפולי שתי נשים כאלו אשר ללא טיפול שהן מקבלות יש להניח שלא היו עמנו היום, ועקב הטיפול זכו להעמיד גם דור צאצאים שיהיה בס"ד בריא ), אבל זו מחלה רצסיבית, ואילו אם כל בני עלי צריכים למות צעירים ( אילולא זכויות כנ"ל )משמע אולי ש'לקו' במחלה קטלנית דומיננטית כלשהי, עם חדירות משתנה. צ"ע.","209","","3629","True","True","False","","175","194.114.146.227","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34893","34888","ברור השאלה","27/05/14 09:50","כז אייר","תשע"ד","09:50","אור חדש","ראשית לדעתי כיוון שנכתב בתורה "לא יומתו בנים על אבות" מצד אחד אך מאידך נאמר "פוקד עוון אבות על בנים"ועוד נוסף "וחנותי את אשר אחון..." הרי שרואים שהקב"ה כן טרח לסבר לאוזנינו את דרכי הנהגתו, והגם ששכלנו לא יכול להכיל את כלל השיקולים לגבי כל יחיד כללי ההנהגה נמסרו לנו.
לגבי הסתירה בין שתי ההנהגות הראשונות ביארו חז"ל שעון אבות עובר להחמיר בדין הבנים זה דווקא באוחזים מעשה אבותיהם בידיהם, על כך יש באמת לשאול שאלתך "איך ייתכן לגזור גזרה על משפחה לכל הדורות בלא להתחשב בשאלה אם ימשיכו לאחוז מעשה אבותיהם בידיהם?"
שאלה זו נכונה כיוון שאינה על הקב"ה והנהגותיו הנסתרות אלא על מה שטרחו חז"ל לבאר לנו מתוך ידיעתם שעניין זה כן ניתן להבנת שכל אדם.
שאלתך בהודעה זו הינה אחרת לגמרי:
"באיזה אופן הקב"ה מוציא לפועל את גזרותיו, האם ע"י הכנסת פגמים גנטיים למשפחה?"
לשאלה זו מסתבר לומר שלא! שהרי בדרך זו לא ניתן מקום לבידול בין "אוחזים" ללא "אוחזים".
אא"כ נאמר שיש השגחה אלוקית מיוחדת על הצדיקים במיוחד, שמשנים את מזלם ע"י בחירתם הטובה, השגחה זו גורמת לגן להשאר רציסיבי בניגוד לטיבעו הדומיננטי.
נראה שהסבר זה מתאים לשיטת הרמב"ם שההשגחה הפרטית הינה בהתאם להתנהגות האדם ואנשים שאינם צדיקים במיוחד נמסרים לטבע ולא להנהגה של השגחה.","458","","3629","True","True","False","","154","31.44.137.220","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34902","34888","אני מכיר","27/05/14 17:12","כז אייר","תשע"ד","17:12","דוד כוכב","","125","","3629","False","True","False","","92","95.86.70.15","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34903","34895","לדעת רבי יוסי בברכות ז' זו תשובה טובה","27/05/14 17:21","כז אייר","תשע"ד","17:21","דוד כוכב","האוחז נידון בעוון אבותיו. הוא ממשיך בדרכם, וממשיך את העוונות אליו. אילו היה רק מתחיל את השושלת לא היה העונש באותה חומרה.
אביי ורבה אכן לא אחזו במעשי בני עלי ולכן מתו בגיל סביר. לא בגיל שמנה עשרה. ואת"ל שאילולא היו מבני עלי יכלו להאריך ימים יותר, הרי שהיו יכולים להתאמץ ולתקן יותר, ולהתנתק מאותה דרך.","125","","3629","True","True","False","","125","95.86.70.15","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34917","34903","אלא הכי קא''ל צדיק וטוב לו צדיק גמור...","27/05/14 22:48","כז אייר","תשע"ד","22:48","Almuaddib","והרי לא כדבריך נכתב שם.

ואין צריך להזכיר כי שם מדובר על בן ואביו, לא על צאצאי צאצאים דורות רבים אחר כך.

אין צריך, כי גם שם תירצה הגמרא וסגרה את הנושא אחרת מדבריך:

אלא הכי קא''ל צדיק וטוב לו צדיק גמור צדיק ורע לו צדיק שאינו גמור רשע וטוב לו רשע שאינו גמור רשע ורע לו רשע גמור","107","","3629","True","True","False","","168","84.229.99.240","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34924","34912",""שתוק!... יש בזה סוד גדול מסודות התורה"","28/05/14 02:29","כח אייר","תשע"ד","02:29","דוד כוכב","מתוך דברי הרמב"ן בהקדמתו לפירושו לאיוב:

"והצדיק הגמור שלא חטא ובאוהו רעות על חנם, כאשר בא באיוב, אשר בוראו העיד עליו "כי אין כמוהו בארץ איש תם וישר ירא אלהים וסר מרע (איוב א,ח), "ותסיתני בו לבלעו חנם" (שם ב,ג) - הורה בו שלא היה ראוי למכות ההמה; וכאשר בא בקבלה (ראה מנחות כט,ב) על רבי עקיבא שמחתכין בשרו במקולין, זו תורה וזו שכרה?! שתוק! כן עלה במחשבה לפני. אבל באמת יש בזה הענין סוד גדול מסודות התורה, לא ישיגם דעת חושב, רק הזוכה להם לומד מפי מלמד עד משה רבינו עליו השלום מפי הגבורה יתברך, והוא נזכר בדברי אליהוא.
...
כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (קה' ז,כ). ולכן הצדיק הגמור שיארע לו החטא הקל, ועבר בזדון על מצות בוראו יתברך, על כל פנים ראוי ליענש עליו.
...
ובזרעם: "יהי אחריתו להכרית בדור אחר ימח שמו, יזכר עון אבותיו אל ה'" וגו' ".","125","","3628","True","True","False","","173","95.86.70.15","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34934","34912","רון, תגובתך צינית, נכון?","28/05/14 10:29","כח אייר","תשע"ד","10:29","יהודי_קדום","","233","","3628","False","True","False","","105","109.65.38.176","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34947","34912","יש כאלה שמצווה שלא לומר להם","28/05/14 17:06","כח אייר","תשע"ד","17:06","אור חדש","שמא בדומה לדברי אור העולם האר"י ז"ל על נשמת מר"ן שלא שייכת כלל לתורתו?
או שמא רק בהתגלות ליבם וחכמתם כמה ששכלם מגיע אפשר לדבר עימם, כל מה שמעבר לכך מעורר חמתם.

לגבי דברי רס"ג:
דיבורו נאמר ג"כ ברמת טענות שיכליות ולא מכח קבלה של האמת.
על כגון דא היה מרגלא בפומיהון דחז"ל "אם קבלה היא נקבל ואם לדין יש תשובה"
מי שחולק על קבלת המקובלים תשובות הרס"ג אכן מסתברות ברמה רבה.
עכ"פ כדאי לעיין לעיל בתשובתי שעונה לשאלה בלא להזדקק לגילגולים וחשבונות לא מובנים.","458","","3628","True","True","False","","182","95.86.90.29","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34967","34912","בדקתי במקרה הזה אין אזכור","29/05/14 08:14","כט אייר","תשע"ד","08:14","בתר ממוצע","","138","","3627","False","True","False","","177","2.54.250.1","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34923","34917","ואף על פי כן","28/05/14 02:05","כח אייר","תשע"ד","02:05","דוד כוכב","ראה בקישור זה מספר ראיות לכך שהגמרא לא חזרה בה לגמרי מהלשון הראשון (גם לא יתכן שתחילה שגו כל כך בגירסה), הגמרא רק הוכרחה להוסיף גם את החילוק השני, שבלעדיו קשה: הרי בנים לא יומתו על אבות.

