var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36872;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36872","0","בני חיי ומזוני","07/09/14 23:42","יב אלול","תשע"ד","23:42","עם הארץ","האם רבא באמת חשב שהכל ביד המזל??","248","","3522","True","True","False","","1018","74.233.21.221","0","0","מועד קטן|כז ע"א",""),new Message("36874","36872","למה לא?","08/09/14 00:06","יג אלול","תשע"ד","00:06","דוד כוכב","כך סובר גם רבי חנינא במסכת שבת דף קנו ע"א: "מזל מחכים, מזל מעשיר, ויש מזל לישראל". פירש רש"י: "ויש מזל לישראל - שאין תפלה וצדקה משנה את המזל".

אבל לדעת הריטב"א מסתבר שרבא יסבור כשאר האמוראים והתנאים שם, החולקים על רבי חנינא, וכתב כאן:
"לאו בזכותא תליא מילתא. פי' ח"ו שיהא תלוי במזל לגמרי, דקיי"ל (שבת קנ"ו א') אין מזל לישראל, ובטלת ברכות וקללות שבתורה כי חיי בני ומזוני כללים הם לכל טובות העולם הזה, אלא ה"ק דלאו בזכותא תליא מילתא לגמרי, דמזלא נמי איכא, אלא שזכות גדולה מבטלת המזל, וכולי עלמא לא חזו להכי אלא צדיק גמור שהוא למעלה [מן המזל], ולפיכך תרי צדיקי לא דמו בהא להדדי כדמפרש ואזיל דמסייע ליה מזלא, ומאן דאית ליה מזלא כיון דהוי בינוני שלא יפסיד מזלו סגי ליה בהכי, ומאן דלית ליה מזלא צריך זכיות גדולות".
מכל מקום לדבריו קשה, וכי לסברת רבי חנינא בטלו ח"ו ברכות וקללות שבתורה?! אלא על כרחך י"ל "למען ייטב לך - לעולם שכולו טוב ולמען יאריכון ימיך - לעולם שכולו ארוך". ואפשר שכוונת הריטב"א בדומה לאמור בקישור זה.
והגרז"ן גולדברג אומר שגם לרבי חנינא סביר לפרש שיש אפשרות לִזְכוּת להשפיע. אלא שכגודל ויחודיות הזכות כך כוחה לשנות טבע קבוע.
וראה עוד כאן, ופה.","125","","3521","True","True","False","","177","212.76.99.188","0","36872","מועד קטן|כז ע"א",""),new Message("36877","36872","רבא ענה לשאלה גדולה באמירתו זו","08/09/14 09:15","יג אלול","תשע"ד","09:15","Almuaddib","שהרי רואים בעלי העיניים כי יש צדיק ורע לו, ויש צדיק וטוב לו.

והדגים בכוונה מהדור הקודם, ובכוונה לא הזכיר כי רבה היה מצאצאי עלי הכהן, ולכן כך עלה לו, ככתוב בגמרא.

ורצה גם לענות על גבי עצמו, בצניעותו. שהרי אביי ורבא, הני צנתרי דדהבא, האחד עני היה והשני עשיר. השני האריך ימים מהראשון, והדברים ידועים. על מנת שלא יאמרו העם כי זכותו היתה גדולה משל אביי, ולכן העשיר הוא - דחאם בקש. זה לא בשל הזכות, זה 'סתם'.","107","","3521","True","True","False","","190","195.200.205.133","0","36872","מועד קטן|כז ע"א",""),new Message("36878","36872","ההגיון והמזל","08/09/14 09:52","יג אלול","תשע"ד","09:52","אור חדש","אשמח לשמוע הצעה חלופית לסידור העולם ביחס למצב הקיים, שהוא:
ה"הגיון" אומר שצריך שהתפלגות הזכרים והנקבות תהיה בערך שווה
ה"מזל" קובע איזו נשמה תהיה זכר ואיזו נקבה, להחלטה "שרירותית" (נעשית עם נשמה שטרם הספיקה לצבור זכויות ועברות) זו, יש נ"מ גדולה לעיסוק בתורה ובמצוות ולסוגי הצער שיהיו לנשמה זו בעולם (לגברים לעולם לא יהיה צירי לידה או מחזור).

ה"הגיון" אומר שצריך שיהיה יכולת להגדיל את כמות הנכסים שיש לאדם.
יוצא מכאן שיהיו כאלה שיהיה להם נכסים מרובים וכאלה שיהיו להם מועטים בלבד.
ה"מזל" קובע איזו נשמה תהיה במשפחה "עשירה" ואיזו ב"עניה", להחלטה "שרירותית" (נעשית עם נשמה שטרם הספיקה לצבור זכויות ועברות) זו, יש נ"מ גדולה לעיסוק בתורה ובמצוות ולסוגי הצער שיהיו לנשמה זו בעולם.

כך הקב"ה מנהל את עולמו, כאשר ל"מזל" יש חלק חשוב בסידור העולם כפי שהראתי.
כאמור אשמח לקבל הצעתך למודל של ניהול עולם שלא משתמש ב"מזל" וכולו מתנהל רק עפ"י "הגיון" של שכר ועונש.","458","","3521","True","True","False","","121","213.151.51.155","0","36872","מועד קטן|כז ע"א",""),new Message("36893","36878",""מזל" בגמרא אינו 'שרירותיות' כבלשוננו","08/09/14 18:21","יג אלול","תשע"ד","18:21","דוד כוכב","","125","","3521","False","True","False","","251","212.76.99.188","0","36872","מועד קטן|כז ע"א",""),new Message("36894","36893","מה הבנתך בסיפור עם ר"א?","08/09/14 19:13","יג אלול","תשע"ד","19:13","אור חדש","ההבנה שם נראית לי מאד כ"בלשוננו"","458","","3521","True","True","False","","89","84.228.242.11","0","36872","מועד קטן|כז ע"א",""),new Message("36912","36894","בשבת דף קנו מבואר באריכות מהו מזל.","09/09/14 13:43","יד אלול","תשע"ד","13:43","דוד כוכב","","125","","3520","False","True","False","","134","212.76.99.188","0","36872","מועד קטן|כז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);