סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
בקרב גבורה בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה – י"ג אב תשס"ו  

 

נטל את המחתה בימין  – עדיפות הימין

 

"נטל את המחתה בימין ואת הכף בשמאל. יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא? זו מרובה וזו מועטת. ואפילו בזמן ששניהן שוין, וכמעשה דרבי ישמעאל בן קמחית זו חמה וזו צוננת" (יומא, מז ע"א).  

פירוש: נאמר במשנה כי נָטַל הכהן אֶת הַמַּחְתָּה בִּימִין וְאֶת הַכַּף בִּשְׂמאל. על סדר זה תוהים, כפי הפתגם המקובל: יַצִּיבָא בְּאַרְעָא וְגִיּוֹרָא בִּשְׁמֵי שְׁמַיָּא [האזרח מוטל בארץ והגר בשמי השמים]? כלומר, הלא זה היפך הסדר הראוי! שהרי עיקר המצוה היא בקטורת, ומחתת הגחלים אינה אלא לשרוף את הקטורת, והיה צריך שיקח העיקר בימינו והטפל בשמאלו! ומשיבים: טעם הדבר הוא כי כך נוח יותר, שכן זו המחתה מְרוּבָּה בגחלים וכבידה, וְזוֹ הקטורת מוּעֶטֶת. וַאֲפִילּוּ בִּזְמַן שֶׁשְּׁנֵיהֶן שָׁוִין שיש לו בכף כשלושה קבים קטורת, וּכְמַעֲשֶׂה של ר' יִשְׁמָעֵאל בֶּן קִמְחִית שהיו ידיו גדולות ביותר, והיו מכילות קבים אחדים, מכל מקום זוֹ המחתה חַמָּה וצריך משום כך להחזיקה ביד ימין לזהירות יתר וְזוֹ הקטורת צוֹנֶנֶת, ונוח לאחוז אותה ביד שמאל (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
 

הנושא המרכזי: על ה"ימין" ותופעת הכיווניות (Chirality) 


המאמר עודכן ומופיע בסוגיה בזבחים (סב ע"ב): "כל פינות שאתה פונה לא יהו אלא דרך ימין למזרח". לקריאה הקש/י כאן.

 

תמונה 1.  שבלול השדה (מימין) וקדמום יהודה          צילם: אלעד ויטמן




תמונה 2.   חילזון מהסוג "שבלול"                     צילם:  Jürgen Schoner


 

א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.




כתב: ד"ר משה רענן.     © כל הזכויות שמורות 

הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.   

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר