סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


אפילו תלמיד בפני רבו

הוריות ג ע"ב

 
"אמר רבי יהושע: י' שיושבין בדין - קולר תלוי בצואר כולן.
פשיטא!
הא קמ"ל, דאפילו תלמיד בפני רבו
".

וקשה,
מדוע יהיה תלוי הקולר בצואר התלמיד, מה עשה?
והלא - חָכָם אֵינוֹ מְדַבֵּר בִּפְנֵי מִי שֶׁהוּא גָדוֹל מִמֶּנּוּ בְּחָכְמָה וּבְמִנְיָן! (מסכת אבות פרק ה משנה ז).

וכמו כן על הפסוק (בראשית מט, ה) שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם, פירש רש"י שהקולר היה תלוי דוקא בצואר שמעון ולוי, שכן "יששכר וזבולן לא היו מדברים בפני אחיהם הגדולים מהם".

וככתוב גם באיוב לב, ו-ז:
וַיַּעַן אֱלִיהוּא בֶן בַּרַכְאֵל הַבּוּזִי וַיֹּאמַר צָעִיר אֲנִי לְיָמִים וְאַתֶּם יְשִׁישִׁים עַל כֵּן זָחַלְתִּי וָאִירָא מֵחַוֹּת דֵּעִי אֶתְכֶם. אָמַרְתִּי יָמִים יְדַבֵּרוּ וְרֹב שָׁנִים יֹדִיעוּ חָכְמָה.
כבר חלפו שלשה רבעים מספר איוב ואליהוא טרם פתחח פיו בפני שלשת רעיו הזקנים ממנו.


אלא שההיפך הוא הנכון! וכמו שאמר אליהוא בהמשך דבריו בפסוקים ט-י:
לֹא רַבִּים יֶחְכָּמוּ וּזְקֵנִים יָבִינוּ מִשְׁפָּט. לָכֵן אָמַרְתִּי שִׁמְעָה לִּי אֲחַוֶּה דֵעִי אַף אָנִי.
שכיון שראה שדברי רעיו אינם מכוּונים לאמת, אזר את מתניו, הפר שתיקתו, והשיב מלחמה שערהּ.

וכמו שהורו במסכת סנהדרין דף ו ע"ב:
"רבי יהושע בן קרחה אומר: מניין לתלמיד שיושב לפני רבו וראה זכות לעני וחובה לעשיר, מניין שלא ישתוק - שנאמר (דברים א, יז) לא תגורו מפני איש, רבי חנין אומר: לא תכניס דבריך מפני איש".
וכן במסכת שבועות דף לא ע"א:
"מנין לתלמיד שיושב לפני רבו ורואה זכות לעני וחוב לעשיר, מנין שלא ישתוק? תלמוד לומר: (שמות כג, ז) מדבר שקר תרחק".

ובמסכת סנהדרין ה משנה ד:
אָמַר אֶחָד מִן הַתַּלְמִידִים יֶשׁ לִי לְלַמֵּד [עָלָיו] זְכוּת, מַעֲלִין אוֹתוֹ וּמוֹשִׁיבִין אוֹתוֹ בֵּינֵיהֶן.

וכמו שלמדנו בדף הקודם, שמצוה לשמוע דברי חכמים, לשמוע ולהחריש, רק אם נכונים הם.
וראה עוד כאן.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר