var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=48629;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("48383","0","כמה הערות לדף טו","06/02/17 23:45","י שבט","תשע"ז","23:45","המכריע","א. אנשי כנס"הג כתבו יחזקאל. עי' רש"י שאין לכתוב בגולה. והוא הטעם של דניאל ואסתר. יש להוסיף שזה אולי נסמך למה שאמרו שנביא שלא התחיל נבואתו בארץ אין מתנבא בחו"ל.

ועיי' תוס' מה שתמהו על רש"י. ולכאורה יש עוד לתמוה מהא דעזרא ייחס עצמו ועלה וכלומר שכתב עזרא ודברי הימים בגולה. ולכאורה היה מקום ליישב שהגבלת הגולה היא רק על נביאים ולא על כתובים, אבל א"כ תיקשי מדניאל שגם הוא מן הכתובים, ואעפ"כ פירש"י שלא נכתב על ידו משום דבגולה היה.

ב. באותו רש"י כתב לגבי תרי עשר שראו חגי זכריה ומלאכי שהם נביאים אחרונים. יל"ע מנא להו ששוב לא יהיה. ואולי באמת אין הכרח שלא תהיה עוד נבואה, אלא שראו שלפי שעה אין המשך לנבואה ונוצרה הפסקה וממילא זה זמן טוב לסגור את התרי עשר.

ג. מאן אסקיה נחמיה בן חכליה. הנה ספר נחמיה לא נמנה כלל כאן. היינו שאין ספר כזה ואך בטעות הוא נקרא נחמיה ואינו אלא המשכו של ספר עזרא. וכידוע בכל מקום שמובא בש"ס פסוק מנחמיה כותב רש"י פסוק הוא בעזרא. והגרעק"א במק"א אישתמיטתיה לפי שעה ותמה על זה בגליונו.

ד. משה כתב איוב מסייעא למ"ד בימי משה היה. לכאורה א"ש גם למ"ד בימי מרגלים.

ה. מ"ד משל היה נראה שנדחה על ידי רשב"נ, ואין להחשיבו במנין הדעות לגבי איוב.

שאל פעם רב של פורים: איתא להלן דבימי אחשוורוש היה שנתבקשו נשים יפות, א"כ מדוע באמת לא נטל אחת מהן. ותירץ דאחשוורוש סבירא ליה כמ"ד משל היה...

ו. בעמ' ב'. כל האומר מלכת שבא אשה היתה אינו אלא טועה. צ"ב אמאי קאי, אם על הברייתא שאומרת איוב בימי מלכות שבא היה, שהיו שגרסו בימי מלכת שבא. כי אם הכוונה לההיא שבאה אל שלמה לכאורה מוכחי קראי להדיא דאשה היתה. (ואם לא היתה מלכה כזו, מסורת של עדה שלימה לא היתה אלא משל).","199","","2642","True","True","False","","847","164.138.126.20","0","0","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48385","48383","דורשין בהלכות ל' יום קודם - נקראת בי"א","07/02/17 00:41","יא שבט","תשע"ז","00:41","דוד כוכב","ספר קול אליהו על מגילת אסתר ב, יז
בגמרא במסכת מגילה (דף י"ג ע"א) רבי יהושע בן קרחה אמר אסתר ירקרוקת היתה (כהדסה) אלא חוט של חסד משוך עליה מאת הקב"ה (לכך נראית יפה לאחשורוש), ויש לדקדק מי דחקיה לר"י ב"ק להוציא הדבר מפשוטו?
ויש לומר דרבי יהושע בן קרחה אזיל לשיטתו, דהנה במס' ב"ב (דף ט"ו ע"א) איכא פלוגתא באיזה זמן היה איוב חי, ואיתא שם ר' יהושע בן קרחה אומר איוב בימי אחשורוש היה וכו' ע"ש, וכך איתא בירושלמי סוטה פ"ה ה"ו, ובמדרש (ב"ר נז. ד) דר"י ב"ק סובר כן ע"ש, והנה באיוב (מב. טו) כתיב ולא נמצא נשים יפות כבנות איוב בכל הארץ. הרי מקרא מפורש דבנות איוב היו יותר יפות מכל בנות הארץ, וכיון דר"י ב"ק סובר דהם היו בימי אחשורוש ע"כ צ"ל דהיו יפות ביותר גם מאסתר המלכה ל) לכך סבר ר"י ב"ק דאסתר ירקרוקת היתה רק חוט של חסד משוך עליה מאת הקב"ה לכן נשאה חן יותר מכל הבתולות כמ"ש במגילה (ב. יז) ותשא חן וחסד לפניו. (שמעתי מפי מגיד אחד שראה זאת באיזה ספר בשם הגר"א זצ"ל):

הגהה ל) ובזה מיושב קושית המהרש"א במסכת ב"ב [דף ט"ו ע"ב] שהקשה שם כיון דלא נמצאו יפות כבנות איוב למה לא לקחו אותן למלך אחשורוש וכו' ע"ש. אבל לפי האמור כאן ניחא דיש לומר דשניהם אמת די"ל דבאמת בנות איוב היו יפות ביותר מכל הבתולות ואפשר שבחרו מהן להמלך, רק אסתר היתה נושאת חן יותר מהן, מחמת החוט של חסד שהי' משוך עליה:","125","","2641","True","True","False","","158","213.151.59.236","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48611","48383","הערה","08/02/17 23:29","יב שבט","תשע"ז","23:29","כדי","ג. רק להעמיד הדברים על דיוקם. אדרבה, לא אישתמיט ד"ז מרעק"א, אלא הוא זה שהעיר בו בגה"ש (סוכה יב.) מכמה מקומות ברש"י בש"ס שציטט מספר נחמיה דידן בשם ספר עזרא, וכתב שהוא ע"פ הגמ' בסנהדרין (צג.). ובגיליוני שם הוספתי עוד כמה מ"מ כיוצא באלו.","249","","2640","True","True","False","","322","79.181.247.134","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48409","48385","תמוה","07/02/17 13:06","יא שבט","תשע"ז","13:06","אור חדש","כל שנבחרה לבוא לפני המלך נסגרה בבית הנשים ולא יצאה משם עוד (אך לפני המלך לא באה כ"א נקראה בשם) ואילו בנות איוב היו במסיבת אחיהן במותן. מכאן נראה שמעולם לא הגיעו לבית הנשים וממילא גם מעולם לא ערכו בנ"א השוואה בינן לשאר בנות דורן ונשאר הפסוק כדברי 'נבואה' או מליצה בלבד","458","","2641","True","True","False","","114","213.151.53.59","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48445","48409","עירבת בין הבנות שמתו לבנות כפלים ביופי","07/02/17 20:04","יא שבט","תשע"ז","20:04","דוד כוכב","","125","","2641","False","True","False","","126","213.151.59.236","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48450","48445","נכון","07/02/17 20:37","יא שבט","תשע"ז","20:37","אור חדש","אומנם כעת ראיתי שעדיין לא פשוט:
"יד וַיִּקְרָא שֵׁם-הָאַחַת יְמִימָה, וְשֵׁם הַשֵּׁנִית קְצִיעָה; וְשֵׁם הַשְּׁלִישִׁית, קֶרֶן הַפּוּךְ. טו וְלֹא נִמְצָא נָשִׁים יָפוֹת, כִּבְנוֹת אִיּוֹב--בְּכָל-הָאָרֶץ; וַיִּתֵּן לָהֶם אֲבִיהֶם נַחֲלָה, בְּתוֹךְ אֲחֵיהֶם."

עדיין לא מסתבר שנתן נחלה לפלגשי המלך אחר שכבר היו לאיש וכן לא מסתבר שלקח המלך שלש אחיות, נראה שהיו האמות גדורים בדבר זה בד"כ","458","","2641","True","True","False","","119","213.151.53.59","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48462","48450","אחיות מותרות לנכרים לכתחילה","07/02/17 20:59","יא שבט","תשע"ז","20:59","דוד כוכב","ברגע שהמליך אחשורוש סופית את אסתר תחת ושתי, ודאי נשתלחו את כל בית הנשים לבתיהן.
לא יתכן שכולן תִּהְיֶינָה צְרֻרוֹת עַד יוֹם מֻתָן אַלְמְנוּת חַיּוּת (שמואל ב כ, ג).","125","","2641","True","True","False","","136","213.151.59.236","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48464","48462","נראה שסברתם של מלכים שונה משלנו","07/02/17 21:05","יא שבט","תשע"ז","21:05","אור חדש","והדבר שוודאי לך כלל לא היה פשוט למלכים שהחזיקו בהרמון של נשים ובזבזו על כך כל כספי הממלכה
"{ג} ויבא דוד אל ביתו ירושלם ויקח המלך את עשר נשים פלגשים אשר הניח לשמר הבית ויתנם בית משמרת ויכלכלם ואליהם לא בא ותהיינה צררות עד יום מתן אלמנות חיות:"
"כלי שנשתמש בו המלך..."
"ולא תבוא אל המלך כ"א נקראה בשם"
"ולשלמה K נשים"..
וראה כאן בערך 'הרמון'","458","","2641","True","True","False","","153","213.151.53.59","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48467","48464","ראה במסכת מגילה דף יב ע"ב","07/02/17 21:14","יא שבט","תשע"ז","21:14","דוד כוכב",""אמר רב: מאי דכתיב כל ערום יעשה בדעת וכסיל יפרש אולת, כל ערום יעשה בדעת - זה דוד, דכתיב ויאמרו לו עבדיו יבקשו לאדני המלך נערה בתולה, כל מאן דהוה ליה ברתא - אייתה ניהליה. וכסיל יפרש אולת - זה אחשורוש, דכתיב ויפקד המלך פקידים. כל מאן דהוה ליה ברתא - איטמרה מיניה".

פירש רש"י:
"נערה - דוד לא ביקש אלא נערה אחת, כל אדם הראה לשלוחיו את בתו אולי תיטב בעיניו, ואחשורוש כסיל, צוה לקבץ את כולן - הכל יודעין שלא יקח אלא אחת, ואת כולן יבעל, מאן דהוה ליה ברתא - מטמרה".

למדנו:
א. "מאן דהוה ליה ברתא - איטמרה מיניה" - ודאי היו כאלה שגם הצליחו.
ב. הכל יודעין שלא יקח אלא אחת.","125","","2641","True","True","False","","197","213.151.59.236","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48470","48467","אכן ניתן לדייק כך מרש"י","07/02/17 21:25","יא שבט","תשע"ז","21:25","אור חדש","אני זכרתי בפשט שכולם הסתירו בנותיהם כיוון שלא רצו שהבנות יגיעו למצב של "אלמנות חיות" ומהמקורות הנוספים שהבאנו נראה שזה היה חשש מוצדק לחלוטין ומפחיד הרבה יותר מאשר החשש שהבת רק תפסיד בתוליה למלך.

לדבריו של רש"י קשה שהרי למעשה ייתכן והיו רבים שהיו רואים בזה (בעולת מלך) מעלה לבת (גם השתתפות בתחרות 'היפה בעולם' מעלה את הערך של הבת וכנראה שאף יותר מאשר ערך הבתולין לבד, מה עוד שכאן איבוד הבתולין אינו כתוצאה מהתנהגות מופקרת אלא מצו מלכותי) ולא דווקא חסרון, מעין המבואר בהנהגתו של איוב ביחס לאלמנות.","458","","2641","True","True","False","","112","213.151.53.59","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48506","48467","גם ברש"י הכוונה אותה כוונה, שלא כדבריך.","08/02/17 08:17","יב שבט","תשע"ז","08:17","שלמה שטרסברג","החשש של ההורים היה ביודעם שהסבירות שביתם תהיה מלכה שואפת לאפס והחשש הרציני הוא שאת כולם יבעל ומימילא ביתם תישאר אלמנה חיה בארמון המלך

ברור שגם לאחר שנבחרה אסתר הם נשארו בבית הפילגשים שהרי אין זה כבוד המלך שכלי שהוא השתמש בו משהו אחר השתמש בו ולכן גם אם אין בהם שום צורך לא חזרו לביתם

כפי שראינו אצל דוד המלך שלאחר שאבשלום שכב עם נשי אביו נשארו אלמנות חיות וכ

אצלנו זה פסוקים מפורשים במגילת אסתר שלא מתארים משהוא אחר אלא שעוברות לבית הפילגשים ואין שום סברה לומר שיצאו משם לאחר מכן.

בנוסף נראה לומר בפשט המקראות לולי דברי חז"ל על הפסוק ובהקבץ בתולות שנית,
שהתהליך של איסוף הבתולות בממלכה היה תדירי והמשיך ואולי זה היה הרעיון המרכזי לבטל את המעמד המיוחד של המלכה ולגרום לכך שהמלך כלל לא זקוק לה כדי שלא יחזור מצב כמו שקרה אצל ושתי
ולכן גם לאחר שנבחרה אסתר המשיכו בתולות להגיע ערב ערב לאחשוורוש וכך ניתן גם להסביר איך יתכן שלמלך שטוף בזימה זה, לא ראה את המלכה במשך 30 יום
כך נראה לפי פשוטו של מקרא לולי דברי חז"ל שהתקשו בכך ותירצו דברים אחרים","205","","2640","True","True","False","","332","213.151.40.223","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48492","48470","מעלה את ערך הבת בעיני מי?","07/02/17 23:07","יא שבט","תשע"ז","23:07","שלמה שטרסברג","היא לא תתחתן לעולם תשאר אלמנה חיה כל ימיה בבית הפילגשים
אם לאחר התחרות היא משוחררת לחיה הרי שאפשר להבין סברה שעצם ההשתתפות בתחרות מעלה את ערכה אבל אם זו תחרות שראי אפשר להשתחרר ממנה כל החיים אני לא רואה מדוע שירצו מרצונם החופשי להשתתף בדבר הזה","205","","2641","True","True","False","","270","213.151.40.223","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48495","48470","חשוב להזכיר: אין אשה כורתת ברית...","07/02/17 23:31","יא שבט","תשע"ז","23:31","דביר","רוב הדעות לגבי בתולין, יש דעות שהכוונה שעשאה לכלי שמוליד.
יתכן ואביה/חתנה ראו בכך מעלה, אך צריך לשאול את הבת בעצמה...","617","","2641","True","True","False","","96","213.8.158.244","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48494","48492","תיקנתי הלשון","07/02/17 23:25","יא שבט","תשע"ז","23:25","אור חדש","","458","","2641","False","True","False","","60","213.151.53.59","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48497","48495","השאלה על רש"י","07/02/17 23:34","יא שבט","תשע"ז","23:34","אור חדש","שהסביר את כסילותו של אח' בכך שהאבות הסתירו בנותיהם שלא יהיו 'בעולות'
על זה שאלתי שכלל לא בטוח ש'בעולת מלך' זה פחיתות
וכן הוספתי שהיה חשש חמור יותר והוא שבת שתפסיד הופכת ל'אלמנה חיה' וזה וודאי חמור יותר מאשר סתם חשש הפסד של שווי הבתולים","458","","2641","True","True","False","","118","213.151.53.59","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48498","48497","הבנתי כוונתך-","07/02/17 23:45","יא שבט","תשע"ז","23:45","דביר","ע"ז אמרתי שצריך לשאול את הבת אם בעולת מלך זה פחיתות עבורה. צריך לזכור שעבור בת העיסוק סביב כבוד ומעמד פחות תופס מאשר העיסוק הרגשי-החיבור והקשר למי שעשאה כלי, וכן הצניעות והבושה הטבעית לבנות ישראל. וכן לאשה גויה מטבעה יש תחושת בושה וצניעות רבה משל איש, בפרט בדורות עברו.
וכן שהפסדת בתולים אצל בת זה לא בהכרח חמור הרבה פחות מלההפך לאלמנה חיה - (כמובן רק עד מות המלך...) [בפרט שזה יכול גם להביא לעיבור לא רצוי].","617","","2641","True","True","False","","64","213.8.158.244","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48633","48497","היא הנותנת שזו לא הכונה ברש"י","09/02/17 07:43","יג שבט","תשע"ז","07:43","שלמה שטרסברג","כפי שכבר הערתי על דברי הרב כוכב","205","","2639","True","True","False","","269","213.151.40.223","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48510","48506","בדוד המלך שאני, שהיו נשיו ממש","08/02/17 08:39","יב שבט","תשע"ז","08:39","דוד כוכב","אילו זו היתה כוונת רש"י הוא לא היה כותב: "ואת כולן יבעל" כלומר שהחשש הוא רק מבעילה, אלא היה כותב: "ואת כולן יאסור ויעגן".","125","","2640","True","True","False","","187","95.86.115.84","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48512","48506","אין צורך לבטל דברי חז"ל בזה","08/02/17 08:47","יב שבט","תשע"ז","08:47","אור חדש","להבנתי הכוונה שערכו תחרות שניה כדי להקניא את אסתר
