סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


ג' שבועות הן

בבא קמא קה ע"ב

 

"תניא: אמר בן עזאי, ג' שבועות הן: הכיר בה ולא במוצאה, במוצאה ולא בה, לא בה ולא במוצאה".

אמרו במסכת כתובות דף קיא ע"א:
"רבי יוסי ברבי חנינא, דאמר: ג' שבועות הללו למה? אחת, שלא יעלו ישראל בחומה; ואחת, שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל שלא ימרדו באומות העולם; ואחת, שהשביע הקדוש ברוך הוא את העובדי כוכבים שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי".
כל עוד אין הגויים מכירין במעלת ישראל ובאלהיו;
כל עוד אין מתקיים הפסוק: (דברים כח, י) וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא עָלֶיךָ וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ – וְיָרְאוּ מה', בזכותך;
כל עוד מתקיים הפסוק: (יחזקאל לו, כב) שֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאתֶם שָׁם;
כל עוד אין הגויים מכירין במעלת ישראל ובאלהיו – טרם הגיעה עת הגאולה השלימה.

וזהו שאמר בן עזאי: "ג' שבועות הן: הכיר בה ולא במוצאה, במוצאה ולא בה, לא בה ולא במוצאה".
אין אבידה אלא ישראל, שנאמר: שֶׂה פְזוּרָה יִשְׂרָאֵל (ירמיהו נ, יז);
ואין מוצאה אלא הקב"ה, שנאמר: תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ! (תהלים קיט, קעו);
ג' שבועות הללו למה? וכי אין די באחת?!
בין הכירו האומות בישראל אך לא הכירו בגואלם, הכירו בהקב"ה אך לא הכירו ברעיתו ועם סגולתו, לא הכירו בה ולא במוצאה – טרם נשלמה הגאולה.


וראה עוד בקישור זה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר