var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=27641;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","30"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","0")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("27641","0","הריני נזיר ביום שבן דוד בא.","21/04/13 15:05","יא אייר","תשע"ג","15:05","המכריע","הגמרא שואלת בסוף הסוגיא אי קאי בחול, כיון דחל עליה נזירות היכי אתיא שבת ומפקעה ליה.

ולא זכיתי להבין, הרי ביום ראשון הוא נהג שמא אליהו בא בשבת (להחמיר שמא אין תחומין) והיום יבוא (או כבר בא) משיח ונזירותו חלה. ביום שני הוא כבר יודע שבן דוד לא בא ביום ראשון אבל נהג משום שמא אליהו בא ביום א' ובן דוד היום, וכן ביום ג' ד' ה' . ביום ששי הוא נהג למרות שידע שבן דוד לא בא אמש, אבל שמא אליהו בא ביום חמישי ובן דוד יבוא ביום ו'. אבל כד עייל שבתא, שוב הוא בטוח שבן דוד לא בא אתמול, וגם אליהו מובטח שלא בא בערבי שבתות ועל כרחך בן דוד לא יבוא היום, ושפיר אינו נוהג בשבת

ומה מקום יש לשאול שכבר חל, הרי בכל יום נוהג מספק וכשהיום נגמר הוא יודע שנהג חינם ומעולם לא חל עדיין.

אגב. מה נחמד שנזדמן דף זה בשבת קדש ונלמד לרוב במוצאי שבת כל האי סוגיא דאליהו. אבל קצ"ב המנהג לאומרו במוצ"ש משום דלא בא בשבת, הא מבואר בסוגיין דספק הוא, ואדרבא היה לאומרו בליל שבת אחר שבע"ש לא בא. ואפשר דאחרי יום ששי שידוע שלא בא היה באמת ראוי לאומרו, לפי ששבים לצפות לו, אלא דהרי בשבת ספק, ולא שייך להכריז על שוב הציפייה לו בספק, וממתינין עד מוצ"ש זמן סיום הספק, אבל לעולם עיקר שביתתו היא ביום ששי.","199","","4025","True","True","False","","1195","213.151.63.64","0","0","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27651","27641","שפיר קמותבת לרבי טרפון","21/04/13 21:06","יא אייר","תשע"ג","21:06","דוד כוכב","דבעי הפלאה בנזירות.
ואילו לרבי יוסי, נעשה כאומר הריני נזיר ביום שאתחייב לחשוש שבן דוד בא.

למסקנת הגמרא יכול אליהו לבוא בשבת! שהרי כשיבוא, הוא יברר בכך את הספק לקולא...","125","","4025","True","True","False","","121","212.76.114.9","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27683","27641","למה בטוח שלא בא אתמול?","24/04/13 12:10","יד אייר","תשע"ג","12:10","מתפעל","רש"י אומר שאולי הגיע בן דוד לבי"ד הגדול ביום ששי ולא יודע על כך.
וצריך לומר לפי זה שאליהו הנביא בא ביום חמישי גם הוא לבי"ד הגדול.
וא"כ בשבת יש ספק שאולי כבר בא בן דוד והוא כבר נזיר.","148","","4022","True","True","False","","227","212.29.198.117","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27707","27683","לא בן דוד הגיע אלא אליהו !","24/04/13 16:01","יד אייר","תשע"ג","16:01","המכריע","בכל הסוגיא מבואר דכשמשיח בא הדבר נודע מיד.","199","","4022","True","True","False","","266","213.151.63.64","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27710","27707","פיספסת רש"י","24/04/13 20:51","יד אייר","תשע"ג","20:51","מתפעל",""כיון דחל עליה נזירות. בע''ש ומספקא דילמא אתי משיח היום לב''ד הגדול היכי מישתרי לשתות למחר בשבת ליחוש דילמא אתא לב''ד הגדול מאתמול".","148","","4022","True","True","False","","222","95.86.69.52","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27721","27710","איך מתיישב הכל עבדים לישראל?","25/04/13 01:10","טו אייר","תשע"ג","01:10","המכריע","הרי אולי משיח יבוא באופן סודי ועדיין אין הכל עבדים לישראל? וכן עוד עניינים בסוגיא, אבל אתה צודק שרש"י זה לכאורה עומד לנגד.","199","","4021","True","True","False","","290","213.151.63.64","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27724","27721","הא לא קשיא","25/04/13 02:32","טו אייר","תשע"ג","02:32","דוד כוכב","השאלה היתה אם יתכן ויבוא משיח ביום ו'. עונה הגמרא שיתכן שיבוא, ולא תהיה פגיעה בהכנות לשבת כי הכל עבדים לישראל. פירוש, אמנם המשיח יכול לבוא גם בהחבא וגם קימעא קימעא. אבל המשיח למד את הגמרא, והוא לא רוצה לפגוע בכבוד השבת, לכן הוא לא יבוא ביום ו' אם לא שגם יסדר שהכל יהיו עבדים לישראל.","125","","4021","True","True","False","","112","212.76.114.9","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27727","27724","...אם כל זה אצפה לו שיבוא בכל יום!","25/04/13 12:35","טו אייר","תשע"ג","12:35","בתר ממוצע","פיקוח נפש דוחה כל התורה כולה... קל וחומר פיקוח נפש של כלל העם

ולכן במצבינו שכולנו נמצאים תחת אניספור עליות וירידות רוחניות קשות ....בא יבוא אליהו ועמו משיח צדקנו גם בשבת כי פיקוח נפש דוחה הכל.....","138","","4021","True","True","False","","375","94.188.248.67","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27728","27727","אם אינו מגיע סימן שאפשר להתגבר","25/04/13 14:11","טו אייר","תשע"ג","14:11","קותי","וכנראה זה לא פיקוח נפש
אולי צריך להבין טוב יותר ונכון יותר את התרופות","217","","4021","True","True","False","","180","109.64.212.130","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27729","27727","אז למה הגמרא לא עונה כך?","25/04/13 14:12","טו אייר","תשע"ג","14:12","דוד כוכב","מה איכפת לגמרא אם ישראל טורחים לכבוד השבת או לא, הרי מדובר בפיקוח נפש!
אלא דאִין הכי נמי, דבריך סבירים מאוד. אלא שהגמרא יודעת שהמשיח לא צריך להכנס למצב של דיעבד בכך שיגרום לזילות השבת מפאת הקדמת בואו ביום. יודעת הגמרא שהוא יכול לסדר שישראל יתעסקו בביאתו, והגויים יסייעו בהכנת השבת. ובכלל, הסיוע לישראל, והסיוע לתלמידי חכמים, הוא בכלל כבוד שבת, כדברי הזוהר ברעיא מהימנא פרשת צו דף כט ע"א:
ומאי סבילו דעם הארץ לתלמיד חכם בגין דתלמיד חכם כיום שבת, צריך איהו דלית ליה מדיליה ואי עם הארץ סביל ליה בממוניה ואתנהיג ביה כפום רעותיה לשמשא ליה ולאתנהגא בפקודין כפום רעותיה יתקיים ביה אדם ובהמה תושיע יי'... ונפש דתלמיד חכם אתקריאת שבת מלכתא, נפש יתירה דשבת.
עוד על כך, ועל ל"ג בעומר בשבת דף ל"ג, פה.
ל"ג שמח!","125","","4021","True","True","False","","147","212.76.114.9","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27762","27727","יש לי פסוק בשבילך","28/04/13 01:32","יח אייר","תשע"ג","01:32","קותי","קהלת פרק יב

(א) וּזְכֹר אֶת בּוֹרְאֶיךָ בִּימֵי בְּחוּרֹתֶיךָ עַד אֲשֶׁר לֹא יָבֹאוּ יְמֵי הָרָעָה וְהִגִּיעוּ שָׁנִים אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵין לִי בָהֶם חֵפֶץ:
תורה תמימה קהלת פרק יב פסוק א

עד אשר וגו' - עד אשר לא יבאו ימי הרעה - אלו ימי הזקנה,
והגיעו שנים אשר תאמר אין לי בהם חפץ - אלו ימות המשיח שאין בהם לא זכות ולא חובהז) [שבת קנ"א ב']:

העולם הזה זה כמו רכבת הרים מפחידה אבל אף אחד לא רוצה לרדת
חוויה חד פעמית שאין לה תחליף","217","","4018","True","True","False","","175","109.65.211.93","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27730","27729","כל תשובתכם נכונות לזמן הגמ'","25/04/13 15:03","טו אייר","תשע"ג","15:03","בתר ממוצע","","138","","4021","False","True","False","","111","94.188.248.67","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27731","27730","אתה מתכוון לזמן בו בנהרדעא, ביוה"כ","25/04/13 15:12","טו אייר","תשע"ג","15:12","Almuaddib","נעשה מה שנעשה?

(יומא יט:).


אתה בטוח שמצבם הרוחני היה כל כך שפיר לעומת היום? האמוראים אכלו אורז בפסח!","107","","4021","True","True","False","","150","77.125.127.73","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27732","27731","סליחה....התבלבלתי....היום הכל מושלם....","25/04/13 15:39","טו אייר","תשע"ג","15:39","בתר ממוצע","לא צריך אחישנה....אפשר בעיתו....למה לקלקל את התענוג הרוחני הגדול בו עם ישראל שרוי היום

בא נמשיך לאכול אורז בפסח ולברר את עבודתינו יום יום ...עד שיגיע הזמן.....","138","","4021","True","True","False","","178","94.188.248.67","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27734","27731","עדות המזרח אוכלות אורז בפסח , לא ?","25/04/13 21:51","טו אייר","תשע"ג","21:51","הודו_כי_טוב","","207","","4021","False","True","False","","200","46.117.14.249","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27733","27732","אכן התבלבלת, אבל במשהו אחר...","25/04/13 16:27","טו אייר","תשע"ג","16:27","Almuaddib","לא כתבתי שהיום הכל מושלם, כפי שכנראה הבנת מדברי - ואם התנסחתי בצורה שאינה בהירה מספיק - התנצלותי שטוחה לפניך.

כתבתי כי בניגוד לדבריך, המצב בתקופת הגמרא לא היה כל כך שפיר. הנה, היו אז דברים שהיום לא יעלו על הדעת - ונתתי דגימה קטנה.

חשבתי שהדברים ברורים, מסתבר שטעיתי - ועל כך אני מתנצל.","107","","4021","True","True","False","","148","77.125.127.73","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27744","27732","אורז בפסח לא? "לית דחייש להא דרבי יוחנן","26/04/13 13:11","טז אייר","תשע"ג","13:11","יהודי_קדום","בן נורי" האומר מין דגן הוא ומחמיץ. וכך למסקנה.

פסחים קיד:

וראה עוד בפסחים שרב הונא ורב אכלו אורז בפסח .","233","","4020","True","True","False","","183","79.176.101.155","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27737","27734","מנהג מרוקו המקורי שלא לאכול קטניות ודאי","26/04/13 07:50","טז אייר","תשע"ג","07:50","יהודי_קדום","לא אורז ואף יש ביניהם שאינם אוכלים שרויה.","233","","4020","True","True","False","","134","79.176.101.155","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27741","27737","אורז בפסח ילקוט יוסף סימן תנג","26/04/13 11:35","טז אייר","תשע"ג","11:35","עם הארץ","א אורז וכל מיני קטניות, ובכלל זה אפונים [חימוץ], מותרים בפסח, ובלבד שיזהרו לברר את האורז היטב לבל יהיו בו חטים או שעורים וכיו"ב ממיני דגן. ולכן נוהגים לבדוק את האורז בתשומת לב רבה ובכובד ראש, שלש פעמים, ובשעה שאין ילדים קטנים בקרבתם. ואחינו האשכנזים נוהגים איסור בפסח באורז וקטניות, ואין להם לשנות ממנהגם זה, אפילו על ידי התרה. [שו"ת יביע אומר חלק ה' חאו"ח סימן לז סק"ה. ושו"ת יחוה דעת חלק א' סימן ט. וחזון עובדיה על הלכות פסח עמוד נג, ובמהדורת תשס"ג עמוד פב]

יא  אף על פי שיש מחמירים בפסח בכמה חומרות, את צנועים חכמה להחמיר בביתו, ואם הגיע להוראה, יורה על פי הדין דוקא. ואין להורות לספרדי להחמיר נגד דעת מרן גם בהלכות פסח, כי אנן בדידן נקטינן כהוראת מרן בכל דבריו, וכל הפורש ממנו כפורש מן החיים, והאומר על מותר אסור סופו לומר על אסור מותר. ואל תטוש תורת אמך. [יביע אומר ח"ד סי' ג. חזון עובדיה הלכות פסח עמ' סג, ועמ' רצה. יחוה דעת סוף ח"ה. יביע אומר ח"י חאו"ח סי' לה אות כ'. וכבר כתב הגאון רבי אברהם כלפון בלקט הקציר (עמ' תסו) שפגש את החיד"א בתקס"ד בליוורנו, ואמר לו שמנהגו תמיד לנהוג כדעת מרן, זולת במקומות שהאר"י החי נוקט אחרת, וגם זה אינו מחמיר אלא לעצמו, אבל לאחרים אינו מורה אלא כדעת מרן הש"ע. וכיו"ב כתב גם החקרי לב].","248","","4020","True","True","False","","279","98.77.140.118","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27742","27741","אני בטוח שבהבאת ההלכה הידועה הנ"ל לא","26/04/13 12:42","טז אייר","תשע"ג","12:42","יהודי_קדום","התכוונת חלילה לערער על המנהג של יהודי מרוקו/צפון אפריקה אלא לזכות אותנו בלימוד נוסף.

ומכיון שהרחיב ארחיב גם אני:

אלה מיהודי מרוקו המקפידים על מנהגם הקדום מבשלים בשומן מן-החי ולא בשמן או בלי שמן כלל (ומי שמכיר את הבישול המרוקאי יודע שכל תבשיל מתחיל בשפיכת בקבוק שמן שלם לסיר... טוב, אולי קצת הגזמתי אבל לא הרחקתי).

אני רואה בעיני רוחי ברגע זה את שתיית התה המסורתית בבית הוריי: ההמתקה הייתה בתמרים ולא בסוכר גרגירי וגם זכור לי היטב השימוש בקוביות סוכר בייבוא מיוחד לארץ (1).
אציין שהקטניות הירוקות כמו האפונה והפול היו בשימוש רב בפסח ואם "לא אהבנו" את פסח כילדים הסיבה הייתה שעבודת הקילוף של קטניות אלו ושל הארטישוק הוטלה עלינו הילדים ש"נגזל" מהם זמן משחקים יקר.

(1) כל מה שהבאתי אני כותב כיליד הארץ ובן להורים שעלו ממרוקו והקפידו מאוד על מנהגם.","233","","4020","True","True","False","","146","79.176.101.155","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27743","27742","במרוקו, יש הבדלי מנהגים מכפר לכפר","26/04/13 13:07","טז אייר","תשע"ג","13:07","דוד כוכב","היו שלא אכלו קטניות יבשות והיו שכן.","125","","4020","True","True","False","","79","212.76.114.9","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27746","27743","כדאי לדעת: במרוקו יש גם ערים ולא רק","26/04/13 13:25","טז אייר","תשע"ג","13:25","יהודי_קדום","כפרים
מהו המקור לקביעתו זו שהיו הבדלי מנהג מכפר לכפר?

הנכון הוא שיש הבדלים (לעיתים משמעותיים ביותר) בין ארצות צפון אפריקה (אמ"ת) ואולי זה מקור הטעות.

יש הרבה קביעות נוספות שאינן נכונות כמו שספר תורה אצל המרוקאים במרוקו היה נתון בארגז כמו עדות מזרח אחרות - והדבר אינו נכון לחלוטין! ספר תורה "מרוקאי" נגלל בדיוק כמו ספר תורה "אשכנזי" .

אם אקבל מקור שיהודי מרוקו אכלו קטניות יבשות בפסח אשתומם ואתמהה מאוד מאוד!","233","","4020","True","True","False","","234","79.176.101.155","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27748","27743","גם ביהדות אשכנז חילוק מנהגים רב בכך","26/04/13 13:57","טז אייר","תשע"ג","13:57","Almuaddib","לא הרי מנהג יהודי פודלסיה כמנהג קהילות פפד"ם, והמרחק - הפיזי - בין קהילות מרוסיה ועד גרמניה, גדול מהמרחק בין צפון אפריקה לגרמניה.

יש לזכור שבמנהגים - החלוקה הגדולה ביותר. יש האוכלים תירס בפסח ויש שאינם. יש המשתמשים בשמן קטניות ויש שאינם, וכו'.

המשותף היחיד שאני מכיר - האיסור הגורף על אורז.

ולא נשכח גם כי רבני גרמניה רצו לאסור אכילת תפוחי אדמה בפסח, עד שיצא היעב"ץ כנגדם בחרב ובחנית.","107","","4020","True","True","False","","224","77.125.127.73","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27747","27744","סיפא במילתא דבדיחותא הוה","26/04/13 13:51","טז אייר","תשע"ג","13:51","Almuaddib","","107","","4020","False","True","False","","81","77.125.127.73","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27749","27746","בבקשה","26/04/13 13:59","טז אייר","תשע"ג","13:59","דוד כוכב","כך שמעתי, כמדומה מהרב מרדכי אליהו. בכפרים אולי נשתמרו יותר מנהגים ייחודיים מאשר בערים ההמוניות.
ובבקשה, הנה מקור מהרב שמעון בן שעיה - 'היו מקומות שאכלו קטניות'. וגם בדף הקוסקוס - 'רוב היהודים במרוקו לא אכלו קטניות' - רוב, לא כל. אם תחפש ודאי תמצא עוד, וגם היכן בדיוק.

לגבי ספר תורה, תזכיר את העיקר - שהוא היה על גויל, וגויל אחר מאשר של התימנים.","125","","4020","True","True","False","","128","212.76.114.9","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27755","27747","הבנתי שיש ביקורת בדברי ר' בתר ממוצע ולא","26/04/13 16:05","טז אייר","תשע"ג","16:05","יהודי_קדום","ראיתי בדיחות דעת כלל.

מתוך מה שכתב על המשך אכילת אורז הבנתי שדעתו היא שעבור יהודים אחרים זוהי אכילת חמץ והראיתי שגם אמוראים אכלו אורז בפסח.

אבל כיון שהייתי די מנותק מהפורום בחודשים האחרונים ורק ביצעתי גיחות עיון קצרות ייתכן ונכשלתי בשל כך בהבנה.","233","","4020","True","True","False","","143","79.176.101.155","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27750","27748","הרב מרדכי אליהו היה מספר","26/04/13 14:02","טז אייר","תשע"ג","14:02","דוד כוכב","על היעב"ץ או שמא על החכם צבי, שהיה אומר שאין לו שום בעיה לאכול אורז בפסח (שלא לדבר על אמוראים שהחשיבו אכילת אורז בפסח למצוה כמעט), רק הוא פוחד מאשתו - שלא תחזיק אותו לעם הארץ...","125","","4020","True","True","False","","128","212.76.114.9","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27759","27748","טעות בידך","26/04/13 17:14","טז אייר","תשע"ג","17:14","עם הארץ","״המשותף... האיסור הגורף על האורז״
רבים מבני הספרדים אוכלים אורז בפסח. זאת ועוד
גם אם אשה ספרדיה נשאת לאשכנזי רשאית לאכול אורז
והנה תשובתו של מרן הרב עובדיה בנושא זה :
״ ארץ ישראל נחשבת "אתריה דמרן" דהיינו מקומו של מרן השולחן ערוך, אשר חי ופעל בה, ומארץ ישראל פשטו הוראותיו ונתקבלה הלכה כמותו. לפיכך כתב מרן הרב שליט"א, שאשה ספרדיה שנשאת לבעל אשכנזי, אף על פי שצריכה לנהוג כמנהגי בעלה בביתו, ולמשל עליה להימנע מבישול אורז וקטניות בבית בעלה, מכל מקום אם הם גרים בארץ ישראל אתריה דמרן, אין האשה נחשבת לאדם שעקר (עזב) לגמרי ממקומו הקודם ובא למקום אחר, אלא רשאית לאכול אורז וקטניות בבית הוריה אף לאחר נישואיה, וכדעת מרן, מרא דארעא דישראל״","248","","4020","True","True","False","","299","98.77.140.118","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27754","27749","לא מהרב שמעון בן שעיה שכני הצעיר","26/04/13 15:54","טז אייר","תשע"ג","15:54","יהודי_קדום","בקדומים תובא לי ראיה למנהגי מרוקו - ולא אוסיף!

גם שמועה מהרב אליהו זצוק"ל אינה ראיה חותכת בעניין זה.

ולחלוטין לא נכון: "... בכפרים אולי נשתמרו יותר מנהגים ייחודיים מאשר בערים ההמוניות." שמירת המסורת היהודית במרוקו הייתה מוחלטת ונשמרה גם אחר עלייתם ארצה עד שנתבלבלו ב-"כור ההיתוך" של בן-גוריון.

כיון שלא חקרתי נושא זה מבחינה מדעית לא אכנס לסוגיית רוב וקרוב לידיעה.
בכ"ז גדלתי בחיפה, בטבריה (שלוש שכונות) ובירושלים (שתי שכונות) בין יהודי מרוקו ואינני זוכר כדבר הזה.

עשיתי כדבריו ובחיפוש חלקי ומצאתי באתר "דעת":
ממנהגי יהדות מרוקו
שלום דנינו
ילקוט מנהגים - א', בעריכת א. בן יעקב
בהוצאת המדפיס הממשלתי, ירושלים תשכ"ז


מובא כך:

"...14. יש שמחמירים על עצמם לאכול מצה שמורה בכל ימי החג. אלה גם משתמשים בשומן (מן החי) במקום שמן, ואף את השימוש בתה וסוכר הם אוסרים על עצמם.
יהודי מרוקו אינם אוכלים קטניות ואורז בפסח, מה שמותר אצל עדות המזרח והתימנים, אך הקטניות הירוקות, כגון האפונה והפול, המצויים בעונה זו, נאכלים, ואפילו יותר משאר ירקות. "

"יהודי מרוקו" - לדידי כאן מדובר בכל יהודי מרוקו במשמע - לא רוב ולא קרוב...","233","","4020","True","True","False","","362","79.176.101.155","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27760","27759","היכן הטעות של ר' אלמואדיבּ. אנא ספק","26/04/13 17:22","טז אייר","תשע"ג","17:22","יהודי_קדום","סקרנותי לפני השבת.

מה שהבאת הוא מקרה פרטי (..."אלא רשאית לאכול אורז וקטניות בבית הוריה ") מה עוד שבנושא זה לא התקבל אצל כל יוצאי קהילות מרוקו פסקו זה של הרב עובדיה יוסף שליט"א.","233","","4020","True","True","False","","145","79.176.101.155","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27763","27759","אנן לא מיכף כיפינן ליה","28/04/13 07:40","יח אייר","תשע"ג","07:40","Almuaddib","ראשית, אעיר כי לא מצאתי מהי הטעות שבידי אליה אתה מכוון. וכי יש חולק על כך שכל האשכנזים נמנעים מאכילת אורז בפסח?
שים לב שדוגמתך אותה הבאת, עוסקת באשה מעדות הספרדים שנישאה לאשכנזי, ומבקרת בבית הוריה.

אלא שבשולי דבריך עולה סוגיה נוספת, וחושבני כי חשוב לכתוב עליה משהו:

ידועה שיטתו של הרב עובדיה, גם בענין סמכותו של מרן המחבר, וגם בעניין סמכותו שלו כרב - על כל מקהלות ישראל. יסודות שיטתו, והסבריה התלוים בדיני תערובות - ידועים ומוכרים, והרוצה לא יתקשה למצאם בפירוט.

אבל מה נעשה לאחותנו ביום שידובר בה? בניגוד לציור שנמסר, רבו החולקים על שיטתו של הרב עובדיה, ואפילו בני עדתו - יוצאי בבל הנוהגים כמנהג הבן איש חי, חולקים עליו - ואין צורך להזכיר את רבני צפון אפריקה שכנגד חלק ממנהגיהם פסק הרב עובדיה.
החשבת ארץ ישראל כ"אתריה דמרן" היא שיטתו של הרב עובדיה, ואנן מיכף לא כייפינן ליה. הרמ"א גנז את ספר ההלכות שהחל לחבר, ובמקום לחבר ספר חדש, כתב את ההגהות על השו"ע.
השו"ע עצמו, שרובו הועתק מלה במלה ממשנה תורה של הרמב"ם - יוסד על אדני פסיקת חכמי ספרד - הרמב"ם והרי"ף בעיקר. מרן המחבר עצמו, היה מיהדות ספרד.

ההבדל בין מנהג אשכנז ומנהג ספרד, כבר אז, התבסס על ההפרש בין מנהגי ארץ ישראל ומנהגי בבל. יהדות אשכנז שימרה את מנהג א"ר הקדום, בעוד שיהדות ספרד המשיכה ישירות את מנהג בבל שבתקופת הגאונים. בשל התבססות השו"ע על פסיקת חכמי ספרד, יהדות אשכנז קיבלה את השו"ע לפי השגותיו של הרמ"א - וגם אז, לא באופן גורף. כדאי להזכיר כי היקף וגודל יהדות אשכנז, והפיזור הגאוגרפי הגדול, גרמו לכך שלמרות שתמיד היו קשרים - מנהגים שונים השתמרו במקומות (ע"ע שו"ע הרב של חסידות חב"ד, כדוגמא).

אולי כאנדוטה יש להזכיר, כי כאשר מרן המחבר עלה לארץ ישראל מספרד, היו בה בארבע הערים לא מעט יהודים אשכנזים. גירוש ספרד הוא שהביא, בעיקר, לגידול באוכלוסיית היהודים הספרדים בארץ ישראל.","107","","4018","True","True","False","","237","77.127.103.123","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27767","27763","נמנעים כן , איסור גורף לא קיים","29/04/13 02:59","יט אייר","תשע"ג","02:59","עם הארץ","שהרי לכאורה טעם האיסור כפי שמביא הטור שמא נתערבו גרעיני חיטה באורז או בקטניות ואם כך הוא, אינני מבין מדוע נפסק להלכה שאשכנזי המתארח אצל ספרדי מותר לו לאכול מתבשיל שבושל בכלי שבושל בו אורז.","248","","4017","True","True","False","","194","98.77.140.118","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27770","27767","אתה טוען שאין איסור גורף על אורז בפסח?!","29/04/13 08:46","יט אייר","תשע"ג","08:46","Almuaddib","אתה מוכן לחדד את ההבדל שייצרת כאן, בין נמנעים לבין אוסרים?


אנא, שים לב לא לבלבל בתשובות שניתנו למי לאשכנזי המתארח אצל משפחה בה אוכלים קטניות, ששם ניתנו הקלות מסויימות מטעמים מובנים, וכל שכן כשמדובר במשפחתו. בקשתי היתה לגבי אשכנזים, שנהגו כפי שנהגו באורז מקדמת דנא.


למיטב זכרוני, ההקלה היחידה שנהגו אשכנזים, לכתחילה, באורז לעומת חמץ, היא בבל ימצא. שמותר להשהותו בבית ואין צורך למכרו לגוי.","107","","4017","True","True","False","","182","87.68.18.9","0","27641","עירובין|מג ע"ב",""),new Message("27773","27767","צוויי דינים: האיסור באורז וההתרה בכלי","29/04/13 11:55","יט אייר","תשע"ג","11:55","יהודי_קדום","מה שהביא מהטור הרי ידוע שהטור פסק לאסור ושלא כמו השו"ע ש"בעיקר הדין של האורז פסק כסברת האומרים אין האורז מין דגן, ומותר לעשות ממנו תבשיל בפסח," (שו"ת רב פעלים חלק ג - אורח חיים סימן ל).

וע"כ ניתן לדעת המתירים לאכול "אורז בפסח לאחר בדיקה כדת"

ובאמת לפי הטור ייתכן ותישאר הבעיה האם "...מותר לו לאכול מתבשיל שבושל בכלי שבושל בו אורז."

אבל מה שכתב "נפסק להלכה שאשכנזי המתארח אצל ספרדי מותר לו לאכול מתבשיל שבושל בכלי שבושל בו אורז." ( או במקור כלהלן (1) )
הרי הוא כסוברים היפך מהטור ולכן לא נראה שתישאר שאלה. וברור שצ"ע נוסף.

(1)
ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן תנג - אורז בפסח

ה. אשכנזי שנתארח בבית ספרדי בחג הפסח, מותר לו לאכול תבשיל שנתבשל בכלים של בעל הבית. אף על פי שבעל הבית נוהג היתר באורז וקטניות, והתבשיל נתבשל בכלים שבישלו בהם אורז וקטניות. [חזון עובדיה על פסח עמוד נה, ובמהדורת תשס"ג, עמוד פו, יחוה דעת חלק ה' סימן לב. וכ"כ בשו"ת זרע אמת, ובחקת הפסח, ומלאכת שלמה]","233","","4017","True","True","False","","155","79.176.131.31","0","27641","עירובין|מג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);