סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
מספר צפיות: 14
דף קי עמוד א
* "חכמות נשים בנתה ביתה" - זו אשתו של און בן פלת, "ואולת בידה תהרסנה" - זו אשתו של קרח.
* "ויקם משה וילך אל דתן ואבירם" - אמר ריש לקיש: מכאן שאין מחזיקין במחלוקת (וכפי שאמר רב: כל המחזיק במחלוקת עובר בלאו, ורב אשי אמר שראוי ליצטרע).
* כל החולק על מלכות בית דוד ראוי להכישו נחש.
* כל החולק על רבו כחולק על השכינה.
* כל העושה מריבה עם רבו כעושה עם שכינה.
* כל המתרעם על רבו כאילו מתרעם על השכינה.
* כל המהרהר אחר רבו כאילו מהרהר אחר שכינה.
* 3 מטמוניות הטמין יוסף במצרים: אחת נתגלתה לקרח, ואחת נתגלתה לאנטונינוס בן אסוירוס, ואחת גנוזה לצדיקים לעתיד לבא.
* ישנה מחלוקת אם קורח היה מן השרופין ומן הבלועין או לא.

דף קי עמוד ב
* דור המדבר - התנאים (בברייתא) נחלקו אם יש להם חלק לעולם הבא.
* עשרת השבטים - התנאים (בברייתא) נחלקו אם יש להם חלק לעולם הבא ובאלו תנאים.
* בניהם של הרשעים שמתו כשהם קטנים - נחלקו התנאים אם באים הם לעולם הבא (ובניהם של רשעים עובדי כוכבים לדעת כולם לא באים לעולם הבא).
* נחלקו הדעות מאימתי קטן בא לעולם הבא: משעה שנולד / משעה שסיפר / משעה שנזרע / משעה שנימול / משעה שיאמר אמן.
מספר צפיות: 16
דף קיא עמוד א
* אמן = אל מלך נאמן (בנוטריקון, שמאמין עליו את הקב"ה).
* הגמרא מביאה 3 מקרים בהם רבי יוחנן דחה את פירוש ריש לקיש לפסוקים ואמר לו שלא נוח לו לקב"ה שכך תפרש את הפסוקים.
* לא תמצא תורה במי שמחיה עצמו עליה (שמעדן את גופו בשעה שהוא לומד תורה).
* הקב"ה אמר למשה: "כמה פעמים נגליתי על אברהם יצחק ויעקב באל שדי ולא הרהרו על מדותי ולא אמרו לי מה שמך... ואתה אמרת לי מה שמך בתחלה ועכשיו אתה אומר לי והצל לא הצלת את עמך", ולכן העניש אותו שלא יראה במלחמת שלשים ואחד מלכים.

דף קיא עמוד ב
* עתיד הקב"ה להיות עטרה בראש כל צדיק וצדיק, ובתנאי שאינו מתגאה.
* המשנה מפרטת את דיני עיר הנדחת (שאין להם חלק לעולם הבא), ומסיימת את המסכת במילים "כל זמן שהרשעים בעולם חרון אף בעולם אבדו רשעים מן העולם נסתלק חרון אף מן העולם".
* רבי יוחנן וריש לקיש נחלקו האם כשחלקו ישראל את הארץ היו רשאין ליתן ולחלוק עיר אחת ל-2 שבטים.
מספר צפיות: 14
דף קיב עמוד א
* אין עיר נעשית לעיר הנדחת עד שיודח רובה - ונחלקו האמוראים (3 דעות) מה עושים עם הראשונים שדנים אותם עוד קודם שידוע שרוב העיר הודחו.
* אדם נחשב לאחד מבני העיר לאחר שנמצא בעיר 12 חודש, ונחשב לאחד מיושבי העיר לאחר שנמצא בעיר 30 יום.
* מפני מה אמרה תורה נכסי צדיקים שבעיר הנדחת יאבדו? מי גרם להם שידורו בתוכה ממונם, לפיכך ממונם אבד.
* נכסי רשעים הקרובין לעיר הנדחת, שיכולים לקבצם לתוך העיר באותו יום עצמו שכונסין שלל העיר לרחוב לשורפן, הן אבודים עמה.
* התנאים נחלקו לגבי עיר שאין לה רחוב אם נעשית עיר הנדחת (ועושים לה רחוב) או לא.

דף קיב עמוד ב
* הסיבה לכך שקדשי מזבח שהיו בעיר הנדחת ימותו ולא ירעו עד שיסתאבו וימכרו ויפלו דמיהן לנדבה (כמובא בברייתא) - רבי יוחנן: זבח רשעים תועבה, ריש לקיש: מדובר בברייתא בקדשים קלים ובשיטת רבי יוסי הגלילי שסובר שהם ממון בעלים.
* תרומה הנמצאת בעיר הנדחת - אם היא בידי כהן: תירקב, אם היא בידי ישראל: תנתן לכהן שבעיר אחרת.
* עשרה דברים נאמרו בירושלים, וזו אחת מהן: אינה נעשית עיר הנדחת.
מספר צפיות: 13
דף קיג עמוד א
* ר"א חולק על משנתנו וסובר שכל עיר שיש בה אפי' מזוזה אחת אינה נעשית עיר הנדחת.
* לדעת רבי אבין בשם רבי אילעא: כל מקום שאתה מוצא כלל בעשה ופרט בלא תעשה אין דנין אותו בכלל ופרט.
* היו בעיר הנדחת אילנות תלושין - אסורין, מחוברין - מותרין.
* אסור לבנות את העיר יריחו גם אם יקרא לה בשם אחר, וכן אסור לבנות עיר אחרת שנקראת בשם יריחו.
* 3 מפתחות לא נמסרו לשליח: של חיה ושל גשמים ושל תחיית המתים.

דף קיג עמוד ב
* רשע בא לעולם - חרון בא לעולם, רשע אבד מן העולם - טובה באה לעולם, צדיק נפטר מן העולם - רעה באה לעולם, צדיק בא לעולם - טובה באה לעולם.

הדרך עלך מסכת סנהדרין
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר