var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40350;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","64"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45"),new MostViewed("107089","הגהות הגר"א ב"מ סג","אוריאל שלמוני","01/05/24 10:28","605","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40350","0","רבי עקיבא","13/07/15 13:17","כו תמוז","תשע"ה","13:17","גיל ושמחה","דמותו של רבי עקיבא אפופה מסתורין.

כל מה שידוע לנו עליו הוא שהתחתן עם ביתו של כלבא שבוע וכנראה היו לו עוד נשים נוספות וגם בנים ובנות.

מי היו הנשים הנוספות? ישנה דעה שאחת הנשים הייתה אשתו של טורנוסרופוס. לא מעבר לזה. מה עם בחדר"ג? האם לא נתקבל באותה תקופה?

אף לא מילה אחת על בניו ובנותיו. מה היה איתם? מי הם היו?

רבי עקיבא היה עם הארץ בתחילתו אך בעל מידות טובות. אם כן, ממה נבעה שנאת החכמים אצלו?

אשתו רחל (בת כלבא שבוע) שלחה אותו ללמוד לפרק זמן בלתי מוגבל שנמשך 12 שנה ועוד 12 נוספות. לכאורה בכל אותם 24 שנים לא קיים מצוות עונה. הכיצד? אשתו חוזרת מהמקווה 12 פעמים בשנה במשך 24 שנים ומוצאת עצמה בודדת. אין מי שיפקוד אותה כל אותם דשנים. נניח שהיא מחלה לו על כך. האם זה גורע מן הציווי או מבטל אותו?","363","","3219","True","True","False","","1268","31.154.171.78","0","0","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40351","40350","שים לב:","13/07/15 13:26","כו תמוז","תשע"ה","13:26","Almuaddib","בתו של כלבא שבוע, אותה נשא לאשה בדף של היום, לא נזכרת כאן בשמה. השם רחל מופיע במקום אחר, אם אינני טועה, באבות דרבי נתן.

אשתו - לשעבר - של טורנוסרופוס, מוזכרת גם היא. אין שום תימוכין במה שכתבת כאן כי היו לו שתי נשים במקביל. מסתבר יותר כי התאלמן - ואז נישא שוב (1).

כמובן, לפני שרבינו גרשום מאור הגולה תיקן את תקנתו, היא לא היתה קיימת. רבינו גרשום חי מאות שנים לאחר רבי עקיבא.


לגבי שנאת עמי הארץ את תלמידי החכמים, כבר נכתב הרבה - ולא היה עקיבא בן יוסף רועה הצאן שונה בכך מהרבה אחרים.

לגבי אשתו - יש מחילה גם בחובות. בנוסף, לא ברור מתי בדיוק קרה מה שקרה, כי הרי מוזכרים בנים - וכדאי לעיין בסיפורים השונים כדי לראות שיש יותר מאשר גרסה אחת. מישהו כאן קישר למאמר שאמור לעשות סדר במקורות השונים.








(1) לתשומת לבך: אין אף אחד מהתנאים או האמוראים, עליו אנו יכולים לומר בוודאות כי היה נשוי ליותר מאשה אחת בו זמנית.","107","","3219","True","True","False","","200","82.81.160.69","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40352","40350","תשובות","13/07/15 13:34","כו תמוז","תשע"ה","13:34","אור חדש","מה עם חדר"ג?
א- לא היה קיים עדיין ב- בהחלט סביר שלא היה נשוי להן בו זמנית (חי לפי חז"ל 120 שנה, מספיק ל3 נשים)
אף לא מילה אחת על בניו ובנותיו. מה היה איתם? מי הם היו?
רבי יהושע בן קרחה היה תנא בדור הרביעי, חברם של רבי מאיר, רבן שמעון בן גמליאל ושל תלמידי רבי עקיבא. יש המזהים אותו עם רבי יהושע בנו של רבי עקיבא, שהיה קירח.‏[1]
יש סיפור במסכת שמחות על מותם של בניו ועל הניחום שעשו לו כל ישראל במותם.

רבי עקיבא היה עם הארץ בתחילתו אך בעל מידות טובות. אם כן, ממה נבעה שנאת החכמים אצלו?

ראה באשכול זה

נניח שהיא מחלה לו על כך. האם זה גורע מן הציווי או מבטל אותו?
אשה שמחלה לבעלה נפטר בכך (בתנאי שקיים מצוות פר"ו) אומנם יש עליו חיוב דרבנן של "לערב אל תנח ידיך" אך מצוות ת"ת גוברת על חיוב זה","458","","3219","True","True","False","","186","213.151.62.100","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40359","40351","אבא- אחיו של ר"ג, רב ור"נ מאן ליומא, ר"א","13/07/15 16:38","כו תמוז","תשע"ה","16:38","דוד כוכב","ראה בקישור זה, ובכל האשכול שם.","125","","3219","True","True","False","","258","164.138.117.211","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40353","40352","רבי עקיבא (המשך)","13/07/15 13:51","כו תמוז","תשע"ה","13:51","גיל ושמחה","לגבי מספר הנשים אכן לא מצאתי מקור שטוען כך.
עם כל זאת הנסתר מרובה על הנגלה.
לפי אבות דר' נתן היה רבי עקיבא נשוי בעבר והיה לו ששמו רבי יהושע בן-קרחה.
מעבר לכך לא ידוע כמה בנים ובנות נולדו לו מאשתו השנייה ומה הם עשו בחייהם.

לגבי הסיפור על מותם - אשמח למקור.

עדיין תמוה שעם כל הערך העליון של תלמוד תורה קשה לרדת לסוף דעתו של אדם ובפרט של אשה היושבת כאלמנה ומצפה מתי יבוא בעלה. איזה ערך יש לנישואין אלה?

לסיכום: גם אם תשובות ברורות וחד-משמעיות לכל, ללא ספק הסיפור מרתק והמסר העיקרי העולה ממנו שכל אחד ייכול, בוודאי חזק מאוד.

ישר כוח!","363","","3219","True","True","False","","241","31.154.171.78","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40354","40353","מקור","13/07/15 13:57","כו תמוז","תשע"ה","13:57","אור חדש","ראה כאן בפסקה 49 ובמקורותיה","458","","3219","True","True","False","","139","213.151.62.100","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40355","40354","תודה","13/07/15 14:06","כו תמוז","תשע"ה","14:06","גיל ושמחה","אגדה אחת בת כמה שורות בגמרא מעסיקה את גדולי הפרשנים ותילי תילים של עמודים. אפשר היה להקדיש לזה כמה שעות לימוד מעבר לדף היומי...","363","","3219","True","True","False","","233","31.154.171.78","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("95828","40355","רבי עקיבא תולדות חייו ומשפחתו","14/12/21 08:15","י טבת","תשפ"ב","08:15","איתן","רק עכשיו אני רואה את כל השרשור הזה מלפני שש שנים...
קראו את מאמרו הממצה והמסכם של יקירנו הרב איתם הנקין הי"ד.
פורסם בקובץ עלוני ממרא גליון 123, קרית ארבע תשע"א, עמ' 33-48.","123","","873","True","True","False","","45","95.86.69.188","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40363","40359","חוששני שטעות בידך כאן","13/07/15 17:27","כו תמוז","תשע"ה","17:27","Almuaddib","ראשית, אינני יודע על סמך מה אתה קובע שאבא, אחיו של רבן גמליאל, תנא היה.

אבל חשוב מכך, הרי בתו של רבן גמליאל, ככתוב שם בסוגיה, אילונית היתה. וכי תימא שאדם שאשתו הראשונה אילונית נשא אחרת על פניה?

ואין לך בכל הדיון ההוא ולו דוגמא אחת לתנא או לאמורא שהיה נשוי שתי נשים באותו הזמן.


המקור היחיד ממנו תוכל לנסות להקשות על קביעתי, הם הסיפורים על הנישואין לזמן מוגבל של רב, כשהיה יוצא למסעות ברחבי בבל, והיוצא-דופן הזה, מחזק את טענתי ומעיד על הכלל כולו ביתר שאת.","107","","3219","True","True","False","","214","82.80.33.78","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40368","40359","יישר כוח על כל המקורות בעניין שתי נשים","13/07/15 23:39","כו תמוז","תשע"ה","23:39","אחיקם קשת","בנוסף, ישנה גמרא כתובות סה. לגבי חומה אלמנתו של אביי, ובת רב חסדא אשתו של רבא, שבפשטות משמע שאשתו של רבא חושדת שאלמנתו של אביי רצתה להינשא גם היא - במקביל - לרבא (ואפשר לפרש אחרת, ע"פ רש"י).

עכ"פ צריך זהירות מרובה כאשר דנים על ההיסטוריה, כולנו חשודים בהטייה ע"פ המקובל בזמננו. כיוון שטבעי שקשה לנו לדמיין שדבר שנראה מגונה היום נעשה אצל גדולינו בעבר, צריך מאמץ לנתק את ההקשר הנוכחי ולדון לגופם של דברים בעבר.

ויש לזכור שבתנך בוודאי הדבר היה מקובל, כמו כן בעדות שלא קיבלו את חדר"ג היה הדבר מקובל, בגמרא ובהלכה (עד חדר"ג) לא מוזכרת בפירוש בעייתיות בזה, אז לייסד על סמך דיוקים שהתנאים והאמוראים ראו בזה בעיה - צריך זהירות מרובה לזה.","510","","3219","True","True","False","","102","213.151.57.168","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40400","40363","מיהו תנא","14/07/15 14:30","כז תמוז","תשע"ה","14:30","דוד כוכב","אבא - אחיו של רבן גמליאל היה בדור התנאים. אילו היה ע"ה ר"ג לא היה משיא לו את בתו. וגם אם לא היה מגדולי החכמים מסתבר שהלך בדרכי אבותיו, הלל הזקן ר"ג הזקן ורשב"ג אביו שהיה מי' הרוגי מלכות שמתו עקד"ה. כל דרכיו ודאי היו בהדרכת אותם חכמים.

שאלת: "וכי תימא שאדם שאשתו הראשונה אילונית נשא אחרת על פניה?".
אם כוונתך תימא באלף - כן, כך אני אומר.
אם כוונתך תימה בהא - כך בדיוק כתבתי, שהיו רגילים לשאת אשה שניה רק כאשר נוצר צורך. וכגון במסכת כתובות דף סב ע"ב: רבי... איעסק ליה לבריה בי ר' יוסי בן זימרא... עד דאתא איעקרא דביתהו. אמר רבי: היכי נעביד... נינסיב איתתא אחריתי? יאמרו זו אשתו וזו זונתו". הרי שלולא חשש הלעז היה רבי משיא לבנו אשה נוספת.

גם "מאן ליומא" הוא מחמת צורך.","125","","3218","True","True","False","","227","164.138.117.211","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40372","40368","לא תנסיב תרתי","14/07/15 01:38","כז תמוז","תשע"ה","01:38","דוד כוכב","אני מבין שביארת ברש"י מסכת כתובות דף סה ע"א: "למיקטל אחרינא - שבאת להראות יופיך שיקפוץ איש עליך" - איש בעלמא. אך לפי סיפור המעשה משמע שאותו איש רבא הוא. אך אין הכוונה שישאנה בחיי בת רב חסדא, שהרי בת רב חסדא עצמה המתינה לרבא יותר מי' שנים עד שיתאלמן מאשתו הראשונה (מסכת יבמות דף לד ע"ב), הרי שלא היה נושא ב' נשים, אלא שהבינה שכך גם כוונת חומא לעשות. מה גם שחיי בת רב חסדא לא היו צפויים להתארך אחר קללותיו המתקיימות של בר הדיא במסכת ברכות דף נו ע"א שהיו לפני מות אביי.

ומ"ש שצריך זהירות וכו' כי לא מוזכרת בפירוש בעייתיות בזה, ראה היטב בכל ההודעות באשכול המקושר לעיל ראיות רבות לכך, ובפירוש אמר רב במסכת פסחים דף קיג ע"א: "לא תנסיב תרתי". וכן האריך להוכיח הרב ראובן מרגליות הביאו הרב הראל באשכול שם. וכן כתב ערוך השולחן אה"ע א. והיו רגילים לשאת ב' נשים רק כאשר נוצר צורך.
ומ"ש שכולנו חשודים בהטייה ע"פ המקובל בזמננו, כולהו איתנהו בי בר מהא דליתיה.","125","","3218","True","True","False","","218","164.138.117.211","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40380","40368","הטיה הטיה - ביקשתי דוגמא. יש לך?","14/07/15 09:50","כז תמוז","תשע"ה","09:50","Almuaddib","אתה יכול להוכיח קיומו של תנא או אמורא שהיה נשוי שתי נשים בו-זמנית?","107","","3218","True","True","False","","156","82.81.160.69","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40387","40372","מסכים לכל דבריך","14/07/15 12:55","כז תמוז","תשע"ה","12:55","אחיקם קשת","ולגבי סוף הודעת אצ"ל שפשוט שאין כוונתי אישית אליך, אלא לכלל העוסקים בדיונים כאלה בכלל, ואין למדין מן הכללות","510","","3218","True","True","False","","81","213.151.41.217","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40389","40380","הטיה הטיה תפסיה להאי?","14/07/15 13:01","כז תמוז","תשע"ה","13:01","אחיקם קשת","ראשית ברור שישנה הטיה ועוד יותר ברור שהעוסקים בעניינים צריכים להיזהר ממנה.

שנית חייהם המשפחתיים של התנאים והאמוראים כמעט ואינם מסופרים בש"ס. לא כתוב למי היתה דווקא אשה אחת, ולא כתוב למי לא. לכן במקום לנסות להוכיח מן השלילה מה לא מצאנו, אפשר להוכיח מדורות אחרים.

גם על חדר"ג היו מהראשונים שכתבו שטעמו שמא לא יהיה בידי הבעל לפרנס שתי נשים, ולא הזכירו טעם נוסף.
והיה גם מי שכתב שזה שחדר"ג התקבל דווקא בארצות אשכנז הוא בהשפעה (עקיפה כמובן) של התרבות ששלטה במקומותיהם שלא ראו זאת בעין יפה, משא"כ בארצות האסלאם.
כמו כן אצל עדות שהחרם לא התקבל, היו גדולי ישראל שנשאו שתי נשים.
גם דוד המלך נשא כמה וכמה נשים ולא רק בגלל צורך גדול.
אז מדוע להוציא מן הכלל את התנאים והאמוראים, ולומר שדווקא הם היו שונים?

אגב, לא כתבתי שיש לי דעה דווקא להיפך, הערתי רק על הצורך בזהירות בהוכחת נתונים היסטוריים כאלה.","510","","3218","True","True","False","","132","213.151.41.217","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40391","40389","אני לא מוציא מהכלל, אני רק מבקש דוגמא","14/07/15 13:05","כז תמוז","תשע"ה","13:05","Almuaddib","בסופו של דבר, מאות תנאים ואמוראים מוזכרים במקורות, ולא מעט על חייהם אנו מוצאים, פה ושם.
אזכיר - פתחנו בגלל מעשי רבי עקיבא ובתו של כלבא שבוע.

לסבור ולפלפל, אפשר כהנה וכהנה, אך אני מבקש בקשה פשוטה מאד:

מתוך כל התנאים והאמוראים המוזכרים בכל המקורות, אתה מכיר תנא אחד, או אמורא אחד, שהיה נשוי ליותר מאשר אשה אחת בו-זמנית?




ושאלה זו, אין בה משום נגיעה, הטיה או כל משיכה לכיוון כלשהו. אני שואל שאלה של בקיאות במשנה, במדרשים, בתלמודים וכו'. לא שאלתי על יעקב אבינו, לא שאלתי על שלמה המלך, ואפילו - הפלא ופלא - לא שאלתי על ריש גלותא.

שאלתי, פשוטה היא: מתוך כל התנאים והאמוראים המוזכרים בכל המקורות, אתה מכיר תנא אחד, או אמורא אחד, שהיה נשוי ליותר מאשר אשה אחת בו-זמנית?","107","","3218","True","True","False","","172","209.88.198.77","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40398","40391","רבי אליעזר הגדול","14/07/15 14:10","כז תמוז","תשע"ה","14:10","דוד כוכב","כמבואר בהודעה זו.","125","","3218","True","True","False","","146","164.138.117.211","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40405","40398","כבר שם חשת כמה רעועה מסקנתך","14/07/15 19:24","כז תמוז","תשע"ה","19:24","Almuaddib","ואף על פי כן, חייב אני תודה לכך, שמצאת לי אילן גבוה להיתלות בו. שעד היום חשבתי שמעצמי אני טוען כך.

תודה.","107","","3218","True","True","False","","143","82.80.33.78","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40406","40400","...וגם יעקב אבינו הלך עם שטריימל","14/07/15 19:26","כז תמוז","תשע"ה","19:26","Almuaddib","האם בתקופת התנאים חיו רק תנאים, כך שכל מי ששמו מוזכר מייד תקבע שהיה תנא?","107","","3218","True","True","False","","201","82.80.33.78","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40408","40405","לא רעועה כלל, סבורני שהראיות טובות","14/07/15 19:53","כז תמוז","תשע"ה","19:53","דוד כוכב","הבבלי העיד שאשתו של רבי אליעזר היתה קיימת בזמן מותו והיו לו איפוא שתי נשים.
הירושלמי אמנם לא הזכיר את האשה, אך גם לא שלל את קיומה נגד עדות הבבלי.

כדי לתרץ את ערוך השולחן כתבתי שיוכל הוא לדחוק ולטעון שאי הזכרת הירושלמי מהווה מחלוקת על הבבלי וטענה שלהד"ם, ושגירסת הירושלמי עיקר וגירסת הבבלי בדייה.
ואז יצטרך הוא גם לדחוק ולטעון איפכא באידך סוגיא, ששם דוקא גירסת הבבלי עיקר - ובלשון הווה, וגירסת מערבא שבמסכת כלה שגויה בנוסחה וגם הסטורית.
יש כאן ג' טענות קשות שצריך לטעון את כולן כדי להציל את רבי אליעזר מחדר"ג. ספק-ספק-ספקא.

עוד קשה לערה"ש, שכיון שיכל רבי אליעזר לישא אשה, למה המתין להפצרות אחייניתו ולא הקדים כדין לשאת אשה כגילו? ואין לדחוק שהיה מנודה, שכן (מסכת שבת דף קל ע"א) "במקומו של רבי אליעזר היו כורתין עצים לעשות פחמין לעשות ברזל בשבת" - כדעתו הוא, והוא הרי התיר באחייניתו.","125","","3218","True","True","False","","204","164.138.117.211","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40411","40408","הבבלי לא מעיד, אתה מסיק מדקדוק בדברי אמא","15/07/15 09:42","כח תמוז","תשע"ה","09:42","Almuaddib","שלום.

דקדוק, לא עדות.","107","","3217","True","True","False","","143","209.88.198.77","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40413","40411","עדות הבבלי","15/07/15 12:43","כח תמוז","תשע"ה","12:43","דוד כוכב","מסכת סנהדרין דף סח ע"א:
"כשחלה רבי אליעזר נכנסו רבי עקיבא וחביריו לבקרו... ואותו היום ערב שבת היה, ונכנס הורקנוס בנו לחלוץ תפליו. גער בו ויצא בנזיפה. אמר להן לחביריו: כמדומה אני שדעתו של אבא נטרפה. אמר להן: דעתו ודעת אמו נטרפה! היאך מניחין איסור סקילה ועוסקין באיסור שבות?! כיון שראו חכמים שדעתו מיושבת עליו... ויצאה נשמתו בטהרה".

רבי אליעזר ביום מותו מתרעם על בנו על שסבר שדעתו מבולבלת, והוא מכריז שדעת הבן ואמו מבולבלת יותר, מכאן שֶׁאֵם הבן - היא אמא שלום אשתו של רבי אליעזר עדין בחיים. ודאי שאין זו אחייניתו הצעירה שנשא רק בזיקונותו. מכאן ששתיהן היו עדין נשואות לו.","125","","3217","True","True","False","","194","164.138.117.211","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40416","40413","אמו כלל לא נוכחת בבית בסיפור הזה!","15/07/15 14:56","כח תמוז","תשע"ה","14:56","Almuaddib","אמירתו כלפי בנו, אינה כי אמו נמצאת ודעתה נטרפה - שהרי אמו כלל לא נוכחת שם.

כמדומני שהוא משוגע בן משוגעת - מדובר באמירה חריפה - ולא בתיאור ממנו אתה יכול להסיק שאמו עדיין בחיים.



שים לב מה אתה עושה כאן; אתה מלקט מקורות, חלקם סותרים, ומעמיס עליהם את סברותיך בהבנת הדברים. במקום אחד כתוב "היה מספר עמי" - ואתה מסיק מכאן מסקנה שאינה מוכרחת - כי הדברים נאמרו לאחר מותו - תוך התעלמות מכך שבמקום אחר הסיפור מובא בלשון הווה - מספר עמי.
אתה מביא את אמירתו החריפה לבנו - ומבין ממנה שאמו עדיין בחיים, למרות שהיא כלל לא שייכת לסיפור, ולא ברור מדוע אתה מסיק מכאן שהיא בחיים.

כל מה שיש בידך - אלו דבריך שלך. הדברים שהבאת, כולם עד אחד, לא אומרים במפורש את מה שאתה מבין מתוכם - מדעתך שלך.

תנוח דעתך, לא טעה בעל ערוך השולחן, ולא נשא רבי אליעזר הגדול אשה על אשתו.","107","","3217","True","True","False","","171","82.81.160.69","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("40423","40416","לא מסתבר כדבריך","16/07/15 00:31","כט תמוז","תשע"ה","00:31","דוד כוכב","התבטאויות דומות לזה של "משוגע בן משוגעת" לא זכורים לי בלשון חז"ל.
ולמה שרבי אליעזר יזכיר ביום מותו לרעה את רעיתו המנוחה על לא עוול בכפה?
באשר לטענתך שאמו לא שייכת לסיפור - אדרבה, מדברי רבי אליעזר משמע שהיא דוקא היתה שם והיא שהדריכה את בנה בפעולותיו.

וכן בענין "היה מספר עמי", לשון זו מוזרה - מדוע בלשון עבר? אין הדרך להתבטא כך. ומדוע אם כן הפסיק בהנהגותיו אלו? המשמעות הפשוטה מלשון זו היא שהיה זה לאחר מותו, ומשום כך גם לא יכלו ללמוד ולאשר הנהגות אלו מפי הרב עצמו.

ואפשר שקושיות אלו (למה בעבר, למה הפסיק וכו') הן היו הסיבה שהסופר המעתיק שינה ללשון הווה בהעתיקו את מסכת כלה.","125","","3216","True","True","False","","176","164.138.117.211","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("93462","40416","איכא רב מרי דקאי כוותך","31/08/21 10:21","כג אלול","תשפ"א","10:21","דוד כוכב","במסכת ביצה דף ד ע"א:
"תניא, אחרים אומרים משום רבי אליעזר: ביצה תאכל היא ואמה. במאי עסקינן? אילימא בתרנגולת העומדת לאכילה - פשיטא דהיא ואמה שריא. אלא בתרנגולת העומדת לגדל ביצים - היא ואמה אסורה! ...
רב מרי אמר: גוזמא קתני. דתניא, אחרים אומרים משום רבי אליעזר: ביצה תאכל היא ואמה, ואפרוח וקליפתו. מאי קליפתו? אילימא קליפה ממש - קליפה בת אכילה היא? אלא: אפרוח בקליפתו, - עד כאן לא פליגי רבנן עליה דרבי אליעזר בן יעקב אלא היכא דיצא לאויר העולם, אבל היכא דלא יצא לאויר העולם - לא פליגי. - אלא: אפרוח וקליפתו - גוזמא, הכא נמי: תאכל היא ואמה - גוזמא".

לדעת רב מרי ביטוי שגור בלשון רבי אליעזר - "הוא ואימו".","125","","978","True","True","False","","284","147.161.9.144","0","40350","נדרים|נ ע"א",""),new Message("95833","95828","ישר כוח","14/12/21 11:02","י טבת","תשפ"ב","11:02","גיל ושמחה","","363","","873","False","True","False","","63","5.102.239.23","0","40350","נדרים|נ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);