var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=59743;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("59743","0",""רבי פוסל ורבי חייא מכשיר"","12/12/18 12:48","ד טבת","תשע"ט","12:48","אבי גרינבלט","מחלוקת בין רבי שהיה תנא לבין רבי חייא תלמידו.
האם רבי חייא מוגדר כתנא או כאמורא (חי בדור המעבר) ?","539","","1965","True","True","False","","638","81.218.144.99","0","0","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59745","59743","רבי חייא תנא הוא. ב"מ ה.","12/12/18 13:07","ד טבת","תשע"ט","13:07","דוד כוכב","","125","","1965","False","True","False","","153","212.76.102.37","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59752","59743","מה המקור לאסור לאמורא","12/12/18 14:47","ד טבת","תשע"ט","14:47","אור חדש","לחלוק על 'תנא'?
מה גדרו?
האם ר"ח הכיר מקור זה?
האם היה רשאי לחלוק עליו?(מסתמא לא נקבע ע"י תנא...)

ובכלל האם יעלה על הדעת שתלמיד היושב לפני רבו לא יוכל להקשות עליו ואף לחלוק בהלכה כפי הנראה בעיניו, רק בגלל חיבור תורני כלשהו שחיבר הרב, הרי זה סותר ציווי מהתורה של 'לא תגורו' כפי שלמדוהו חז"ל?

יש בפורום מ"ד שאין דבר כזה בלימוד התורה 'לימוד ע"פ סברא' אלא הכל לדעתו זה 'מסורת מרבו' ואף ת"ח אחר כתב ברוח זו אך כל מי שלמד יותר מכמה דפים בש"ס יודע שזה פשוט לא נכון ומצאנו לא פעם אמוראים הפוסקים שדברי תנא כלשהו כפי שנמסרו להם 'בדותא הם' שהרי אין סברתם מקבלתם.","458","","1965","True","True","False","","122","37.26.147.178","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59757","59743","ראה שדי חמד המצורף","12/12/18 15:15","ד טבת","תשע"ט","15:15","כדי","שהזכיר הסוגיא שלנו. ואני גם ציינתיו בסוגיא דלקמן (לו.) שם גם חלק על רבי בברייתא. ע"ש.
ועי' נדה (סב.) רבי לא שנאה ר"ח מנ"ל, ובתוס' שם.","249","png","1965","True","True","False","","251","79.177.48.212","0","59743","חולין|טו ע"ב","0-png"),new Message("59746","59745",""תנא הוא ופליג"?","12/12/18 13:16","ד טבת","תשע"ט","13:16","אבי גרינבלט","","539","","1965","False","True","False","","86","37.26.148.228","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59747","59746","תנא הוא. ולכן רשאי גם לחלוק על תנאים","12/12/18 13:31","ד טבת","תשע"ט","13:31","דוד כוכב","","125","","1965","False","True","False","","169","212.76.102.37","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59748","59747","כך נאמר גם על רב","12/12/18 13:34","ד טבת","תשע"ט","13:34","אבי גרינבלט","וביד מלאכי מובא שכך גם לגבי רבי יוחנן","539","","1965","True","True","False","","100","37.26.148.228","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59749","59748","נכון, אך רב נחשב גם לאמורא","12/12/18 14:06","ד טבת","תשע"ט","14:06","דוד כוכב","רבי יוחנן לא, אף שהוא עצמו סבר שכן.","125","","1965","True","True","False","","196","212.76.102.37","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59758","59752","לגבי המקור","12/12/18 15:24","ד טבת","תשע"ט","15:24","כדי","כך המסקנה הפשוטה העולה בין היתר מקושיות הגמרא: "והתנן" וכן מ"גברא אגברא קרמית".
מזה עולה בפשטות שהיה חילוק מוסכם וברור לתקופות, הקובע האם הקושיא לגיטימית.
כמובן שיש להאריך מה פשרה של מוסכמה זאת (ישנם כמה הסברים), אך אין ספק שזהו מושכל ראשון השזור לאורך כל הש"ס.

כמו תמיד החכמים שחיו בתפר שבין תקופה לתקופה זכו למעמד אפור, החריג לכאן ולכאן. בנידון שלנו אפשר להזכיר את: ר' חייא, ר' אושעיא, בר קפרא, ריב"ל, לוי, רב, שמואל, ר' יוחנן.
גם במעברי תקופות מאוחרים יותר נוכחנו שמעמדם של החכמים בתפר היה מורכב. כך למשל בתקופת המעבר מהראשונים לאחרונים, כגון: תרומת הדשן, מהרי"ק, מבי"ט, מהריב"ל, רלב"ח, רדב"ז ועוד.","249","","1965","True","True","False","","209","79.177.48.212","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59765","59757","האם גם שמואל תנא ופליג?","12/12/18 19:23","ד טבת","תשע"ט","19:23","שמואל דוד","","595","","1965","False","True","False","","140","174.200.46.116","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59759","59758","כלומר","12/12/18 15:37","ד טבת","תשע"ט","15:37","אור חדש","זו מסקנה העולה משאלות סתמא דתלמודא
או במילים אחרות זו הנחת אחרוני האמוראים
אך כלל לא ענית מה המקור לאיסור זה (דאו' דרבנן, תקנה הנהגה*? ממתי?)
וכן מה גדרו של העניין (במיוחד ביחס ללא תגורו?)
וכמובן לא על השאלה מניין היה לר"ח וחבריו (ואף תלמידי תלמידיהם) לדעת שבדורות שאחריהם יגיעו להנחה זו? ומי מחיב אותם לנהוג לפי הנחה זו?
כמובן שלא רק בדורות התפר מצאנו חריגות אלא כפי שציינתי גם בדורות הביניים מצאנו אמוראים שאמרו דברים שלא מסתדרים עם מקורות תנאיים (אם לא באוקימתות מאד מאד דחוקות) וכן באחרונים וודאי שלא נכון לומר שלא חלקו על הראשונים אלא העניין הוא שאחר שנפסקה ההלכה והונהגה כמרן או הרמ"א היה קושי גדול מאד לפסוק אחרת מפסיקתם אחר שכבר פסקו ונהגו (אך וודאי מצאנו גם כאלה ואף בדור האחרון פסק הגר"ע לא פעם נגד מרן)
בכלל לדון בפרטים בלי לדעת את מקור ה'דין' וגדריו זה מתכון לטעויות בעיקר

*אציין שלרמב"ם בהקדמתו למ"ת זה 'קבלה שקיבלו עליהם כל חכמי הדור שאחרי רבי שלא לחלוק על המשנה והדור שאחר חתימת התלמוד שלא לחלוק עליו'
דומה מאד למה שכתבת אך זה עצמו דורש הסבר לגדריו, מה המקור שיכולים ת"ח לקבל על עצמם (ועל הבאים אחריהם?!?) שלא לברר אמיתות התורה ולהשאיר דברים שלדעתם אינם אמת רק כי 'כבר סיכמו כך בדור פל' " הרי זה סותר גם את פשט התורה בכוונתה ללכת אל ה'שופט המאוחר' ולהזניח דברי קודמיו","458","","1965","True","True","False","","109","213.151.55.26","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59761","59759","ראה מה שאסף","12/12/18 15:52","ד טבת","תשע"ט","15:52","כדי","בעניין זה ידידנו מנהל הפורום.","249","","1965","True","True","False","","157","79.177.48.212","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59762","59761","ייש"כ","12/12/18 15:59","ד טבת","תשע"ט","15:59","אור חדש","הדברים ידועים
אומנם שים לבך לכך שההסבר ה'רגיל' קשה מכמה פנים וע"כ מסתברת מאד המסקנה של הקוב"ש: "שאלתי מכ' מו"ר הגר"ח הלוי זצ"ל מבריסק, והשיב, דבאמת גם אמורא יש בכוחו לחלוק על תנא, והא דמותבינן תיובתא מתנאי לאמוראי, הוא משום דאמורא אינו חולק על תנא, ואילו ידע דברי התנא לא היה חולק עליו, אבל במקום שחולק להדיא, אפשר להיות הלכה כמותו עכ"ד , ונראה מוכח כך ממה שנמצא בגמ' בכמה מקומות שאמרו האמוראים על משנה זו אינה משנה."","458","","1965","True","True","False","","111","213.151.55.26","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59801","59762","ידעתי גם ידעתי שמכל הדברים שנכתבו שם,","13/12/18 13:36","ה טבת","תשע"ט","13:36","כדי","סברת הגר"ח היא זאת שתצוד אותך.","249","","1964","True","True","False","","187","79.177.48.212","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59767","59765","[ללא נושא]","12/12/18 19:27","ד טבת","תשע"ט","19:27","אור חדש","לפי ה'מקובל'- לא

לפי האמת*- הוא וודאי לא הכיר את הכלל ש'אמורא לא חולק על תנאים' ולכן פזורות בש"ס מימרות רבות שלו שכדי להתאימן לתנאים נזקקו לעבודה מאד מאד מאומצת של האגודל (כלומר- רשמית לא חלק עליהם, מעשית כן)


* האמת זה לצורך העניין ההסבר היותר פשוט בש"ס, כזה שלא נצרך להמצאות חסרות שחר וכד'","458","","1965","True","True","False","","90","213.151.55.26","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59769","59765","כן. ראה "תנא דבי שמואל"","12/12/18 19:31","ד טבת","תשע"ט","19:31","Almuaddib","בריתות ששנה שמואל.","107","","1965","True","True","False","","142","87.71.103.89","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59800","59765","ראה מה שכתבתי","13/12/18 13:35","ה טבת","תשע"ט","13:35","כדי","בקישור זה.","249","","1964","True","True","False","","155","79.177.48.212","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59768","59767","תוספות חולין קטז: ד״ה ומי אמר","12/12/18 19:30","ד טבת","תשע"ט","19:30","שמואל דוד","משמע קצת ששמואל היה יכול לפלוג על תנאים.
ועיין יד מלאכי בשם הרשבא מסכת שבת שגם שמואל תנא ופליג.","595","","1965","True","True","False","","165","174.200.46.116","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59770","59768","כל המקורות","12/12/18 19:33","ד טבת","תשע"ט","19:33","אור חדש","שהבאת מניחים שהכלל שאסור לו לחלוק היה מוכר לו וחייב אותו
פשוט לי שזה לא נכון לכן לא מעניין מה שכתבו","458","","1965","True","True","False","","100","213.151.55.26","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59771","59770","עיינת בתוספות שציינתי?","12/12/18 19:38","ד טבת","תשע"ט","19:38","שמואל דוד","","595","","1965","False","True","False","","135","174.200.46.116","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59773","59770","אתה חולק על התוספות?","12/12/18 20:28","ד טבת","תשע"ט","20:28","שמואל דוד","","595","","1965","False","True","False","","122","174.200.46.116","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59774","59771","לא מוכח דבר ממנו","12/12/18 20:51","ד טבת","תשע"ט","20:51","אור חדש","לענד","458","","1965","True","True","False","","86","89.138.206.196","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59775","59773","לא על ה'תוספות'","12/12/18 20:53","ד טבת","תשע"ט","20:53","אור חדש","אלא על כל מי שסבור שהכלל הנ"ל היה בגדר מחייב בדור כלשהו של התושב"ע ואינו רק ביטוי הגיוני לענווה שנהגו בהם גדולי ישראל לאורך הדורות, שנזהרו מאד שלא לחלוק על דברים פסוקים של קודמיהם אם לא בהכרח וראיה גדולים","458","","1965","True","True","False","","88","89.138.206.196","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59777","59774","שמואל סבר כוותה דמשנה","12/12/18 21:30","ד טבת","תשע"ט","21:30","שמואל דוד","משמע שהיה יכול לחלוק","595","","1965","True","True","False","","145","50.29.104.35","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59779","59777","או שהיה","12/12/18 21:45","ד טבת","תשע"ט","21:45","אור חדש","לו מקור תנאי אחר שהסתמך עליו","458","","1965","True","True","False","","82","89.138.206.196","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59802","59801","טעית קצת","13/12/18 13:39","ה טבת","תשע"ט","13:39","אור חדש","לא סברתו היא שצדה אותי אלא האמת הניכרת בהיותה פשוטה ולא מוקשה מאד שבדבריו היא שגרמה לי להעתיק דבריו","458","","1964","True","True","False","","88","37.26.147.171","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59810","59801","יעוין נא","13/12/18 15:10","ה טבת","תשע"ט","15:10","דוד כוכב","בקטע האחרון בקישור זה.
ובמסכת בבא מציעא דף קב ע"ב: "מעשה לפני רבן שמעון בן גמליאל ולפני רבי יוסי... אמר רב... ושמואל אמר... ורב נחמן אמר...", וברמב"ם ושו"ע על אתר.","125","","1964","True","True","False","","171","212.76.102.37","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59803","59802","כדי להבין מה בין דברי לדבריך,","13/12/18 13:50","ה טבת","תשע"ט","13:50","כדי","באמת צריך את האגודל עם הצווי דיני המפורסם של רב חיים.","249","","1964","True","True","False","","153","79.177.48.212","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59804","59803","הסבר פשוט","13/12/18 14:06","ה טבת","תשע"ט","14:06","אור חדש","יש אדם ש'ניצוד' בדבריו של חכם פל' רק בגלל הערכתו לאותו חכם ולא מצד הדברים עצמם (וכך היה משמע מדבריך ביחס אליי...)
ויש שלא ניצוד כלל אלא פשוט פותח עיניו ורואה מה בין דברי חכ' א' הפשוטים והנכוחים לבין דברי החולקים עליו הנזקקים להמצאות מפולפלות לבסס דבריהם ובראותו זאת מכריז 'ברור לי כמי האמת'","458","","1964","True","True","False","","89","213.151.55.26","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59805","59804","התכוונתי לתוכן.","13/12/18 14:11","ה טבת","תשע"ט","14:11","כדי","","249","","1964","False","True","False","","137","79.177.48.212","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59806","59805","איזה תוכן?","13/12/18 14:16","ה טבת","תשע"ט","14:16","אור חדש","זו חידה כלשהי?","458","","1964","True","True","False","","71","213.151.55.26","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59807","59806","התוכן שבה אותך,ללא קשר לכתבו. כדבריך אתה","13/12/18 14:18","ה טבת","תשע"ט","14:18","כדי","","249","","1964","False","True","False","","169","79.177.48.212","0","59743","חולין|טו ע"ב",""),new Message("59808","59807","אהה","13/12/18 14:25","ה טבת","תשע"ט","14:25","אור חדש","עדיין לא 'מדוייק'
'צד' ו'שבה' זה ביטויים המורים על כך שהניצוד נתפס בע"כ ולא מדעתו לצייד

טענתי הינה שהבחירה בדעה זו הינה תוצאה מתבקשת של הפעלת השכל החוקר ובודק היכן האמת כאשר המדד הוא 'מה ההסבר הפשוט והמיושב' כלומר לא רק שלא צריך לצוד אנשים לדעה זו אלא אדרבה, המחזיקים בדעת רבותנו הראשונים והאחרונים ההפוכה לדעה זו הם ה'ניצודים ועומדים' בשבי גדלות אותם גדולים","458","","1964","True","True","False","","113","213.151.55.26","0","59743","חולין|טו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);