סה"כ נערכו שתי תחרויות וכל הנשים שהשתתפו היו לפלגשי המלך","458","","2640","True","True","False","","118","77.126.120.148","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48513","48510","היו פלגשיו. מפורש בפסוק שהבאת","08/02/17 08:48","יב שבט","תשע"ז","08:48","אור חדש","","458","","2640","False","True","False","","79","77.126.120.148","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48632","48510","פשוט גם ברש"י שהחשש לא כדבריך","09/02/17 02:06","יג שבט","תשע"ז","02:06","שלמה שטרסברג","הכל יודעין שלא יקח אלא אחת, ואת כולן יבעל,
והתוצאה תהיה שישארו עגונות אלמנות חיות עד סוף ימיהם
כי ללא זה מה החשש הכבד שיבעלו ע"י המלך פעם אחת?
אצל בנות הגויים אולי זה אפילו כבוד שהם היו מועמדות וזכו להיות ערב אחד במחיצת המלך
הסיבה המרכזית שההורים החביאו אותם כי ידעו שהסבירות שביתם תהיה המלכה שואפת לאפס והסיכון הוא גבוה מאוד שיהיו צרורות בבית הפילגשים עד סוף ימיהם
כפי שאכן מתואר במגילת אסתר ודו"ק","205","","2639","True","True","False","","293","213.151.40.223","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48516","48513","היינו הך, לענין זה","08/02/17 09:07","יב שבט","תשע"ז","09:07","דוד כוכב","","125","","2640","False","True","False","","113","95.86.115.84","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48629","48611","לרעק"א הזה בדיוק נתכוונתי. ודוק.","09/02/17 01:23","יג שבט","תשע"ז","01:23","המכריע","ובכלל הרב כדי אני מוכרח לתת ביטוי קטן לשמחתי על שאורך הגדול שב וזורח כאן מעט.","199","","2639","True","True","False","","468","164.138.126.20","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48659","48629","חן חן, הוסמקתי למרות/בגלל שלא מגיע לי.","09/02/17 19:42","יג שבט","תשע"ז","19:42","כדי","","249","","2639","False","True","False","","387","79.181.247.134","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48634","48632","ויקבצו את כל נערה בתולה","09/02/17 08:48","יג שבט","תשע"ז","08:48","דוד כוכב","לשאלתך: "מה החשש הכבד שיבעלו ע"י המלך פעם אחת".
הן לא רצו להתחלל בידי אחשורוש וליהפך לסוג ג', כי גם אצל הגויים מעדיפים בתולות. כי "אשה גולם היא, ואינה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי" (סנהדרין דף כב ע"ב), ושלא יהיו "ארבע דעות במטה" (פסחים דף קיב ע"א). ואדרבה אם ידעה מלך גריעא טפי, כי מבואר ברש"י ורשב"ם (פסחים דף קיב ע"ב) שהיא משוה את בעלה לבעלה הקודם ואם אינו כמותו היא מזלזלת בו ושונאתו. "כלי שנשתמש בו קודש ישתמש בו חול?! תמן אמרין: באתר דמרי ביתא תלא זייניה, כולבא רעיא קולתיה תלא?!" (בבא מציעא דף פד ע"ב).
והראיה שביקשו דוקא בתולות (אסתר ב, ג) וְיַפְקֵד הַמֶּלֶךְ פְּקִידִים בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה.
וגם איוב למ"ד שהיה גוי שיבח דוקא בתולה (איוב לא, א) וּמָה אֶתְבּוֹנֵן עַל בְּתוּלָה.

