סקר
מסכת שבת






 

טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
בקרב גבורה בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה – י"ג אב תשס"ו 


מקיימין קוצים בשדות לגמליהן – גמל

 

"אמר להן בני רוכל תקברם אמן וכו': מאי טעמא קא לייט להו? אמר רב יהודה אמר שמואל: מקיימי קוצים בכרם היו, ורבי אליעזר לטעמיה, דתנן: המקיים קוצים בכרם, רבי אליעזר אומר קדש, וחכמים אומרים לא קדש, אלא דבר שכמוהו מקיימין. בשלמא כרכום חזי, אלא קוצים למאי חזי? אמר רבי חנינא: מאי טעמא דר' אליעזר? שכן בערביא מקיימין קוצים בשדות לגמליהן" (בבא בתרא קנו ע"ב).


שם עברי: גמל   שם באנגלית: Arabian camel Dromedary   שם מדעי: Camelus dromedarius

שם נרדף במקורות: בכרה, נאקה (נקבות)


נושא מרכזי: מדוע הקוצים מיועדים דווקא לגמלים?

מעמדם של הקוצים בכרם נתון למחלוקת חכמים ורבי אליעזר. לכו"ע הקוצים ראויים לגמלים אלא שהשאלה היא האם פוסקים על פי רוב בני האדם שאינם מקיימים קוצים או על פי תושבי ערביא המקיימים קוצים לגמליהם. היד רמ"ה במקום משנה את הגרסה: "והא דתנן בני רוכל תקברם אמם, מאי טעמא קא לייט להו? אמר רב יהודה אמר שמואל: מקימי כובין בכרם היו, וכובין מיני קוצים הם כדכתיב (בראשית ג,יח) וקוץ ודרדר ומתרגמינן וכובין ואטדין". הוא משנה את הגרסה מקוצים לכובין. לא ברור מה הצורך בשינוי שהרי כך וכך מדובר בקוצים. ייתכן והוא העדיף לגרוס כובין שהוא מין ספציפי הראוי למאכל בהמה ולא קוצים שהוא שם כללי. לאמיתו של דבר אין צורך בתיקון הגרסה משום שגמלים ידועים ביכולתם לאכול קוצים קשים מכל סוג שהוא. שפתיו, חיכו, לחייו ולשונו של הגמל מצופים בעור גלדני המאפשרים לו להתמודד בקלות עם מזון זה. ראה עוד על הגמל בערך "גמל אוחר בין הגמלים".
 



קוצים שעלו בשדה


 

א. המחבר ישלח בשמחה הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - raananmoshe1@gmail.com
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל. 

 



כתב: ד"ר משה רענן.     © כל הזכויות שמורות 

הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.   



 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר