סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
בקרב גבורה בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה – י"ג אב תשס"ו  

 

משל לענבי הגפן בענבי הגפן – גפן
 

"תנו רבנן: לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם, וישיא בתו לתלמיד חכם. משל לענבי הגפן בענבי הגפן, דבר נאה ומתקבל. ולא ישא בת עם הארץ - משל לענבי הגפן בענבי הסנה, דבר כעור ואינו מתקבל" (פסחים, מט ע"א).

 

 שם עברי: גפן היין    שם באנגלית:   Common Grape Vine   שם מדעי:  Vitis vinifera

שם נרדף במקורות: גופנא, גופן, ענבא, ענבה    


נושא מרכזי: מה הדמיון בין זיווג ראוי ומשל ענבי הגפן?

 

לריכוז המאמרים וקישוריות שנכתבו על גפן היין הקש\י כאן.



הגפן לזניה השונים, טובים וגרועים, משמשת במקורות כסמל וכדימוי לתכונות חיוביות ושליליות החל במקרא. בספר ישעיהו (לד ד') נאמר: "וְנָמַקּוּ כָּל צְבָא הַשָּׁמַיִם וְנָגֹלּוּ כַסֵּפֶר הַשָּׁמָיִם וְכָל צְבָאָם יִבּוֹל כִּנְבל עָלֶה מִגֶּפֶן וּכְנבֶלֶת מִתְּאֵנָה". מלכתחילה נמשל עם ישראל לגפן במובן החיובי כדברי דוד המלך בתהילים (פ ט'): "גֶּפֶן מִמִּצְרַיִם תַּסִּיעַ תְּגָרֵשׁ גּוֹיִם וַתִּטָּעֶהָ" אך בהמשך הדרך השתבשה: בירמיהו (ב כ"א) נאמר וְאָנכִי נְטַעְתִּיךְ שֹׂרֵק כֻּלֹּה זֶרַע אֱמֶת וְאֵיךְ נֶהְפַּכְתְּ לִי סוּרֵי הַגֶּפֶן נָכְרִיָּה". התקווה לעתיד מזהיר של עם ישראל והאכזבה ממנו נמשלים בדברי הנביא לזני גפן מעולים לעומת זני בר ירודים. ביחזקאל (יז ו') אנו מוצאים: "וַיִּצְמַח וַיְהִי לְגֶפֶן סֹרַחַת שִׁפְלַת קוֹמָה לִפְנוֹת דָּלִיּוֹתָיו אֵלָיו וְשָׁרָשָׁיו תַּחְתָּיו יִהְיוּ וַתְּהִי לְגֶפֶן וַתַּעַשׂ בַּדִּים וַתְּשַׁלַּח פֹּארוֹת". בהושע (י א'): "גֶּפֶן בּוֹקֵק יִשְׂרָאֵל פְּרִי יְשַׁוֶּה לּוֹ כְּרֹב לְפִרְיוֹ הִרְבָּה לַמִּזְבְּחוֹת כְּטוֹב לְאַרְצוֹ הֵיטִיבוּ מַצֵּבוֹת" ופסוקים רבים נוספים.

מאוחר יותר אנו מוצאים דימויים לגפן גם בספרות חז"ל. למשל בגמרא בחולין (צב ע"א) מובאת הרחבה לדימוי עם ישראל לגפן: "אמר רבי שמעון בן לקיש: אומה זו כגפן נמשלה, זמורות שבה אלו בעלי בתים, אשכולות שבה אלו תלמידי חכמים, עלין שבה אלו עמי הארץ, קנוקנות שבה אלו ריקנים שבישראל" (ראו עוד במאמר "אומה זו כגפן נמשלה"). בסוגייתנו אנו לומדים שזיווג ראוי דומה ל"ענבי הגפן בענבי הגפן" אך אין בה הסבר מהי מהות אותו עירוב בין הענבים. לאחר שנים ארוכות שבהן אני שומע את השיר המפורסם המבוסס על מאמר חז"ל זה מבלי לדקדק במשמעותו הפנה אותי לנושא זה הרב זילבערמאן ועל כך אני מודה לו.
 

ענבי הגפן בענבי הגפן – הרכבת זני ענבים

לנושא זה נדרשו כמה מהמפרשים וניתן למצוא כאן כמה הסברים שלכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות. הסבר אחד מופיע בהערה 52 במהדורת שוטנשטיין בשם המאירי (חידושי המאירי, מהדורת בלוי, עמ' שע"ב). על פי הסבר זה מדובר בהרכבת שני זני ענבים זה בזה (מהי הרכבה? ראו ב"הרחבה" להלן). נאמר שם: "... שדרך הכורמים להרכיב הגפן בגפן אחרת ובמעולה הימנה. התוצאה היא שיגדלו מהרכבה זו ענבים משובחים. וכמו כן בנמשל – יוולדו לזוג כזה ילדים כשרים. וההיפך בבת עם הארץ (מהרש"א)". אמנם המהרש"א לא התייחס באופן ישיר להרכבת גפן בגפן אך מההשוואה שהוא עורך להרכבת זיתים באילן אחר המתוארת בירושלמי ניתן להסיק שכך הבין את הברייתא. כתב המהרש"א (חידושי אגדות, פסחים, מט ע"א):

"בענבי הגפן כו' מדמה להו לגפן עש"ה אשתך כגפן פוריה וגו' והוא מפורש במדרשות בדמיונו במעלות הגפן ואמר שהוא דבר נאה ומתקבל כו'. רצה לומר שהוא דבר נאה שישא בת תלמיד חכם ולא בת עם הארץ כדלקמן גם הוא מתקבל להיות לו זרע כשר ממנה. כדאמרינן בירושלמי דכלאים אשתך כגפן וגו' מה זיתים אין בהם הרכבה אף בניך לא יהיה בהן פסולת וההיפך בבת עם הארץ".

הנושא שבו עוסק הירושלמי (וילנא, כלאים, פ"א הלכה ז') הוא האם הרכבת עץ זית על אילן אחר מניבה פירות. מקשה רבי יודן סתירה בין שני מקורות. מחד גיסא עומדת ההלכה ש"אין מרכיבין זיתים ברכב של תמרה מפני שהוא אילן באילן". מאידך גיסא דרש רבי לוי: " אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך כשתילי זתים סביב לשולחנך. מה זיתים אין בהן הרכבה. אף בניך לא יהא בהן פסולת". אם כדברי לוי שהרכבת זית על אילן אחר אין בה פסולת כלומר אין היא מניבה פירות ירודים מדוע נאסר להרכיב זית על תמרה. מתרץ הירושלמי: "שנייא היא הכא שהוא עתיד למתקה". מפרש "פני משה":

"שנייא היא הכא שעתיד למתקה. כלומר לעולם בזיתים לית בהו הרכבה שיעשו על ידי כן פסולת ופירות אחרים וגרועין. והכא דאסר משום שדעתו בזה שהוא תוחב היחור של זיתים ברכב של תמרה מפני שעתיד התמרה למתק את הזיתים ובשביל כך הוא עושה כן כדי למתקן והלכך קרי לה הרכבה ואסור".

לענ"ד יש בהשוואה הזיווג עם בת תלמיד חכם להרכבת שני זני גפנים מסר חבוי. השיקול העיקרי העומד בבסיס בחירת הזנים להרכבה איננו בהכרח ששניהם יהיו בעלי פירות איכותיים. ההיפך הוא הנכון ולעיתים קרובות הזן הנבחר לצורך הכנה הוא בעל פירות שאינם אכילים כמו למשל בהרכבת הדרים על חושחש. תפקיד הכנה הוא לאפשר לרוכב בעל הפירות הרצויים להוציא אל הפועל את הפוטנציאל הגנטי שלו. הכנה נבחרת על פי התאמתה לתנאי הקרקע והאקלים באזור המטע. שילוב של כנה מתאימה ורוכב משובח מבטיחים יצירת פרי מעולה. הברייתא אינה פונה בהכרח רק לתלמידי חכמים, ומציעה להם לשאת בת תלמיד חכם, אלא פונה לכל אדם שחשקה נפשו בצאצאים כשרים גם אם לא זכה להיות תלמיד חכם. רבים הם בני עלייה שאינם חובשים את ספסלי בית המדרש אך נושאים ונותנים באמונה, גומלי חסדים ועוד ועוד תכונות ראויות. גם אנשים מסוג זה ראוי להם לשאת בת תלמיד חכם והשילוב הנכון של תכונות שני ההורים יביא להקמת דורות צאצאים כשרים(1).
 

ענבי הגפן בענבי הגפן – ערבוב יינות משובחים

פירוש אחר מובא ב"מהדורת שוטנשטיין" (שם) בשם יוסף חיים בן אליהו מבגדאד בספרו ה"בן יהוידע":

"שם. דבר נאה ומתקבל. פירוש יש ענבים עושים יין שמראהו אדום הרבה ויש עושים יין שמראהו נוטה ללובן וכשמתערבבים זה עם זה יהיה המראה נאה. ויש ענבים שעושים יין מתוק הרבה ואינו מתקבל כל כך מחמת רוב המתיקות, ויש ענבים עושין יין מר הרבה וכאשר יתערבו זה עם זה יהיה מתקבל על האדם. אך תערובת ענבי הגפן עם ענבי הסנה אינו מתקבל כי ענבי הסנה עושין משקה חמוץ הרבה, והרי זה מקלקל גם יין של ענבי גפן בתערובתם עמו וגם המראה יהיה מכוער".

היתרון בפירוש ב"בן יהוידע" על פני פירוש המהרש"א הוא בכך שהוא מסביר גם את פשר השימוש בביטוי "ענבי הגפן" שהרי לפירוש הראשון ההתייחסות איננה לענבים אלא לגפן עצמה(2). פירוש ה"בן יהוידע" מבוסס על ההנחה שהסנה הוא אחד מפירות היער החמוצים דבר שאיננו מוסכם. על פי רוב החוקרים הסנה הוא הצמח פטל קדוש שפירותיו הבשלים מתוקים (ראו עוד במאמר "משל לענבי הגפן בענבי הסנה").
 

ענבי הגפן בענבי הגפן – השתרגות שני השיחים

במדרש שכל טוב (בובר, בראשית, חיי שרה, כ"ד) נאמר: "והנושא בת עם הארץ, נמשל כענבי הגפן שמשתרגות בסנה דבר כיעור ואינו מתקבל". אם נשליך ממשל הגפן המשתרגת על הסנה על "ענבי הגפן" ב"ענבי הגפן" הרי שגם בהם מדובר בהשתרגות. אכן הגפנים הם צמח משתרג הנאחז בעזרת קנוקנות בעצמים עליהם הוא מטפס. הרב זילבערמאן הציע בהתייחסו לפירוש המהרש"א (הרכבה) שייתכן וקיים כאן שיבוש והגרסא המקורית היא "ענפי הגפן בענפי הגפן". על ה"ענף" כחלק מהגפן אנו לומדים ביחזקאל (יז ח'): "אֶל שָׂדֶה טּוֹב אֶל מַיִם רַבִּים הִיא שְׁתוּלָה לַעֲשׂוֹת עָנָף וְלָשֵׂאת פֶּרִי לִהְיוֹת לְגֶפֶן אַדָּרֶת". הצעתו מקבלת אישוש ממדרש שכל טוב הנ"ל משום שרק הענפים הם המשתרגים.

לא ברור לי ה"כיעור" בהשתרגות גפן על סנה אך ייתכן והעובדה שהסנה מזוהה כצמח קוצני נחשבת כ"כיעור". ייתכן גם שהשתרגות שני זני גפנים אינה פוגעת ביבול ואילו קוצניות הסנה מחוררת ומקלקלת את ענבי הגפן. ניתן להוסיף שאשכולות גפן הצומחים על סנה אינם ניתנים לבצירה כפי שמשתמע מהתוספתא (תרומות, ליברמן, פ"א הלכה י"ד): "רבי אלעזר אומר: מי שבא בדרך והיו בידו תאינים וענבים ומלפונית שאין יכולין להגיע לעיר משליכן לתוך הנקע או לתוך הסנאין וכו'". על מנת שלא ניתן יהיה להגיע לתרומה משליכים אותה למקום שאין חשש שבני אדם יצליחו לחדור לשם.
 

        
תמונה 1.  גפן - זן קברנה סובניון         צילם: BerndtF   תמונה 2.  גפן -  זן שרדונה          צילם:  Swallowtail

 
הרחבה 

המונח "הרכבה" מופיע בספרות חז"ל בהקשרים שונים כמו למשל במסכת סוטה (מג ע"ב): "ומי האיש אשר נטע כרם כו' ... לא חילל, ולא חיללו - פרט למבריך ולמרכיב. והא אנן תנן: אחד הנוטע ואחד המבריך ואחד המרכיב! אמר רבי זירא אמר רב חסדא, לא קשיא: כאן בהרכבת איסור, כאן בהרכבת היתר. האי הרכבת היתר היכי דמי? אילימא ילדה בילדה, תיפוק ליה דבעי מיהדר משום ילדה ראשונה! אלא ילדה בזקינה וכו'"(3). תאור אופן ההרכבה שבה דנה הסוגייה מובא בפירוש רש"י: "מרכיב - שנוקב האילן ונוטל מן הרך שבענפי האילן, ותוחב לתוכו, ועושה ענף בתוך הנקב, ונושא ממין אותו אילן שנוטל ממנו. וישראל מותר להרכיב משני אילנות שזה פירותיו גסין וזה פירותיו דקין דהוו ממין אחד זה בזה ... שסיבכה - לשון נאחז בסבך שעשאה ענף בזקינה". ההרכבה היא חיבור בין עץ שמעוניינים בפירותיו ("רוכב") לבין עץ המשמש כבסיס ("כנה") לרוכב. ההרכבה על כנה "זקנה" מאפשרת להנות מהפירות ללא צורך להמתין שנות ערלה אולם בדרך כלל המטרה היא להתאים את העץ ומערכת השורשים שלו לתנאי הסביבה הספציפית. בשורות הבאות אתאר את עקרונות ההרכבה וכמבוא אפתח במבנה הרקמתי של גזע העץ. 
 

גזע העץ

גזע העץ הוא החלק הנושא את ענפיו, עליו, פרחיו ופירותיו. הגזע משמש להעברת מים ומינרלים מהקרקע עד לצמרת העץ ותוצרי הטמעה (פוטוסינתזה) מהעלים עד לשורש. הגזע מקנה לעץ את האפשרות לעמוד זקוף כנגד כוח המשיכה של כדור הארץ ובכך להבטיח חשיפה מקסימלית של העלים לאור הדרוש לתהליך ההטמעה.

הגזע מקביל בתפקידיו ובמבנהו לגבעול אלא שרקמותיו עבות וקשות יותר באופן ניכר. בחתך רוחב בגזע ניתן להבחין (מבפנים כלפי חוץ) ברקמות הבאות (תמונה 3): עצה – מערכת "צינורות" הבנויה מתאים אופייניים המעבירה מים ומינרלים מהשורש אל שאר חלקי הצמח. שיפה – מערכת "צינורות" הבנויה מתאים אופייניים המעבירה תרכובות אורגניות שסונתזו על ידי העלים, בתהליך ההטמעה, אל שאר חלקי הצמח. שתי רקמות אלו נקראות רקמות הובלה והן נוצרות כתוצאה מחלוקה והתמיינות תאים עובריים ברקמה הנקראת קמביום. בשלבי ההתפתחות הראשונים, לפני הופעת הגזע, העץ הוא בעל גבעול הכולל בתוכו עצה ושיפה ראשוניים היוצרים, בצמחים הדו-פסיגיים, יחד עם הקמביום טבעת לא רציפה של צרורות צינורות (ראה בחתך הרוחב בגבעול – תמונה 4). תוך כדי גידול העץ צרורות הצינורות יחד עם הקמביום מתרחבים ומתקרבים זה לזה עד ליצירת טבעות רציפות של עצה, קמביום ושיפה (ראה בחתך הרוחב בגזע – תמונה 3).
 

      
תמונה 3.  חתך רוחב בגזע   תמונה 4.  חתך רוחב בגבעול דו-פסיגי      צילם: חגי רענן

  
תאי הקמביום המתחלקים, מתמיינים ומייצרים כלפי פנים הגזע תאי עצה המהווים את העצה השניונית. רובו של הגזע עשוי עצה שניונית והיא למעשה העץ המשמש את האדם בחיי היום יום. תאי הקמביום הפונים כלפי חוץ מתמיינים לתאי שיפה שניונית. תאי העצה המצטברים בחלק הפנימי של הגזע גורמים במשך הזמן לדחיקת הקמביום והשיפה כלפי חוץ ומגדילים את קוטר הגזע. באזורים בהם מתקיים חילוף עונות ניתן להבחין בחתך הרוחב של הגזע בטבעות גידול. בארץ ישראל מיוצג החורף הגשום והנוח להתפתחות תאי הקמביום בטבעת בהירה ועבה ואילו הקיץ השחון בטבעת כהה ודקה העשויה מתאים קטנים וצפופים (תמונות 5-6).

השכבה החיצונית ביותר של הגזע היא האפידרמיס. בדרך כלל האפידרמיס נסדק עקב התרחבות הגזע ומתקלף מעצמו. בין האפידרמיס והשיפה מצויה רקמה נוספת, הפרידרם, אשר מתפתחת בדרך כלל במשך השנה הראשונה לחיי העץ. קליפת הגזע מוגדרת ככלל הרקמות המצויות בצד החיצוני של הקמביום. הקליפה כוללת, אם כן, את האפידרמיס, את הפרידרם ואת השיפה.

מבנה הגבעול והגזע שתיארתי אופייני לעצים במחלקת הדו-פסיגיים ושונה לחלוטין ממבנה הגבעול בחד-פסיגיים בהם צרורות הצינורות מפוזרים בכל שטח החתך ולא מסודרים כטבעת בהיקף הגבעול כפי שהדבר קיים בדו-פסיגיים. מסיבה זו כמעט אין בחד-פסיגיים עצים אלא רק צמחים עשבוניים (דגניים, שושניים, אירוסיים וכו'). הדקליים הם אחת מהדוגמאות הבודדות לעצים חד-פסיגיים. הם משלימים את שלב התעבות הגזע לפני שהם מתארכים ומנקודה זו קוטרם כמעט לא גדל יותר והם נשארים בעלי גזע דק יחסית(4). מסיבה זו אין לדקל טבעות גידול (תמונה 7). לאחר שהגזע הגיע לרוחבו המקסימלי לא נוצרים יותר צרורות צינורות ועליהן לשרוד עד סוף חייו של הדקל. המבנה האנטומי של הדקל אינו מאפשר תיקון של פגיעות בגזע ואינו מאפשר לבצע הרכבות. היעדר הקמביום בהיקף הגזע אחראי גם לכך שאין לדקל ענפים צדדיים צדדיים והתפתחותו היחידה לאורך זמן היא כלפי מעלה בעזרת הניצן הקודקודי. המבנה האופייני של הדקלים שעליהם מרוכזים אך ורק בצמרת נובע מכך שכמעט אין תאים עובריים מתחלקים לאורך הגזע.



 
תמונה 5. טבעות הגידול בעץ דו-פסיגי
 

    
תמונה 6. חתך רוחב בגזע אורן ממחלקת הדו-פסיגיים   תמונה 7. חתך רוחב בגגע תמר         צילם:  Tangopaso

 
הרכבה 

הרכבת עצים היא פעולה שבה מחברים בין עץ הנושא פירות בעלי תכונות רצויות ("רוכב") עם עץ שמותאם לסוג הקרקע והאקלים הקיימים באזור הנטיעה ("כנה"). כתוצאה מההרכבה מתקבל צירוף אופטימלי של תכונות אשר לא ניתן לקבלן בעץ הבודד. בעזרת הרכבה ניתן לקבל עצים חיוניים יותר, עמידים למחלות ומאריכי חיים. בדרך כלל ההרכבות מתבצעות בין זנים שונים של אותו המין או בין מינים קרובים. הרכבות בין מינים רחוקים אינן אפשריות בדרך כלל לא רק בגלל האיסור שבהן אלא גם בגלל הבדלים גדולים באופן התפתחות הקמביום. רש"י מציין כדוגמה להרכבות מותרות: "... וישראל מותר להרכיב משני אילנות, שזה פירותיו גסין וזה פירותיו דקין, דהוו ממין אחד זה בזה". בתהליך ההרכבה המטרה היא לאחות את הרוכב והכנה ואת דבר זה ניתן לעשות רק על ידי הצמדה של תאים עובריים, כלומר, להביא את הקמביום של הרוכב במגע הדוק עם הקמביום של הכנה. קיימות שיטות שונות לביצע הרכבות ובתמונה מתוארת אחת מהן כפי שהתבצעה בגפן על ידי עקיבא יעיר המופקד על מטעי הקבוץ ראש צורים. 

על מנת להבטיח את הצלחת ההרכבה לא די לחבר בין רקמת הקמביום של הרוכב והכנה אלא יש להבטיח שהרוכב יהיה ב"תרדמה" עד לאיחוי משום שעד האיחוי אין הוא יכול לקלוט מים מהכנה ועלול להתייבש. מסיבה זו מקובל, בהרכבות של עצים נשירים, לעכב את התעוררות ענפי הרוכב על ידי איחסונם בקירור ולבצע את ההרכבה רק לאחר שהכנה מתחילה להתעורר. הקמביום הפעיל של הכנה מאחה את הרוכב שבשלב זה עדיין לא פעיל ואינו זקוק למים ומינרלים. על מנת למנוע את התייבשותו של הרוכב מצפים את ראשו הקטום בחומר איטום (הצבע האדום בתמונה ד) המכיל גם תרכובות המונעות התפתחות חיידקים ופטריות מזיקים ולאחר מכן חובשים אותו בעזרת סרט הדבקה. 

מפירוש רש"י לא ברור לגמרי לאיזה טיפוס הרכבה כוונתו אך ייתכן והוא מתאר הרכבה הנקראת "הרכבת צד יתדית". שיטה זו מתאימה לכנות עבות. קטע הענף של הרוכב, ננעץ כמו יתד אל חתך עומק אלכסוני (בזווית של 20-30 מעלות) שנעשה בכנה שאין הכרח לקטום אותה בניגוד להרכבת הגפן שבתמונות. ייתכן והפעולה "נוטל מן הרך שבענפי האילן" היא נטילת ענפים רכים יחסית הקלים יותר לעיצוב בצורת יתד. לחילופין אולי מדובר ב"הרכבת ראש" אלא שלא הוזכרה בדבריו קטימת הגזע מעל ההרכבה. נקודה מעניינת העולה מפירוש רש"י נוגעת לסוגיית "אתרוג מורכב". הפוסקים והחוקרים התחבטו בשאלה האם פרי מעץ אתרוג מורכב שונה מפרי שאיננו מורכב. בספרי הלכה רבים ניתן למצוא רשימת סימנים לזיהוי פרי מורכב (בסוגיה זו דנתי בהרחבה במאמר 'כשרות אתרוגים מורכבים – היבטים הלכתיים וביולוגיים'(5)). מדברי רש"י ניתן להסיק שפרי עץ מורכב דומה לרוכב ואינו מושפע מהכנה: "שנוקב האילן ונוטל מן הרך שבענפי האילן, ותוחב לתוכו, ועושה ענף בתוך הנקב, ונושא ממין אותו אילן שנוטל ממנו וכו'". 
 
 

תמונה 6. הכנת הרוכב


 
תמונה 7. ג. הכנ,ת הכנה    ד. נעיצת הרוכבים בכנה
 
 


 
(1) הרעיון שזיווג "ענבי הגפן" ב"ענבי הגפן" חייב לכלול שני שותפים דומים מופיע גם ב"בן יהוידע". ראו להלן.
(2) טיעון ששמעתי מפי עודד כהן.
(3) פירוש: עוד שנינו במשנה בין הדברים הנאמרים ליוצאים למלחמה: "וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם" כו' (דברים כ, ו) ... ומזה שלא נכתב "לֹא חִילֵּל", ונכתב "וְלֹא חִלְּלוֹ" (דברים כ, ו) למדנו: דווקא זה שנטע כרם, פְּרָט לְמַבְרִיךְ וּלְמַרְכִּיב שהם אינם חוזרים. ומקשים: וְהָא אֲנַן תְּנַן [והרי אנו שנינו במשנה]: אֶחָד הַנּוֹטֵעַ וְאֶחָד הַמַּבְרִיךְ וְאֶחָד הַמַּרְכִּיב כולם חוזרים! אָמַר ר' זֵירָא אָמַר רַב חִסְדָּא: לָא קַשְׁיָא [אין זה קשה]; כָּאן בְּהַרְכָּבַת אִיסּוּר אינו חוזר, כָּאן בְּהַרְכָּבַת הֶיתֵּר חוזר. ושואלים: הַאי [זו] הַרְכָּבַת הֶיתֵּר שחוזר בגללה הֵיכִי דָּמֵי [כיצד היא בדיוק]? אִילֵימָא [אם תאמר] שמרכיב יַלְדָּה בְּיַלְדָּה (נטיעה צעירה בנטיעה צעירה) אחרת תֵּיפּוֹק לֵיהּ דְּבָעֵי מֶיהֲדַר [תצא, תילמד לו שהוא צריך לחזור] מִשּׁוּם יַלְדָּה רִאשׁוֹנָה שעדיין לא נתחללה ולא משום הענף שהרכיב עליה! אֶלָּא כשהרכיב יַלְדָּה בִּזְקֵינָה וכו'. 
(4)  בניגוד לרוב החד-פסיגיים גם היקף גזע הדקל עשוי לגדול בעזרת תוספת של תאי פרנכימה (תאי ליבת הגבעול) ותוספת של צרורות צינורות. גידול ראשוני זה מתאפשר הודות לאיזור של תאי נבט מתחלקים הנקרא "ניצן ההתעבות הראשוני" והוא מקיף את הניצן הקודקודי בקצה הגבעול. בחד-פסיגיים עציים איזור זה מתפשט מטה להיקף הגבעול ושם הוא נקרא "ניצן ההתעבות השניוני". ניצנים אלו אחראים להוספת צרורות הצינורות החדשים תוך כדי הגידול בקוטר הגבעול. צרורות הצינורות המפוזרים בחתך הרוחב בגזע הדקל מעניקים לו מראה נקבובי מאד הניכר אפילו בעצים מאובנים.
(5) בספר "בחג הסוכות" קובץ מאמרים על סוכות. תשע"א. הוצאת תבונות – מכללת יעקב הרצוג ליד ישיבת הר עציון. מיותר לציין שאין בהערה זו כדי לרמוז מה דעת רש"י בסוגית "אתרוג המורכב" שהרי היא התעוררה רק במאה ה – 16. המעיין במאמר ימצא שיש בדברי רש"י אישוש לתיזה המוצגת בו. 
הב"ח והסמ"ע חלקו לגבי האופן בו ניתן להבין את רש"י:
שו"ת ב"ח (ישנות) סימן קלה: "... ואשר כתב כ"ת ראייה פרש"י דפ' משוח מלחמה דכתב כשמרכיבין אזי נושא פירות מאותו מין שניטל ממנו. וא"כ מין אתרוג הוא כמין הענף של האתרוג הנרכב שגדלי' בו הגר"צי לא שייך זה בנדון דידן דהמראה והטעם והריח מכחיש זה דלא מין אתרוג הוא דאין לו מראה אתרוג מצד עצמו. וגם בעוקץ שקורין שטי"ל נשתנה גידולו כאשר קבלתי שהן נבדקי' ונכרים בו שכל הגר"צי הן דקין וירוקין וגם גדולים הוא בשוה כמעט לעולם מש"כ /משא"כ/ של אתרוג. וגם שהגרעיני' של הגר"צי אינם מגודלים מעין הגרעונין /הגרעינין/ של אתרוג וגם הטעם באכילתן אינו שוה אלא טעמו כמעט כמין פרי אשר נרכב בו וגם הריח אין בו כמו בשל אתרוג וגם לדעתי אינו בכלל התוארי' שאמרו עליו פרי עץ הדר לכל מר כדאי' ליה כנ"ל והא דפירש"י דנושא ממין אותו ענף שהורכב. צ"ל אחד מתרתי חדא די"ל ממין קאמר דהיינו מקצתיו ולא כולו והשני דמה דאמר שהגר"צי שמביאין בארצות הללו שהרכיבו ענף של אתרוג בשל רימון או לימונ"ש יכול להיות איפכא שהרכיב של רימ"ן או לימ"ן באילן של אתרוג ונתתי לבי עתה מחדש לשאל הזקינים ואשר היו מנהיגי' בקהילות גדולת ועסקו באתרוגי' ואמרו שמעולם שמעו לפוסלם ועוד דהרי איתא שם בפ' משוח מלחמה על ילד' שהורכב בזקינה שפטור מן הערלה שילדה הנרכב אזלא בתר הזקינה שכבר עמד הזקינה בקרקע יותר מג' שנים ואשר כתב כ"ת דשאני התם דכתיב ונטעתם דאזלינן בתר נטיעה אין זה מוכרח דאם כן לא הוי לי' לסתום אלא לפרש וכ"ש שאין לברך עליהן במקום שאפשר להדר ולהשתדל כשרים ודי להתיר לסמוך עליהן במקום שא"א ולא חיישינן דאתי למיסרך אף במקום דיהיה כשירים כנ"ל ואף בזה יש לפקפק אם יטלנו בידו כדי שלא ישתכח תורת אתרוג ולא יברך עליהן או לדמותן לשאר פסולי' דמברכין על קצתן בשעת הדחק הקטן פלק".
וענה לו הב"ח על נקודה זו (שו"ת ב"ח (ישנות) סימן קל"ו):
"והראי' מפ' משוח מלחמה במה שפירש רש"י דחה אותו מ"כ בלא כלום והדבר פשוט ומפורסם שהפרי היוצא מן הכלאים הוא ממש מן הייחור הנרכב לבדו וכן בכל פירות ועינינו רואות התפוחים המורכבים הייחור שלו באילן של ערבה ונושא הייחור מין של תפוחים ממש ואף על פי שנשתנו ריחו וטעמו קצת מה בכך סוף סוף הוא מין של תפוח וה"נ לגבי אתרוג אף על גב דאינו דומה לאתרוג ממש מכל צד מ"מ כיון דהוא מינו יוצאים בו וידעתי גם אני שהמדקדקי' מחזיקים אותו בפסול בשיש כשר אחר לפנינו אולי הוא מפני הספק שמסתפק בו. והנני מבטל דעתי נגד מכ"ת כפי מה שהכריע שאין ראוי לכתחילה לברך עליו כשיש אחר אבל כשאין אחר אין ראוי למחות באותן שמברכין עליהן וכן נהגו בכל מקום לפי מה ששמעתי הנראה לפי עניות דעתי כתבתי הקטן יואל". 
 


לעיון נוסף:

מצגת המתארת הרכבה בהדרים בתוספת הערות הלכתיות 
צילום ועריכה - חנוך פלסר משדה אליהו. לצפייה או הורדה לחץ כאן.

 

 

 

א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.

 


כתב: ד"ר משה רענן.     © כל הזכויות שמורות 

הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.   

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר