|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
תאנה זו עוקציה דקין, עוקציה גסין – תאינה
"תא שמע: מעשה ובדק בן זכאי בעוקצי תאנה. אמר רמי בר חמא: כגון שעקץ תאנה בשבת, דעלה קא מיקטיל. והא תניא: אמרו לו תחת תאנה הרגו! אלא אמר רמי בר חמא: כגון ששפדו בייחור של תאנה. תא שמע, אמר להן: תאנה זו עוקציה דקין, עוקציה גסין, תאנים שחורות, תאנים לבנות? אלא אמר רב יוסף: מבן זכאי לותיב איניש? שאני בן זכאי דבדיקות כחקירות משוי ליה" (סנהדרין, מא ע"א).
פירוש: תָּא שְׁמַע [בוא ושמע] ראיה לדבר ממה ששנינו במשנתנו: מַעֲשֶׂה וּבָדַק בֶּן זַכַּאי בְּעוּקְצֵי תְאֵנָה, משמע שאפשר למצוא סתירה אפילו בדברים שאינם בגוף המעשה! ומשיבים: אָמַר רָמִי בַּר חָמָא: מדובר כאן כְּגוֹן שֶׁעָקַץ (קטף) תְּאֵנָה בְּשַׁבָּת, דַּעֲלָהּ קָא מִיקְטִיל [שעליה הוא נהרג], ועדותם בתאנה היא מגוף העדות. ומקשים: וְהָא תַּנְיָא [והרי שנינו בברייתא] האומרת: אָמְרוּ לוֹ "תַּחַת תְּאֵנָה הֲרָגוֹ", משמע שמדובר בדיני רוצח! אֶלָּא אָמַר רָמִי בַּר חָמָא: כְּגוֹן שֶׁשִּׁפְּדוֹ בְּיִיחוּר שֶׁל תְּאֵנָה, שלקח ענף תאנה והרגו בו, ואף כאן הדבר הוא מגוף העדות. תָּא שְׁמַע [בוא ושמע] שבאותה חקירה של בן זכאי אָמַר לָהֶן: "תְּאֵנָה זוֹ שאתם מעידים אודותיה ביחס לנאשם, האם עוֹקָצֶיהָ דַּקִּין, או שעוֹקָצֶיהָ גַּסִּין, האם היו התְּאֵנִים שעליה שְׁחוֹרוֹת, או היו ה תְּאֵנִים לְבָנוֹת"? וענין שחורות ולבנות בוודאי מתייחס לפרי התאנה ולא לענף של התאנה, משמע שלא בגוף העדות חקר! אֶלָּא יש לדחות את ההסברים הקודמים, אָמַר רַב יוֹסֵף: וכי מִבֶּן זַכַּאי לוֹתִיב אִינִישׁ [יקשה אדם] לדיני חקירות? שָׁאנֵי [שונה] בֶּן זַכַּאי שבְּדִיקוֹת כַּחֲקִירוֹת מַשְׁוֵי לֵיהּ [עושה הוא אותן], שלדעת בן זכאי סתירה בבדיקות הריהי כסתירה בחקירות, ופוטרים את הנאשם (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
שם עברי: תאנה שם באנגלית: Common Fig שם מדעי: Ficus carica ראו כאן על השונות במאפייני עוקצי התאנהלריכוז המאמרים שנכתבו על התאנה הקש/י כאן.
|