var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=26138;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("26138","0","הגיע הזמן לחידה חדשה","14/01/13 10:32","ג שבט","תשע"ג","10:32","מתפעל","אדם מתחתן בשעטו"מ ובגין כך צריך כעת לברך ב' ברכות:
א: הטוב והמטיב.
ב: ברוך דיין באמת.
הכיצד?","148","","4123","True","True","False","","936","212.29.198.117","0","0","כללי|",""),new Message("26139","26138","נשא אישה שלא כרצונו","14/01/13 10:57","ג שבט","תשע"ג","10:57","כדי","בספר חסידים (סי' שפב) כתב שאם מחמת עניותו נשא אישה שלא ברצונו אלא בשביל הממון שיקבל בעקבות כך, יברך הטוב והמיטיב על הממון, ודיין האמת על האשה.

ויש לעיין אם גם בייבום הדין כן שמברך דיין האמת, שהרי לא באתה לו היבמה אלא ע"י מיתת אחיו.","249","","4123","True","True","False","","212","79.180.200.131","0","26138","כללי|",""),new Message("26143","26138","אי לכך אחוד גם אני בעניין:","14/01/13 12:45","ג שבט","תשע"ג","12:45","יהודי_קדום","היכן מצינו בהיפך: שאומר ברוך דיין האמת ומיד אח"כ אומר ברוך הטוב והמטיב ?","233","","4123","True","True","False","","127","79.182.145.217","0","26138","כללי|",""),new Message("26152","26138","אז הנה חידה נוספת","14/01/13 14:25","ג שבט","תשע"ג","14:25","מתפעל","היכן מופיע בהלכה שחרש ושוטה עדיפים על קטן לענין מסוים שהם יכולים לעשות וקטן לא?","148","","4123","True","True","False","","182","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26199","26138","וחידה חדשה","15/01/13 09:28","ד שבט","תשע"ג","09:28","מתפעל","מי שרואה את חבירו לאחר שלושים יום והוא שמח לראותו מברך שהחיינו (או"ח רכ"ה א'). אמנם אם זה מישהו שלא ראהו מעולם לפני כן, ואפילו מכירו דרך התכתבות ארוכה ושמח מאד לראותו, בכל זאת לא יברך שהחיינו. (שם סעיף ב').
היכי משכחת לה שאדם רואה מישהו בפעם הראשונה בחייו ובכל זאת מברך שהחיינו על ראייתו?","148","","4122","True","True","False","","243","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26141","26139","יישר כח - אתה זריז","14/01/13 12:31","ג שבט","תשע"ג","12:31","מתפעל","לא כל כך הבנתי למה זה שלא ברצונו לישא אשה עשירה.

