var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=31343;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("31343","0","ירושלמי מנחות- אין כזה דבר","29/10/13 13:25","כה חשון","תשע"ד","13:25","עלי","בפירוש 'אור לישרים' שאך זה יצא לאור בעמ' 166 מובא בסוגריים מקור מ'ירושלמי מנחות' והכוונה מן הסתם לבבלי מנחות המצוטט שם בעמוד, ולא הייתי מעיר על טעות הדפוס הזו, אך אין תלמוד ירושלמי למנחות והטעות ברורה...","209","","3838","True","True","False","","2427","194.114.146.227","0","0","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31346","31343","האמנם?","29/10/13 16:48","כה חשון","תשע"ד","16:48","לינקוש","ראה את דברי הראב"ד המובאים כאן ואת כל שאר ההודעות באשכול זה.","58","","3838","True","True","False","","229","84.228.82.76","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31347","31343","גם אין טעות דפוס וגם אין מנחות ירושלמי!","29/10/13 18:46","כה חשון","תשע"ד","18:46","יהודי_קדום","1. העובדה היא שאין ירושלמי מנחות שהרי אין סדר קדשים בירושלמי.

2. ראיתי מי שאומר שזו טעות דפוס מה שנכתב "והכי איתא בירושלמי במנחות פרק כל קרבנות ציבור אחר חנוכה לא קדשו" .

כך אני מציע: אם נגרוס נכון נראה שאין כאן שום טעות דפוס וגם אין מנחות ירושלמי .

וכך אני מציע לגרוס: [הצעתי מופיעה בסוגריים מרובעים]

והכי איתא בירושלמי [במסכת ביכורים פ"א ה"ו: " ...הפרישן קודם לחנוכה ועבר עליהן חנוכה ונרקבו לאחר חנוכה לא קדשו. ]"

[וכן במסכת בבלי] מנחות פרק כל קרבנות ציבור [ניתן ללמוד משם ש-"]אחר חנוכה לא קדשו["]","233","","3838","True","True","False","","194","79.176.164.228","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31354","31343","אין זה משמעות הפירוש שם","29/10/13 22:12","כה חשון","תשע"ד","22:12","דוד כוכב","ההצעה שם היא שזהו קטע שיובא מסוגיה אחרת בירושלמי - ממסכת מנחות שאפשר שהיתה קיימת בזמן עריכת הירושלמי.","125","","3838","True","True","False","","150","95.86.81.152","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31351","31346","העובדה היא שאין ירושלמי מנחות","29/10/13 20:30","כה חשון","תשע"ד","20:30","יהודי_קדום","שהרי אין סדר קדשים בירושלמי !!!","233","","3838","True","True","False","","152","79.176.164.228","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31371","31346","לא ניתן לחלוק על דברי ר' עלי במה שכתב:","30/10/13 07:00","כו חשון","תשע"ד","07:00","יהודי_קדום",""מובא בסוגריים מקור מ'ירושלמי מנחות' " שזו טעות מסוג כלשהו.

ראה קובץ מצורף.

הוספתי הערה זו לאור תגובותיו של הרב כוכב שאינם מתיישבות עם העובדות. כך נלענ"ד.","233","gif","3837","True","True","False","","209","79.176.164.228","0","31343","שקלים|יא ע"א","0-gif"),new Message("31356","31354","וכבר הבאתי את הסוגיא המדוייקת בירושלמי","29/10/13 22:37","כה חשון","תשע"ד","22:37","יהודי_קדום","במסכת ביכורים פ"א ה"ו: " ...הפרישן קודם לחנוכה ועבר עליהן חנוכה ונרקבו לאחר חנוכה לא קדשו"

ולא בירושלמי מנחות שאיננה - כמו שאין ירושלמי על כל סדר קדשים.


ראה תגובתי "גם אין טעות דפוס וגם אין מנחות ירושלמי! "","233","","3838","True","True","False","","175","79.176.164.228","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31362","31356","לא יתכן","30/10/13 04:39","כו חשון","תשע"ד","04:39","דוד כוכב","ההצעה בפרוש אור לישרים היא שדברי הירושלמי הם העתקה מסוגיה במקום אחר, כמצוי רבות בירושלמי. וכיון שאין הירושלמי מעתיק מהבבלי, לא יתכן שהכוונה להעתקה מהבבלי. גם לא יתכן שהכוונה לירושלמי ביכורים, כי שם לא מופיעה לשון זו.

לנו אין תלמוד ירושלמי על מנחות כמובן, ולכן פרוש אור לישרים לא הביא ולא יכל להביא הפנייה מדוייקת למיקום של הסוגיה. אבל כשאמוראי ארץ ישראל היו לומדים את סדר קדשים (והם אכן היו לומדים אותו), היה מצוי בפיהם סדר ה"תלמוד" על אותם משניות - כלומר המשא והמתן של האמוראים על משניות אלו. וההצעה היא ששם נאמר נוסח לשון סוגיה זו במקור.","125","","3837","True","True","False","","145","95.86.81.152","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31370","31362","עם בטחון כזה חזק שבזה מיושבים הדברים אני","30/10/13 05:53","כו חשון","תשע"ד","05:53","יהודי_קדום","הולך ללמוד מה כתב.","233","","3837","True","True","False","","140","79.176.164.228","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31372","31370","האם ניתן להודיע לרב בוך או לשאול אותו ?","30/10/13 09:02","כו חשון","תשע"ד","09:02","עלי","היות ומחבר הפירוש הוא הרב בוך ממכון התלמוד הירושלמי בבית וגן, ראוי לפנות אליו ישירות ולשאול אותו אישית על הדברים. אך לי עצמי אין טלפון שלו ושל המכון וגם זמן לברר אין לי, כמו שגם אין לי כמעט זמן להשתתף בפורום לצערי.","209","","3837","True","True","False","","160","194.114.146.227","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31373","31372","הדבר נעשה כבר ע"י הרב הראל.","30/10/13 09:03","כו חשון","תשע"ד","09:03","יהודי_קדום","","233","","3837","False","True","False","","127","79.176.164.228","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31378","31373","תשובה שקיבלתי","31/10/13 16:49","כז חשון","תשע"ד","16:49","הראל","הרב אברהם בלס השיב לי שהבין מהרב יהושע בוך שהוא סובר שהיה ירושלמי על מנחות אלא שאבד.

(וראה בהרחבה באשכול זה מה שהבאתי, והבאתי שם לבסוף שכיום מקובלת על החוקרים ההנחה שלא היה ירושלמי על סדר קדשים מעולם.)","46","","3836","True","True","False","","245","84.229.241.186","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31380","31378","לגבי "אור לישרים" לא מדובר רק באבד או לא","31/10/13 18:34","כז חשון","תשע"ד","18:34","יהודי_קדום","אבד מנחות/קדשים הירושלמי - המדובר הוא בעיקר בשאלה
כיצד אפשר לצטט ממסכת שאבדה?

ועתה, לאור תשובתו, קשה לי לא פחות.
מה שר' עלי הפנה אליו את תשומת הלב שלי, וודאי גם של אחרים, הוא העובדה שכאילו הרב בוך מסתמך בפירושו (עמוד 166) על סוגיא שנאמרה בירושלמי מנחות.

וכך היא לשונו שעתה קשה יותר: "המונח "כהיא דתנינן תמן", היא תחילתה של סוגיה מצוטטת שלמה, שנאמרה במקורה במקום אחר (בירושלמי מנחות), והובאה בירושלמי כאן,..."

האם יש מקום לתמיהתי זו?","233","","3836","True","True","False","","168","79.176.164.228","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31381","31378","עניין רב אני מוצא בקישור להודעה הבאה:","31/10/13 19:22","כז חשון","תשע"ד","19:22","יהודי_קדום",""ובכל זאת"","233","","3836","True","True","False","","165","79.176.164.228","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31384","31380","אין מקום לתמיהתך","01/11/13 02:17","כח חשון","תשע"ד","02:17","דוד כוכב","טענת הרב בוך היא שבזמן עריכת הירושלמי (בדור החמישי לאמוראים לפחות) העתיקו ממסכת מנחות שהיתה אז בפניהם, למסכת שקלים.","125","","3835","True","True","False","","134","95.86.78.53","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31385","31381","ישנה אפשרות","01/11/13 02:21","כח חשון","תשע"ד","02:21","דוד כוכב","יתכן שכפי שמובא בהודעה זו, תלמוד ירושלמי לקדשים לא נערך מעולם, ואעפ"כ היו קיימות סוגיות בפי האמוראים, שבעריכת הירושלמי "הועתקו" למסכת שקלים.","125","","3835","True","True","False","","129","95.86.78.53","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31388","31384","תמיהתי עדיין קיימת. ראה מה שכתבתי","01/11/13 05:10","כח חשון","תשע"ד","05:10","יהודי_קדום","להלן ב״ רעיון יפה״.","233","","3835","True","True","False","","100","79.176.164.228","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31387","31385","הרעיון יפה. אבל מנין לרב בוך הפירוט הרב","01/11/13 05:08","כח חשון","תשע"ד","05:08","יהודי_קדום","על הסוגיא שאבדה? איפה ראה אותה? מדוע אין הסבר למקורה? איני מוסיף מרכאות למילה ״למקורה״ כי אני מאמין שיש לו הסבר משכנע רק שנשמט ממנו חשיבות הסבר כזה ללומד הפשוט כמוני.","233","","3835","True","True","False","","141","79.176.164.228","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31391","31387","עקוב אחר הסבריו","01/11/13 08:29","כח חשון","תשע"ד","08:29","דוד כוכב","ראה גם בהקדמת הרב בוך לפירוש המסכת. בסוגיות רבות ניתן להבחין על פי נושאי מילות הקישור היכן מקום הסוגיה במקורה.
כאן סבר הרב בוך שסוגיה זו נראית כאותן הסוגיות שהועתקו ממקור אחר, אלא שכאמור אותו "מקור" קדמון אינו בידנו.","125","","3835","True","True","False","","115","95.86.78.53","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31399","31391","לצערי אין לי הבטחון שיש לו בסברת הרב בוך","01/11/13 13:30","כח חשון","תשע"ד","13:30","יהודי_קדום","וברצון העז להבינו - כפי שכבודו מנסה להיות לו לפה.

גם סיום דבריו בתגובתו זו : "אלא שכאמור אותו "מקור" קדמון אינו בידנו." מצריך יותר מסברא לחסרי ידע כמוני .","233","","3835","True","True","False","","140","79.176.164.228","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31432","31399","ראה במפורש את דעת הרב בוך","04/11/13 21:30","א כסלו","תשע"ד","21:30","דוד כוכב","בעמוד שבקישור זה בעמודה הימנית בשורות השישית והחמישית מלמטה:
"נראה שסוגיה זו שבירושלמי כאן מקורה בירושלמי במנחות (שאבד ולא נמצא)".","125","","3832","True","True","False","","124","95.86.78.53","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31434","31432","אבל זה בדיוק מה שאיני מבין! סביר","04/11/13 22:19","א כסלו","תשע"ד","22:19","יהודי_קדום","להניח בגלל חוסר ידע בירושלמי או ידע קשור אחר.

מה הבסיס שמאפשר לכתוב "נראה שסוגיה זו
שבירושלמי כאן מקורה בירושלמי במנחות (שאבד ולא נמצא),
ומשם הועתקה הסוגיה לכאן, כיוון שבמשנה כאן נשנה עניין
המתנדב לבונה שנשנה גם במשנה מנחות שם." ???

אני מעדיף להאמין שאין לי ידע בתחום יכולת הקביעה בנ"ל, כמו לרב בוך, מאשר להאמין שההגיון שלי כשל.","233","","3832","True","True","False","","131","109.65.160.212","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31465","31434","האקדח המעשן","07/11/13 01:34","ד כסלו","תשע"ד","01:34","דוד כוכב","ראה למטה בסוף עמוד זה בצד שמאל.","125","","3829","True","True","False","","250","95.86.78.53","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31466","31465","אקדחו אקדח דמי כי מדובר בבלי מנחות נא: !","07/11/13 09:41","ד כסלו","תשע"ד","09:41","יהודי_קדום","ולא מדובר ב-"מסכת מנחות האבודה". .
יראה ששם אותה סוגיא ואותה סתירה ושם המקור ולא אצלנו בשקלים:
במנחות בבלי נא:
"...ת''ר כ''ג שמת ולא מינו כהן אחר תחתיו מנין שתהא מנחתו קריבה משל יורשין ת''ל {ויקרא ו-טו} והכהן המשיח תחתיו מבניו יעשה אותה יכול יקריבנה..."

ולברייתא זו בדיוק, בבבלי מנחות נא: מכווין דבריו "אור לישרים" (1):

"תמן" הוא המשנה שלנו מסכת שקלים
ו"הכא" הוא הברייתא במנחות בבלי נא:


וכן משתמע מביאור הגאון שי"ח קנייבסקי:
תמן אמר משל יורשיו.
במתני׳ אמר משל יורשין דהא אמר דמתנאי
בי״ד באה משל צבור משמע מד׳׳ת משל
יורשים באה:
והכא אמר משל צבור. ואילו
בברייתא דריש לה מקראי דמשל צבור היא
באה. וקאי אברייתא להכי אמר על מתני׳ תמן:

ו"אור לישרים" לומד כמו הגאון:
"תמן" הוא המשנה שלנו מסכת שקלים
ו"הכא" הוא הברייתא במנחות בבלי נא:

ואין צורך להקשות מדוע חילוף הלשון (שהכא הופך לתמן וכו') כי מקור קושיית רבי בא בר ממל הוא במנחות בבלי נא: !



