סקר
האם אתה לומד דף יומי עם תוספות?






 

טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
בקרב גבורה בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה – י"ג אב תשס"ו   

 

אמר חזקיה: לא שנו אלא בקופה מליאה קישואין ודלועין – מלון הקת'א

 

"קופה שהיא מלאה כו'. אמר חזקיה: לא שנו אלא בקופה מליאה קישואין ודלועין, אבל מליאה חרדל חייב. אלמא קסבר: אגד כלי לא שמיה אגד. ורבי יוחנן אמר: אפילו מליאה חרדל פטור. אלמא קסבר: אגד כלי שמיה אגד" (שבת, צא ע"ב). 

פירוש: שנינו במשנה שקופה (סל) שהיא מליאה פירות אין חייבים עליה אלא אם כן הוציאוה כולה. ועל כך אמר חזקיה: לא שנו דין זה אלא בקופה מליאה קישואין ודלועין שהם ארוכים, שאף כשמוציא את רוב הקופה עדיין נשאר חלק מכל הפרי בפנים, אבל אם היתה הקופה מליאה זרעוני חרדל חייב, משום שהוציא כמות של גרגירי חרדל אל רשות הרבים. ומסיקים: אלמא קסבר [מכאן שהוא סבור] שאגד (חיבור) של כמה פריטים באמצעות כלי אחד לא שמיה [אין שמו, אינו נחשב לאגד], כלומר, אף שהכל נמצא בסל אחד, אין אנו רואים את הנמצא בסל כיחידה אחת. ור' יוחנן אמר: אפילו מליאה אותה קופה בזרעוני חרדל פטור. אלמא קסבר [מכאן שהוא סבור] שאגד כלי שמיה [שמו, נחשב] אגד (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).  


שם עברי: מלון הקת'א           שם באנגלית: Hairy Cucumber           שם מדעי: Chate Cucumis melo var.
שם נרדף במקורות: קישות, קישוא          שמות בערבית: ח'יאר, קת'א שאמי

שם עברי: דלעת הבקבוק           שם באנגלית: Bottle Gourd          שם מדעי: Lagenaria siceraria (L. vulgaris)
שם נרדף במקורות: דלעת יוונית, קרא


נושא מרכזי: "קישואין ודלועין" כסמל


ראו הרחבה לנושא במאמר "לקופה מלאה קישואין ודילועין, אדם נותן לתוכה חרדל והיא מחזקת" (שבת קנג ע"ב).

לזיהוי ה"קישואין" ו"הדלועין" ראו במאמרים "מחתכין את הדלועין לפני הבהמה" (שבת, קנה ע"א) ו"את הקשאים ואת האבטחים" (יומא, עה ע"א).
 

במחלוקת חזקיה ורבי יוחנן לגבי "אגד כלי" מסמלים ה"קישואין והדלועין" פרי גדול וארוך בניגוד לחרדל המסמל פירות קטנים: "קופה שהיא מלאה כו'. אמר חזקיה: לא שנו אלא בקופה מליאה קישואין ודלועין, אבל מליאה חרדל – חייב ... ורבי יוחנן אמר: אפילו מליאה חרדל פטור". מקשה הגמרא על שתי הדעות מהמשנה בשבת (פ"י מ"ב): "... קופה שהיא מליאה פירות ונתנה על אסקופה החיצונה אף על פי שרוב הפירות מבחוץ פטור עד שיוציא את כל הקופה". מתרצת הגמרא: "... חזקיה מתרץ לטעמיה, ורבי יוחנן מתרץ לטעמיה. חזקיה מתרץ לטעמיה: עד שיוציא את כל הקופה, במה דברים אמורים בקופה מליאה קישואין ודלועין, אבל מליאה חרדל נעשה כמי שהוציא את כל הקופה, וחייב. רבי יוחנן מתרץ לטעמיה: אף על פי שרוב פירות בחוץ, ולא רוב פירות בלבד אלא אפילו כל פירות פטור, עד שיוציא את כל הקופה". מפרש רש"י: "קישואין ודילועין - שהן ארוכין, ועדיין יש מהם בפנים, וכל מה דאגיד לגואי כל דהו לאו הוצאה היא. אבל מליאה חרדל - שהרי יש ממנו כולן בחוץ, אף על פי שעל ידי הכלי הוא נאגד לצד פנים - חייב, דאגד כלי לא שמיה אגד, לומר לא יצא כולו, ועדיין אגדו בידו בפנים ... במה דברים אמורים - דעד שיוציא את כל הקופה. במליאה קישואין שהן ממלאין בארכן את כל רוחב הקופה, וכל כמה דלא נפק כולה קופה לא נפיק אינהו".


 

תמונה 1. מילון הקתא             הצילום באדיבות ח'ביזה – חקלאות בשיתוף הקהילה
 
 

     
דלעת הבקבוק          צילם: Maderibeyza   דלעת הבקבוק          מקור

  

 


א. המחבר ישלח בשמחה הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - raananmoshe1@gmail.com
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.


 

כתב: ד"ר משה רענן.     © כל הזכויות שמורות 

הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר