var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=14065;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","43"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("13960","0","טעות סופר בדפוסים הישנים","20/09/11 08:36","כא אלול","תשע"א","08:36","הראל","בדפוס טלמן שברשותי מודפס כך (וכך אף הופיע בטקסט הדף שבפורטל עד לפני דקה):
לאחר שאכלו ושתו א''ל
כוס של ברכה אתה שותה או ארבעים זהובים
אתה נוטל אמר לו כוס של ברכה אני
שותה יצתה בת קול ואמרה כוס של ברכה
ישוה ארבעים זהובים אמר רבי יצחק עדיין
שנה לאותה משפחה בין גדולי רומי
וקוראין אותה משפחת בר לויאנוס:

ומסתבר שהאות י' קפצה שורה למעלה, וכך צריך להיות (וכך אף הגירסה בע"י ומסתמא גם בכתבי יד, וכך אף ראיתי בדפוסים החדשים, והוריתי לעצמי היתר לתקן זאת לפני דקה בטקסט הדף שבפורטל):
לאחר שאכלו ושתו א''ל
כוס של ברכה אתה שותה או ארבעים זהובים
אתה נוטל אמר לו כוס של ברכה אני
שותה יצתה בת קול ואמרה כוס של ברכה
שוה ארבעים זהובים אמר רבי יצחק עדיין
ישנה לאותה משפחה בין גדולי רומי
וקוראין אותה משפחת בר לויאנוס:

ואילו במהדורת וגשל תיקנו כך:
לאחר שאכלו ושתו א''ל
כוס של ברכה אתה שותה או ארבעים זהובים
אתה נוטל אמר לו כוס של ברכה אני
שותה יצתה בת קול ואמרה כוס של ברכה
ישוה ארבעים זהובים אמר רבי יצחק עדיין
ישנה לאותה משפחה בין גדולי רומי
וקוראין אותה משפחת בר לויאנוס:

על סוגי טעויות נוספים - ראה מה שליקטתי כאן.","46","","4603","True","True","False","","1990","84.229.172.247","0","0","חולין|פז ע"א",""),new Message("13961","13960","האמת הכללית שבכאן","20/09/11 09:30","כא אלול","תשע"א","09:30","יהודי_קדום","כשיש בלשון אמת כללית למשל "מחיר הקוטג' הוא חמישה שקלים" אפשר ותקין לומר "מחיר הקוטג' ישווה חמישה שקלים" .

מכאן שהתיקון ל "שוה" בלבד ללא ה י' הוא מסופק לע"ד ויש להשיב הי למקומה.

'התיקון' של מהדורת וגשל מורה על ידיעה מעמיקה של רבדי לשון חז"ל על משלביהן.

ראה דפוס "וילנא" שם:


לאחר שאכלו ושתו א''ל
כוס של ברכה אתה שותה או ארבעים זהובים
אתה נוטל אמר לו כוס של ברכה אני
שותה יצתה בת קול ואמרה כוס של ברכה
שוה ארבעים זהובים אמר רבי יצחק עדיין - [ רווח לפני 'שוה' ]
ישנה לאותה משפחה בין גדולי רומי - [ י' של ישנה קיימת]
וקוראין אותה משפחת בר לויאנוס:","233","","4603","True","True","False","","198","79.178.234.16","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("13965","13960","ישר כחך!","20/09/11 10:03","כא אלול","תשע"א","10:03","Almuaddib","בדקתי בשלושת כתבי היד שסרוקים באתר הספריה הלאומית; שתי הגרסאות של כת"י רומי, וכת"י מינכן.
בכל השלושה - כדבריך הוא, בעוד שבדפוס האלמנה והאחים ראם - האות י' זזה ממקומה כדבריך.

האם בדקת בדפוס ונציא או שונצינו?","107","","4603","True","True","False","","274","81.218.141.168","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("13969","13960","האם ישוה לשנות את רוש לראש?","20/09/11 10:21","כא אלול","תשע"א","10:21","יהודי_קדום","בנוסח הגמרא בפז. מופיע רוש במקום "ראש" [" וַיִּתְּנ֣וּ בְּבָרוּתִ֣י רֹ֑אשׁ וְ֝לִצְמָאִ֗י יַשְׁק֥וּנִי חֹֽמֶץ" (תהילים סט כב)].
גם בפרשת השבוע מופיע "ראש" [ "פֶּן-יֵ֣שׁ בָּכֶ֗ם שֹׁ֛רֶשׁ פֹּרֶ֥ה רֹ֖אשׁ וְלַעֲנָֽה" (דברים כט יז)] - כולם כמובן מכוונים לצמח הארסי הנקרא בימינו רוש עקוד.

שוב יש כאן שילוב של רובד לשון "חדש" - 'רוש' במקום 'ראש'.

נראה שגם בכאן אין מקום לשנות מנוסחי הגמרא המביאים 'רוש' ולא 'ראש'.","233","","4603","True","True","False","","162","79.178.234.16","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14035","13960","בשאר כתבי היד והדפוסים","21/09/11 11:30","כב אלול","תשע"א","11:30","הראל","תשובה שקיבלתי מיד הרב הרצוג:

בכל כה"י והדפוסים הראשונים: שוה, ישנה.

והטעות קרתה בבית הדפוס של דפוס וילנא כפי שהערת.
","46","","4602","True","True","False","","286","84.229.171.183","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("13963","13961","כלך לך אצל כתבי היד","20/09/11 09:42","כא אלול","תשע"א","09:42","הראל","תוכל להעזר במובא כאן

כתב יד 1
כתב יד 2

אפשר להמשיך הלאה אם תרצה,
אך דומני שהדברים חד משמעיים, ודלא כמהדורת וגשל.","46","","4603","True","True","False","","316","84.229.172.247","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("13977","13963","הנוסח כתב יד 2 שהבאת","20/09/11 11:01","כא אלול","תשע"א","11:01","יהודי_קדום","משמיט את המילה 'רוש' או 'ראש' !
האם אני הייתי מוסיף שם 'ראש' - או 'רוש' ודאי שלא !

הבאתי את ע"ד בלשון חז"ל ומקצת טעם לשינויים אותם הבאת וע"כ תבורך.

מאידך, האם היכולת הטכנולוגית שלנו היום - המאפשרת לשנות, להוסיף או לגרוע פיזית מהנוסח בהינף קליד אחד - יכולה להתיר תיקון בנוסח כלשהו ולפרסמו כאילו הוא הוא הנוסח המקורי ? לא ולא (לי בכל אופן) .

אפשר להביא את הנוסחים השונים ולהעדיף אחד על פני האחרים וכו', אפשר להוסיף הערה וכו' .
נא ראה להלן מה שהבאתי בעניין 'רוש' ו 'ראש' בפז.","233","","4603","True","True","False","","149","79.178.234.16","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("13968","13965","דפוס שונצינו","20/09/11 10:12","כא אלול","תשע"א","10:12","הראל","מצורף צילום מדפוס שונצינו - מובא כאן.

(לחץ על התמונה להגדלה)","46","jpg","4603","True","True","False","","303","84.229.172.247","0","13960","חולין|פז ע"א","0-jpg"),new Message("13973","13969","כאן לא ניתן לתקן","20/09/11 10:30","כא אלול","תשע"א","10:30","דוד כוכב","נוסח המסורה בפסוק הוא אמנם ראש, אך נוסח הגמרא הוא רוש, ויתכן שהוא משקף את נוסח המקרא שהיה בידי הבבלים. כמו גם הבדלי נוסח נוספים בין לשון המקרא המצוטט בגמרא לבין נוסחא דידן.","125","","4603","True","True","False","","142","31.44.131.55","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("13978","13973","נאים דבריך. נא ראה","20/09/11 11:07","כא אלול","תשע"א","11:07","יהודי_קדום","דברים שכתבתי ( "הנוסח כתב יד 2 שהבאת" - לעיל) לפני תשובתך זו.
[על ההשמטה כליל של המילה 'רוש' או 'ראש'] ומדובקים לתשובתך.","233","","4603","True","True","False","","177","79.178.234.16","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("13982","13977","מצוי לרוב","20/09/11 11:16","כא אלול","תשע"א","11:16","הראל","טעויות בכתבי יד של דילוג...

אבל - אין דמיון:
בדוגמא שלנו מדובר בטעות דפוס מאוחרת ביותר - בדפוס של האלמנה והאחים.
כנראה שכל כתבי היד וכל הדפוסים האחרים - לא גרסו טעות זו.
אז אכן כן - במקרה הנוכחי - יש לפנות למהדורת טלמן ולהציע להם לתקן את הטעות "בהינף קליד אחד" (אם הם טרם תיקנו זאת בדפוסים החדשים שלהם).

אגב, בדקתי - ואף מהדורת עוז והדר תיקנו טעות מוכחת זו.

הווה אומר:
טעות מוכחת וחד משמעית (ומאוחרת), אשר אין לה סימוכין בכתבי יד ובדפוסים אחרים - ראוי לתקנה ומותר לתקנה ואף מצוה לתקנה.

אספר לך משהו:
לפני כמה חודשים גיליתי טעות מוכחת בדפוס החדש של ש"ס לובלין - מילה אחת הודפסה בטעות פעמיים. פניתי למנהל ההוצאה, והוא אמר לי שקיבל עוד כמה פניות באותו היום מלומדים נוספים, ותיקן זאת לאלתר עבור ההדפסות הבאות.
האם לשיטתך - המנהל הנ"ל שגה, מכיוון שכך היה בדפוס הראשון של ש"ס לובלין (בניגוד לכל כתבי היד והדפוסים)?
דברי החזו"א בנוגע לעיסוק בגירסאות וכו' ידועים ומפורסמים - אך לא נראה לי שהיה דבק בשיטתו בכגון דא.

לגבי 'רוש' - 'ראש' - הרב דוד כוכב כבר השיב לך תשובה ברורה ונכונה, ולא קרב זה אל זה.

אל דאגה, על אף שחביבין עלי פירושם של ר' תנחום הירושלמי ושל הרב רפאל ברדוגו ("המלאך רפאל") - אין לי כוונה להדפיס תנ"ך עם תוספת המילה שנשמטה לדעתם בפסוק "בן שנה שאול במלכו".

וראה:
ברש"י (שבת ט ע"א ד"ה פתח) מובא בדפוס טלמן: "...ונמצא עובי הפסח...", וכמובן שהגירסה הנכונה היא "הפתח". (מסתבר כנראה, שהמקריא הקריא בהברה אשכנזית, אשר בה האות ת' כאשר היא אינה דגושה נהגת כמו האות ס', ובעקבות כך נוצרה הטעות) - האם לשיטתך נהגו נכון שאר המדפיסים, ובכללם מהדורת וגשל, שתיקנו טעות זו?","46","","4603","True","True","False","","1158","84.229.172.247","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14010","13978","בענין תיקון טעויות בכתבי הקודש","21/09/11 00:50","כב אלול","תשע"א","00:50","דוד כוכב","דרכם של רש"י (כניכר במקומות רבים) ועוד ראשונים היתה להגיה בגמרא מסברתם. ואילו ראשונים אחרים התנגדו לנוהג זה.
נפסקה הלכה בהגה בשולחן ערוך יורה דעה סימן רעט, א:
"ואין להגיה שום ספר על פי הסברא, כי אם בראיה ברורה שיש בו טעות".
וציטט בביאור הגר"א שם את דברי הרמב"ן שכתב: "והגהת ספרים בסברא עבירה גמורה וראוי לנדות עליה".
הרמב"ן לשיטתו במקומות רבים המובאים פה.

פה אנו עסוקים בסוגיה אחרת, בתיקון על פי רוב כתבי היד העתיקים.

בזה ההלכה קובעת שצריכים ללכת אחר הרוב. ראה עוד פה. וזו דוגמא ל"ראיה ברורה" שכתב הרמ"א שעל פיה כן מגיהים.
ולא עוד אלא שמי שאינו מגיה עובר על (איוב יא, יד) אִם אָוֶן בְּיָדְךָ הַרְחִיקֵהוּ וְאַל תַּשְׁכֵּן בְּאֹהָלֶיךָ עַוְלָה, כמובא במסכת כתובות דף יט ע"ב; ברא"ש שם; בשולחן ערוך יורה דעה הלכות ספר תורה סימן רעט, א; ובביאור הגר"א שם.

וצריך ללכת דוקא אחר הספרים המדויקים העתיקים, בענין זה ראה עוד פה כנ"ל. ולשון דברי הרמ"ה בזה נמצא כאן.

בכרכים הראשונים של הוצאת הרמב"ם במהדורת פרנקל, חששו לתקן בגוף הרמב"ם את השינויים המהותיים ביותר.
חשש זה עבר בזמן הוצאת הכרכים האחרונים, כשכבר נתפשטו הוצאות מדוייקות אחרות של הרמב"ם, ויחד איתם נתקבלה הלגיטימיות של הנוסח המקורי והנכון.

יהי רצון שבקרוב תצאנה מהדורות מתוקנות של הגמרא, במקומות הרבים שבהם ניתן לברר בודאות ולתקן, כמחוייב בהלכה.","125","","4602","True","True","False","","146","31.44.131.55","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("13983","13982","דבריו ברורים ובכ"ז","20/09/11 11:28","כא אלול","תשע"א","11:28","יהודי_קדום","יש לי מחסומים נפשיים עצומים לשמוע על האפשרות לשנות תג ממה שהודפס עפ"י תורתנו הקדושה בנושאי כליה.
ללמוד ולהשוות ודאי שכן - תמיד אך לכל היותר ארשה לעצמי להוסיף הערת גירסה - ותו לא.","233","","4603","True","True","False","","170","79.178.234.16","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("13985","13983","אינך מקדש את התורה ואת נושאי כליה","20/09/11 12:05","כא אלול","תשע"א","12:05","Almuaddib","אתה מקדש את הבחור-הזעצער של דפוס האלמנה והאחים ראם בוילנא.","107","","4603","True","True","False","","256","81.218.141.168","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14038","14010","יש להעמיד הנוסח הגמרא על חזקתו","21/09/11 12:10","כב אלול","תשע"א","12:10","יהודי_קדום","ולא לשנות בגופו - כך ידוע לי שנפסק.

זכיתי שהיה לי קשר וחיבור נפשי ממש עם הרב קולודצקי זצוק"ל עד שהייתי מברר אצלו סוגיות בדף היומי. (בשנים תשמ"ג - תשמ"ח לימדתי מתמטיקה ומחשבים לבגרות ב"ישוב" [ישיבת הרב עמיאל]) והנה אני יכול לסמוך על דברי קודשו כשבאחת הפעמים אמר לי בעניין שינוי נוסח הגמרא שהציע אחד הבחורים שיש על כך חרם דר"ג! וכי בעניין שינויי נוסח הגמרא אין לרוב (כתבי יד העתיקים) כח לשנות נוסח אחר ושר"ת חידש גזרה זו.

לכן קשה לי מה שכתב כב' "פה אנו עסוקים בסוגיה אחרת, בתיקון על פי רוב כתבי היד העתיקים."

ועוד אתמהה יותר כשאני קורא בקישור ששלחתני אליו "לא התכנסויות":
"ההלכה קובעת שבספק בנוסח הולכים אחר רוב ספרים."
הלכה זו עניינה רוב ספרים שבהיכל ולא נוסח הגמרא! וטל"ח.

רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך למדתי מהרב קולודצקי זצוק"ל וגם מאתר זה.

עוד כתב כב': "דרכם של רש"י הקדוש (כניכר במקומות רבים) ועוד ראשונים היתה להגיה בגמרא מסברתם"

- מחילה אבל אין זה מדוייק לגבי רש"י הקדוש !!! רש"י הקדוש הגיה במסכת זבחים בלבד וכל השאר היו אלה תלמידיו שהגיהו על פי פירושיו והגהותיו (רש"י הקדוש הגיה תמיד בפירושים אבל לא בספרים)

בטוח אני שכב' מסתמך על דעת תורה, שלצערי הרב איני יודעה, האומרת שמותר לנו בנוסחי הגמרא "...בתיקון על פי רוב כתבי היד העתיקים"

ועוד שתי הערות:
1. דברים אלה שכתב כב' ידעתים ומטעמים מובנים לא הבאתים.
(למרות שכותרת התגובה לדברי הראשונים הייתה "כלך לך אצל..." ).
2. וכי גדולים אנו מספיק כדי לקבוע ששינוי נוסח זה שנעשה כאן אין לו ולא יכולה ליהיות לו השפעה על פסק הלכה כלשהו?

גמר חתימה טובה","233","","4602","True","True","False","","201","79.183.234.221","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14039","14038","דפוס האלמנה והאחים ראם אינו "חזקתו"","21/09/11 12:17","כב אלול","תשע"א","12:17","Almuaddib","ואידך תירוצא הוא - זיל גמור.

אתה מקדש את דפוס האלמנה והאחים ראם, ומבזה את דפוס שונצינו, דפוס ונציא, את כתבי היד שהוחזקו - כולל אלו בהם השתמשו כל גדולי ישראל.

מה לך הולך לשתות מי שיחור?","107","","4602","True","True","False","","167","81.218.141.168","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14051","14038","מספר הערות","21/09/11 17:31","כב אלול","תשע"א","17:31","דוד כוכב","דייקת בציטוט דברי הרב קולודצקי, מדובר היה כמו שכתבת "בעניין שינוי נוסח הגמרא שהציע אחד הבחורים" כלומר מסברתו. ועל כך נאמרו דברי ר"ת החריפים שציטטתי פה.

ההלכה נאמרה אפילו לענין ס"ת, ק"ו לשאר ספרים שבהם הקפידו פחות לשמור על המסורה.
תדע, שבבית יוסף יורה דעה סימן רעה ציטט את דברי הרשב"א שכתב: "עוד תדע שבכל מקום שאנו מוצאים מחלוקת בספרים אמרו במסכת סופרים (פ"ו הל"ד) שהולכין אחר הרוב", ודברים אלו הביא בשו"ת מהרש"ם חלק ג סימן טו לענין גירסות הגמרא: "ובאמת שבדבר התלוי בחילופי גירסאות בש"ס אין ביד הפוסקים להכריע כמ"ש הפר"ת {פרי תואר} ביו"ד סי' נ"ב וסי' נ"ג סק"ה ובמק"א הבאתי מדברי הרשב"א שבב"י יו"ד סי' רה"ע דאזלי' בתר רוב ספרים". ודברים אלו עוסקים בגירסה שיש בה נ"מ להלכה.

אין כוונתי שבכל מחלוקת בגירסה צריך לספור בדקדוק את מספר כתה"י שבכל צד, יתכן שמה שנותר בידנו אינו מייצג דיו. אבל גירסה הקיימת ברוב המוחלט של כתה"י בלא עוררין בודאי שהיא מוסמכת.

הביטוי טל"ח אינו ענין לכאן ומקורו בדיני ממונות, מקח טעות לעולם חוזר.

רש"י שינה גרסות לא רק בזבחים.
דוגמא מהדף היומי שלאחרונה, ברש"י מסכת חולין דף עד ע"ב:
"חלבו דמאי - אף על פי שהוא בכל הספרים, אמת הדבר שהוא שבוש ולא יש חכם אשר יושיבנו על כנו...
ואגב שיטפא דגירסא אישתבשו בה למיגרס' הכא. והכי גרסינן...
ולא גרסינן בהאי פירקא אלא...".
רש"י כתב בפירוש שבשינוי הגירסה הוא לא הסתמך על אף כת"י.","125","","4602","True","True","False","","134","31.44.131.55","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14040","14039","אם הרב קולודוצקי זצוק"ל","21/09/11 12:31","כב אלול","תשע"א","12:31","יהודי_קדום","בעיניך הוא "מי-שיחור" הרי שאתה בבעיה.
אף לא פעם אחת החזקתי מדפוס האחים ראם (גם לא בשרשור זה) וכל שהראיתי היה חיזוק למה שהביא הראל על השינויים ב'ישוה' וב 'ישנה'.

בנוסף לאי יכולתך להבין את דבריי ארצה לדעת מהיכן אתה שואב את חוצפתך להשיב כהאי גוונא לפני שקראת את דבריי ?

גם ה"סליחות" ויום הכפורים לא יעזרו לך אם לא תתרצה לפני !!!

גמר חתימה לך בתנאי","233","","4602","True","True","False","","161","79.183.234.221","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14045","14040","אל באפך, שלא תעבוד ע"ז חו"ח","21/09/11 13:19","כב אלול","תשע"א","13:19","Almuaddib","שהרי קימא לן שכל הכועס וגו'.

שים לב במטותא:

כתבת לעיל כי "יש לי מחסומים נפשיים עצומים לשמוע על האפשרות לשנות תג ממה שהודפס עפ"י תורתנו הקדושה בנושאי כליה."

הערתי לך על כך כי לא את תורתנו הקדושה אתה מקדש, אלא את המגיה שעבד בדפוס האלמנה והאחים ראם.
שהרי כבר הוכחנו כאן למעלה, שהטעות הזו נפלה בדפוס האלמנה והאחים ראם, שכן בדפוסים אחרים - אין היא מופיעה.

אך המשכת בשלך, ועוד הוספת כי "יש להעמיד הנוסח הגמרא על חזקתו"


מאחר וכבר ראינו כי טעות זו, כאמור שוב ושוב לעיל, אינה אלא טעות שנפלה בתקופה מאוחרת, בדפוס האלמנה והאחים ראם בוילנא, הערתי לך והארתי את עיניך, כי אתה מייחס "חזקה" לטעות המגיה/המדפיס בדפוס האלמנה והאחים ראם שבוילנא.

ואכן, ללכת אחרי טעות ברורה של מדפיס, זו הליכה אחרי מי שיחור בעיני, ואם תעדיף - אז מי נהר. אין זו הליכה אחר נוסחה של הגמרא, שהרי נוסחה זה ידוע לנו, והמקדש טעות שאין ספק בכך שהיא טעות, אינו אלא מן המתמיהים.

מובטחני כי לפום ריהטא לא שמת לבך כי קראתי היטב את דבריך, וכי על התעקשותך שלא לתקן טעות מאוחרת הערתי.

אנא סלח לי אם הכעסתיך בנוסח דברי, אך על תוכנם אעמודה, שאין להעמיד דבר על חזקת טעות, אלא על חזקתו.

והאמת והשלום אהבו.","107","","4602","True","True","False","","204","81.218.141.168","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14047","14045","אפשר צריך וחובה להוכיחני","21/09/11 13:48","כב אלול","תשע"א","13:48","יהודי_קדום","אם טעיתי באופן כלשהו - אך כב' לא בחר בדרך הענוה והכבוד. אחזור על מה שכתבתי: בהבאת דפוס האחים ראם רציתי אך ורק לחזק את מה שהביא הראל שיש נוסחים נוספים שונים, זה ותו לא!

לגבי ה"חזקה" - האם אמרתי שאני מחזיק מדפוס האחים ראם? מהיכי תיתי האי?

גמר חתימה טובה לך לב"ב ולכל עם ישראל.","233","","4602","True","True","False","","167","79.183.234.221","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14069","14045","גירסת הגמרא","22/09/11 00:15","כג אלול","תשע"א","00:15","דוד כוכב","דוקא המקרע בגדיו בחמתו, והמשבר כליו בחמתו (מסכת שבת דף קה ע"ב), שעושה כעין מעשה זביחה, המשתברת.","125","","4601","True","True","False","","99","212.76.103.190","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14064","14051","לגבי רש"י הקדוש על זבחים ועוד","21/09/11 22:06","כב אלול","תשע"א","22:06","יהודי_קדום","ראה: גמרה שלמה על מסכת פסחים עמ' 7

וודאי שאלמד עוד מה שכתבת.

וטל"ח שכתבתי שם בא להביע את הספק אם הבנתי נכון במקור שקישורו כאן.","233","","4602","True","True","False","","152","79.183.234.221","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14065","14064","הציטוט שם","21/09/11 23:18","כב אלול","תשע"א","23:18","דוד כוכב","מספר הישר לר"ת (חלק החידושים) הקדמה:

"כי גם רבינו שלמה אם הגיה גירסא בפירושיו הגיה. אבל בספרו לא הגיה. כי אם שותי מימיו הגיהו על פי פירושיו אשר לא מלאו לבו לעשות כן בחייו זולתי במסכת זבחים לבדה".

ר"ת אומר שאכן רש"י הגיה את גירסת הגמרא בכל הש"ס, וכתב בפירושו בפעמים רבות: "הכי גרסינן" - כך צריך לגרוס.
וגם הגיה בפועל בספרי הגמרא עצמם בכתב ידו, במסכת זבחים.
ותלמידיו וממשיכי דרכו העתיקו את הגמרות על פי הגירסה שקבע.

קצת תמוה לומר שכוונת ר"ת שגם לאחר שמלאו לבו להגיה בפועל בספרי מסכת זבחים, עדין לא מלאו ליבו להגיה במסכתות אחרות ח"ו, הרי מאי שנא?
ויותר מסתבר לפרש שבתחילה לא מלאו לבו, ולאחר שכבר גמר בדעתו להגיה בעצמו בפנים, הספיק רק את מסכת זבחים.","125","","4602","True","True","False","","560","212.76.103.190","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14215","14064","למדתי היום את שכבודו הביא","26/09/11 21:44","כז אלול","תשע"א","21:44","יהודי_קדום","("מספר הערות") וראיתי הדברים מחכימים ומזהירים (בתרתי משמע). חזק וברוך ושנה טובה.","233","","4597","True","True","False","","116","79.183.234.221","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14068","14065","פירוש אחר","22/09/11 00:03","כג אלול","תשע"א","00:03","דוד כוכב","אולי בכל זאת יש חילוק בין זבחים לשאר מסכתות, והכוונה היא לאותן המקומות בהם רש"י הגיה את גירסת הגמרא על פי גירסת הסיפרא - תורת כהנים, שהיתה לדעתו מכוונת יותר, כמו שכתב שם.

בכל אופן גם ר"ת אינו מתקיף את תלמידי רש"י שקיימו את מצוות רבם: "הכי גרסינן". ור"ת חולק פה על שיטת סבו, כמו שעשה בפעמים רבות אחרות. והוא רק מציין שרש"י עצמו חשש לגמור את המעשה עד תומו כשיטתו.","125","","4601","True","True","False","","94","212.76.103.190","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14077","14068","ספר הישר לרבינו תם","22/09/11 02:37","כג אלול","תשע"א","02:37","המכריע","רבינו תם חיבר את ספרו זה בעיקרון נגד המגיהים. ובא להראות שבכל מקום שהגיהו בגלל קושיא אפשר ליישב בלא הגהה. והחרים "יד המגהת בספרים - תיקצץ" והחתים על זה את הראב"ד ועוד.
וכתב (לא ציטוט מדוייק כמובן) ושרי ליה מרי לאחי רבינו שמואל (הרשב"ם) שהגיה הרבה. ומה שתלה עצמו בזקיננו רש"י שגם הוא הגיה, הנה על אחת שהגיה רש"י הגיה הוא (הרשב"ם) עשרים.
כלומר הרשב"ם הרשה לעצמו פי עשרים.
המעניין ביותר שרבינו תם בעצמו על הדרך בספר הישר, מגיה על ימין ועל שמאל, אולי על אחת עשרים יותר מרשב"ם... (זו התרשמות מתוך היכירות, ללא רישום מדויק..)

יש לציין שבזמנם כשהגיהו על הגיליון, המעתיק לא יכול היה לדעת אם זו הגהה מסברא או תיקון על פי המקור. והיה מעתיק עם ההגהה לספר החדש ולא נודע כי באו אל קרבינה.
במשך הדורות כשהגיהו בכתב יד על גליון ספר מודפס, אין בעיה.
היום שהשסי"ם החדשים מדפיסים תיקונים על פי כל גמרא עם הגהות שנופלת לידם, (אפילו ממני ביקשו את שלי..) אולי חזר האיסור להגיה בכתב יד על גיליון הגמרא המודפסת, שמא באחת המהדורות הבאות זה יחדור לטקסט, ונמצא נלכד חלילה ברשת חרמו של ר"ת וחביריו.","199","","4601","True","True","False","","378","212.179.87.180","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("57017","14068","הסבר נוסף להגהה במסכת זבחים דוקא","07/06/18 22:59","כד סיון","תשע"ח","22:59","דוד כוכב","כתב רש"י מסכת זבחים דף נו ע"א:
שהכהנים נכנסין לשם ואוכלין שם קדשי קדשים ושירי מנחה תלמוד לומר בחצר אהל מועד כו' - ול"ג ושוחטין שם קדשים קלים הכא וגם שאר לשון הכתוב בספרים שבוש הוא וכן הגהתי מספרו של רבינו.
וכן שם בעמוד ב: "כך הגהתי מספרו של רבי".

רש"י מציין דוגמות בה הגיה את הכתוב בספרים. והוא גם מנמק בכך שהיה בידו "ספרו של רבינו" כלומר נוסח הגמרא מדוייק ומוסמך של מסכת זבחים, שעל פיו הגיה.","125","","2151","True","True","False","","202","212.76.119.160","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14135","14077","הרמב"ן","23/09/11 17:49","כד אלול","תשע"א","17:49","נחמן","כותב במקום אחד, וכך מצאתי בכתב יד שלא עבר עליו יד מגיהי הספרים

הרמב"ן לא מסכים לאף שינוי בגירסא","182","","4600","True","True","False","","123","82.242.204.206","0","13960","חולין|פז ע"א",""),new Message("14229","14215","תודה רבה","27/09/11 03:27","כח אלול","תשע"א","03:27","דוד כוכב","","125","","4596","False","True","False","","98","212.76.107.124","0","13960","חולין|פז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);