המתואר במגילת אסתר הוא רק עד לנישואי אסתר וקביעת הכתרתה למלכה, לא לאחר מכן שכבר לא נצרכו הנשים.
אבל אמנם מצאתי כדבריך בחידושי הרמב"ן בשם רבו במסכת כתובות דף נא ע"ב: "ואף על גב דכתיב והנערה אשר תיטב וגו' תמלוך תחת ושתי אלמא לשם נישואין הוא, מ"מ כל אחת ואחת אומרת בלבה שמא לא ישאנה שלא תמצא היא חן בעיניו יותר מכמה וכמה ואם לא תמצא חן תהיה צרורה כאלמנות חיות בבית הפילגשים".","125","","2639","True","True","False","","202","95.86.115.84","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48639","48634","ההוכחה מאיוב אינה נכונה","09/02/17 13:11","יג שבט","תשע"ז","13:11","דביר","רש"י: "ברית כרתי לעיני" - שלא להסתכל באשת איש

"ומה אתבונן על בתולה" - מה לי להתבונן בה כך היתה חסידותי שלא לתת עין אפילו בפנויה שמא לאחר ימים תנשא ונמצאתי כרוך אחריה כך מפורש באבות דרבי נתן

וכן שאר המפרשים שראיתי פירשו על דרך זה.","617","","2639","True","True","False","","100","195.60.235.91","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48663","48639","הסבר הראיה מאיוב","09/02/17 23:00","יג שבט","תשע"ז","23:00","דוד כוכב","פירוש הפסוק הוא בדיוק כפי שכתבת. ברישא מדובר בא"א, ובסיפא בפנויה - במידת חסידות.
הראיה היא מכך שבסיפה העוסקת בפנויה נזכרה דוקא בתולה, ואילו רווקה-בעולה וגרושה ואלמנה לא נזכרו כלל. מכאן שיש שבח בבתולה דוקא.","125","","2639","True","True","False","","150","95.86.115.84","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48669","48663","ואשת איש היא גם בתולה?!?!?!?!?!?!?!?!?!","09/02/17 23:41","יג שבט","תשע"ז","23:41","דביר","2. לא מדובר על שבח בבתולה אלא על דרגה רוחנית בשמירת עיניים לפי רמת האיסור.
3. גם אם היה מסתכל על נשים-לא היה יכול לדעת!
כל האחרות (רווקה-בעולה וגרושה ואלמנה) מכסות את שערן וממילא איוב לא הפרידן משני הקטגוריות הראשיות (א"א או בתולה), כי לא יכול לדעת מהן התת קטגוריות!-מה מצבן המדויק.
אין חידוש בכך שפסוק כולל את ראשי הפרקים, והדיוקים כלולים ממילא.","617","","2639","True","True","False","","192","195.60.235.91","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48709","48663","איוב שיבח את עצמו! לא את הבתולה!","12/02/17 02:49","טז שבט","תשע"ז","02:49","דביר","שאינו מביט אף בפנויה- שע"פ רוב היא בתולה.
אין הגיון בכך שאיוב הכיר את כל הנשים שאי פעם פגש בשכונתו, ומחוצה לה.
הוא חילק ל2 קטגוריות מרכזיות- נשואה ובתולה- הניכרות כלפי חוץ.
כל השאר זה פרשנויות שלך!
אין פה אזכור למעלה כלשהיא (ביופי למשל) בין בתולה לרווקה בעולה, וכו'. ממילא הראיה שלך מאיוב אינה נכונה!","617","","2636","True","True","False","","193","195.60.235.91","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48675","48669","די בסימן שאלה אחד כדי לשאול לצורך תשובה","10/02/17 01:43","יד שבט","תשע"ז","01:43","דוד כוכב","הרישא עוסקת בא"א שהבטה בה אסורה, ואינה ענין לבתולה.

בסיפא הענין שונה, שם אמר איוב שלא הביט בפנויה, ואמרו באבות דרבי נתן שהוא מידת חסידות.
בסיפא איוב לא אמר "פנויה" שכולל את כל המצבים, אלא "בתולה" דוקא. יש בה שבח מיוחד, מבין הפנויות.
כיצד הכיר מי בתולה ומי לא?
א. הוא הכיר אותן, הן גרות בשכנותו.
ב. רווקה אינה מכסה את ראשה, כמבואר בירושלמי ובפוסקים, ראה בקישור זה.","125","","2638","True","True","False","","175","95.86.115.84","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48687","48675","והוא גם ידע מי נבעלה בסתר....","10/02/17 12:42","יד שבט","תשע"ז","12:42","דביר","","617","","2638","False","True","False","","112","195.60.235.91","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48691","48687","לרוב כן (שוב חסר סימן שאלה)","10/02/17 14:22","יד שבט","תשע"ז","14:22","דוד כוכב","מי שנבעלת בסתר מתנהגת כמו בשמואל ב יג, יט. משם למדו בספרי פרשת נשא כיסוי ראש לבעולות.
והמסתירה תתגלה לבסוף. מסכת כתובות דף ט ע"ב; דברים כב, כ.

מכל מקום זה ממש לא רלוונטי לעניינו. בדברי איוב מבואר שאחרים רגילים להתבונן בבתולות, כדי לישאן ולהשיאן, כמבואר באדר"נ. (ומשום כך: "אין הבוגרת רשאה לנוול את עצמה בימי אבל אביה". מסכת תענית דף יג ע"ב). וגם אם יש בהן אחדות מזוייפות זה לא משנה את הכלל.","125","","2638","True","True","False","","141","95.86.115.84","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48696","48691","ועל גרושות ואלמנות הוא כן הסתכל......","11/02/17 21:20","טו שבט","תשע"ז","21:20","דביר","","617","","2637","False","True","False","","123","195.60.235.91","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48701","48696","בהן גם אחרים לא כ"כ מביטים לשדך","11/02/17 23:07","טו שבט","תשע"ז","23:07","דוד כוכב","וכתב בתולה לרבותא שאפילו בה חסידותו שלא להביט כדרך האחרים, כמבואר באדר"נ.
וראה עוד כאן.","125","","2637","True","True","False","","130","212.76.100.140","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48704","48701","והוא אף פעם לא נסע מחוץ לשכונה....","12/02/17 00:17","טז שבט","תשע"ז","00:17","דביר","","617","","2636","False","True","False","","110","195.60.235.91","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48706","48704","באר את השאלה","12/02/17 00:27","טז שבט","תשע"ז","00:27","דוד כוכב","איוב לא הביט באף אחת.
השאלה על אחר שמביט בבתולה כגון כדי לשדכה?
מה השאלה, הוא רואה מי אין ראשה מכוסה. ואולי היא בכל זאת לא בתולה? - הוא הרי יברר אודותיה. ומכל מקום כבר נזכר לעיל שהלשון נופל על הרוב, ואין זה משנה אם יש גם זיופים.","125","","2636","True","True","False","","122","212.76.100.140","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א",""),new Message("48720","48709","שוב","12/02/17 11:26","טז שבט","תשע"ז","11:26","דוד כוכב","בהיותו משבח את עצמו הוא רוצה להזכיר פנויה, אך במקום לומר פנויה הוא מזכיר דוקא בתולה. מכאן שבתולה היא המשובחת מבין הפנויות לענין הדרישה לשידוך.

שאלת: מנין לרואה מי מהן בתולה?
התשובות:
1. בְּתוּלָה - רֹאשָׁהּ פָּרוּעַ (מסכת כתובות פרק ב משנה א).
2. את רובן הוא מכיר, ועליהן מדובר בפסוק.
3. אם אינו מכיר והוא רוצה לחפש דוקא בתולה (לא איוב שלא היה מביט כלל, אלא מישהו אחר), או שהיה מוותר עליה כי אינה ודאי; או שהיה תולה ברוב ואח"כ מברר - וגם זו בכלל (חזקת) בתולה הנזכרת בפסוק.

למה הבנת שהוא אמור להכיר את כל הנשים שאי פעם פגש בשכונתו.","125","","2636","True","True","False","","141","212.76.100.140","0","48383","בבא בתרא|טו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);