var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=55257;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("55197","0","למאמרו של הרב כוכב "כדור הארץ"","25/02/18 08:05","י אדר","תשע"ח","08:05","יהודי_קדום","המובא במדור להרחיב.
בקובץ המצורף כתבה "מה היה קורה אילו כדור הארץ היה שטוח?" של ערן פוס, ממכון ויצמן, שפורסמה ב YNET (שהמרתי לפורמט וורד לצפיה ללא חשש. בקובץ יש קישור ממנו אפשר לגשת לכתבה באתר YNET).","233","pdf","2259","True","True","False","","982","109.65.134.150","0","0","עבודה זרה|מא ע"א","0-pdf"),new Message("55207","55197","האם זה הלכתי לגלוש ביונט?","25/02/18 15:22","י אדר","תשע"ח","15:22","קלוגער","?","590","","2259","True","True","False","","71","185.18.207.187","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55257","55197","לעצם מאמרו של הרב כוכב","27/02/18 13:09","יב אדר","תשע"ח","13:09","אביגדור","אצטט מעט ממאמרו:
"כלומר, שכבר אז צורת כדור הארץ היתה מפורסמת בעולם, ואותו כדור שבידי הפסילים סימל את כדול הארץ."
"וצריך ביאור, הכיצד איזכור של אמצע וצדדים השייך בדבר שטוח, מתיישב עם היות כדור הארץ כדור?"

רבים דיברו על נושא זה, ואצל רבים השתרשו טעויות שנובעות מחוסר ידע לגבי ההיסטוריה של המדע והמדע של גדולי ישראל. בעיקר, חוסר ההבנה שבמהלך ההיסטוריה היו עליות ומורדות, ושינויים גדולים בין הידע שהיה נפוץ באזורים השונים.
אז אתמצת (ומי שמעוניין בהרחבה מוזמן לקרוא את המאמר "באהלי שם" שניתן להורדה באתרנו):

אצל חכמי יוון, מתקופת אריסטו, היה ברור ומוכח בראיות מוחלטות שהארץ כדורית. יתכן שגם דברי הירושלמי קשורים לזה, שכן אלכסנדר מוקדון שמוזכר בירושלמי היה תלמידו של אריסטו (אם כי הראיות שם לא מבוססות על זה שעלה וראה את הארץ, כדברי הירושלמי, וגם עצם לשון הירושלמי בזה לא כ"כ מובנת).

מאידך, אצל הבבלים/שומרים/אכדים היתה תפיסה שהארץ היא עגולה ושטוחה, ובקצוותיה נוגעת (או: כמעט נוגעת) בשוליה של כיפת השמיים, שהם "רקיע" ממשי (כפשט לשון הגמרא חגיגה טו.). (היו אצלם שלושה רקיעים זה מעל זה).

בימי הביניים - תקופת הראשונים, רמת הידע באירופה ירדה מזו של חכמי יוון (בעיקר עד המאה ה-12/13 שבה קמו האוניברסיטאות, אבל גם אחריהם). לעומת רמת הידע בארצות האסלאם (כולל ספרד ואיטליה) שבהן הידע המוסלמי קיבלמחכמי יוון (ספריהם תורגמו לערבית), ואפילו הוסיפו עליהם מעט.

ועכשיו לעולם התורה - התלמוד הירושלמי הושפע מהידע היווני (כולל גם הארמית הירושלמי) לעומת התלמוד הבבלי שהושפע מהפרסים/בבלים (כולל שפתו, כנ"ל).
כך מובן שבירושלמי מפורש שהארץ כדורית, לעומת הבבלי שבסוגיה האסטרונומית הגדולה ביותר שבו - פסחים צד.-צד:, מוכח שהארץ שטוחה, ושזוויות הכוכבים זהות מכל מקום בארץ (מה שכמובן לא מתאים למציאות של כדור, כפי שדנו רבות היוונים). כך גם חישוב גודלה של הארץ בסוגיא שם מתבסס על ארץ שטוחה לעומת רקיע ועוביו, כמו גם דברי הגמרא שם שבלילה החמה ש"מתחתינו" מחממת את המעיינות (מה שלא אפשרי אם מדובר בכדור).

לכן הגמרא על מרכז העולם לא קשה, וגם ברש"י לא ברור כלל שהוא הכיר את הירושלמי הנ"ל (לרשי לא היה כל הירושלמי).

יש להדגיש שבתוס' לא ברור שהוא הבין את כדוריות הארץ כמו שאנו מבינים אותה. מתוס' חגיגה יב. ופסחים צד. מוכח שהאוקיינוס גדול מאוד ביחס לארץ, ויתכן שכוונתו כשיטת ספר רזיאל המלאך, שחצי כדור שקוע באוקיינוס שטוח עצום שמגיע עד קצוות הרקיע. גם לתפיסה זו, שייך להבין שיש מרכז, גם אם הארץ כדורית.

לגבי ירושלים מרכז הארץ - זה לא קשור רק לכדוריות הארץ, אלא כפי שהרב כוכב הדגיש, גם ליבשות עצמן. בתוך העולם המשכיל של ימי הביניים, קרי המוסלמים, ממשיכי היוונים וחכמי ישראל שבארצות אלו, היתה מחלוקת האם ירושלים באמת במרכז העולם (וכך סברו גם האירופאים, א"כ הידע שלהם היה דל מאוד בתחום), או שהיא כ-24 מעלות מזרחה משם, כך סבר תלמי ועל פיו גם הרמב"ם.","571","pdf","2257","True","True","False","","993","164.138.119.185","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א","0-pdf"),new Message("55208","55207","ר' יהודי: מזה שהמרתי את הכתבה לוורד","25/02/18 15:32","י אדר","תשע"ח","15:32","יהודי_קדום","ודאי הבנת שצפיה ב YNET אינה מומלצת לכל אחד, ולכן כדי לא להכשיל המרתי לוורד. אני אישית מתעלם מתכנים לא מתאימים וכן קורא בנושאים המעניינים אותי.

ברוך שובך!","233","","2259","True","True","False","","124","109.65.134.150","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55210","55208","ואהייי יש לי המון דרך ארץ אילך. אבל...","25/02/18 15:37","י אדר","תשע"ח","15:37","קלוגער","האם יש כזה דבר להתעלם מתכנים לא מתאימים? א"כ אולי תועיל להסביר לי איך עושים זאת תעזור לי ולהעוד הרבה כנלע"ד
ב' א"כ למה בדאיכא דרכה אחרינא רשע היא? אפשר בהתעלמות?
ושוב אני מלא בכבוד לכ"ת ולכבודך ותורה היא וצריך אני ללמוד","590","","2259","True","True","False","","96","185.18.207.187","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55211","55210","כן, אפשר להתעלם או למנוע מלכתחילה","25/02/18 15:49","י אדר","תשע"ח","15:49","יהודי_קדום","חלונות קופצים וכדו' שהם מקור מאוד בעייתי.
יש גם הגנות מעולות בתוך גירסאות ווינדוס 10, החדישות, שיכולות לשמש כמעט תחליף לאינטרנט רימון ודומיו. בעיקרון אני מתנהל כבר כאוטומט כשמוחי לא לא מסיט את עיני לכל מה שזז על המסך ומתעלם מתמונות בדיוק כמו שאני עושה כשאני מתעלם מהמציאות העצובה של צניעות במקומות ציבוריים.
ולבל אטעה: כשאני פותח YNET פעם או פעמיים ביום אני בודק רק את הנושאים בעמוד הראשון ופותח רק נושאים מדעיים, חדשותיים וכדו'.","233","","2259","True","True","False","","135","109.65.134.150","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55212","55211","אבל שאלתי האם זה הלכתי (לכתחילה) או שזה.","25/02/18 15:53","י אדר","תשע"ח","15:53","קלוגער","כמו סעודת אחשוורוש וכדו'","590","","2259","True","True","False","","64","185.18.207.187","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55213","55212","הייתי אומר מיד 'לא הלכתי' אבל מאידך","25/02/18 15:58","י אדר","תשע"ח","15:58","יהודי_קדום","א. איני מורה הוראה.
ב. האם זה לא המקרה שגם ציבור יר"ש לא יעמוד בגזרה זו, ועל כן אי אפשר להורות כן? (אני מתייחס רק ל YNET בעמוד הראשון: חדשות וכדו', )","233","","2259","True","True","False","","109","109.65.134.150","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55214","55212","ברגע זה אנו משתמשים שנינו באינטרנט הידוע","25/02/18 16:05","י אדר","תשע"ח","16:05","יהודי_קדום","כאסור לשימוש במקומות יהודיים רבים.
האם זה הלכתי ? ודאי שכן, הנה אנו משתמשים בו ללימוד תורה!

למה הדבר דומה? לאש לא מבוקרת ולאש מבוקרת: אש לא מבוקרת יכולה לשרוף בתים ואנשים (טלויזיה, אינטרנט לא ללימוד תורה וכדו') - לעומת אש מבוקרת, כמו בכיריים לבישול האש יכולה להועיל, - כך האינטרנט וכך השימוש אפילו ב YNET.","233","","2259","True","True","False","","122","109.65.134.150","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55215","55214","לענ"ד זה איסור גמור ממש","25/02/18 16:23","י אדר","תשע"ח","16:23","קלוגער","לגלוש במקומות שאפשר להגיע לשם אפ' בטעות לעבור על דברי השו"ע ואפ' רק לגלוש על אינטרנט שאפשר להגיע למקום שאפשר לעבור על איסורים כיון שהמציאות מראה לנו שזה דבר שמאוד נמשכים איליו
ולפי מה שידוע לי אין מקום יהודי שאוסרת את השימוש באינטרנט מסונן כראוי ושוב"כראוי" משום איסור הלכתי אולי גדר אבל אין בעיה הלכתית לגלוש באינטרט לדוגמא כמו נטפרי
וגם אני איני מורה הוראה אבל זה דעתי ואשמח לשמוע ממכם אם אני צריך לשנות אותה","590","","2259","True","True","False","","115","185.18.207.187","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55216","55214","וכאן תוכל לראות מה הדעה בערך ע"פ ההלכה","25/02/18 16:29","י אדר","תשע"ח","16:29","קלוגער","שאלה: האם יש איסור על פי ההלכה, (לא ממדת חסידות, אלא ברצוני לדעת את עיקר הדין בלבד), להתחבר לרשת האינטרנט הרגילה לצורך כל שהוא?

תשובה: שורש השאלה, מכיון שהדבר ידוע, שעל ידי החיבור הרגיל לאינטרנט, ניתן להשיג הרבה דברים מועילים. אולם מצד שני, על ידי האינטרנט ניתן לקרוא דברים הנוגעים חס ושלום לכפירה ביסודות האמונה, ואף ניתן לצפות בדברים האסורים לצפיה. ומכיון שרבים מאד מבני דורינו זקוקים באופן רציני לשירות האינטרנט, קשה מאד להחליט לאסור את הדבר מכל וכל.

קריאה וראיית דברים האסורים
והנה כבר לפני מאות שנים, הופיעו בעולם ספרים שונים, כגון ספר "עמנואל הרומי", שרובו עניני חשק וליצנות ופריצות. ומרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז) כתב שאסור לקרוא בספר זה. ובכלל האיסור כל ספרי ה"רומן" וכיוצא באלו, שכל הקורא בהם עובר משום מה שנאמר "אל תפנו אל האלילים", כמו שדרשו רבותינו (בגמרא במסכת שבת דף קמט.), "אל תפנו אל מדעתכם", כלומר, אסור לו לאדם לעסוק בדברים הגורמים לו לשכוח את ה' יתברך.

וכל שכן ועל אחת כמה וכמה עצם ההסתכלות בדברים האסורים באינטרנט, שמביאה את האדם בלי ספק לידי חטא, כמו שהזהירה התורה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", ונשמרת מכל דבר רע" (עבודה זרה כ:), ועוד. וכמו שאמרו בגמרא (במסכת סוטה דף ח.), אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו של אדם רואות. ובעצם ההסתכלות בדברים האסורים עובר האדם על כמה איסורים מפורשים בתורה.

החיבור לאינטרנט מבלי לצפות בדברים רעים
והנה יש טוענים, שאפשר שיהיה לו לאדם חיבור לאינטרנט, והוא יהיה שליט בעצמו שלא להכנס למבואות המטונפים, ומדוע נאסור עליו את החיבור לאינטרנט? והתשובה לטענה זו, כי לב יודע מרת נפשו, ואנשים רבים שהתחברו לאינטרנט רגיל, כולם יעידון יגידון כי מצבם הרוחני ירד אלף מדרגות אחורנית מחמת קלקולי האינטרנט, וכמה וכמה נפשות יקרות מישראל, שהיו יראי ה' שומרי מצותיו, נפלו לבאר שחת, וחייהם התשנו מן הקצה אל הקצה אך ורק בשל הדבר הרע הזה.

ועל כן איסור יש בהתחברות לאינטרנט הרגיל, משום שאדם הרגיל בו נעשה בעל יצר הרע גדול יותר ממה שהיה קודם לכן, ונקרא "מגרה יצר הרע בעצמו". (ובגמרא במסכת נדה (יג.), אמר רב, שהמגרה יצר הרע בעצמו, יהיה בנידוי). וקרוב מאד לחטוא.

ואדם המחובר לאינטרנט הפתוח לכל טומאות העולם, יהיה בעינינו כאדם המתהלך בדרכים, כאשר באוצרו גנוזים טמונים באמתחתו, עיתונים מלאים עניני טומאה, וספרי קוסמים ומכשפים, ותמונות מבהילות העשויות בידי בריות שפלות, וניירות ערך למסחר בדברים נוראים, ושאר דברים רעים, (אשר גם מבלעדי ענין הדת, היה לו לאדם בעל נפש יפה להתרחק מהם, שהם עומדים בניגוד למוסר הטבעי האנושי), והוא אומר שאינו קורא בהם, רק נושאם עמו מטעמי נוחיות וכדומה. הלא כל אדם בעל שכל יתרחק מאדם כזה הקרוב כל כך לבא לידי טומאה רצוצה, וטמא טמא יקרא.

אינטרנט מסונן
אולם נכון הדבר, שיש אנשים רבים, שאינם רואים לפניהם דרך אחרת, ולטובתם סייעו מן השמים, שיש בזמנינו כמה חברות היוצרות "חסימה" לאינטרנט, בכדי שלא יוכלו על ידו לראות ולקרוא דברים האסורים, ובכל אופן יכולים לנצל את טובות האינטרנט לצרכיהם הבסיסיים. ובודאי שחובה קדושה על כל אדם ואדם, שלא לאפשר למדת העצלות לנהל את חייו, רק "החלש יאמר גבור אני", וימהר להתחבר לאינטרנט אך ורק על ידי חברות כאלה.

ויעורר את עצמו, כי על ידי מחשבה רעה אחת, בחיבור לאינטרנט רגיל, מתבטלות כמה וכמה מצות עשה, ועובר על מצוות לא תעשה, ונעשה מרוחק לפני השם יתברך, במקום שיכול היה לזכות באור עולם, על ידי התקשרות עם חברה המספקת אינטרנט מסונן. ויש לפרסם עושי מצוה המתחברים אך ורק לאינטרנט מסונן, שגדול שכרם ורב מאד, עד שאי אפשר לשערו ממש. אף על פי שנראה הדבר כאילו מדובר במעשה קטן, אין הדבר כן, כי הנסיון הוכיח שיש צורך בהתגברות גדולה על היצר הרע במעשה זה, ורק לאחר שזוכים להתחבר לאינטרנט "מסונן", רואים כי אין הדבר קשה כלל.

וכבר גילו לנו רבותינו במדרש ובגמרא (בפרק חזקת הבתים), שכל אדם שיש בידו להביט בדברים האסורים, והוא כובש יצרו ואינו מביט באותו דבר, זוכה להקביל פני שכינה. ולמדו כן ממדרש הפסוקים. וזאת מלבד עוצם השכר שיש לאדם המצער עצמו עבור קיום התורה, ועוד.

ואם כן מי הוא זה אשר יחריש לבבו ולא יתעורר להתנתק בזריזות מן האינטרנט הרגיל, ויחבר עצמו על כל פנים בחסימה עיקרית, להציל נפשו ונפשות בניו ובנותיו מרדת שחת.","590","","2259","True","True","False","","82","185.18.207.187","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55217","55214","המשך","25/02/18 16:30","י אדר","תשע"ח","16:30","קלוגער","ובזכות קבלה גדולה כזו, של ניתוק מן האינטרנט הפתוח, יזכו לראות בנים ובני בנים עוסקים בתורה, ויזכו לעלות מעלה מעלה בתורה ובקדושה וביראת השם, מתוך שלום ושלות הנפש ונחת ושכל בהיר, ברבות הטובה כל ימי חייהם. והקדוש ברוך הוא ודאי שמח במי ששומר עצמו בזמן הזה שלא להתחבר לאינטרנט רגיל, כעין מה שאמרו בגמרא (פסחים קיג.).

המורם מן האמור, שאף מי שאין לו ברירה אחרת, והוא זקוק להיות מחובר לרשת האינטרנט, עליו לעשות כל מאמץ באופן מיידי ולעבור לרשת אחרת המספקת אינטרנט מסונן, וכל העושה כן, רב שכרו מאד. ושומע לנו ישכון בטח.
http://halachayomit.co.il/he/Default.aspx?HalachaID=2782","590","","2259","True","True","False","","108","185.18.207.187","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55218","55214","וכמובן ח"ו איני מהרר אחריך","25/02/18 16:37","י אדר","תשע"ח","16:37","קלוגער","ואני מכבדך מאוד רק רציתי לברר אם אני מגזם או שמא יש לי איזה נקודה","590","","2259","True","True","False","","110","185.18.207.187","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55219","55217","אנן לא מיכף כייף להו","25/02/18 17:09","י אדר","תשע"ח","17:09","Almuaddib","ואף אתה, אינך נשמע לדבריו, שהרי אתה גולש כאן, ומדבריו עולה בפירוש שרק מי "שאין לו ברירה אחרת, והוא זקוק להיות מחובר לרשת האינטרנט" - רק הוא יכול למצוא לו היתר בדרך של גלישה דרך מסננים וכד'.

ואתה, מיכף כייף להו? באמת אין לך ברירה אחרת ואתה זקוק להיות מחובר לרשת האינטרנט?","107","","2259","True","True","False","","228","209.88.198.77","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55221","55219","גם לך יש לי הערכה וכבוד","25/02/18 19:07","י אדר","תשע"ח","19:07","קלוגער","והיה מתאים שתבין שלא הייתי מסגיר את עצמי להביא לקט זה ואם אני כותב כך מסתבר שהסימן שאלה שלך אין בה ממש
חודש אדר שמח
ואגב כהיום הזה רבים מבני דורינו נזקקים לאינטרנט וצריך כבר לחנך את הבנים בדרך שמותר אינטרנט אבל צריך לדעת איך להשתמש בו בסינון הטוב ביותר ולא לגלוש במקומות שילדים לא מבינים שאתה לא נכנס לקישורים שמזעזעים אותם","590","","2259","True","True","False","","96","185.24.206.251","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55258","55257","קובץ בענייני גיאוגרפיה","27/02/18 13:25","יב אדר","תשע"ח","13:25","אביגדור","בתגובה הקודמת צירפתי קובץ בענייני אסטרונומיה בחזל ובראשונים.
כאן מצורף קובץ כזה בענייני גיאוגרפיה","571","pdf","2257","True","True","False","","167","164.138.119.185","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א","0-pdf"),new Message("55264","55257","24 מעלות זה הפרש זניח","27/02/18 21:15","יב אדר","תשע"ח","21:15","דוד כוכב","אמרו במדרש תנחומא הישן פרשת קדושים סימן י: "כשם שהטיבור הזה נתון באמצע האיש, כך ארץ ישראל טיבורה של עולם, שנאמר יושבי על טבור הארץ (יחזקאל לח יב), ארץ ישראל יושבת באמצעיתו של עולם, וירושלים באמצע ארץ ישראל".
ואילו במסכת מגילה דף ו ע"א: "רבי ירמיה אמר: רקת שמה, ולמה נקרא שמה טבריא - שיושבת בטבורה של ארץ ישראל".
אך אין לתלות מחלוקת בין התנחומא לרבי ירמיה, גם ירושלים וגם טבריה נמצאים בלב (בטבור) א"י ולא מדובר במדידה מדויקת עד לגבולות.
גם הטבור לא צריך להיות בדיוק במרכז הגובה. המיקום המדויק משתנה מאדם לאדם. אצל האפריקאים הוא ממוקם כ3 ס"מ גבוה יותר מאצל האדם האירופאי.

ירושלים היא לב העולם במשמעות הרוחנית. וגם מיקומה הגאוגרפי נמצא בין המזרח למערב.","125","","2257","True","True","False","","221","212.76.123.195","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א",""),new Message("55665","55257","פרשנות אביגדור לפסחים צד מוטעית וכבר..","26/03/18 15:54","י ניסן","תשע"ח","15:54","אליעזר מ ש","המהר"ל והרמ"א דברו וכתבו על כך, שברור שכל חכמינו סברו ודאי כדוריות הארץ . וראה עוד בספר "באר הגולה" למהר"ל הבאר השישי .","610","","2230","True","True","False","","168","213.151.52.130","0","55197","עבודה זרה|מא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);