סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

א ועוד ביישוב הסתירה שבין המשנה שאוסרת לייחד בהמות עם גוים, לבין הברייתא המתירה לקנות מהם לקרבן, רבינא אמר, לא קשיא [אין זה קשה]: הא [זו, משנתנו] אוסרת לכתחלה לייחד עימהם, ואילו הא [זו, הברייתא] עוסקת בדיעבד שאין חוששים שאכן רבע.

ומנא תימרא [ומנין אתה אומר] דשאני [ששונה] הדין בענין זה של חשד בעריות בין לכתחלה בין לדיעבד? דתנן [ששנינו במשנה]: לא תתייחד אשה עמהם, מפני שחשודין על העריות. ורמינהו [ומשליכים, מראים סתירה], ששנינו במשנה במסכת כתובות, האשה שנחבשה (נאסרה) בידי גוים, אם נאסרה על ידי (בגלל) חוב של ממוןמותרת לבעלה, שאין חוששים שמא באו עליה. ואם נחבשה על ידי האשמה שיש בה חיוב נפשות (מוות) — אסורה לבעלה, שאז היא נעשית להם כהפקר. ומדוע אומרים שאם נאסרה משום ממונות מותרת ואין חוששים לבעילה, ואילו במשנתנו חוששים לבעילה?

אלא לאו שמע מינה [האם לא תלמד מכאן] ששאני לן [שונה לנו] בין לכתחלה כדין משנתנו, לדיעבד כענין שנחבשה האשה? ודוחים: ממאי [ממה] אתה מדייק כך? דלמא [שמא] לעולם אימא [אומר] לך: בדרך כלל אפילו דיעבד נמי [גם כן] לא נתיר, משום החשד בעריות, והכא [וכאן] לגבי האשה שנאסרה, היינו טעמא [זהו הטעם], שהותרה לבעלה — שמתיירא הגוי לבעול אותה משום הפסד ממונו, שאם יבואו עליה לא ירצה הבעל לפדותה ולהחזיר את הממון.

תדע שזהו הטעם, דקתני סיפא [ששנה בסוף] שאם נחבשה על ידי נפשות אסורה לבעלה, ותו לא מידי [ושוב אין דבר] כלומר, אין להאריך בענין זה, שהראייה פשוטה וברורה.

ב ר' פדת אמר הסבר אחר לסתירה בין משנתנו, שחוששים בה לרביעה, לברייתא, שמתירה ליקח מגוים בהמה לקרבן, לא קשיא [קשה הדבר]: הא [זו] משנתנו היא לפי שיטת ר' אליעזר, הא [זו] הברייתא שיטת רבנן [חכמים]. ומה הן שיטות אלה? דתנן [ששנינו במשנה] גבי [אצל] פרת חטאת (פרה אדומה), ר' אליעזר אומר: אינה נקחת (נקנית) מן הגוים, וחכמים מתירין. מאי לאו בהא קמיפלגי [האם לא בדבר זה הם חלוקים], שר' אליעזר סבר [סבור]: חיישינן [חוששים אנו] לרביעה, ורבנן סברי [וחכמים סבורים]: לא חיישינן [אין אנו חוששים] לרביעה?

ודוחים: ממאי [ממה] אתה מסיק דבר זה? דלמא דכולי עלמא לא חיישינן [שמא לדעת הכל אין אנו חוששים] לרביעה, והכא היינו טעמא [וכאן זהו הטעם] של ר' אליעזרכדברי רב יהודה אמר רב, שאמר רב יהודה אמר רב: הניח עליהן על פרה אדומה עודה (חבילה) של שקין ריקים — פסלה בעצם ההנחה, שנאמר: "אשר לא עלה עליה עול" (במדבר יט, ב), ובעגלה ערופה — אינה נפסלת בהנחה אלא עד שתמשוך בה, שנאמר: "אשר לא משכה בעול" (דברים כא, ג), וזהו טעם המחלוקת,

מר סבר [חכם זה, ר' אליעזר, סבור]: חיישינן [חוששים אנו] שמא עשה בה הגוי מלאכה כלשהי, ומר סבר [וחכם זה, חכמים, סבור]: לא חיישינן [אין אנו חוששים] לכך! ודוחים: לא סלקא דעתך [יעלה על דעתך] שחוששים שהניח עליה משא, כי משום ניחא פורתא [נוחות מעט] שמניח עליה דבר מה, לא מפסיד טובא [אינו מוכן להפסיד הרבה] את כל דמי הפרה אדומה.

ואומרים: אם כן, הכי נמי לימא [כאן גם כן, לענין רביעה, נאמר]: משום הנאה פורתא [מעט] לא מפסיד טובא [הרבה]! ודוחים: התם [שם] לענין רביעה, יצרו תוקפו ואינו עושה באותה שעה חשבון של הפסד ממון הכרוך בכך.

ומציעים הצעה אחרת, ודלמא [ושמא] נאמר כך: דכולי עלמא לא חיישינן [לדעת הכל אין אנו חוששים] לרביעה, והכא היינו טעמא [וכאן זהו הטעם] של ר' אליעזרכדתני [כמו ששנה] החכם שילא, דתני [ששנה] שילא: מאי טעמא [מה הטעם] של ר' אליעזר? שנאמר: "דבר אל בני ישראל ויקחו אליך פרה אדומה" (במדבר יט, ב), לדייק מכאן: משל בני ישראל יקחו, ואין (ולא) משל הגוים יקחו!

ודוחים: לא סלקא דעתך [יעלה על דעתך] לפרש כך, דקתני סיפא [ששנה בסופה] של אותה ברייתא: וכן היה ר' אליעזר פוסל בכל הקרבנות כולן; ואי סלקא דעתך כדתני [ואם עולה על דעתך שהטעם הוא כמו ששנה] שילא, בשלמא [נניח] פרהכתיב [כתוב] בה לשון קיחה, ואפשר ללמוד שאין לוקחים אלא מישראל, אלא כולהו [כל] הקרבנות האחרים, וכי קיחה כתיב בהו [כתוב בהם]? ועוד מציעים: ודלמא [ושמא] עד כאן לא שמענו שפליגי רבנן עליה [חלוקים חכמים עליו] על ר' אליעזר,

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר