סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

בני עלייה הגרים בקומה גבוהה למעלה מהמרפסת. ומאי קרו [ומדוע קוראים] לה מרפסת לעליה? משום שבני העליה קסלקי [עולים] ויורדים במרפסת, אלמא [מכאן נסיק]: כל לזה בשלשול ולזה בזריקה — נותנים אותו לזה שבשלשול, שהרי בני עלייה המשתמשים במקום הגבוה מעשרה משתמשים בו בשלשול. הרי שאם לזה בשלשול ולזה בזריקה, נותנים אותו לזה ששימושו בשלשול. וקשה לרב!

ודוחים: הכוונה כמו שאמר רב הונא לענין אחר: לאותן הדרים במרפסת. הכא נמי [כאן גם כן] לענייננו: לאותן הדרין במרפסת. ונמצא שלבני המרפסת שימושו בנחת, שהרי הוא בשוה (בכעין פתח) לאותו מקום, ולבני החצר שימושו בקשה, וברור שיינתן לבני המרפסת.

ומקשים: אי הכי [אם כך] אתה מפרש, אימא סיפא [אמור את סוף המשנה]: היה העמוד פחות מכאן מגובה עשרה — הריהו שייך לחצר. אמאי [מדוע] נאמר כן? הלוא לזה בפתח ולזה בפתח הוא! שעדיין הוא נוח במדה שווה גם לבני מרפסת וגם לבני חצר, ומדוע יתנוהו לבני חצר לבדם?

ומשיבים: מאי [מה משמע] "לחצר" — הכוונה: אף לחצר, שאף בני חצר יכולים להשתמש בעמוד זה. וממילא שניהן אסורין, שמקום ששתי רשויות שלא עירבו יחד יכולות להשתמש בו, אסור על שתיהן עד שיערבו.

ומעירים: הכי נמי מסתברא [כך גם כן מסתבר] להבין את המשנה, מדקתני סיפא [ממה ששנינו בסופה של המשנה]: במה דברים אמורים — בסמוכה. אבל במופלגת, אפילו גבוה עשרה טפחים — שייך לחצר. מאי [מה משמע] "לחצר"? אילימא [אם תאמר]: לחצר ושרי [ומותר] לבני החצר להשתמש בו, אמאי [מדוע]? הלוא רשותא דתרוייהו [רשות שניהם] הוא שעדיין הוא קרוב לבני המרפסת ויכולים אף הם להשתמש בו!

אלא יש להבין מאי [מה פירוש] "לחצר" — אף לחצר, וממילא כיון ששתי רשויות ראויות להשתמש בו, וממילא שניהן אסורין. הכא נמי, מאי [כאן גם כן לעניננו, מה משמעות] "לחצר" — אף לחצר, ושניהן אסורין. ומסכמים: אכן שמע מינה [למד ממנה] שכך יש להבין.

תנן [שנינו במשנתנו]: חוליית הבור והסלע שהן גבוהין עשרה — נותנים אותם למרפסת, פחות מכאן — לחצר. הרי שאף לבני העליה העוברים דרך המרפסת ששימושם קשה, מכל מקום נותנים אותו להם. ותירצו, אמר רב הונא: "מרפסת" פירושה כמשמעה: לאותן הדרים במרפסת.

ושואלים: תינח [נניח] לגבי סלע, הרי הם משתמשים בראש הסלע, ומניחים עליו דברים. ואולם בור מאי איכא למימר [מה יש לומר], והרי המים שבבור עמוקים מן המרפסת, ואין שימושה בהם אלא בדרך שלשול, ומדוע נאמר כי הבור נוח לשימוש לבני מרפסת?

אמר רב יצחק בריה [בנו] של רב יהודה: הכא [כאן] בבור מלאה מים עסקינן [אנו עוסקים], ואת המים דולים מחלקו העליון הסמוך לבני מרפסת. ומקשים: והא חסרא [והרי חסר] בור זה ממימיו עם השאיבה, ואף שמתחילה מי הבור מגיעים סמוך למרפסת, לאחר מכן גדל המרחק!

ומשיבים: כיון דכי מליא שריא, כי חסרא [שכאשר הבור מלא הוא מותר, כאשר הוא חסר — נמי שריא [גם כן מותר]. ומקשים: אדרבה (להיפך), כיון דכי חסרה, אסירא [שכאשר חסר הבור, הוא אסור]. כי מליא, נמי אסירא [כאשר הוא מלא, גם כן הוא אסור].

אלא אמר אביי: הכא [כאן] בבור מליאה פירות עסקינן [אנו עוסקים], שהפירות העליונים שבבור סמוכים למרפסת. ומקשים: והא חסרי [והרי חסרים הפירות], שהרי גם הפירות כאשר משתמשים בהם, מתמעטים ומתרחקים מן המרפסת.

ומשיבים: מדובר כאן בטיבלא [בטבל], שהיו הפירות טבל (בלתי מעושרים), ואסור לתקן (להפריש מעשר) מטבל בשבת. וכיון שאי אפשר להשתמש בהם, גובהם קבוע ועומד במשך השבת.

ומעירים: דיקא נמי [כך גם כן מדויק] להבין מלשון המשנה דקתני דומיא [ששנינו חוליית הבור בדומה] לסלע, כשם שסלע אין משתמשים אלא על גביו, אף חוליית הבור הכוונה היתה לשימוש שעל גבה, ולא לשימוש במצוי בבור. ומסכמים: אכן שמע מינה [למד מכאן].

ושואלים: אם כן שמדובר במקרה כזה, למה לי למיתנא [לשנות] בור ולמה לי למיתנא [לשנות] סלע אם עניינם שווה בכול? ומשיבים: צריכא [נצרכה לומר], דאי אשמעינן [שאם היה משמיע לנו] סלע בלבד, היינו אומרים: שדוקא בסלע מותר לבני החצר להשתמש משום דליכא למיגזר [שאין מקום לגזור בו] שמא יתמעט מגובהו, אבל בור — ליגזור [שיגזור בו] שיהא אסור להשתמש בו משום זימנין דמליא [פעמים שהוא מלא] פירות מתוקנין, שאפשר לקחת ולהשתמש בהם ויתמעטו, ועל כן צריכא [צריך] היה לומר גם דבר זה.

ולענין מחלוקת רב ושמואל מנסים להביא ראיה אחרת: תא שמע [בוא ושמע] פתרון, כי נאמר בברייתא: אנשי חצר ואנשי עלייה ששכחו ולא עירבו ביניהם — אנשי חצר משתמשין בעשרה הטפחים התחתונים של הכותל הסמוכים להם, ואנשי עלייה משתמשין בעשרה טפחים העליונים הסמוכים להם. וכיצד? אם היה זיז יוצא מן הכותל למטה מעשרהלבני חצר הוא משמש, למעלה מעשרה טפחים — משמש לבני העלייה.

ומדייקים: הא דביני ביני [הרי זיז שנמצא בין זה לבין זה, באמצע] — אסור, והרי המקום שבאמצע נחשב כ"לזה בשלשול ולזה בזריקה", ומכאן שכל שהוא לזה בשלשול ולזה בזריקה שניהם אסורים, וכדברי רב!

אמר רב נחמן: אין להוכיח מכאן, שכן הכא [כאן] בכותל בן תשעה עשר טפחים עסקינן [עוסקים אנו], והיה זיז יוצא ממנו. אם היה הזיז למטה מעשרה — הרי לזה לבני החצר הוא בפתח בנוחיות, ולזה לבני העלייה בשלשול. אם היה למעלה מעשרהלזה לבני העליה הוא בפתח, ולזה לבני החצר הוא בזריקה. אבל אין כאן מקום באמצע, ואין ללמוד מכאן לענייננו.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר