var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=41912;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("41912","0","דרשה מו"ו יתירה זה דאורייתא או מדרבנן","23/11/15 21:51","יא כסלו","תשע"ו","21:51","אליצפן","מכלל דרבי עקיבא ווי קדריש. הלכך לרבי עקיבא שיתא קראי כתיבי:
חד לצואה דידה
וחד לצואה דידיה,
חד לעשייה דידה
וחד לעשייה דידיה,
חד לידיעה דידה
וחד לידיעה דידיה;

דרשה מו"ו יתירה זה ג"כ דאורייתא או רק מדברי סופרים?","502","","3080","True","True","False","","1193","85.64.4.239","0","0","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41913","41912","עצם ההלכה או הדרשה?","23/11/15 22:07","יא כסלו","תשע"ו","22:07","הראל","לגבי מדרשי ההלכה - ראה כאן.

לגבי תוקף ההלכות הנלמדות באמצעות י"ג מידות - ראה פה.","46","","3080","True","True","False","","196","84.94.81.172","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41916","41913","דרשה מ-ו"ו אינה אחת מי"ג מידות.","24/11/15 07:19","יב כסלו","תשע"ו","07:19","אליצפן","לגבי ה-ו"ו:

הנה דוגמא:

נאמר (בשמות פרק כ יא, דברים ה טו) "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ."
אומר התלמוד (בבלי, כתובות, קג סע"א): "אשת אב?... דאורייתא היא. דתניא: "כבד... את אביך - זו אשת אביך, ואת אמך - זו בעל אמך, וי"ו יתירה - לרבות אחיך הגדול".
פוסק הרמב"ם, (משנה תורה, הלכות ממרים, פ"ו הלט"ו): "חַיָּב אָדָם לְכַבֵּד אֶת אֵשֶׁת אָבִיו ... שֶׁזֶּה בִּכְלַל כְּבוֹד אָבִיו. וְכֵן מְכַבֵּד בַּעַל אִמּוֹ... וּמִדִּבְרֵי סוֹפְרִים שֶׁיִּהְיֶה אָדָם חַיָּב בִּכְבוֹד אָחִיו הַגָּדוֹל כִּכְבוֹד אָבִיו.

מסביר את דברי הרמב"ם הרדב"ז (שם): "ואחיו הגדול - כיון דאתא מרבויא דוא"ו קרי ליה "מדברי סופרים".
וכן הכסף משנה (שם): "אח גדול - דלא מייתינן לה אלא מדרשה דוי"ו - לא חשוב ככתוב מפורש בתורה אלא "מדברי סופרים".

מה לגבי המקרה שלנו לפי דרשתו של ר"ע?","502","","3079","True","True","False","","163","85.64.4.239","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41917","41916","דרשה מיתור היא יותר מי"ג מידות","24/11/15 08:27","יב כסלו","תשע"ו","08:27","דוד כוכב","מצוה או הלכה המפורשת בפשט הכתוב, מאיזו מידה מי"ג מידות היא נלמדת?
כמובן שאינה זקוקה לי"ג מידות, היא נלמדת מגוף המקרא.
כך יתור של מילה או של אות (למאן דאמר שאות יתירה זו ניתנת לדרשה). הרי אין התורה מיתרת מילים ואותיות לשוא, אלא באה לרמז בהן פירוטי דינים נוספים.","125","","3079","True","True","False","","162","164.138.117.106","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41926","41916","אנחנו עוסקים ברבי עקיבא ולא ברבי ישמעאל!","24/11/15 09:20","יב כסלו","תשע"ו","09:20","הראל","י"ג המידות המוכרות לך הם מבית המדרש של רבי ישמעאל.

לרבי עקיבא גם היו מידות שהתורה נדרשת בהן - שונות בתכלית משיטתו של רבי ישמעאל. ראה שוב פה.","46","","3079","True","True","False","","270","84.94.81.172","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41918","41917","אבל ב"אחיך הגדול " - זה מדברי סופרים!","24/11/15 08:34","יב כסלו","תשע"ו","08:34","אליצפן","","502","","3079","False","True","False","","125","85.64.4.239","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41920","41918","כידוע, כל הדרשות שאינן מפורשות בכתוב","24/11/15 08:44","יב כסלו","תשע"ו","08:44","דוד כוכב","מכונות הן בלשון הרמב"ם "מדברי סופרים".","125","","3079","True","True","False","","130","164.138.117.106","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41921","41920","אז תחליט ו"ו זה מפורש בכתוב או לא?","24/11/15 08:56","יב כסלו","תשע"ו","08:56","אליצפן","בתגובה אחת את אומר שזה נקרא מפורש, ועכשיו את אמר שזה לא מפורש.

אז תחליט ו"ו זה מפורש בכתוב או לא?","502","","3079","True","True","False","","135","85.64.4.239","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41923","41921","תלוי יחסית אל מה","24/11/15 09:05","יב כסלו","תשע"ו","09:05","דוד כוכב","זה לא מפורש בפשט הפסוק.
אך יש פה תוספת "בעין" ונלמד להלכה, ואין צורך פה בי"ג מידות שהן נעלמות עוד יותר, שהן נדרשות רק מדימויים וחישובים.","125","","3079","True","True","False","","146","164.138.117.106","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41927","41926","אבל לא כל מה שנלמד מדרשה הוא דאורייתא!","24/11/15 09:26","יב כסלו","תשע"ו","09:26","אליצפן","כך הרמב"ם קובע בשורש השני. לכן השאלה חוזרת למקומה. האם הדרשות של ר"ע מה-ו"ו הן הלכות מדאורייתא או רק מדברי סופרים.","502","","3079","True","True","False","","174","85.64.4.239","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41928","41926","גם בל"ב מדות אין מידה - "יתור"","24/11/15 09:45","יב כסלו","תשע"ו","09:45","דוד כוכב","אוצר המדרשים (אייזנשטיין) ל"ב מדות באגדה
ברייתא דל"ב מדות - ממדרש תנאים ומשיב דבר

(א') בריבוי, (ב') במיעוט, (ג') בריבוי אחר ריבוי, (ד') במיעוט אחר מיעוט, (ה') בקל וחומר מפורש, (ו') בקל וחומר סתום, (ז') בגזירה שוה, (ח') בבנין אב, (ט') בדרך קצרה, (י') מדבר שהוא שנוי, (י"א) מסידור שנחלק, (י"ב) מדבר שבא ללמד ונמצא למד, (י"ג) מכלל שאחריו מעשה והוא פרטו של ראשון, (י"ד) מדבר גדול שנתלה בקטן ממנו להשמיע האזן בדרך שהיא שומעת, (ט"ו) משני כתובים המכחישים זה את זה עד שיבא הכתוב השלישי ויכריע ביניהם, (ט"ז) מדבר שהוא מיוחד במקומו, (י"ז) מדבר שאינו מתפרש במקומו ומתפרש במקום אחר, (י"ח) מדבר שנאמר במקצת ונוהג בכל, (י"ט) מדבר שנאמר בזה והוא הדין בחבירו, (כ') מדבר שנאמר בזה ואין ענין לו אבל הוא ענין לחבירו, (כ"א) מדבר שהוקש לשתי מדות ואתה נותן לו כח היפה שבשתיהן, (כ"ב) מדבר שחבירו מוכיח עליו, (כ"ג) מדבר שהוא מוכיח על חבירו, (כ"ד) מדבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד על עצמו, (כ"ה) מדבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד על חבירו, (כ"ו) ממשל, (כ"ז) מלשון נופל על לשון, (כ"ח) מכנגד, (כ"ט) מלשון גימטריא, (ל') מלשון נוטריקון, (תרי אפי: חד אפא בחילוף האותיות, וחד שהוא בחשבון האותיות), (ל"א) ממוקדם ומאוחר שהוא בענין, (ל"ב) ממוקדם ומאוחר בפרשיות.

המידה "ריבוי" פירושה כמו "כלל" לרבי ישמעאל, שמשמעות הפסוק להכליל דברים נוספים, כגון "כל אבידת אחיך".
אמנם יתכן שלרבי עקיבא כל יתור גם הוא בכלל המידה הראשונה "ריבוי".","125","","3079","True","True","False","","181","164.138.117.106","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41933","41926","דרשה קיצונית של רבי עקיבא על וא"ו אנו","24/11/15 18:00","יב כסלו","תשע"ו","18:00","אשבח","מוצאים בסנהדרין נא:
א''ל ר' ישמעאל אי מה להלן נערה והיא ארוסה אף כאן נערה והיא ארוסה א''ל ר''ע ישמעאל אחי {ויקרא כא-ט} בת ובת אני דורש א''ל וכי מפני שאתה דורש בת ובת נוציא זו לשריפה אם משמע להביא את הנשואה הביא....
==============
הוא"ו בדרשה היא במילה "ובת"","507","","3079","True","True","False","","177","37.26.147.208","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41930","41927","אתה מערבב בין שני דברים","24/11/15 09:50","יב כסלו","תשע"ו","09:50","הראל","ראה הודעתי הראשונה באשכול זה וכבר עניתי על זה שם.","46","","3079","True","True","False","","226","84.94.81.172","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41929","41928","אבל זה משהו אחר לגמרי","24/11/15 09:48","יב כסלו","תשע"ו","09:48","הראל","ל"ב מדות של ר' אליעזר בן ר' יוסי הגלילי (בהגדה) - ראה כאן.","46","","3079","True","True","False","","239","84.94.81.172","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41931","41929","ידעתי, ובכל זאת","24/11/15 10:12","יב כסלו","תשע"ו","10:12","דוד כוכב","כיון שזו רשימת המידות המפורטת ביותר המוכרת לי, וכיון שאין מידה כזו הנקראת ייתור (אפילו? בהגדה), מסקנתי היתה שאין זו כלל 'מידה'.
אלא אם כן, כנ"ל, זו גופא אחת מסיבות ההבדל בניסוח בין 'כלל' לבין 'ריבוי'.","125","","3079","True","True","False","","148","164.138.117.106","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41932","41931","לא משנה כמה מידות יש הקריטריון הוא אחר.","24/11/15 15:04","יב כסלו","תשע"ו","15:04","אליצפן","הרמב"ם בשורש השני בספר המצוות קובע:

כבר בארנו בפתיחת חבורנו בפרוש המשנה שרוב דיני התורה יוצאו בשלש עשרה מדות שהתורה נדרשת בהן ושהדין היוצא במדה מאותן המדות הנה פעמים תפול בו המחלוקת ושיש שם דינין הם פירושים מקובלים ממשה אין מחלוקת בהם אבל הם מביאים ראיה עליהם באחת משלש עשרה מדות כי מחכמת הכתוב שהוא אפשר שיימצא בו רמז מורה על הפירוש ההוא המקובל או הקש יורה עליו. וכבר בארנו זה הענין שם. וכשהיה זה כן הנה לא כל מה שנמצא החכמים שהוציאו בהקש משלש עשרה מדות נאמר שהוא נאמר למשה בסיני ולא גם כן נאמר בכל מה שנמצאם בתלמוד יסמכוהו אל אחת משלש עשרה מדות שהוא דרבנן כי פעמים יהיה פירוש מקובל. לפיכך הראוי בזה שכל מה שלא תמצאהו כתוב בתורה ותמצאהו בתלמוד שלמדוהו באחת משלש עשרה מדות אם בארו הם בעצמם ואמרו שזה גוף תורה או שזה דאורייתא הנה ראוי למנותו, שהמקבלים אמרו שהוא דאורייתא. ואם לא יבארו זה ולא דברו בו הנה הוא דרבנן, שאין שם כתוב יורה עליו.

השאלה בראש האשכול היא האם הלימודים של ר"ע מה-ו"ו היתרה וגם של ר' ישמעאל מהקל וחומר, הם בסופו של דבר דאורייתא או מדברי סופרים?","502","","3079","True","True","False","","203","85.64.4.239","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41934","41932","מדוע אתה שוב ושוב שואל ולא מסתכל בתשובה?","24/11/15 18:24","יב כסלו","תשע"ו","18:24","הראל","כאמור בהודעה שפתחה את האשכול - ראה כאן (גם דעה החולקת על הרמב"ם וגם הבנה אחרת בדעת הרמב"ם מאשר הבנתך).","46","","3079","True","True","False","","221","84.94.81.172","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41935","41933","ראה אשר ליקטתי בנושא זה","24/11/15 18:26","יב כסלו","תשע"ו","18:26","הראל","פה","46","","3079","True","True","False","","225","84.94.81.172","0","41912","סוטה|כח ע"א",""),new Message("41937","41935","תודה על ההפניה ללקט היפה והמרחיב.","24/11/15 19:41","יב כסלו","תשע"ו","19:41","אשבח","","507","","3079","False","True","False","","143","37.26.148.129","0","41912","סוטה|כח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);