במקורות רבים ניכר שהמושג בנים המוזכר כאן הוא מושג רחב. ובכללו גם בני בנים ותולדותיהם, ואפילו מזל (מסכת מועד קטן דף כח ע"א: "אמר רבא: חיי, בני ומזוני, לא בזכותא תליא מילתא, אלא במזלא תליא מילתא"), שורש נשמה, וגלגול.","125","","3628","True","True","False","","144","95.86.70.15","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34931","34923","בסודם אל תבוא נפשי","28/05/14 09:44","כח אייר","תשע"ד","09:44","Almuaddib","ראשית, צר לי. ההוכחות בקישור אינן הוכחות, אלא דבריך שוב, בלבוש מהודר.

שנית, כפי שאמרת - הוכרחה הגמרא לנטוש את הנימוק ההוא - סוף סוף בנים לא יומתו על אבות.


אתה טוען שבמקורות רבים, בנים הרי הם גם צאצאי הצאצאים דורות רבים לאחר מכן? אנא, הבא הוכחה לטענתך זו. אני לא מכיר דוגמאות לכך שמעבר לנכדים, צאצאים קרויים בנים.

לגבי מזל - חוששני שכאן טעית. 'מזלא' אינו נכלל בבנים. אמירת רבא פשוטה היא, שיש דברים שאדם זוכה או שלא זוכה להם, לאו דוקא בשל זכויות שיש בו, אלא בלי סיבה הנראית לעין - ב'מזלא'. ועצם השימוש בלשון זו קרוב יותר לאסטרולוגיה מאשר לכל דבר אחר.

ולסוף - אינני יודע מה זה שורש נשמה. מה זה גלגול? עומד אני כפי שלמדוני אבותי ורבותי - שאין דבר כזה. אגב, אפילו רבי יעקב, כאשר בא לפתור את שאלתו של אחר - פתר אותה באמצעות העולם הבא, לא באמצעות גלגול, ואכמ"ל.","107","","3628","True","True","False","","209","195.200.205.133","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34933","34931","מה אתה לא יודע מה זה גלגול נשמות?","28/05/14 10:27","כח אייר","תשע"ד","10:27","יהודי_קדום","סתם......

אני יודע שאתה יודע שהמקור הוא מוסלמי ואתה גם יודע מה גדולים כמו רס"ג אמרו.

לצערי אני גם יודע שיש בינינו שרעיון זה הוא מקור להרבה פתרונות כזב לכאלה הזקוקים לחיזוק באמונה בבורא עולם.

אני גם יודע שאני עושה לא נבון בכותבי תגובתי זו מחשש לתגובת שרשרת אקטיבית.
כנראה מצב הכוכבים מחייב אותי לכך כך שלי שליטה ואחריות על עצמי..
עכשיו הסתכלתי במפת הכוכבים וראיתי שם איך הם מדריכים אותי לפעול היום...","233","","3628","True","True","False","","173","109.65.38.176","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34935","34931","ספירת העומר","28/05/14 12:37","כח אייר","תשע"ד","12:37","בתר ממוצע","אתה בטח שואל מה הקשר???

מעניין שבספירת העומר כולם (כמדומני) מציינים (בסידורים) את שבע הספירות

התחתונות (חסד, גבורה....מלכות)


פתאום כולם מקובלים ????!!!!????!?!!?!?!?!?!?!?!?!?

אבל שמגיעים לקבלה - סיפרי האר"י ז"ל ובראשם "שער הגילגולים" - חס ושלום !!!!

הרי רבותינו לא לימדו אותנו מה זה גלגול ....... נכון בטח שלא לימדו.... גם אותי לא לימדו..... יש הרבה מה ללמוד קודם.......

אבל מותר גם ללמוד -- אל תדאג לא תשתגע בגלל זה....

מעניין מי היה סבו של הרב אלישיב זצ"ל ? איזה ספר הוא חיבר? אבל בודאי שהציבור

הליטאי הס מלגעת או לכוון את תלמידיו לספר הזה.....


אגב זה חיבור נפלא.....

********","138","","3628","True","True","False","","256","94.188.248.67","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34978","34931","שאלת:","29/05/14 11:59","כט אייר","תשע"ד","11:59","דוד כוכב","מנין [לצורך הענין שאנו עוסקים בו], שֶׁמֵּעֵבֶר לנכדים, צאצאים קרויים בנים?

תשובה: הפסוקים דלהלן מזכירים בפירוש שעונש האדם פוגע גם בבני נכדיו:
פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי. שמות כ, ה.
פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים. שמות לד, ז.
פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים. במדבר יד, יח.
פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי. דברים ה, ט.

פסוקים אלו הם מקור החילוק שאמר במסכת ברכות דף ז ע"א רבי יוחנן משום רבי יוסי שצדיק בן רשע נענש יותר מצדיק שאינו בן רשע. למסקנת הגמרא אמנם לא מדובר בצדיק גמור, אלא בצדיק יחסי שאילולא אבותיו לא היה שקוע בסרך העוון ובעונשו. מסקנת הגמרא לא ביקשה למחוק את החילוק הראשון, היא הוסיפה חילוק, והיא גם לא יכולה למחוק חילוק המפורש בכתוב (עלי להוסיף נימוק זה למאמר הנ"ל).

מכאן מתבקשת קושיית הספר חסידים בסימן קסד:
"ואם תאמר מאחר שכתוב (שמות ל"ד ז') פוקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שלשים ועל רבעים והלא לבני עלי כמה דורות דהא רבה ואביי היו אחר כמה דורות ועוד לא אחזו מעשה אבותיהם בידיהם אלא אם אדם חוטא פעם אחת נפרעים ממנו ד' דורות ואם שינה בו או עשה חטא אחר נפרעים ממנו ח' דורות ואם שילש בו או עשה ג' עונות הרי נפרעים ממנו י"ב דורות בני עלי שלשו רבעו וחמשו וחטאו הרבה פעמים ועדיין העון על הדורות".

מעניין בני עלי יש ראייה נוספת לכך שגם אחר הנכדים עלולים דורות נוספים ללקות בעוון החוטא.

- המשך לקמן -","125","","3627","True","True","False","","161","95.86.70.15","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("35025","34931","המשך","31/05/14 22:47","ב סיון","תשע"ד","22:47","דוד כוכב","מכאן נעבור למדרש עשרה הרוגי מלכות: (אוצר המדרשים אייזנשטיין עמוד 441)
"אמר לו גבריאל: ישמעאל בני, חי נפשך שכך שמעתי מאחורי הפרגוד שעשרה חכמי ישראל נמסרו להריגה ביד מלכות הרשעה. אמר לו רבי ישמעאל: למה?! אמר לו: על מכירת יוסף שמכרוהו אחיו, שמידת הדין מקטרגת בכל יום לפני כסא הכבוד ואומרת כלום כתבת בתורתך אות אחת לבטלה? הרי השבטים שמכרו את יוסף ולא פרעת עדיין מהם או מזרעם, לפיכך נגזרה גזרה על עשרה חכמי ישראל למסרם להריגה ביד מלכות הרשעה. אמר לו רבי ישמעאל: עד עתה לא מצא הקדוש ברוך הוא פריעה במכירתו אלא בנו?! אמר לו גבריאל: חי נפשך ישמעאל בני שמיום שמכרו השבטים את יוסף לא מצא הקדוש ברוך הוא בדור אחד עשרה צדיקים וחסידים כמו השבטים, לפיכך הקדוש ברוך הוא פורע מכם".

כך הוא גם בפיוט אלה אזכרה הנאמר ביום כיפור:
טִהֵר רַבִּי יִשְׁמָעֵאל עַצְמוֹ וְהִזְכִּיר אֶת הַשֵּׁם בְּסִלּוּדִים. וְעָלָה לַמָּרוֹם וְשָׁאַל מֵאֵת הָאִישׁ לְבוּשׁ הַבַּדִּים. וְנָם לוֹ קַבְּלוּ עֲלֵיכֶם צַדִּיקִים וִידִידִים. כִּי שָׁמַעְתִּי מֵאֲחוֹרֵי הַפַּרְגּוֹד כִּי בְזֹאת אַתֶּם נִלְכָּדִים:

וצריך להבין, הניחא אם יפרע מהם או מזרעם, אבל מה הסברה להטפל לרבי עקיבא וחבריו דוקא? ואין לומר שגם הם זרעם הוו, שהרי רבי עקיבא היה מזרע גרים!

אלא שאם לא זרעם ממש, חייב להיות איזה קשר נשמתי אחר ביניהם, לזה מכנים הרמ"ע מפאנו, האריז"ל, ואחרים בשם גילגול. ואין קשר בין זה לגילגול נשמות בעלי חיים שהזכיר רס"ג.
רס"ג עצמו כתב פירוש לספר היצירה.
רעי מאיר הורנשטיין היה משתתף בקביעות בשיעורי הרב יוסף קאפח. הוא סיפר שהרב קאפח היה מצטט זוהר בעל פה, ואמר שאלו הם דברי אגדה אך לא להלכה. וכאשר היו טוענים לפניו דרדעים שהדברים מנוגדים לדברי הרמב"ם היה עונה שלבני תימן היו תמיד שני עמודים עליהם הם סומכים, רס"ג והרמב"ם. ואמנם אין הדברים עולים בקנה אחד עם דברי הרמב"ם, אבל הם מתאימים לשיטת רס"ג. גם היה אומר במחלוקות מסוימות בין רס"ג לרמב"ם שדעת הפילוסופים החדשים כרס"ג דוקא.

גם ענין המזל שהזכיר רבא במסכת מועד קטן דף כח ע"א קשור לזה. רבה בִּישׁ המזל המוזכר שם, הוא אותו רבה מבני בניו של עלי. והוא אותו רבה שהעיד על עצמו במסכת שבת דף קנו ע"א: "אמר רבה: אנא במאדים הואי. אמר אביי מר נמי עניש וקטיל". לדברי אביי שאמרם למורו דודו, מזלו של רבה אכן גורם לו לנהוג בתוקפנות יתר. כמו שאכן מצינו בו, ראה בקישור זה.","125","","3625","True","True","False","","142","95.86.70.15","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34936","34935","הסידור שלך, אינו "כל הסידורים"","28/05/14 14:07","כח אייר","תשע"ד","14:07","Almuaddib","וכדי שלא תצא מכאן בלי מאומה, הנה, ראה את אביהם של רוב סידורי אשכנז, סידור 'עבודת ישראל' שיצא ברעדעלהיים, על בסיס סידור הרוו"ה.

או, אם תרצה, סידור דרך החיים מליטא, לפני כמאתיים שנה. נסה למצוא גם בו את הספירות שכל כך יקרות ללבך.



ואנא, אל תחשוש ללמוד. הנה, דברי רבינו סעדיה גאון, מתוך הנבחר באמונות ובדעות, המאמר השישי, פרק ח':



והנני אומר כי אנשים, ממי שנקראים יהודים, מצאתים מאמינים בגילגול(99) וקורים אותו ההיעתקות, וענינו לדעתם רוח ראובן תהיה בשמעון, ואחר כך בלוי, ואחר כך ביהודה. ומהם או רובם סוברים שיש שתהיה רוח האדם בבהמה ורוח בהמה באדם, ודברים רבים מן ההזיות(1) הללו והבלבולים.

ונתברר לי מה שמדמים שהוא הביאם לידי דבר זה, ומצאתים ארבע טעויות, וראיתי להזכירם ולהשיב עליהם.

וראשית כל החזקתם בשיטת הרוחניות ושלוש השיטות האחרות(2), או מי שלא יודע(3) ממניחי שיטת הגלגול, למדוהו משיטת השניות הרוחניים, וכבר ביארתי וקבעתי מה שיש נגד כולם.

והשני התחקותם אחרי מידות רבים מבני אדם ומצאום דומים למדות הבהמות, במה שיש עדין4 כתכונת הכבשים, ותקיף5 כתכונת [רטו] הטורפים, ורע ושפל6 כתכונת הכלב, וקל כקלות העוף, וכל הדומה לכך, והסיקו מן הדברים הללו, שלא באו המידות הללו בבני אדם אלא מפני שיש בהם מרוחות הבהמות.

וזה ירחמך האל מורה על עודף סכלותם, שהם חושבים שגוף האדם משנה את הנפש מעצמותה, ועד כדי שעושה אותה נפש אדם אחר שהייתה נפש בהמה7, ואחר כך היא עצמה משנה אותו ממהותו עד שעושה מידותיו כבהמות, ואף על פי שצורתו כאדם, ולא די בכך שהם עשו את עצמות הנפש מתהפכת ולא קבעו לה עצמות אמיתית, אלא שסתרו את דבריהם ועשו אותה משנה את הגוף והופכתו, והגוף משנה אותה והופכה, וזהו היציאה מן המושכל8.

והשלישי הבאתם את דבריהם על דרך ההוכחה, ואומרים כי הבורא מעשיו צדק, ואינו מייסר טף אלא על עוון שהזידה בו נפשם בזמן שהייתה בגוף אשר לפני גופם. ועל זה יש תשובות רבות:","107","","3628","True","True","False","","193","195.200.205.133","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34937","34935","- המשך -","28/05/14 14:09","כח אייר","תשע"ד","14:09","Almuaddib","הראשונה שהם התעלמו מאחד סוגי הגמול אשר הזכרנוהו9.
ועוד שאנו נשאל אותם על המצב הראשון, כלומר בתחילה כאשר נבראה, האם הטיל עליה ה' משמעת מסוימת או לאו. אם יאמרו לא הטיל עליה, הרי נפלו כל העונשים, מפני שלא היה צווי כלל, ואם יאמרו כן התחייבה, והרי הנפש אז טרם הונחה וטרם הוזהרה10. נמצא שהודו שהוא מחייב את בני אדם על העתיד, לא על העבר דווקא, והרי חזרו למה שאנו אומרים בגמול ועזבו את שיטתם שאין ייסורים אלא על מה שעבר.

והרביעי במה שנתלו במה שטעו מן המקרא ראיתי להזכיר מעט מהם.

ואומר:
מהם מה שאמר [רטז] משה רבנו עליו השלום:
כי את ישנו פה עמנו עמד היום לפני ה' אלהינו, ואת אשר איננו פה עמנו היום11,
אמרו מזה משמע כי רוחות האחרונים הם רוחות הראשונים, ולפיכך הם הנמצאים הם הנעדרים. ולשון הפסוק מבטל מה שדימו, כי בפירוש אמר שהנוכח זולת הנעדר, אלא עניינו שהוא מחייב כל מי שנמסר אליהם מסורת של משה שיקבלוה כמו שקיבלוה הנוכחים שם.

ומהם אמרו:
אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים12,
אמרו, כיון שאמר 'לא הלך' ולא אמר 'לא ילך' - משמע שהעונש על רע שעשתה בגוף [הראשון]. והם בזה בתכלית הטעות, כי הכתוב לא ציין את האמור במלת 'אשרי' אלא לאחר שלא הלך, ולא ציינו בזה לפני שלא ילך. והרי ביאר הכתוב התשובה עליהם.
ועוד, אילו היה כמו שאמרו, כי אז לא היה הגמול אלא על הטובות הבאות, לא על מה שעבר, שהרי אמר אחריו 'ובתורתו יהגה' ולא אמר 'הגה'. כמו שחייבו את העונש על העבירות שעברו, לא הבאות, ממה שנאמר 'אשרי אשר לא הלך' ולא אמר 'אשר לא ילך'.

ומהם:
תתהפך כחומר חותם ויתיצבו כמו לבוש13,
וביארו תתהפך על הנפש, ואמרו שזה משמע שהיא תתהפך בבני אדם ובבהמות תמיד.
ולא הבינו הפתאים שזה לא נאמר אלא על הארץ, שהרי הקדים לפניו 'לאחוז בכנפות הארץ וינערו רעועים ממנה'. והרי הוא אומר שהיא תתהפך ברשעים בייסורים כטיט החותם, והם דבקים בה כאלו הם לבושה, ואינם יכולים להיעתק ממנה עד שתסתיים גזירת ה' בהם14.

ומהם מה שאמר החסיד 'נפשי ישובב'15, דימו כי ההשבה החוזרת הזו מגוף לגוף.
ולא הרגישו הסכלים שהוא נחת הנפש ומנוחתה ומרגועה מדאגה [ריז] שהייתה עליה, ואין זה השבה אחר יציאה. וזה בלשון אבותינו פשוט וברור, שהרי הוא אומר על שמשון כאשר צמא והשקהו ה' מים:
ותשב רוחו ויחי16
והיא טרם יצאה. ואומרים על המצרי שרעב והאכילו דוד עליו השלום:
ותשב רוחו אליו17.
ואמר בשליח הנאמן:
ציר נאמן לשלחיו ונפש אדניו ישיב18.
ואמר על התורה:
תורת ה' תמימה משיבת נפש19.","107","","3628","True","True","False","","150","195.200.205.133","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34938","34935","--המשך-","28/05/14 14:10","כח אייר","תשע"ד","14:10","Almuaddib","והייתי חס על דברי מלהזכיר שיטתם, וראוים הם לכך20 לעוצם גריעותה, לולי שאני חושש לפתאים21.

וסוף דבריהם אומרים הרי נאמר:
מארבע רוחות באי הרוח ופחי בהרוגים האלה ויחיו22,
ואני אומר מה יש בזה מה שמורה על הגלגול? הלא לא נאמר זה אלא מפני שהרוחות תנוחתן בקצף מעלה ומטה, ובכל מקום שיהיו בשתי הקצוות ואף בארבע רוחותיהן, יבואו כאשר יקראם ה', ועל דרך מה שאמר החסיד:
תקרא ואנכי אענך למעשה ידיך תכסף23.




הערות:


99. וכתב הגרב"צ עוזיאל זצ"ל בספרו הגיוני עוזיאל ח"א עמ' שעא "דבריו אלה מכוונים נגד ענן וחבריו שנקראים יהודים ומחזיקים בדעה יונית זו". וראה שבילי עולם הודו עמ' 86 ובמה שצוין שם בהערה. והרש"ה בסוף מאמר זה, ור' יצחק בן לטיף בספר רב פעלים, ועוד ועוד, ואין קצה לדברים. וראה גם אבי נצר אלפאראבי בסוף מאמרו "עיון אלמסאיל".
1. "וסואס" ורי"ת תרגם "שגעון".
2. שהנפש מן הבורא לבדו, ממנו ומדבר אחר, משני יסודות קדומים.
3. "יעלם" יוד פתוחה. ונדמה לי שהיה ראוי לקרוא יוד שרוקה "או מי שלא ידוע" כלומר שדעה זו למדוה מבעלי ארבע השיטות הקודמות, או משיטה שלא ידוע בעליה והיא שיטת שני דברים רוחניים.
4. "עפיף" אינו שטוף בתאוותנות ובפרט בתאוות המשגל. ואם כי כך היא תכונת הכבשים, העדפתי לתרגם "עדין" והכוונה בעל מדות מעודנות, ורי"ת תרגם "ענו" ואינו נכון.
5. "ושדיד" וברי"ת "ורע" ושמא נתחלפה לו ב"שריר".
6. "ושריר ומהין" וברי"ת "ורעבתן" ושיבוש הוא.
7. בעוד שבאמת אין שום יחס בין נפש האדם ונפש הבהמה זולת שיתוף השם בלבד, וכמו שכתב הרמב"ם בפרק הראשון מפרקי הקדמתו לאבות, ראה שם מהדורתי עמ' שעד.
8. כלומר מעבר לכל הגיון.
9. לעיל במאמר החמישי עמ' קעו סוף ד"ה ואומר עוד שאני מצאתי. שם ביאר שהקב"ה מיסר לצדיקים גמורים ולטף כדי לגמול להם טוב לעולם הבא.
10. "לם תוצ'ע בעד ולם תועץ'" והנכון כ"י ק, "לם תטע בעד ולם תעץ" ואז יש לתרגם: לא נשמעה ולא המרתה. וכעין זה תרגם רי"ת.
11. דברים כט יד. וכתב שם הראב"ע: ואינו כטעם האומרים כי רוחות הבאים היו שם.
12. תהלים א א.
13. איוב לח יד.
14. וכן פירש בתרגומו שם.
15. תהלים כג ג. ושם תרגם "בנעמה ירד אליי נפסי" בנעמו ישיב לי נפשי.
16. שופטים טו יט.
17. שמואל א ל יב.
18. משלי כה יג.
19. תהלים יט ח.
20. שלא לשעות אליהם ולא להזכירם וכ"ש להשיב על דבריהם. ולפי כ"י ק, "והייתי חס מלדבר על שפלות שטתם".
21. שלא יתפתו אחר דבריהם.
22. יחזקאל לז ט.
23. איוב יד טו.","107","","3628","True","True","False","","194","195.200.205.133","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34940","34936","אולי תצלם לי את הסידור שלך....","28/05/14 14:26","כח אייר","תשע"ד","14:26","בתר ממוצע","במקום להביא סידורים בני 200 שנה...

לא אמרתי שכל הסידורים מכילים את הספירות בספירת העומר - כמדומני.....


לצערי קישרת לינק לסידור של "ראה את אביהם של רוב סידורי אשכנז".....שלא טרחת לקרוא ולראות שהוא מציין את דברי האר"י מצ"ב תמונה 1


כמו כן בסידור השני שהבאת "סידור דרך החיים מליטא" - לא טרחת להפוך דף ולראות מה כתוב - מצ"ב "סידור 2" (יתוקן כל מה שפגמתי בספירה....)

מה לעשות אחרי אור האורות האר"י זצוק"ל אין לנו אלא דבריו.....



*****","138","png","3628","True","True","False","","284","94.188.248.67","0","34852","ראש השנה|יח ע"א","0-png"),new Message("34942","34940","יתוקן מה שפגמתי בספירה - זה","28/05/14 15:28","כח אייר","תשע"ד","15:28","Almuaddib","בספירת העומר.

הפכתי את הדפים, וכפי שאתה יכול לראות, לא יסוד שבחסד, לא גבורה ולא אף אחת מספירותיך.


חוששני שנפלה טעות בדבריך, שכן צילמת את המסך הלא נכון, מהסידור השני ולא מעבודת ישראל.

כך או כך, בסידורים אלו לא מצויינות הספירות שטענת, בהסתייגות, שצריכים להיות כתובים.

מאחר וכתבת שאחרי האר"י אין לנו אחרת, הרי שהבאתי לך סידורים שהם מאוחרים לו, ואינם מציינים את הספירות שטענת שיש צורך לציין.

ואנא, אל תתבלבל. איננו סופרים ספירת העומר בגלל האר"י, אלא בגלל שזו מצווה.","107","","3628","True","True","False","","214","195.200.205.133","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34943","34942","איזה פגם יש בספירה ????","28/05/14 15:53","כח אייר","תשע"ד","15:53","בתר ממוצע","האם על כל ברכה שאתה מברך אתה אומר אחר כך נוסח יתוקן הפגם שעליו ברכתי????


איפה הצילום של הסידור שלך ???????

עדות המזרח (עבודת השם, כוונת הלב, יחוה דעת...)
נוסח אשכנז....נוסח ספרד....נוסח תימן ...נוסח האר"י (חס וחלילה).....וכו'...

לצלם נוסחים מלפני 200 שנה אני בטוח שזה לא הסידור


אל תתמם הבנת אותי ....פגם בספירה זה מה שאתה הבנת ואתה מתכחש לשמוע....


ותודה רבה מעומק הלב שהבהרת לי שספירת העומר סופרים כי זה מצוה ולא בגלל האר"י --חידוש עצום!!","138","","3628","True","True","False","","265","94.188.248.67","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34944","34942",""לומר להם שלא יכוונו לשום מדה וספירה"","28/05/14 16:20","כח אייר","תשע"ד","16:20","יהודי_קדום","כך הצל"ח על הקבלה ועל מקובלים בקובץ המצורף על מסכת ברכות כח.

והנה מקצת הדברים שבדף המצורף:


"וכשאתם מתפללים דעו לפני מי אתם עומדים לומר להם שלא יכוונו לשום מדה וספירה רק דעו לפני מי אתם עומדים והוא מקור שממנו מקבלים כל אחד שפעו והוא ישפיע לכל מדה נכונה בחסדו ובגבורתו וברחמיו
אבל אתם לא תכוונו רק ("לא תכוונו רק"= "תכוונו אך ורק" י.ק) אליו לבד ולא תדעו דבר רק לפני מי אתם עומדים.".","233","pdf","3628","True","True","False","","178","109.65.38.176","0","34852","ראש השנה|יח ע"א","0-pdf"),new Message("34946","34943","שמא לא ידעת, לצעוק לא הופך אותך צודק...","28/05/14 17:01","כח אייר","תשע"ד","17:01","Almuaddib","הסידור שלי, מזה שנים רבות, הוא עבודת ישראל.

מאחר ולא בביתי ולא לפקודתך התמידית אני עומד, קישרתי אליך ממהדורה שיש באינטרנט. תנוח דעתך, המהדורה שבידי, שנדפסה במדינת ישראל הריבונית, זהה. אין בה שום ספירות בספירת העומר, רק מה שראית.

אבל כדי להניח את דעתך, אני מעלה לכאן צילום מהסידור של ילדותי, הסידור הראשון שנדפס בארץ ישראל בעת החדשה, מפי עוללים (רק נוסח אשכנז היה, לדעתי הם לא הוציאו נוסח אחר באותן השנים).

ראה, ואולי אחרי שתשתה כוס מים ותרגע, תוכל להודות שלא בכל הסידורים, מציינים את מה שאתה חושב שאי אפשר שלא לציינו.

אנא, שים לב: אם לפני 200 שנה לא היה משהו, והיום הוא ישנו, זה חדש מקרוב בה, והמשנה - ידו על התחתונה.","107","jpg","3628","True","True","False","","210","84.229.99.240","0","34852","ראש השנה|יח ע"א","0-jpg"),new Message("34949","34946","עדין לא הסברת....","28/05/14 17:13","כח אייר","תשע"ד","17:13","בתר ממוצע","איזה פגם אתה הבא לתקן בספירה????

לא באנו לשנות כלום רק לגלות את מה שהסתירו חז"ל בזמן שהגיע העת לגלות כמו שגילה לנו האר"י זצ"ל .....


אבל מה שבטוח שאת הספירות אתה מכיר עכשיו יותר טוב.....(אגב הם לא שלי- כפי שציינת בהודעתיך)


****","138","","3628","True","True","False","","211","94.188.248.67","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34953","34947","איוב, פרק יב. הפתיחה.","28/05/14 17:28","כח אייר","תשע"ד","17:28","Almuaddib","","107","","3628","False","True","False","","116","84.229.99.240","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34951","34949","עדיין לא הודית שבסידורים הללו לא מוזכרות","28/05/14 17:21","כח אייר","תשע"ד","17:21","Almuaddib","הספירות שלך, שכה חביבות עליך עד שאינך מוכן להכיר בכך שלא בכל סידור הן מוזכרות.

... ואותיר לך לתקן מה שפגמת בספירה, שספירתי טובה היא, כפי שספרו אבותי לפני, וכפי שנצטווינו בתורה, מפסח ועד עצרת.","107","","3628","True","True","False","","147","84.229.99.240","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34959","34949","אני מחפש לקנות ספר שהאר"י ז"ל חיבר","28/05/14 21:28","כח אייר","תשע"ד","21:28","יהודי_קדום","אני מתכווין ספר שלו ממש - שהוא כתב.
או אולי לפחות לתת לי שם של ספר שהוא כתב ואחפש באינטרנט.

תודה.","233","","3628","True","True","False","","140","109.65.38.176","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34952","34951","אם אתה מחפש הודאה","28/05/14 17:26","כח אייר","תשע"ד","17:26","בתר ממוצע","/

אז לכבוד הוא לי להודות שלא בכל הסידורים מופיע הספירות (ברור שלא עברתי על כל הסידורים - לכן כתבתי כמדומני בהודעתי הראשונה).

מה ציפת שאני יגיד שהסידור הוא כתב ידך מהדפוס הפרטי שלך???

אני מודה על האמת .....

כמו כן לכבוד הוא לך להכיר שיש ספירות - אחרי הכל ציינת אותן (למרות שרבותיך אסרו להזכירן) ....

הסברך קלוש מאד - "שספירתי טובה היא, כפי שספרו אבותי לפני, וכפי שנצטווינו בתורה, מפסח ועד עצרת"

מהיכן ההסבר הזה מגיע????

למה לא תאמר נוסח דומה לגבי כל ברכה שאתה מברך "אני מקווה שתקיעותי בשופר הם כמו תקיעות אבותי שכתובה בתורה"......"אני מקוה שנענוע הלולב הם כמו שנענעו אבותייי....

////","138","","3628","True","True","False","","215","94.188.248.67","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34954","34952","אני לא אומר גם "לתקן מה שפגמתי"","28/05/14 17:31","כח אייר","תשע"ד","17:31","Almuaddib","אם ראית את הסידור, אתה יודע שבנוסח זה, כל מה שאומרים אחרי הברכה, זו הבקשה שהרחמן יחזיר לנו עבודת בית המקדש למקומה. הא ותו לא.","107","","3628","True","True","False","","155","84.229.99.240","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34956","34953","שמות כ יד והלאה","28/05/14 17:54","כח אייר","תשע"ד","17:54","אור חדש","","458","","3628","False","True","False","","86","95.86.90.29","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34962","34956","אני קורא ולא מאמין","28/05/14 23:45","כח אייר","תשע"ד","23:45","עם הארץ","בכל סידור יש פתח אליהו שנלקח מתקוני הזהר , (ואנחנו הספרדים קוראים פעמיים ביום לפני תפילה ), אולי מר אלמואדיב ומר יהודי קדום יודעים יותר מרבי שמעון??? או אולי חוכמתכם עולה על האדמור הזקן בעל התניא ????
או שמא לא הבנתי ואתם עושים צחוק מהעבודה???","248","","3628","True","True","False","","281","74.233.242.176","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34970","34959","רעיון לחיפוש","29/05/14 11:03","כט אייר","תשע"ד","11:03","בתר ממוצע","מאחר שאין לי שו"ת בר אילן ולא אוצר הספרים וכו'....ואני יודע שלך יש...

תחפש האר"י (כתבי האר"י, שער הגלגולים, ......) ותראה כמה ספרים מזכירים או מצוטטים אותו בלי סוף - והרי אתה נוהג תמיד לצוטט את "הילקוט יוסף" או חזון עובדיה והם מתיחסים די הרבה לספריו (שכמו שאתה יודע המהרח"ו כתב אותם ולא הוא) - אני לא מדבר שהם תמיד מסכימים לדבריו אבל לפחות מתיחסים ---ואם זה היה ספר של איזה "ליצן חצר" לא היו טורחים לציין אותו...

מיותר לציין כמה ספרים נכתבו על הדברים (שנכתבו משמו)........

איזה גדולי עולם התיחסו ופסקו על פיו הרבה פעמים (החיד"א, כף החיים, הבן איש חי ועוד.................)

מיותר לציין היכן קבור האר"י ליד איזה גדולי עולם...ההית מת למות שם לידו....

אחר כך תעשה חיפוש על שמך האמיתי ותמצא לי ספר אחד שמתייחס לספר שלא כתבת מעולם --- אני יודע מה התוצאה......

אל תעלב גם אם תחפש בשמי לא תמצא זה בסדר... אנחנו טובים לכתוב ביקורת..

אבל כמובן אתה (ועוד שכמותך) יוכלים להוציא לעז.....בלי סוף....חבל .........

*****

הרי ששאלתך ברורה ולא תמימה (למי שלא מכיר אותך...)

נו..... לקח לך הרבה זמן להגיב כמובן (תנא דמסייע...לחברותא שלך בפורטל....)

אחרי הכל מה לא עושים בשביל עוד הודעה לרקורד (למרות שהתמתנת קצת ...)

אני מקוה שתחרוג מהרגלך ולא "תברך" אותי אחרי התגובה שלי - חבל שימחקו או שתתחרט אחר כך....


*****","138","png","3627","True","True","False","","202","94.188.248.67","0","34852","ראש השנה|יח ע"א","0-png"),new Message("34969","34962","כנראה גם אתה חושב שהסידור שלך","29/05/14 08:29","כט אייר","תשע"ד","08:29","Almuaddib","כנראה גם אתה חושב שהסידור שלך הוא "כל סידור".

אלאט סוד באזנך: יש סידורים בהם לא מופיע 'כגונא דאינון' בערב שבת...


הקטע הנפוץ ביותר מהזוהר שאני מכיר שנכנס לסידורים, הוא בהוצאת ספר תורה. וגם הוא, תתפלא, לא נאמר בחלק מקהילות אשכנז.

יש לי סידורים רבים בביתי, ברובם המוחלט לא תמצא פתח אליהו.

אתה יודע, נוסח אשכנז.","107","","3627","True","True","False","","150","195.200.205.133","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34971","34962","חלילה! אני לא יודע יותר מרבי שמעון התנא","29/05/14 11:07","כט אייר","תשע"ד","11:07","יהודי_קדום","אני כן יודע שרבי שמעון התנא לא קשור כלל וכלל לכל מה שמייחסים לו הספרים שהזכרת.","233","","3627","True","True","False","","162","109.65.38.176","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34975","34969","אצלנו בביהכנ"ס הספרדי בשכונה ביטלנו","29/05/14 11:41","כט אייר","תשע"ד","11:41","יהודי_קדום","מהסידור כל מה שבא מהזוהר. להוציא כפי שאומר חכם אלמואדיב את "בריך שמיה..." מפרשת ויקהל.
ואני יודע בוודאות שהגדלתי בכך את יתרת הזכות שלי למעלה!

יש יהי רצונים בחגים שעדיין נאמרים בגלל אורחים וכו'. גם אורח המתכבד להיות חזן לא יופרע אם יגיד "לשם ייחוד..." וכו'.

מסידורים שהם תחת ידי אני מוחק כל מה ששייך לספירות והמקורות להם וכו'.

הנה בדבריי אלה פרנסתי ודאי את חמתם של רבים וטובים שעדיין תועים. מאחל מכל ליבי שיגיעו לאמת האחת והיחידה: לעבוד את ה' בכל לבבם ולהפסיק לשאול שאלות שמעבר לבינתנו (הבעיה שהם "מוצאים" צמצומים ופרצופים קטנים וגדולים עם שאר זיווגים למיניהם ... כן אני יודע: הכל סמלים וסודות עמוקים. ספרו זאת למישהו אחר לא לי!)","233","","3627","True","True","False","","182","109.65.38.176","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34973","34970","שים לב: הכל "ציטוטים", חיים ויטל ועוד...","29/05/14 11:28","כט אייר","תשע"ד","11:28","יהודי_קדום","כי אין שום ספר או כתב של האר"י זצוק"ל..........

לגבי פסקי הרב עובדיה יוסף ויחסו לקבלה, לזוהר וכו' אני יודע מפיו ממש כתלמידו במשך ארבע שנים.

לגבי השאלה איך ייתכן שמופיע בספרים משמו "הזוהר הקדוש" וכדו' למד את ההיסטוריה שלו ותבין.

ועוד משהו: איני יודע מדוע אתה חושב שיש לי עניין בעוד הודעה לרקורד כדבריך.
את עשיית הרקורד שלי סיימתי מזמן הן כמרצה למתימטיקה והן כאיש מחשבים ואלפי תלמידיי פזורים להם כרבנים, פרופסרים וד"ר למתימטיקה ושאר תחומים. אז בחייך רד מהעניין.

ועוד משהו: לפני בדיוק שלושים שנה הקמתי שיעור ללימוד הזוהר כאן בקדומים, הנמשך עד היום, לצערי. כמובן כבר שנים בלעדיי. (כן גם זוהר למדתי באוניברסיטה במסגרת לימודי הפילוסופיה...[הבוז ודאי נשפך על פניך כשקראת 'אוניברסיטה' - והפעם אני מסכים איתך. רק אוסיף שאח"כ בגלל הגאוניות של ספר הזוהר למדתי ולימדתי במסגרות דתיות בלבד וגם זה לצערי]))","233","","3627","True","True","False","","179","109.65.38.176","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34976","34973","זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו","29/05/14 11:43","כט אייר","תשע"ד","11:43","בתר ממוצע","|יש הסכמה:

1) האר"י לא כתב ספרים.

2) אם אתה תלמיד הרב עובדיה כפי שציינת - אז אתה מסכים שהוא מצוטט את הציטוטים של המהרח"ו (שהם ציטוטים של דברי האר"י) ומתייחס אליהם (ולפעמים פוסק כמהו)....

* לא יודע אם אתה יודע אבל בשקט בשקט גם הרב עובדיה זצ"ל למד את כל כתבי האר"י זצ"ל עם האדמור מבעלז במשך שנים אצל מקובל מאד מפורסם....והיה בקי בהם (אני אומר את הדברים מכלי ראשון)

3) אכן צדקת בהבעת פני לגבי המוסד בו ציינת....

וסוד קטן ממני - אני לא מלמד זוהר ולא קבלה וגם לא כל כך לומד (לצערי) אבל ברוך השם הפסקתי לזלזל באחרים שכן עושים זאת.....

ושנים הייתי בקו של "גמרא גמרא גמרא.....מוסר מוסר מוסר,...הלכה הלכה הלכה..."

ושום דבר חוץ מזה ...

/////","138","","3627","True","True","False","","220","94.188.248.67","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("35036","34975","סיפור שקרה","01/06/14 10:38","ג סיון","תשע"ד","10:38","בתר ממוצע","לפני כ - 13 שנה התארחתי אצל משפחה ולאחר תפילת שחרית התחלתי ללמוד גמ'

ראיתי את המארח שלי מדבר עם יהודי והזמנתי אותם להצטרף ללימוד הגמ'...

כל שורה שקראתי ובאתי להסביר חשתי בוז וזלזול מצד החבר של המארח שלי

ברגע שהגעתי לקטע של אגדה שם הכל התפוצץ אותו יהודי (חובש כיפה- שזה עתה סיים להתפלל) התחיל בהשמצות חסרי רסן על התלמוד (סליחה שאני מצוטט)
"נראה לי שהאנשים האלה (אמוראים) חיים על כדורים, כנראה לקחו כמה פטריות..."

נסיתי להסביר לי שיש הסברים מאחרי הדברים ואז הוא טען כנגדי אל תסביר לי אני יודע טוב מאד מה זה הסברי המהרש"א "בן יהוידע עין יעקב וכו'.....הכל הבלים...

אני חייב להגיד שמאד נפגעתי והלימוד הופסק לאחר מכן סיפר לי המארח ואמר לי אל תכעס עליו הוא היה בחור ישיבה אבא שלו אדם חשוב חרדי למהדרין וכו'... חינוך לא טוב וזה מה שיצא...אני מנסה להחזירו למוטב...

התמלאתי רחמים עליו איך יצא כזה שיבוש מבחור ישיבה לשעבר....

****
כשקראתי את תגובתך נזכרתי במעשה זה.
איך אתה מזלזל בכל כך גדולי עולם שהרשימה ארוכה מלהכיל (יותר ממספר תלמידך באוני'..) גדולי עולם לפי כולם ואתה כך בלחיצות מקלדת יוצא כנגדם... ועוד מתנאה לומר "כן אני יודע הכל סמלים ...ספרו זאת למישהוא אחר.."

עכשיו לא נותר לי רק לרחם עליך ולהתפלל שתחזור בתשובה...!

***","138","","3624","True","True","False","","235","94.188.248.67","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34979","34976","ב"ה זכיתי שהיום תיערך חופה לעוד זוג","29/05/14 11:59","כט אייר","תשע"ד","11:59","יהודי_קדום","(מבוגר) ששודך בזכות ביתי ובזכותי ואני טרוד בכך מכדי להשיב יותר לעומק. לפני דקות החתן יצא מביתי וישוב עוד מעט בע"ה.

(צרף זאת לכותרת שלך "זה היום וכו'..)

רק דבר מיוחד זה יכול למנוע ממני להשיב לך לאחר תגובה זו שמאוד מוצאת חן בעיניי.
אז רק בקצרה:

ל 2. טעות! הפסקים לפי הקבלה נספרים על אצבע יד אחת (בגדול) וגם זאת בגלל אילוצי עדות וציבור למיניהם וגם רק אם לא סותרים את הגמרא ומרן השו"ע..

ל 3. ברור. גם אני הייתי כזה ויותר מכזה....

במשקל דבריך: היום אני בקו של: "גמרא גמרא גמרא.....(קצת ירושלמי גם כשנצרך)...הלכה הלכה הלכה..." - קימה: 04:30 שינה לרוב בין 24:00 ל 01:00, אין לי טלביזיה ויש לי הרבה שיעורים. אז הנה מסרתי את "סוד הלימוד".

הנה הארכתי ועלי להפסיק. מחילה.
כל טוב.","233","","3627","True","True","False","","156","109.65.38.176","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("34983","34979","ראה מחלוקת דרכ"מ ב"י ביחס לפסיקה כזוהר","29/05/14 13:32","כט אייר","תשע"ד","13:32","אור חדש","עמ' נח בטור או"ח חלק ב' הוצאת שירת דבורה.","458","","3627","True","True","False","","125","213.151.51.67","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("35040","35036","יסוד השוואתך טעות חמורה: איך אפשר להשוות","01/06/14 11:32","ג סיון","תשע"ד","11:32","יהודי_קדום","בין הגמרא שכולה נמסרה לנו מהר סיני לספר שנתגלה רק לפני מאות שנים ושאין כלל מסורת ע"י מי נכתב?

ייחוסו של הזוהר לרבי שמעון התנא אינו מסורת וכל מה שאינו מסורת לא יושווה לגמרא!

כן אתפלל לקב"ה שירחם עלי ויתן לי בינה ויכולת לא להיכנס כאן לויכוחים ללא תועלת.

שו"ת מהרש"ל סימן צח

לכן אהובי אל תלך בדרך אתם ואין לך עסק בנסתרות המתיהרים בחידושים כאילו הן יודעים ומבינים רז תורה וצפוניה והלואי שידעו הגלוים מה יפה כח של רבי שמשון מקינון אחר שלמד סתרי הקבלה אמר שהוא מתפלל כתינוק בן יומו וד"ל עוד אומר לך שקבלתי מחמי הגדול מהר"ר קלונימוס ז"ל שקבל מהחסיד הגדול מהר"ר דניאל ז"ל שהיה תלמיד מובהק ושימש מהר"ר איסרל בעל תרומת הדשן ז"ל וראה הנהגתו שנהג כמו שאנו נוהגין ע"כ נהוג כדרכך ויהיה להם מה שלהם אבל דע שכל המשנה ידו על התחתונה וידינו על העליונה.


שו"ת רדב"ז חלק ד סימן פ

"...לפי שיש בידי כלל גדול בכל דבר שנכתב בגמרא או באחד מן הפוסקים או בעלי ההלכות אפילו שיהיה הפך ממה שכתוב בספרי הקבלה אני מודה בו ולא אחוש למה שכתוב באחד מאותם הספרים..."","233","","3624","True","True","False","","238","79.179.63.184","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("35042","35040","לשון הב"י בסימן קמא ד"ה ומתוך לשון הרא"ש","01/06/14 11:53","ג סיון","תשע"ד","11:53","אור חדש","לשון הב"י או"ח סימן קמ"א ד"ה ומתוך לשון הרא"ש:
...ואני הכותב זכיתי למוצאו והוא בפרשת ויקהל... מאחר שלא נזכר זה בתלמוד בהדיא לא שבקינן דברי הזוהר מפני דברי הפוסקים...
דרכ"מ שם אות (ב):
... והוא הדין דדברי הזוהר מיירי בכהאי גוונא... ואין לזוז מדברי הפוסקים אף אם היו דברי הזוהר חלוקים עליהם...","458","","3624","True","True","False","","148","95.86.104.138","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("35044","35042","לא הבנתי: האם כוונתו לחזק דבריי מהדרכ"מ?","01/06/14 13:04","ג סיון","תשע"ד","13:04","יהודי_קדום","דרכי משה הקצר אורח חיים סימן קמא

"... ואין לזוז מדברי הפוסקים אף אם היו דברי הזוהר חולקים עליהם כן נ"ל דלא כב"י שכתב דלא שבקינן דברי הזוהר מפני דברי הפוסקים והוצרך לעשות פשרה ביניהם ובתוספות פרק ראוהו ב"ד (ר"ה כז. ד"ה אבל שנים) כתבו בהדיא דהמנהג בזמן הזה ששנים קורין: "

וכן יושם לב לדברי הדרכ"מ שם: "..ותדע שהרי בימי הזוהר לא נהגו מנהגא דידן שהשליח צבור היה קורא הכל אלא העולה היה קורא כדין התלמוד..." - הנה הדרכ"מ מדבר על כך שהזוהר הוא בתקופה אחרת מהגמרא!.

והנה גם לשון הב"י "...מאחר שלא נזכר זה בתלמוד בהדיא לא שבקינן דברי הזוהר מפני דברי הפוסקים..." מעיד שאין לפסוק לפי הזוהר ע"פ התלמוד!.

נזכור: הרב פיינשטיין זצוק"ל הוא רבן של כל ישראל !!!","233","","3624","True","True","False","","182","79.179.63.184","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("35045","35044","כוונת דבריי","01/06/14 13:29","ג סיון","תשע"ד","13:29","אור חדש","גם הדרכ"מ וכ"ש שגם הב"י מתייחסים בכבוד לדברי הזוהר ודנים בשאלה אם דבריו מכריעים אפילו דברי הפוסקים (אומנם לרמ"א לא אך לב"י -כן!!!)
לגבי הערתך על תקופת הזוהר: אם תעיין שם שוב במתינות תווכח שהרמ"א סובר שהמנהג בימי הזוהר היה כדין המפורש בתלמוד כיוון שהיו באותה תקופה (לפני המנהג המחודש שהש"צ קורא לכל העולים)","458","","3624","True","True","False","","127","95.86.104.138","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("35046","35045","יתרה מכך ידוע לי שהאגרות משה התייחס","01/06/14 13:35","ג סיון","תשע"ד","13:35","יהודי_קדום","לזוהר כמקור תנאי - אבל לא התייחס אליו כ"ספר עליון" אלא קיבלו כספר הלכתי.
אגב, לא כך קיבל את כתבי האר"י.","233","","3624","True","True","False","","171","79.179.63.184","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("35047","35046","לא הבנתי: האם כוונתו לחזק דבריי מהאג"מ?","01/06/14 13:42","ג סיון","תשע"ד","13:42","אור חדש","לדעתי גם קבלת ספר כמקור תנאיי דורש מאיתנו לכבדו ביותר, בשאלה אם ניתן לפסוק כמוהו ראה מח' דרכ"מ ב"י הנ"ל.
"כתבי" האר"י השתרבבו גם לפסיקתנו דרך פוסקי אשכנז המובהקים בדורם וודאי שגם אצל פוסקי בני ע"מ התייחסו לדברים בכבוד רב.
למיטב ידיעתי אין שום פוסק מאז ימי משה רבינו (כולל) שכל דבריו היו לעולם נכונים להלכה ללא ערר (אולי מלבד ראב"י?) כמובן שאין זו סיבה לפגום בכבודם","458","","3624","True","True","False","","147","95.86.104.138","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("35049","35047","כן. את אותו חלק בדעה שהזוהר עתיק אך","01/06/14 14:00","ג סיון","תשע"ד","14:00","יהודי_קדום","מאידך הוא אומר: "...אין לזוז מדברי הפוסקים אף אם היו דברי הזוהר חולקים עליהם..." ואלה דברים משמעותיים כי בניגוד גמור לגמרא בה כל איסור והיתר וכו' נחשב אצלו דאורייתא אם מקור הגמרא מפסוק הרי הזוהר עבורו הוא כספר הלכה ככל ספר הלכה.

אמצא בע"ה המקור לידיעתי זו ואעלה.","233","","3624","True","True","False","","172","79.179.63.184","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("35077","35047","אין הלכה תמיד כראב"י","02/06/14 02:05","ד סיון","תשע"ד","02:05","דוד כוכב","ראה בהודעה זו, וגם בזו.","125","","3623","True","True","False","","110","95.86.70.15","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("35060","35049","ר' אור חדש "יוצא ביד רמ"א"","01/06/14 14:35","ג סיון","תשע"ד","14:35","יהודי_קדום","תודה על הערתו. (בפניה אישית).
אכן: הנה הוא "יוצא ביד רמ"א" ואני פניתי לדרכ"מ כאל האג"מ.

- וזהו שהאהבה מקלקלת את השורה - ייחסתי את הדברים לאג"מ שהוא מאור עיניי - במקום דרכ"מ .

ואני צ"ע חדש בכל הדברים.","233","","3624","True","True","False","","175","79.179.63.184","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("35063","35060","ב"ה שזיכני להוסיף כבוד לתורה ולומדיה","01/06/14 15:32","ג סיון","תשע"ד","15:32","אור חדש","","458","","3624","False","True","False","","110","95.86.104.138","0","34852","ראש השנה|יח ע"א",""),new Message("36047","35060","קיבלתי עתה במייל האישי הפניה לכאן!","14/07/14 18:38","טז תמוז","תשע"ד","18:38","יהודי_קדום","ואכן גם מהפורטל תודתי לרב הנכבד ששאלני בהפתעה והשאיר גם אותי מופתע מכך שדבריי מובנים לא נכון.

ומתשובתי תובן שאלתו:

לא שיניתי דעתי, אפילו לא כמלוא הנימה, בנוגע לכל תורות הסוד והזוהר הנספרים למיני מיניהן !

מה שכתבתי בתגובה (לאדם אחר כאן) : "יוצא ביד רמ"א" וכן: "ואני צ"ע חדש בכל הדברים." התכוונתי אך ורק להבדלים בין דבריו של אותו אחד שציטט מרמ"א ואילו אני פניתי לאג"מ (האגרות משה).","233","","3581","True","True","False","","361","109.65.61.111","0","34852","ראש השנה|יח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);