מה רע באשה עשירה?","148","","4123","True","True","False","","206","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26142","26139","אני חושב שיש לאסור על הרב כדי להשיב","14/01/13 12:43","ג שבט","תשע"ג","12:43","יהודי_קדום","ביום הראשון של העלאת החידה וזאת כדי לאפשר גם לנו להשתתף בחידון... ","233","","4123","True","True","False","","124","79.182.145.217","0","26138","כללי|",""),new Message("26153","26141","הוא רוצה גם עשירה וגם אשה","14/01/13 14:34","ג שבט","תשע"ג","14:34","המכריע","כלומר האשה אינה לרוחו מפני חוסר יפיה ו/או חכמתה ו/או אישיותה וכו' וכו', ורק את כספה הוא רוצה, על כן מברך הטוב והמטיב על כספה ועליה עצמה דיין האמת.","199","","4123","True","True","False","","150","95.86.120.67","0","26138","כללי|",""),new Message("26151","26143","נפטר אביו וירש ממנו ירושה","14/01/13 14:22","ג שבט","תשע"ג","14:22","מתפעל","","148","","4123","False","True","False","","171","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26155","26151","אתה צריך רק לשאול לא להשיב ","14/01/13 14:39","ג שבט","תשע"ג","14:39","יהודי_קדום","תשובה נכונה.","233","","4123","True","True","False","","130","79.182.145.217","0","26138","כללי|",""),new Message("26154","26152","אולי","14/01/13 14:38","ג שבט","תשע"ג","14:38","כדי","לעניין מי שהחשיך בדרך בע"ש, ויש בידו כיס מעות, ונמצאים עמו חרש ושוטה וקטן שהוא בנו, שכתב הבאה"ל בסי' רסו בשם הפמ"ג שעדיף שיתן לחרש והשוטה.","249","","4123","True","True","False","","171","79.180.200.131","0","26138","כללי|",""),new Message("26156","26152","מסכת חגיגה ג:","14/01/13 14:40","ג שבט","תשע"ג","14:40","יהודי_קדום","","233","","4123","False","True","False","","80","79.182.145.217","0","26138","כללי|",""),new Message("26158","26152","וההיא דסי' קצט ס"י לא שמה מתיא.","14/01/13 14:57","ג שבט","תשע"ג","14:57","כדי","","249","","4123","False","True","False","","203","79.180.200.131","0","26138","כללי|",""),new Message("26173","26152","חידה נוספת על דרך זה","14/01/13 15:22","ג שבט","תשע"ג","15:22","דוד כוכב","במה חרש עדיף, שיש בו ענין מסוים שאינו בשוטה וקטן? (ויש חולקים בקטן).","125","","4123","True","True","False","","79","37.60.47.45","0","26138","כללי|",""),new Message("26161","26153","ומה עם: הכסף יענה את הכל?","14/01/13 15:06","ג שבט","תשע"ג","15:06","מתפעל","","148","","4123","False","True","False","","174","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26197","26153","ועדיין קשה לי הברוך דיין האמת","15/01/13 09:24","ד שבט","תשע"ג","09:24","מתפעל","דנהי נמי שאינו חפץ באשה זו מפאת טעמים שונים, ונושא אותה עבור הכסף, (מה שבודאי בפני עצמו אינו ראוי כלל לעשות אבל זה נושא אחר) , האם זה משתווה לאובדן גדול של כסף או אובדן של אחד משבעת הקרובים עד כדי כך שצריך לברך ברוך דיין האמת? הרי בודאי אותו אדם עשה חשבון שהוא בבעיה כספית גדולה ובמצוקה וחייב לשאת אשה כדי לצאת מהחובות, ושווה לו להינשא לה על אף המגרעות שיש לה, שהרי עובדה שהחליט להתחתן איתה. ואם כן במאזן של רווח והפסד בודאי החליט שהרווח גדול על ההפסד, ומה מקום יש לברך ברוך דיין האמת?","148","","4122","True","True","False","","181","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26164","26154","תשובה יפה, אעיין שם","14/01/13 15:08","ג שבט","תשע"ג","15:08","מתפעל","","148","","4123","False","True","False","","186","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26168","26154","במסכת שבת דף קנג","14/01/13 15:11","ג שבט","תשע"ג","15:11","דוד כוכב","מבואר שקטן אחרון (כדעה שנפסק כמותה). ובבנו אסור מטעם שחייב בשביתתו, לא מדין קטן.","125","","4123","True","True","False","","94","37.60.47.45","0","26138","כללי|",""),new Message("26157","26155","אולי,אכנס גם אני לנעליים של חודדי החידות","14/01/13 14:45","ג שבט","תשע"ג","14:45","כדי","(חד פעמי כמובן) וכהמשך לחידה והתשובה הנ"ל, אשאל:

היכן מצאנו, בעניין אחר, שלמדו הפוסקים מהלכה זו שיש לברך שהחיינו על פעולה מסויימת, למרות שיתכן שבאותה פעולה גופה כרוך צער למישהו?","249","","4123","True","True","False","","209","79.180.200.131","0","26138","כללי|",""),new Message("26162","26156","מה כתוב שם?","14/01/13 15:06","ג שבט","תשע"ג","15:06","מתפעל","","148","","4123","False","True","False","","144","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26159","26157","בברית","14/01/13 15:02","ג שבט","תשע"ג","15:02","דוד כוכב","","125","","4123","False","True","False","","75","37.60.47.45","0","26138","כללי|",""),new Message("26166","26157","למה חד פעמי?","14/01/13 15:10","ג שבט","תשע"ג","15:10","מתפעל","אדרבה, זכה אותנו בעוד חידות הלכתיות יפות.


אשמח להכניס בקובץ הבא בשמך.","148","","4123","True","True","False","","203","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26163","26158","דוקא לזה התכוונתי","14/01/13 15:07","ג שבט","תשע"ג","15:07","מתפעל","מה כוונתך לא שמא מתיא?","148","","4123","True","True","False","","164","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26160","26159","100%. תשובת הרשב"א דמייתי ב"י בסי' רסה.","14/01/13 15:05","ג שבט","תשע"ג","15:05","כדי","","249","","4123","False","True","False","","160","79.180.200.131","0","26138","כללי|",""),new Message("26170","26160","וחלק בזה על ראשונים רבים.","14/01/13 15:13","ג שבט","תשע"ג","15:13","דוד כוכב","","125","","4123","False","True","False","","72","37.60.47.45","0","26138","כללי|",""),new Message("26177","26161","פוק חזי מאי עמא דבר.","14/01/13 16:24","ג שבט","תשע"ג","16:24","כדי","","249","","4123","False","True","False","","170","79.180.200.131","0","26138","כללי|",""),new Message("26184","26161","כך הוא עונה את הכל..","14/01/13 19:34","ג שבט","תשע"ג","19:34","המכריע","בתחילה הרי הוא נושא אשה עשירה זו בשביל כספה, ואז הוא מגרשה ונושא אשה ענייה אבל מוצלחת. נמצא שבסופו של דבר הכסף ענה גם ענה, את הכל ממש, אבל היות שזה לוקח זמן, בינתיים עליו לברך דיין האמת.

מלבד זאת אפשר שהכוונה שהכסף יענה על כל הקושיות, למשל מדוע איש מוצלח זה נושא אשה בלתי מוצלחת זו, או מדוע הוא נושא אשה ובכל זאת מברך דיין האמת...","199","","4123","True","True","False","","152","95.86.120.67","0","26138","כללי|",""),new Message("26165","26163","שהרי","14/01/13 15:09","ג שבט","תשע"ג","15:09","כדי","שם לא מדובר בחרש ושוטה קלאסיים שדיברו בו בכל מקום, כי-אז היה דינם כקטן שאינו מצטרף למנהג האשכנזים, אלא בחרש המדבר ושוטה שיש לו דעת קצת.","249","","4123","True","True","False","","157","79.180.200.131","0","26138","כללי|",""),new Message("26167","26165","נכון, כך מביא המשנ"ב","14/01/13 15:11","ג שבט","תשע"ג","15:11","מתפעל","ועדיין, הדין נשאר שהם יכולים להצטרף לזימון והקטן אף שהוא באותה דרגת שכל שלהם לא יכול משום מה.","148","","4123","True","True","False","","193","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26169","26167","הקטן","14/01/13 15:13","ג שבט","תשע"ג","15:13","כדי","אינו באותה דרגת שכל או הבנה שלהם. שהרי את הקטן בכל מקום כללו בחדא מחתא עם החרש והשוטה הגמורים. וכן כתב בהדיא המ"ב בס"ק כח עיין בלשונו.","249","","4123","True","True","False","","177","79.180.200.131","0","26138","כללי|",""),new Message("26171","26168","להלכה לא נפסק","14/01/13 15:17","ג שבט","תשע"ג","15:17","כדי","שקטן אחרון. אדרבה, נפסק שקטן וחרש שקולים הם (משום שהיא בעיא דלא איפשטא). ואתא הפמ"ג וכתב שאם הקטן הזה הוא בנו עדיף שיתן לחרש. ולא מטעם ש'חייב בשביתתו', אלא משום ש'חייב בחינוכו'.","249","","4123","True","True","False","","167","79.180.200.131","0","26138","כללי|",""),new Message("26174","26171","נכון.","14/01/13 15:28","ג שבט","תשע"ג","15:28","דוד כוכב","","125","","4123","False","True","False","","97","37.60.47.45","0","26138","כללי|",""),new Message("26186","26173","שחרש חייב בשמחה ושוטה וקטן","14/01/13 20:48","ג שבט","תשע"ג","20:48","יהודי_קדום","פטורים.
שמחה - היינו אכילת בשר השלמים כחלק ממצוות הראיה (שממנה פטורים חש"ו).
חגיגה ג.","233","","4123","True","True","False","","108","79.182.145.217","0","26138","כללי|",""),new Message("26196","26173","בדורינו,","14/01/13 23:39","ג שבט","תשע"ג","23:39","כדי","דנו הפוסקים במעמדם של חרשים שיכולים לרכוש מידע ע"י שפת סימנים, ולהיות כאחד האדם.
לזה הכוונה?","249","","4123","True","True","False","","172","79.180.200.131","0","26138","כללי|",""),new Message("26198","26177","אם אלך לפי עמא דבר, רבי כדי","15/01/13 09:25","ד שבט","תשע"ג","09:25","מתפעל","נראה לי שרוב בני אדם רצים להינשא לכסף ומתעלמים משאר ירקות...","148","","4122","True","True","False","","190","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26191","26186","רק חרש המדבר חייב בשמחה","14/01/13 22:23","ג שבט","תשע"ג","22:23","דוד כוכב","אנחנו עוסקים בחרש שגם אינו מדבר - שהוא דומה לשוטה וקטן בכך שאין בהם דעת. והוא פטור גם מן השמחה.","125","","4123","True","True","False","","80","37.60.47.45","0","26138","כללי|",""),new Message("26192","26191","לא עושה הנחות? הרי עדיין חרש ייקרא!","14/01/13 22:28","ג שבט","תשע"ג","22:28","יהודי_קדום","","233","","4123","False","True","False","","83","79.182.145.217","0","26138","כללי|",""),new Message("26194","26192","בסדר, זכית","14/01/13 22:37","ג שבט","תשע"ג","22:37","דוד כוכב","ואתה זוכה ביפוי כח לקבל את הפרס שמתפעל הבטיח לי...
ועדין השאלה המקורית במקומה עומדת. רמז: פה רֶה פה רה פה רה פה רה.","125","","4123","True","True","False","","100","37.60.47.45","0","26138","כללי|",""),new Message("26205","26196","לא לזה הכוונה","15/01/13 12:05","ד שבט","תשע"ג","12:05","דוד כוכב","שפת סימנים זו שאלה בגדר חרש. השאלה היא על חרש ללא ספק.
אני חושב שהשאלה לא קשה כל כך, מדובר בענין די שכיח, ומפורש בש"ס ובהלכה.","125","","4122","True","True","False","","111","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26216","26197","זה כל הרעיון!","15/01/13 15:48","ד שבט","תשע"ג","15:48","המכריע","אין מאזן. על טובה יש לברך הטוב ועל רעה דיין האמת. לא עושים מאזן כשהאבא מת מה בסך הכל עדיף האבא או הכסף שלו. יש כאן טובה ורעה זו לצד זו ויש לברך על שניהם (בשמחה).","199","","4122","True","True","False","","122","95.86.121.15","0","26138","כללי|",""),new Message("26206","26199","זו שאלה קלה","15/01/13 12:07","ד שבט","תשע"ג","12:07","דוד כוכב","דעת המשנה ברורה שיברך שהחיינו כשרואה לראשונה את בתו שנולדה לו.","125","","4122","True","True","False","","84","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26207","26199","ולעצם הדינים","15/01/13 12:20","ד שבט","תשע"ג","12:20","דוד כוכב","בשו"ת הר צבי או"ח א סימן קטו האריך בתשובה לרב יצחק נסים בענין ברכה על ראיית חבירו שלא ראהו מעולם, וְהִצְדִּיק "עובדא דהוה שהגאב"ד ממונקאטש בירך שהחיינו על ראייתו ראיה ראשונה בקבלת פני גדול הדור הרה"ג מהרש"א אלפאנדרי זצ"ל".

והנראה בדעת הרמב"ם לברך הטוב והמטיב גם בלידת בת - אם זו בשורה טובה עבורו. על כך, פה.","125","","4122","True","True","False","","102","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26209","26205","נישואין לחרש","15/01/13 12:28","ד שבט","תשע"ג","12:28","כדי","","249","","4122","False","True","False","","146","79.180.200.131","0","26138","כללי|",""),new Message("26213","26206","יפה מאד - למה זה קל?","15/01/13 13:19","ד שבט","תשע"ג","13:19","מתפעל","מי שמכיר את המשנה ברורה הזו, זה קל.","148","","4122","True","True","False","","177","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26214","26207","מה היתה ההצדקה?","15/01/13 13:25","ד שבט","תשע"ג","13:25","מתפעל","זכור לי שגם הרב ניסים בספרו יין הטוב מביא את המקרה הזה ודן בזה.","148","","4122","True","True","False","","176","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("26211","26209","כמובן.","15/01/13 12:32","ד שבט","תשע"ג","12:32","דוד כוכב","תיקנו נישואין לחרש, אבל לא תיקנו לשוטה ולקטן.","125","","4122","True","True","False","","68","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26221","26213","כי זה מצוי ומפורסם -->","15/01/13 20:04","ד שבט","תשע"ג","20:04","דוד כוכב","כִּי הֵחֵל הָאָדָם לָרֹב עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וּבָנוֹת יֻלְּדוּ לָהֶם (בראשית ו, א).","125","","4122","True","True","False","","85","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26222","26214","מפני ששמח מאוד","15/01/13 20:10","ד שבט","תשע"ג","20:10","דוד כוכב","וכעין סברת הפרי מגדים שהביא המ"ב - ברואה לראשונה את בתו. וסברת הרשב"א שלא לברך אינה מוכרחת.","125","","4122","True","True","False","","87","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26249","26216","יישר כח, איהר זאגט גוט","16/01/13 10:41","ה שבט","תשע"ג","10:41","מתפעל","כרגיל.

כמובן, עדיין זה חידוש גדול של ספר חסידים והובא במגן אברהם ובבאר היטיב.
תמיהני אם מישהו אי פעם נהג כך.","148","","4121","True","True","False","","201","212.29.198.117","0","26138","כללי|",""),new Message("27804","26216","רש"י מסביר לקבלינו בשמחה","30/04/13 23:21","כ אייר","תשע"ג","23:21","קותי","לברך על מידת פורענות בלבב שלם
זאת לא המשמעות הרגילה של שמחה","217","","4017","True","True","False","","158","79.181.186.198","0","26138","כללי|",""),new Message("26224","26221","מטונך... מריבה באה לעולם...","15/01/13 21:13","ד שבט","תשע"ג","21:13","כדי","","249","","4122","False","True","False","","166","79.180.179.83","0","26138","כללי|",""),new Message("26227","26224","ר"י ור"ל, כמי הלכה? (ב"ב טז:)","15/01/13 22:23","ד שבט","תשע"ג","22:23","דוד כוכב","","125","","4122","False","True","False","","111","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26234","26227","לא יודע.","16/01/13 01:44","ה שבט","תשע"ג","01:44","כדי","","249","","4121","False","True","False","","146","79.180.179.83","0","26138","כללי|",""),new Message("26235","26234","קי"ל בעלמא שהלכה כר"י.","16/01/13 01:50","ה שבט","תשע"ג","01:50","דוד כוכב","לענין ברכה תלוי בשמחתו.","125","","4121","True","True","False","","91","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26236","26235","ברור. צריך לחפש לעניין אגדה.","16/01/13 01:51","ה שבט","תשע"ג","01:51","כדי","זכר לדבר, מה שי"א שבירושלמי אין הלכה כר"י לגבי ר"ל.","249","","4121","True","True","False","","178","79.180.179.83","0","26138","כללי|",""),new Message("26237","26236","ככלל, באגדה קי"ל דאלו ואלו דא"ח","16/01/13 01:54","ה שבט","תשע"ג","01:54","דוד כוכב","ויש צד בכל דעה. והשמחה תלויה במתבונן.","125","","4121","True","True","False","","93","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26238","26237","דווקא","16/01/13 01:56","ה שבט","תשע"ג","01:56","כדי","בגיטין (מז.) מבואר שהייתה לר"ל בת טובה.","249","","4121","True","True","False","","204","79.180.179.83","0","26138","כללי|",""),new Message("26239","26238","טובה? חושבת על הירושה והמזונות","16/01/13 02:03","ה שבט","תשע"ג","02:03","דוד כוכב","ופליגא (ר"ל) אדרבי יוחנן, במסכת כתובות דף נב ע"ב:
"אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי: מפני מה התקינו כתובת בנין דכרין? כדי שיקפוץ אדם ויכתוב לבתו כבנו. ומי איכא מידי, דרחמנא אמר ברא לירות ברתא לא תירות, ואתו רבנן ומתקני דתירות ברתא? הא נמי דאורייתא הוא, דכתיב: (ירמיהו כ"ט) קחו נשים והולידו בנים ובנות וקחו לבניכם נשים ואת בנותיכם תנו לאנשים, בשלמא בנים בידיה קיימי, אלא בנתיה מי קיימן בידיה? הא קא משמע לן, דנלבשה וניכסה וניתיב לה מידי, כי היכי דקפצי עלה ואתו נסבי לה".
הרי שלרבי יוחנן והסוגיה הדנה בדבריו דוקא טוב ומצוה להשאיר ירושה.","125","","4121","True","True","False","","110","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26240","26239","היכן ראית את זה? למה לדונה לכף חובה?","16/01/13 02:05","ה שבט","תשע"ג","02:05","כדי","פשט הגמרא שם שטובת אביה הייתה למול עיניה.","249","","4121","True","True","False","","171","79.180.179.83","0","26138","כללי|",""),new Message("26242","26240","פשט הגמרא וההקשר","16/01/13 02:22","ה שבט","תשע"ג","02:22","דוד כוכב",""יתיב קאכיל ושתי, אמרה ליה ברתיה: לא בעית מידי למזגא עליה? (רש"י: כר או כסת לישן עליו). אמר לה: בתי, כריסי כרי. כי נח נפשיה שבק קבא דמוריקא, קרא אנפשיה: (תהלים מ"ט) ועזבו לאחרים חילם".

נעוץ את הרישא במציעתא ובסיפא.
היה אוכל את ממונו. אמרה לו השאר לכשתישן שנת עולמים. אמר רק מה שבכרסי אני מניח. ואעפ"כ השאיר ונצטער.","125","","4121","True","True","False","","138","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26248","26242","זהו דרש של כבודו. הפשט לא יופשט.","16/01/13 09:36","ה שבט","תשע"ג","09:36","כדי","","249","","4121","False","True","False","","186","79.180.179.83","0","26138","כללי|",""),new Message("26253","26248","אני מעונין לשמוע פשט אחר","16/01/13 12:58","ה שבט","תשע"ג","12:58","דוד כוכב","בו יבוארו הקשרים בין כל חלקי המעשה.","125","","4121","True","True","False","","96","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26255","26253","בבקשה","16/01/13 13:18","ה שבט","תשע"ג","13:18","כדי","ר"ל נהג כב"ה במדת ברוך ה' יום יום, וגם כשלהי סוטה (מח:), והיה מוציא את כל ממונו לצרכי אכילה (ושאר צרכים מידיים) ולא לטווח הארוך. אמרה לו ביתו מתוך טוב ליבה ודאגתה לאביה, בנימת נימוס: האם אין רצונך בכר וכסת לשכב עליהם, וכוונתה שישקיע את כספו גם בחפצים שאינם מתכלים במהרה ותועלתם לזמן ארוך. אמר לה בבדיחותא: כריסי כרי. ומסיימת הגמ' שמרוב דביקותו במידה זאת, אף שבשעת פטירתו השאיר ליורשיו רק קב כרכום, ראה זאת כנכסים מרובים ומופרזים.
חושבני שזהו פשוטו של מקרא לכל קורא, ואין צורך להפליג למדינת הים.

אגב, לפירושך, לדברי התוס' שם אין כל מובן, אא"כ שוב תאחוז בפלך הדרש.","249","","4121","True","True","False","","209","79.180.179.83","0","26138","כללי|",""),new Message("26256","26255","גם אני מצטרף","16/01/13 13:28","ה שבט","תשע"ג","13:28","המכריע","כך ביארו רבותינו בעלי המוסר. חפצים נרכשים משמעותם כסף. כסף משמעותו נתינת זמן להרויח אותו (ההיפך ממאמר העולם זמן שוה כסף, כלומר חבל על הזמן שאפשר להרויח בו, אלא חבל על הכסף שבזבז זמן יקר כדי להרויח אותו), וזמן זה חלק מהחיים. ומי שוטה לשרוף את חייו? ואם ריש לקיש לא הצליח לצמצם כדי חייו והותיר קבא דמוריקא, משמעות הדבר שבסופו של דבר לא השתמש בקב זה והשקיע את הזמן בהשגתו לחינם, זמן בו יכול היה ללמוד, והיינו ועזבו לאחרים חילם, את חילו וכוחו וזמנו וחלק מעצם חייו לא השתמש לעצמו לרוחניות אלא הניח לאחרים ועל דא ודאי קא בכי.

כך שמעתי ממו"ר הגרמי"ל זצ"ל ששמע מהרב מפוניבז' ששמע מהחפץ חיים, כששאלו אותו הוא וחבירו ר' אלחנן מדוע אין לו יותר ספרים, והוא שואל את הנצרך לו, וענה להם; ספרים זה כסף וכסף זה זמן וזמן הרי זה החיים בעצמם! הח"ח הצליח לחוש זאת אפילו כלפי ספרי קודש!. ומה נענה אנן שכותלי ביתינו מצופים בדפי גמרא בצורת טפטים? ויש הרבה ומהראוי להאריך בזה אלא שאין הזמן גרמא.","199","","4121","True","True","False","","176","95.86.121.15","0","26138","כללי|",""),new Message("26259","26255","דחוק טפי","16/01/13 13:45","ה שבט","תשע"ג","13:45","דוד כוכב","הביטוי למזגא = לישן, לא משמע לזמן מרובה בעת הצורך: ההנאה מהכר היא באותה שעה ממש - כמו באכילה. ושינה הוא זמן שאינו חש ומרגיש.

השקעה לזמן ארוך אינה בכר וכסת אלא ב"שליש בקרקע ושליש בפרקמטיא ושליש תחת ידו" (מסכת בבא מציעא דף מב ע"א).

תאנתו שנתאונן היתה: ועזבו לאחרים חילם.

לענין דברי התוספות, בין לדידי ובין לדידך הביטוי "כריסי כרי" הוא משל.

מצאתי קצת מדידך בר' חיים פלטיאל (תלמיד חבר למהר"ם מרוטנבורג) במדבר ו, יא: "ודאי הנהנה מן העולם הזה נקרא קדוש כדאשכן גבי הלל פ"ב דביצה דאמר מידה אחרת הייתה בו שכל מעשיו לשם שמים ברוך יי יום יום, וכן ריש לקיש דאמר לברתיה כריסי כרי וכד שבק קבא דמוריקא קרא אנפשיה ועזבו לאחרים חילם".
אין הכרח מלשון רש"י: "יתיב קאכיל ושתי - כל ימיו כל מה שהיה משתכר לא היה מצמצם להצניע ליום מחר", כי גם אחר מותו הוא יום מחר.","125","","4121","True","True","False","","100","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26258","26256","ש"י מד"ן!","16/01/13 13:36","ה שבט","תשע"ג","13:36","כדי","","249","","4121","False","True","False","","197","79.180.179.83","0","26138","כללי|",""),new Message("26260","26256","כך כתב החפץ חיים","16/01/13 13:51","ה שבט","תשע"ג","13:51","דוד כוכב","בספר שמירת הלשון ח"ב - פרק כט:
הָאָדָם הֶעָמֵל לְפַרְנָסַת בֵּיתוֹ, לִמְזוֹן אִשְׁתּוֹ וּבָנָיו הַקְּטַנִּים, וְכָל שֶׁכֵּן לִדְמֵי מְלַמֵּד שֶׁמְלַמְּדָם תּוֹרָה, אִישׁ כָּזֶה - אֵין עֲמָלוֹ לָרִיק, וְלֹא לְבַד זְמַן קְבִיעוּתוֹ לַתּוֹרָה, אֶלָּא כָּל עֲמָלוֹ הוּא לַעֲשׂוֹת רְצוֹן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְיִשָֹּא פְּרִי בַּעֲמָלוֹ. אֲבָל אִם יַעֲמֹל הָאָדָם כָּל הַיּוֹם לְפַרְנָסַת בֵּיתוֹ בְּהַרְחָבָה, לִשְׂכֹּר דִּירוֹת רְחָבוֹת, מַלְבּוּשִׁים יָפִים יוֹתֵר מִכְּפִי הַדָּרוּשׁ בְּהֶכְרֵחַ לְפִי עֶרְכּוֹ, בְּוַדַּאי עֲמָלוֹ לֹא לוֹ הוּא, כִּי מַה יִּשָֹּא בַּעֲמָלוֹ?
וְכָל שֶׁכֵּן אִם יְפַזֵּר כֶּסֶף עֲמָלוֹ לְחִנּוּךְ בָּנָיו בַּדְּרָכִים הַחֲדָשִׁים לְהַשְׂכִּילָם בְּהַשְׂכָּלוֹת זָרוֹת, וּמִתּוֹרַת ה' יְסִירֵם, הֲלֹא עֲמָלוֹ לֹא לוֹ הוּא, וְאַדְּרַבָּה, עוֹד עָלָיו לָתֵת דִּין וְחֶשְׁבּוֹן עַל מִפְעָלָיו, שֶׁהֵסִיר בָּנָיו מִתּוֹרַת ה'. וְכֵן אִם יַעֲמֹל עַד זִקְנָה וְשֵׂיבָה לְמַעַן הַנִּיחַ בְּרָכָה לְבָנָיו אַחֲרָיו, גַּם כֵּן לֹא לוֹ הוּא, וּכְמַאֲמַר רֵישׁ לָקִישׁ (גִּיטִין מ"ז.), שֶׁהִנִּיחַ לְבָנָיו קַבָּא דְּמוֹרִיקָא (פֵּרוּשׁ, קַב שֶׁל כַּרְכּוֹם), קָרָא אֲנַפְשֵׁהּ (עַל עַצְמוֹ) (תְּהִלִּים מ"ט י"א), "וְעָזְבוּ לַאֲחֵרִים חֵילָם".
הובא בדף על הדף.

מכל מקום אינו ענין לויכוח פה - אם הוצע לר"ל להניח לעצמו או לזרעו.","125","","4121","True","True","False","","99","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26272","26258","פירוש: ראשי תיבות של משלי כד, כו.","17/01/13 00:56","ו שבט","תשע"ג","00:56","דוד כוכב","","125","","4120","False","True","False","","102","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("26434","26259","תוספת קטנה","22/01/13 08:08","יא שבט","תשע"ג","08:08","דוד כוכב","מ"ש לעיל 'למה לדונה לכף חובה?' אינו באמת חובה, שמצינו שהיו משדלים על הירושה, במסכת בבא בתרא דף מ ע"ב; ודף קמב ע"ב: "וההוא גברא מאי תהוי עליה וכו"; ורבא בב"ב קמט ע"א; ואפשר שגם בני חמא בכתובות צד ע"ב, וב"ב קנא ע"א. רק כתבתי לעיל שאין סמך שהיתה הבת טובה כל כך.","125","","4115","True","True","False","","101","95.86.93.19","0","26138","כללי|",""),new Message("42932","26272","וראה","28/01/16 08:39","יח שבט","תשע"ו","08:39","דוד כוכב","כאן.","125","","3014","True","True","False","","125","95.86.96.103","0","26138","כללי|",""),new Message("42931","26434","ואף אמנם שלא היא היורשת","28/01/16 08:37","יח שבט","תשע"ו","08:37","דוד כוכב","אלא אחיה - "ינוקיה דריש לקיש" (מסכת תענית דף ט ע"א), אבל אפשר שהיתה קטנה ודאגה למזונותיה כדקי"ל בנכסים מועטים כת"ק דאדמון במסכתות כתובות דף קח ע"ב; ובבא בתרא דף קלט ע"ב.","125","","3014","True","True","False","","196","95.86.96.103","0","26138","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);