|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
אי נימא דנגחיה תורא דידן לתורא דידיה – בקר
"מחצה על מחצה ישראל. למאי הלכתא? אמר ריש לקיש: לנזקין. היכי דמי? אי נימא דנגחיה תורא דידן לתורא דידיה, לימא ליה: אייתי ראיה דישראל את ושקול! לא צריכא, דנגחיה תורא דידיה לתורא דידן, פלגא משלם, ואידך פלגא אמר להו: אייתי ראיה דלאו ישראל אנא ואתן לכון" (כתובות, טו ע"ב).פירוש: עוד שנינו: אם מֶחֱצָה עַל מֶחֱצָה הריהו כיִשְׂרָאֵל. לְמַאי הִלְכְתָא [למה, לאיזו הלכה]? אָמַר רֵישׁ לָקִישׁ: לִנְזָקִין, שדנים אותו בדיני נזיקין כאילו היה ישראל. ושואלים: הֵיכִי דָּמֵי [כיצד בדיוק היה הדבר]? אִי נֵימָא דִּנְגָחֵיהּ תּוֹרָא דִּידָן לְתוֹרָא דִּידֵיהּ [אם נאמר שנגח שור שלנו, של אחד שהוא ודאי ישראל, את השור שלו, של הספק] ובא אותו ספק, ותובע שידונו בו כבדיני ישראל וישלמו לו לֵימָא לֵיהּ [שיאמר לו] הנתבע: אַיְיתֵי רְאָיָה [הָבֵא] שיִשְׂרָאֵל אַתְּ [אתה] וּשְׁקוֹל [וקח], והרי אינו יכול להביא ראיה! ומשיבים: לֹא צְרִיכָא [נצרכה] הלכה זו אלא לאופן דִּנְגָחֵיהּ תּוֹרָא דִּידֵיהּ לְתוֹרָא דִּידָן [שנגח שור שלו לשור שלנו], של אדם מישראל, שבמקרה כזה פַּלְגָּא [חצי] הוא ודאי מְשַׁלֵּם, כדין שור תם שנגח, שבדיני ישראל משלם רק חצי נזק. וְאִידָךְ פַּלְגָּא [ולגבי החצי האחר] שרוצים לחייבו גם ביתרת הנזק, כדין שור תם של גוי שהזיק לישראל שחייב בנזק שלם על כך אָמַר לְהוּ [אומר להם] לתובעים: אַיְיתֵי [הביאו] לי רְאָיָה דְּלָאו [שלא] יִשְׂרָאֵל אֲנָא [אני] וְאֶתֵּן לְכוֹן [לכם] את יתרת סכום הנזק, ולענין זה יש לו חזקת ישראל, שהם הצריכים להביא ראיה להוציא אותו מחזקה זו (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
לריכוז נושאים וקישוריות על הבקר הקש\י כאן.
|