|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
משעה שנתרחקו סימניה נעשית כיונה אילמת – יונת בית
"היא מוצאת היא מיתוצאת מיבעי ליה? א"ר אלעזר: לאחר שנמצאו סימניה בא סמאל וריחקן, בא גבריאל וקירבן. היינו דכתיב: למנצח על יונת אלם רחוקים לדוד מכתם, א"ר יוחנן: משעה שנתרחקו סימניה נעשית כיונה אילמת; לדוד מכתם שיצא ממנה דוד שהיה מך ותם לכל" (סוטה, י ע"ב).פירוש: נאמר בתמר "היא מוצאת" (להישרף) (בראשית לח, כה) ושואלים: "היא מיתוצאת" שהיא לשון המורה על כך שהוצאה בעל כרחה מיבעי ליה [צריך היה לו] לומר! אמר ר' אלעזר: לאחר שנמצאו סימניה שמיהודה היא מעוברת, בא סמאל (השטן) וריחקן, בא גבריאל המלאך וקירבן, ולכן "מוצאת" רומז לשון מציאה, שנמצאו הסימנים. ומעירים: היינו דכתיב [הוא שנאמר] "למנצח על יונת אלם רחקים לדוד מכתם" (תהלים נו, א), אמר ר' יוחנן: משעה שנתרחקו סימניה נעשית כיונה אילמת. "לדוד מכתם" — שיצא ממנה דוד שהיה מך (נמוך ועניו) ותם לכל הבריות. דבר אחר: "מכתם" — שהיתה מכתו תמה (שלימה), שנולד כשהוא מהול, ולא היה צריך למול אותו. דבר אחר: "מכתם" — כשם שבקטנותו הקטין עצמו אצל מי שגדול ממנו ללמוד תורה ממנו, כך היה נוהג בגדולתו באופן שהיתה ענוותו ("מכ—) שלימה (— תם") כל ימיו (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
ראו במאמר "שמעתי בת קול שמנהמת כיונה" (ברכות, ג ע"א). לקריאה הקש/י כאן.לריכוז המאמרים שנכתבו על יונת הבית הקש/י כאן.
א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected] |