סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

עיניו של לויתן

בבא בתרא עד ע"ב - עה ע"א

 
"תנו רבנן: מעשה ברבי אליעזר ורבי יהושע שהיו באין בספינה, והיה רבי אליעזר ישן ורבי יהושע נעור. נזדעזע רבי יהושע וננער רבי אליעזר. אמר לו: מה זה יהושע, מפני מה נזדעזעת? אמר לו: מאור גדול ראיתי בים. אמר לו: שמא עיניו של לויתן ראית, דכתיב: (איוב מא, י) עֵינָיו כְּעַפְעַפֵּי שָׁחַר".

מהו ענין הלויתן?
מדוע רבי אליעזר ישן, ורבי יהושע נעור?

(שיר השירים ה, ב) אֲנִי יְשֵׁנָה וְלִבִּי עֵר קוֹל דּוֹדִי דוֹפֵק פִּתְחִי לִי אֲחֹתִי רַעְיָתִי.
תיקון עולם במלכות שדי בודאי בא יבוא, הגאולה השלימה תגיע בְּעִתָּהּ.
אור ה' המתגלה בעולם נקרא אור פנימי. ואותו "אור שגנזו לצדיקים" (חגיגה דף יב ע"א) נקרא אור מקיף, מלשון חנווני המקיף עד לתשלום כל החוב. אור זה דופק ומפעם בלב כנסת ישראל, והוא מפציר ודוחף להביאה לקראת השלימות.

אותו מאור גדול של גאולה הוא הלויתן – לִוְיַת חֵן (משלי א, ט), כדברי המשך גמרתנו בדף עה ע"א:
"אמר רבה אמר רבי יוחנן: עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות סעודה לצדיקים מבשרו של לויתן, שנאמר: [לאחר: (איוב מ, כה) תִּמְשֹׁךְ לִוְיָתָן בְּחַכָּה...] (איוב מ, ל) יִכְרוּ עָלָיו חַבָּרִים, ואין כרה אלא סעודה, שנאמר: (מלכים ב ו, כג) וַיִּכְרֶה לָהֶם כֵּרָה גְדוֹלָה וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ, ואין חברים אלא תלמידי חכמים, שנאמר: (שיר השירים ח, יג) הַיּוֹשֶׁבֶת בַּגַּנִּים חֲבֵרִים מַקְשִׁיבִים לְקוֹלֵךְ הַשְׁמִיעִינִי.
והשאר מחלקין אותו ועושין בו סחורה בשוקי ירושלים, שנאמר: (שם איוב מ, ל) יֶחֱצוּהוּ בֵּין כְּנַעֲנִים, ואין כנענים אלא תגרים, שנאמר: (הושע יב, ח) כְּנַעַן בְּיָדוֹ מֹאזְנֵי מִרְמָה לַעֲשֹׁק אָהֵב. ואי בעית אימא, מהכא: (ישעיהו כג, ח) אֲשֶׁר סֹחֲרֶיהָ שָׂרִים כִּנְעָנֶיהָ נִכְבַּדֵּי אָרֶץ.
ואמר רבה אמר רבי יוחנן: עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות סוכה לצדיקים מעורו של לויתן, שנאמר: (שם איוב מ, לא) הַתְמַלֵּא בְשֻׂכּוֹת עוֹרוֹ".

רבי יהושע הוא החכם שנכנס לאור בתורה בעת המוקדמת ביותר, כדברי התנא דוסא בן הרכינס בירושלמי מסכת יבמות פ"א ה"ו: "זכור אני שהיתה אמו מולכת עריסתו לבית הכנסת בשביל שיתדבקו אזניו בדברי תורה". לכן עיניו פקוחות ונקרא עֵר, וגלויה בפניו הלכה למעשה דהשתא.
לעומתו רבי אליעזר בן שמנה ועשרים שנה היה כשביקש ללמוד תורה (מסכת אבות דרבי נתן נוס"ב, יג; פרקי דרבי אליעזר פרק א, ב). בזמן הזה נקרא יָשֵׁן, ותורתו שלעתיד לבוא היא, שעתה אין הלכה כמותו, ששמותי הוא כבית שמאי. אמנם איתא בכתבי האר"י שלעתיד לבוא תהיה הלכה כבית שמאי.
משום כך רבי אליעזר שעתה הוא בבחינת ישן, הוא המכיר בענין עיניו של לויתן, אור הגנוז לבוא גואל. 

וראה בקישור זה, ובקישור זה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר