var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45266;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45265","0","חסידים הראשונים","29/06/16 23:36","כג סיון","תשע"ו","23:36","דוד כוכב","מנין למדו החולקים - במה על האדם להתחזק בכדי להדמות לחסידים?

על כך כאן.","125","","2861","True","True","False","","817","212.76.125.130","0","0","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45266","45265","חידה: א.מיהו החסיד שנצטוינו להתרחק ממנו?","30/06/16 01:10","כד סיון","תשע"ו","01:10","אשבח","ב. מדוע?
ג. היכן נאמר ציווי ההרחקה ממנו?","507","","2860","True","True","False","","904","93.172.198.120","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45275","45265","למה רק 'להדמות לחסידים' ולא להיות חסיד?","30/06/16 09:49","כד סיון","תשע"ו","09:49","אשבח","אולי בגלל הגמרא בסוטה מט.: ‏"משמת ר' יוסי קטנתא - פסקו חסידים,
ולמה נקרא שמו קטנתא?
שהיה קטנתא של חסידים" .

ר' יוסי קטנתא הוא רבי יוסי בן יהודה הידוע בשמותיו הרבים (ראה יומא דף נג. פסחים קיג: וכן בתלמוד הירושלמי (בבא קמא פרק ג הלכה ז) שגם שם הוא נקרא יוסי קטנתא.‏).","507","","2860","True","True","False","","278","93.172.199.177","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45289","45265","האם זה לא קשור בזה ?","30/06/16 13:44","כד סיון","תשע"ו","13:44","עלי","ברכות דף כ, א גמרא ...אמר ליה רב פפא לאביי מאי שנא ראשונים דאתרחיש להו ניסא ומאי שנא אנן דלא מתרחיש לן ניסא אי משום תנויי בשני דרב יהודה כולי תנויי בנזיקין הוה ואנן קא מתנינן שיתא סדרי וכי הוה מטי רב יהודה בעוקצין האשה שכובשת ירק בקדרה ואמרי לה זיתים שכבשן בטרפיהן טהורים אמר הויות דרב ושמואל קא חזינא הכא ואנן קא מתנינן בעוקצין תליסר מתיבתא ואילו רב יהודה כי הוה שליף חד מסאניה אתי מטרא ואנן קא מצערינן נפשין ומצוח קא צוחינן ולית דמשגח בן אמר ליה קמאי הוו קא מסרי נפשייהו אקדושת השם אנן לא מסרינן נפשין אקדושת השם
מזה משמע שחסידים הראשונים עיקר עניינם היה בעצם שכל מה שעשו - עשו במסירות נפש לשם שמים ! ואכמ"ל.","209","","2860","True","True","False","","202","212.76.104.238","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45267","45266","החסידה הטמאה","30/06/16 08:33","כד סיון","תשע"ו","08:33","דוד כוכב","מסכת חולין דף סג ע"א: "למה נקרא שמה חסידה - שעושה חסידות עם חברותיה".","125","","2860","True","True","False","","163","212.76.125.130","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45268","45267","לא. מדובר בבן אדם!","30/06/16 08:34","כד סיון","תשע"ו","08:34","אשבח","","507","","2860","False","True","False","","208","93.172.199.177","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45269","45268","חָסִיד שׁוֹטֶה","30/06/16 08:42","כד סיון","תשע"ו","08:42","דוד כוכב","מסכת סוטה פרק ג משנה ד:
בֶּן עַזַּאי... הָיָה אוֹמֵר: חָסִיד שׁוֹטֶה, וְרָשָׁע עָרוּם, וְאִשָּׁה פְרוּשָׁה, וּמַכּוֹת פְּרוּשִׁין, הֲרֵי אֵלּוּ מְכַלֵּי עוֹלָם.","125","","2860","True","True","False","","171","212.76.125.130","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45270","45268","עַם הָאָרֶץ","30/06/16 08:44","כד סיון","תשע"ו","08:44","דוד כוכב","מסכת אבות פרק ב, ד-ה:
הִלֵּל אוֹמֵר... אֵין בּוּר יְרֵא חֵטְא, וְלֹא עַם הָאָרֶץ חָסִיד.

ובמסכת שבת דף סג ע"א:
"ואמר רבי אבא אמר רבי שמעון בן לקיש אם תלמיד חכם נוקם ונוטר כנחש הוא - חגריהו על מתניך, אם עם הארץ הוא חסיד - אל תדור בשכונתו".
ופירש רש"י:
"אל תדור בשכונתו - שאינו יודע בדקדוקי מצות, ואין חסידותו שלם, וסופך ללמוד ממנו".

ובחידושי אגדות למהר"ל:
"אם ת"ח נוטר וכו'. פי' שאין זה חסידות, כי החסיד הוא [מוותר] ועושה לפנים משורת הדין, [וזה אינו מוותר עם כל זה התדבק] בו. וזה מפני כי הת"ח אף על גב שהוא נוקם ונוטר הוא לפי מדתו שהתורה היא של אש, כמו שאמרו במקום אחר, ועם הארץ אף על גב שהוא חסיד חסידותו הוא מכח שטותו ובלתי ידיעתו שהוא עם הארץ, ולפיכך אל תדור בשכונתו כי לפחיתתו ולחסרונו נמשך הרע, ולכך אל תדור בשכונתו הפך הת"ח אף שהוא נוקם ונוטר דבר זה הוא מצד החכמה והשכל, ואל השכל נמשך ברכה וטוב ולכך חגרהו על מתנך".

כלומר שדברי רשב"ל הם על דרך הפסוק במשלי כז, ו
נֶאֱמָנִים פִּצְעֵי אוֹהֵב וְנַעְתָּרוֹת נְשִׁיקוֹת שׂוֹנֵא.","125","","2860","True","True","False","","300","212.76.125.130","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45272","45269","לא","30/06/16 08:53","כד סיון","תשע"ו","08:53","אשבח","","507","","2860","False","True","False","","206","93.172.199.177","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45271","45270","יישר כוח! זה הנכון! רק שיש לומר:","30/06/16 08:52","כד סיון","תשע"ו","08:52","אשבח",""אין בּוּר..." ולא "אין בּוֹר..."","507","","2860","True","True","False","","244","93.172.199.177","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45273","45270","עוד על נקמה ונטירה של ת"ח:","30/06/16 09:30","כד סיון","תשע"ו","09:30","אשבח",""כל תלמיד חכם שאינו נוקם ונוטר ‏ כנחש ‏ - אינו תלמיד חכם"! (יומא כג.).
פי': אסור לתלמיד חכם שביזוהו ‏בפרהסיה למחול על כבודו - עד שיפייסוהו - משום שכבודו הוא כבוד התורה.‏
אף שאיסור נקמה ונטירה נאמר בענייני ממון בלבד, כאן מדובר בצער הגוף שגרמו לתלמיד חכם ‏בפרהסיה.‏
התלמיד חכם רק שומר בליבו איבה למי שפגע בגופו ואינו נוקם בעצמו. איבתו נלמדת כמו שנאמר ‏על הנחש: "וְאֵיבָ֣ה | אָשִׁ֗ית בֵּֽינְךָ֙ וּבֵ֣ין הָֽאִשָּׁ֔ה וּבֵ֥ין זַרְעֲךָ֖ וּבֵ֣ין זַרְעָ֑הּ ה֚וּא יְשׁוּפְךָ֣ רֹ֔אשׁ וְאַתָּ֖ה תְּשׁוּפֶ֥נּוּ עָקֵֽב" ‏‏- הנחש נוטר איבה ושנאה באופן מתמיד עד שהורגים אותו, והנמשל: הֶרֶג הנקמה והנטירה של ‏התלמיד חכם בא עם פיוסו ע"י הפוגע או על ידי אחרים - אבל לא על ידי התלמיד חכם.
‏","507","","2860","True","True","False","","222","93.172.199.177","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45274","45270","עוד על "נֶאֱמָנִים פִּצְעֵי אוֹהֵב"...","30/06/16 09:34","כד סיון","תשע"ו","09:34","אבי גרינבלט","שמעתי על דרך החידוד הסבר פסוק זה על 2 סוגי לומדי דף היומי הבאים לאחר עמל יומם לקחת חלק בתורה הקדושה .
יש אלו הבאים ומתוך עייפות "מנקרים" ומתעוררים כל פעם לאחר שראשם נופל על הגמרא
ויש את אלו שמרגישים עייפות , בוחרים לסגור את הגמרא , לנשק את הגמרא "ולהתחייב" כלפי שמיא להגיע בפעם הבאה עירניים אי"ה.
על כך אומר שלמה המלך "נֶאֱמָנִים פִּצְעֵי אוֹהֵב וְנַעְתָּרוֹת נְשִׁיקוֹת שׂוֹנֵא" , עדיפים אלו הנפצעים תוך כדי "ניקור" אך בוחרים להמשיך ולהתאמץ מאלו הבוחרים לנשק ולעזוב....

יש"כ על דבריך הנכוחים","539","","2860","True","True","False","","141","81.218.132.64","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45280","45271","תיקנתי, ע"פ כת"י בודפסט","30/06/16 11:23","כד סיון","תשע"ו","11:23","דוד כוכב","","125","","2860","False","True","False","","129","212.76.125.130","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45276","45275","להדמות לחסידים הראשונים - להיות כמותם","30/06/16 10:29","כד סיון","תשע"ו","10:29","דוד כוכב","אחרון דבעי למהוי חסידא שואף להדמות בכך לחסידים הראשונים.","125","","2860","True","True","False","","124","212.76.125.130","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45277","45276","למרות דברי הגמרא בסוטה?","30/06/16 10:30","כד סיון","תשע"ו","10:30","אשבח","ורש"י שם שאומר: "שהיו החסידים הולכים וכלים והוא היה מקטניהם וסופן"?","507","","2860","True","True","False","","222","93.172.199.177","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45278","45277","להיות כמותם, ככל הניתן","30/06/16 10:35","כד סיון","תשע"ו","10:35","דוד כוכב","","125","","2860","False","True","False","","108","212.76.125.130","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45279","45277","איש חסיד היה","30/06/16 10:54","כד סיון","תשע"ו","10:54","דוד כוכב","מעשה בגנב

אחד הגנבים שהיו כלואים באגף האסירים הפלילים בירושלים, ריצה עוונו ושוחרר לעת ערב. מאחר והתגורר הרחק מירושלים ולא הייתה לו פרוטה בכיסו, סר לר’ אריה, אותו הכיר מביקוריו בכלא, כדי לקבל ממנו דמי כיס…
קיבלוהו ר’ אריה וזוגתו כאורח נכבד והעניקו לו סכום מסוים. האורח הרגיש בטוב ובתום הארוחה אמר לו ר’ אריה: “מודה אני לך על שביקרתנו, למה תטרח לנסוע בשעות אלו? השאר עמנו הלילה.” הציעו לו מיטה והתברכו בו.

באשמורת הבוקר, מתעורר ר’ אריה משנתו לילך לתפילת “ותיקין”, והנה מתברר לו שאותו “אורח” גנב את גביעי היין ופמוטי הכסף ונסתלק לו…

עורר ר’ אריה את רעייתו, סח לה אותו מעשה ואמר: “אני מוחל לו לאותו גנב במחילה גמורה כדי שלא יענש בגיני”. ואף הוסיף ואמר לרעייתו: “הבה נבטיח האחד לשני ונקבל בלבנו, שמקרה זה לא ישמש כ”תקדים” ולא ימנע בעדינו מלארח גנבים בביתנו גם להבא…”
(איש צדיק היה, שמחה רז)


בדף היומי של מחר - מסכת בבא קמא דף לא ע"א:
"רב נחמן בר יצחק אמר: אפילו תימא לא היה לו לעמוד, היה לו להזהיר ולא הזהיר. ורבי יוחנן אמר: כיון דלא היה לו לעמוד לא היה לו להזהיר, דטריד".

לדעת רבי יוחנן, בשעת נפילתו של אדם הוא כה טרוד בעצמו עד שכמעט ואינו מסוגל לחשוב על האחרים ולהזהירם.
ולדעת רב נחמן בר יצחק (שעבר בעצמו חינוך יסודי לבל יביט לחמוד מאחרים) יכול אדם להיות חסיד כאותו איש חסיד היה, שאף בשעת הפסדו הגדול, לא די שאינו כועס אלא רק חושב על אותו יהודי לבל ייענש חלילה.

אולי בדומה לרב יוסף ורב נחמן בסוף מסכת סוטה, ראוי היה ר' אריה לוין לומר לתנא: "לא תיתני חסידים, דאיכא אנא", כי לא פסו לגמרי חסידים מבני אדם.","125","","2860","True","True","False","","333","212.76.125.130","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45282","45278","יפה! זה משכנע לגמרי...","30/06/16 11:45","כד סיון","תשע"ו","11:45","אשבח","","507","","2860","False","True","False","","185","93.172.199.177","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45281","45280","יישר כוח שתיקנת. אבל למה להרחיק עד","30/06/16 11:28","כד סיון","תשע"ו","11:28","אשבח","הונגריה.... :)","507","","2860","True","True","False","","190","93.172.199.177","0","45265","בבא קמא|ל ע"א",""),new Message("45291","45289","למה אין מקום להאריך? דווקא יש!","30/06/16 19:13","כד סיון","תשע"ו","19:13","אשבח","הרי שאלת: "האם זה לא קשור בזה ?" - ואכתי מיבעי לך! ","507","","2860","True","True","False","","198","93.172.199.177","0","45265","בבא קמא|ל ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);