(1):
אור לישרים:
(כלל הוא בירושלמי, שבהצעת סתירה קודם "תמן"
ל"הכא". נראה שסוגיה זו מקורה במסכת מנחות על
המשנה פרק ד הלכה ה, ו"תמן" הוא במסכת שקלי ם
ו"הכא" הוא במסכת מנחות, ומשם הועתקה סוגיה זו
לכאן. - בנוסח הבבלי של מסכת שקלים: 'תמן הוא
אמר: משל ציבור, והכא הוא אמר: משל יורשין')


מה מצב האקדח עכשיו ? ","233","","3829","True","True","False","","398","109.65.160.212","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31468","31466","יורה יורה, ואסביר את הראיה (ירייה)","07/11/13 11:03","ד כסלו","תשע"ד","11:03","דוד כוכב","כשאומרים "תמן" זה סימן שעומדים רחוק, כשאומרים "הכא" זה סימן שעומדים פה.
הירושלמי בשקלים אינו יכול לכנות משנה בשקלים "התם"! והוא גם לא יכול לכנות משנה במנחות "הכא".
סוגיה זו איפוא מנוסחת כסוגיה במסכת מנחות! ומצוי בירושלמי שסוגיה מועתקת בלשונה המלא למסכתות אחרות בלא תיקוני הלשון הנצרכים, וזה מה שקרה לסוגיה כאן.","125","","3829","True","True","False","","128","95.86.78.53","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31469","31468","סתם ולא פירש מהו: "כסוגיה במסכת מנחות! "","07/11/13 14:54","ד כסלו","תשע"ד","14:54","יהודי_קדום","האם "כסוגיה במסכת מנחות בבלי " או "כסוגיה במסכת מנחות ירושלמי האבודה "?

1. אם כוונתו למנחות הבבלי - אזי ודאי אקדחו אקדח דמי פוהפירושים שהבאתי ל-"תמן" ו-"הכא" לפי הגאון שי"ח קנייבסקי והרב בוך052-375-4459 עומדים על יסוד מוצק.

2. ואם כוונתו למסכת ירושלמי מנחות "האבודה" היה עליו לציין זאת במפורש (עדיין לא מאוחר ) - אלא שאז יוקשה עליו איך הוא מבין שזו כוונת הרב בוך?

יראה נא: כשעסק רבי בא בר ממל במשנה מנחות ראה הסתירה והקשה עליה ולכן המשנה שלנו בשקלים היא עבורו "תמן" ומנחות היא "הכא".
נלע"ד שזו גם דעת "אור לישרים" אליה הפנה אקדחו וממנו רצה ליישב שאלת האשכול.

אז לאיזו מסכת מנחות הוא מתכוון ב-"כסוגיה במסכת מנחות! " ?","233","","3829","True","True","False","","280","109.65.160.212","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31471","31468","ביאורו של הגאון שי"ח קנייבסקי אינו כך","07/11/13 18:41","ד כסלו","תשע"ד","18:41","יהודי_קדום","בברייתא דריש לה מקראי דמשל צבור היא באה
וקאי אברייתא להכי אמר על מתני׳ תמן:

אני מביא הדברים שוב כנגד דבריו שאמר: "הירושלמי בשקלים אינו יכול לכנות משנה בשקלים "התם"!

עינינו הרואות שיש דעה הפוכה.

כדאי לראות השיטה בהגהות הגר"א המגיה ל-"תמן אמר משל ציבור ד"ת, והכא אמר מתנאי בי"ד" וזה קרוב למה שכתב.","233","","3829","True","True","False","","192","109.65.160.212","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31475","31468","אשאלו לדעת מהו "תמן" ומהו "הכא"","07/11/13 21:06","ד כסלו","תשע"ד","21:06","יהודי_קדום","במסכת מנחות בבלי נא:
1. "ר''ש אומר משל ציבור"
"מתני' לא מינו כהן אחר תחתיו משל מי היתה קריבה ר''ש אומר משל ציבור ר' יהודה אומר משל יורשין ושלימה היתה קריבה: "

2. במסכת שקלים כ. :
"... אר"ש ז' דברים התקינו ב"ד.... ותנאי ב"ד הוא על כה"ג שמת שתהא מנחתו קריבה משל ציבור... (תקנה רביעית במשנה) "

עפ"י 2. זוהי "רק" תקנת ב"ד שהמנחה קרבה משל ציבור ומזה משמע שמדין תורה אם מת הכה"ג לפני שמינו וכו' מנחתו באה משל יורשים".

על זה אומר רבב"מ שיש סתירה בדברי ר"ש וכך היא הסתירה:
"תמן אמר משל יורשין,,," ו-"תמן" משמעו במשנה בשקלים לעיל שהייתה אחת משבע תקנות בי"ד וזהו "הזיהוי למשנה בשקלים=תמן"

ונותר "הכא" שהוא במנחות בבלי.

האם מקובל עליו הסבר זה?","233","","3829","True","True","False","","136","109.65.160.212","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31470","31469","אין דבר כזה שהירושלמי יעתיק מהבבלי","07/11/13 17:34","ד כסלו","תשע"ד","17:34","דוד כוכב","כשם שכיום אינך יכול להעתיק מספר שיֵצֵא לאור בעוד עשרות שנים.","125","","3829","True","True","False","","125","95.86.78.53","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31472","31470","מאן דכר שם העתקה?!","07/11/13 18:41","ד כסלו","תשע"ד","18:41","יהודי_קדום","","233","","3829","False","True","False","","117","109.65.160.212","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31474","31470",""כסוגיה במסכת מנחות! " בבלי או ירושלמי?","07/11/13 19:19","ד כסלו","תשע"ד","19:19","יהודי_קדום","זו כרגע ה ש א ל ה !

אז לאיזו מסכת מנחות הוא מתכוון ב-"כסוגיה במסכת מנחות! " ? בבלי או ירושלמי?","233","","3829","True","True","False","","149","109.65.160.212","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31477","31471","הגר"ח אינו סותר את האמור לעיל","08/11/13 05:19","ה כסלו","תשע"ד","05:19","דוד כוכב","הרב קנייבסקי מסביר ש"תמן" פירושו - המשנה בשקלים. אבל הוא אינו מסביר את התמיהה הכיצד משנה פה במסכתנו יכולה להקרא "תמן", כלומר "שם".

הגר"א הפך את הגירסה משום שהיה מודע לבעייתיות שבגרסה זו. וקבע הגר"א שבסוגיה זו שנמצאת כרגע כאן צריך העורך להפוך את הגרסה כדי שתתישב היטב במסכתנו. אבל בכל עדויות הנוסח אין הגרסה כדברי הגר"א, כך שנותרה עדות למקור הסוגיה. קיימת גם אפשרות רחוקה שהנוסח המקורי היה כנוסח הגר"א, אלא שהשתבש (ללא סיבה הנראית לעין) ונמסר בשיבושו בכל כתבי היד והמסירות. אבל הסבירות לכך נמוכה.","125","","3828","True","True","False","","143","95.86.78.53","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31476","31474","ירושלמי!","08/11/13 05:05","ה כסלו","תשע"ד","05:05","דוד כוכב","עורך הירושלמי רגיל להעתיק סוגיות ממסכת (בירושלמי) למסכת אחרת (בירושלמי), בלי לשנות את נוסחן. רואים מתוך לשון הסוגיה פה (בירושלמי שקלים), שאין כאן מקום הסוגיה המקורי. זו סוגיה שהועתקה בזמן עריכת הירושלמי מהירושלמי שבמסכת מנחות (מסכת זו אבדה מאיתנו).","125","","3828","True","True","False","","153","95.86.78.53","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31479","31475","לא הבנתי מה כתבת","08/11/13 05:24","ה כסלו","תשע"ד","05:24","דוד כוכב","מה שאתה מכנה "במסכת מנחות בבלי" אינו גמרא בבלי אלא במשנה. משנה אינה לא בבלי ולא ירושלמי כי היא קדמה לשניהם. על משנה זו עצמה דיברו גם בירושלמי וקראו לה "הכא". כשאומרים "הכא" המשמעות היא שלומדים עכשיו מסכת מנחות, קרי: ירושלמי מנחות.","125","","3828","True","True","False","","158","95.86.78.53","0","31343","שקלים|יא ע"א",""),new Message("31483","31476","לפי הרמב"ם הינו מסודר","08/11/13 07:52","ה כסלו","תשע"ד","07:52","יהודי_קדום","","233","","3828","False","True","False","","117","109.65.160.212","0","31343","שקלים|יא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);