var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=38305;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","47"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","36")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("38305","0","מה היתה כוונת רמי בר חמא?","04/01/15 17:52","יג טבת","תשע"ה","17:52","אור חדש","א"ל רב חסדא לרמי בר חמא:
לא הוית גבן באורתא בתחומא דאיבעיא לן מילי מעלייתא!
אמר מאי מילי מעלייתא?
א"ל הדר בחצר חבירו שלא מדעתו צריך להעלות לו שכר או אין צריך? היכי דמי אילימא בחצר דלא קיימא לאגרא וגברא דלא עביד למיגר זה לא נהנה וזה לא חסר אלא בחצר דקיימא לאגרא וגברא דעביד למיגר זה נהנה וזה חסר לא צריכא בחצר דלא קיימא לאגרא וגברא דעביד למיגר. מאי, מצי אמר ליה מאי חסרתיך או דלמא מצי אמר הא איתהנית?
א"ל מתניתין היא!!!
הי מתניתין?!?

א"ל לכי תשמש לי!
שקל סודריה כרך ליה
...
א"ל "אם נהנית משלמת מה שנהנית".

אמר רבא כמה לא חלי ולא מרגיש גברא דמריה סייעיה דאע"ג דלא דמי למתניתין קבלה מיניה האי זה נהנה וזה חסר והאי זה נהנה וזה לא חסר הוא


ראיתי פירושים רבים לדרישתו המוזרה של רמי בר חמא, מרב חסדא, שישמשנו קודם שיענה לו מה המקור הפשוט לספק שהיה בבהמ"ד. וכולם לא התיישבו על ליבי.
ולי נראה לבאר כך:
ר"ח וחבריו הסתפקו ביושבם בבית המדרש אם יש חובה לשלם על הנאה שבאה לך גם בלי שנגרם נזק כלשהו למהנה, וניסו להביא ראיות רבות ולא נמצא לזה שום מקור בחז"ל שאפשר להוכיח לחיוב או פטור (למה באמת לא נמצא מקור כזה?)
כשיצא ר"ח מבית המדרש פגש ברמי וסיפר לו בהתפעלות על הדיון הסוער שהיה וחוסר היכולת להכריע בשאלה זו.
רמי עונה מיד שכל ילד שלמד משנה יודע לענות על שאלה "קשה" זו.
ר"ח כמובן לא מאמין לכך שהרי כל הת"ח בביה"מ לא הצליחו למצוא ראיה ברורה בכל הש"ס ומבקש מרמי לגלות את הראיה.
רמי מבקש שר"ח ישמשנו.
ר"ח מניח את הסודר על כתפיו של רמי (יש בכך שימוש מינימלי) ומיד מבקש לקבל את התשובה.
רמי מסתכל על ר"ח ולא עונה...
ר"ח דורש את התשובה שהרי שימש את רמי.
רמי שוב מביט בשעשוע על ר"ח וחושב "למה אני חייב לך משהו, האם מפני שפרסת עלי סודר, וכי חסרת דבר?!" (ובכך רומז לר"ח שכל ילד יודע (ועכ"פ כך פשוט לר"ח עצמו) שגם על הנאה בלא חסרון למהנה צריך לשלם)
אומנם רמי טען שהתשובה מופיעה במשנה ור"ח הלהוט לגלותה עדיין דורש ממנו לבאר דבריו (שלא באמת התכוון אליהם, שהרי לשיטתו זו אמת הידוע לכל מי שנמצא "מחוץ לביה"מ" ואין צורך שחז"ל יבארו דבר פשוט שכזה במשנה)
ר"ח מבחין סוף סוף במבט ומבין את התשובה וע"כ מקבל דברי רמי הגם שכעדותו של רבא יש דחיה פשוטה להוכחתו.

מקום נוסף שבוצע בו "תרגיל דומה"","458","","3405","True","True","False","","1513","95.86.102.114","0","0","בבא קמא|כ ע"א",""),new Message("38306","38305","מעשה דומה בנדרים דף נא ע"א","04/01/15 19:01","יג טבת","תשע"ה","19:01","דוד כוכב","","125","","3405","False","True","False","","131","95.86.66.1","0","38305","בבא קמא|כ ע"א",""),new Message("38312","38305","אגב גררא אנקוט בביאור רש"י","05/01/15 07:00","יד טבת","תשע"ה","07:00","אלף בית רשי","בבא קמא דף כ ע"א
בתחומא. לא היית קרוב אצלנו שתוכל לבא. ל''א בתחומא בבית המדרש. ראשון שמעתי:
זבחים דף ב ע"ב
לא הויתן גבן באורתא בתחומא. כלומר חבל על שלא היית אמש בשבת אצלנו בתוך התחום שתוכל לבא לבית המדרש ולשמוע: בי חרמך. שם מקום:
הגליון רעק"א בב"ק ציין לכך
והנה יש כמה חילוקים בב"ק :
1, הד"ה של רש"י הוא - בתחומא, זאת אומרת שרש"י התכווין להסביר מהוא המושג תחום שהוא לפשט הראשון לשון של קירבה ופירושו לא הייתה בסביבה בלשונינו, והפשט השני לא היית בבימ"ד (כך גם מסביר הערוך),
2, רש"י כותב "לבוא" ללא המשך
בזבחים:
1, הד"ה לא הוית גבן באורתא בתחומא רש"י נזקק גם לפרש את המילים הראשונות שהם ארמית פשוטה וברורה בלשון הגמרא ורש"י אינו עוסק בתירגום גרידא
2, רש"י מפרש "כלומר" חבל על וכו' זאת אומרת לדברי רש"י שהלשון "לא הוית גבת" כפשוטו אינו מתאים להיאמר בסיטואציה הזו ועל כן מפרש בלשון כלומר , ומדוע בב"ק לא נזקק לומר כך אלא הזכיר בפשיטות לא היית אצלנו
3, רש"י מוסיף מילה לבוא לשמוע מה כוונתו בכך
4, החילוק הגדול שרש"י מסביר שדבר זה היה בשבת וכרוך בעניין של יציאה חוץ לתחום אבל בב"ק הסביר עניין של קריבה בכללות,
וההסבר לכך בב"ק אומר זאת רב חיסדא לרמי בר חמא, ר"ח היה ראש הישיבה וחמיו של רב"ח וככל הנראה גם גרו באותו מקום ועל כן יכל ר"ח להגיד לחתנו ותלמידו לא הייתה קרוב אצלנו אתמול ולא באת או לא באת לבימ"ד,
אבל בזבחים אומר זאת רבינא לרבו רב פפא ולא יתכן שיאמר לרבו לא היית אתמול אלא כלומר חבל שלא היית בתחום שבת כי אם היית בוודאי שהיית מגיע "לשמוע" את רבך "רבא" ששאל קושיות בבית המדרש ותירצם","278","","3404","True","True","False","","232","76.68.226.85","0","38305","בבא קמא|כ ע"א",""),new Message("40434","38305","הנהגתו של רמי בר חמא","16/07/15 18:21","כט תמוז","תשע"ה","18:21","אור חדש","כפי שמבואר בזבחים צו ב:
רב יצחק בר יהודה הוה רגיל קמיה דרמי בר חמא שבקיה ואזיל לרב ששת יומא חד פגע ביה אמר ליה אלקפטא נקטן ריחא אתי לה ליד משום דאזלת לך לקמיה דרב ששת, הוית לך כי רב ששת?!?
א"ל לאו, מש"ה: מר כי בעינא מילתא פשיט לי מסברא כי משכחנא מתניתא פרכא לה, רב ששת כי בעינא מילתא מיניה פשיט לי ממתניתא דכי נמי משכחת מתניתא ופרכא מתניתא ומתניתא היא.
אמר ליה בעי מיני מילתא דאיפשיט לך כי מתניתא בעא מיניה...


דרכו של רמב"ח היתה לענות מסברא ולא ממקור תנאיי
ואכן זה מתיישב מאד עם דברינו שגם כאן לא התכוון מעולם להוכיח ממשנה אלא מסברתו הישרה בלבד וכ"כ החשיב סברתו עד שאמר שהיא "כמתניתא" ואין שום יתרון לרב ששת עליו.","458","","3212","True","True","False","","219","95.86.117.61","0","38305","בבא קמא|כ ע"א",""),new Message("38307","38306","אכן. יישר כח","04/01/15 19:38","יג טבת","תשע"ה","19:38","אור חדש","","458","","3405","False","True","False","","108","213.151.49.3","0","38305","בבא קמא|כ ע"א",""),new Message("38317","38306","נשמח לביאורך לאותו מעשה","05/01/15 12:09","יד טבת","תשע"ה","12:09","אור חדש","בעז"ה אוסיף ע"ז כמה עניינים לאחר העיון בהסברך (על ההקשר לפורענות שבאה כשחייך רבי)","458","","3404","True","True","False","","148","95.86.102.114","0","38305","בבא קמא|כ ע"א",""),new Message("40383","38306","כאמור, נשמח לביאורך לעניין תמוה זה","14/07/15 09:57","כז תמוז","תשע"ה","09:57","אור חדש","אם אפשר לשלב באשכול שכאן","458","","3214","True","True","False","","124","213.151.62.100","0","38305","בבא קמא|כ ע"א",""),new Message("40407","40383","רק עתה סיימתי","14/07/15 19:33","כז תמוז","תשע"ה","19:33","דוד כוכב","לשאלתך על ב"ק, ראה בעיקר בפסקה שלפני אחרונה.","125","","3214","True","True","False","","174","164.138.117.211","0","38305","בבא קמא|כ ע"א",""),new Message("40436","40434","רב ששת; רב חסדא; רמי בר חמא","16/07/15 21:27","כט תמוז","תשע"ה","21:27","דוד כוכב","כוחו של רב ששת היה בבקיאות, ושל רב חסדא בחריפות.
מסכת עירובין דף סז ע"א:
"רב חסדא ורב ששת כי פגעי בהדי הדדי, רב חסדא מרתען שיפוותיה ממתנייתא דרב ששת, ורב ששת מרתע כוליה גופיה מפלפוליה דרב חסדא".

גם רמי בר חמא הלך בדרכו של רב חסדא רבו, וכוחו היה בחריפות, עד שרבא חברו היה רגיל לומר עליו: "לפום חורפא שבשתא" (בבא מציעא דף צו ע"ב; נדה דף לג ע"ב).","125","","3212","True","True","False","","266","164.138.117.211","0","38305","בבא קמא|כ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);