סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
בקרב גבורה בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה – י"ג אב תשס"ו  

 

אי פגע בדבר אחר קשה לדבר אחר – חזיר הבית 

 

"האי מאן דעביד מילתא ליטעום מידי והדר ליפוק, דאי לא טעים מידי, אי פגע בשכבא ירקא אפיה, אי פגע במאן דקטל נפשא מית, אי פגע בדבר אחר קשה לדבר אחר" (שבת, קכט ע"ב).  

פירוש: רב ושמואל דאמרי תרוייהו [שאמרו שניהם]: האי מאן דעביד מילתא [מי שעושה דבר הקזה] ליטעום מידי והדר ליפוק [שיטעם משהו ואחר כך יצא החוצה]. דאי [שאם] לא טעים מידי [יטעם דבר], אי פגע בשכבא [אם יפגוש במת] ירקא אפיה [יוריקו פניו]. אי פגע במאן דקטל נפשא [אם יפגוש במי שהרג נפש] מית [ימות]. אי פגע [אם יפגוש] בדבר אחר (בחזיר]) קשה לדבר אחר (לצרעת) (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).


שם עברי: חזיר הבית          שם באנגלית: Pig           שם מדעי: Sus domestica

שם נרדף במקורות: "דבר אחר"          שמות בשפות אחרות:  ערבית – ח'נזיר (خنزير)


הנושא המרכזי:  החזירים כנושאי מחלות 

 
ראו עוד במאמר "תשעה נטלו חזירים ואחד כל העולם כולו" (קידושין, מט ע"ב).

 

לריכוז המאמרים שנכתבו על חזיר הבית וקישוריות הקש\י כאן.

 

מהספרות הוטרינרית המודרנית ניתן ללמוד שהחזירים לוקים במחלות רבות משותפות לאדם. ראוי להזכיר שכבר הקדמונים היו מודעים לנטייה זו של החזירים. הריטב"א (קידושין, מט ע"ב) מצטט את "ספר הטבעים" שכתב: "שהצרעת והנגעים בחזירים הרבה בטבע". חזירים משמשים פונדקאים למגוון טפילים ומחלות היכולים לעבור לאדם. אלו כוללים למשל את השערנת, שרשור ועוד. מסיבה זו גזר רב יהודה תענית כאשר התפרצה מחלת דבר בחזירים: "... אמרו ליה לרב יהודה: איכא מותנא בחזירי. גזר תעניתא" (1) (תענית, כא ע"ב). ייתכן ומסיבה זו, כאמור בסוגייתנו, קיים חשש שאדם הנמצא בעיתוי רגיש מבחינה בריאותית (לאחר הקזת דם ולפני שאכל מעט) עלול ללקות בצרעת כתוצאה ממפגש עם חזיר: "אי פגע בדבר אחר קשה לדבר אחר". מפרש רש"י: "קשה לדבר אחר - צרעת, שהחזירים מנוגעים הם כדאמרינן בקידושין (מט, ב): עשרה קבים נגעים ירדו לעולם תשעה נטלו חזירים" (ראו עוד כאן).

  

              
תמונה 1.  חזיר הבית         צילם: Scott Bauer   תמונה 2. חזיר בר           צילם:  Superbass

 

 


(1) פירוש: אמרו ליה [לו] לרב יהודה: איכא מותנא בחזירי [יש דבר בחזירים]. גזר על כך תעניתא [תענית]. ושאלו: נימא קסבר [האם לומר שסבר] רב יהודה כי מכה משולחת ממין אחד משולחת מכל המינין ויש לחשוש שתעבור המחלה גם לאחרים? ומשיבים: לא, במקרים אחרים לא היה חושש, אלא שאני חזירי דדמיין מעייהו לבני אינשי [שונים הם החזירים שמעיהם דומים למעי בני אדם] ויש לחשוש שמחלה מדבקת שבחזירים תדבק גם בבני אדם".
 
 

לעיון נוסף:

בפורטל הדף היומי:
על הקשר בין דמיון מערכת העיכול לאדם והעברת מחלת הדבר - "לא, שאני חזירי דדמיין מעייהו לבני אינשי" (תענית, כא ע"ב).
מדוע החזיר משמש כמודל לנזק "צרורות"? - "וחזיר שהיה נובר באשפה והזיק משלם נזק שלם" (בבא קמא, יז ע"ב).
טעם איסור גידול חזירים - "אין מגדלין חזירין בכל מקום" (בבא קמא, עט ע"ב).
מבנה עור החזיר - "אלו שעורותיהן כבשרן: עור האדם, ועור חזיר של ישוב" (חולין, קכב ע"א).

 

 

 

א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.




כתב: ד"ר משה רענן.     © כל הזכויות שמורות 

הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.   

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר