סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
מספר צפיות: 65

דף סב עמוד א
* לדעת רב: אנחה שוברת חצי גופו של אדם, ולדעת רבי יוחנן: אף כל גופו של אדם.
* נשותיהן של תלמידי חכמים שמנדדות שינה מעיניהם בעולם הזה (שממתינות לבעליהן עד שיחזרו מבית המדרש) - זוכות ובאות לחיי העולם הבא.
* הגמרא מבררת מי הם "הטיילין" (שעונתן בכל יום).
* עונת הפועלים - פעמיים בשבת כאשר עושים מלאכה בעירם, ופעם אחת בשבת אם עושים מלאכה בעיר אחרת.

דף סב עמוד ב
* אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו.
* רוצה אשה בקב ותיפלות מעשרה קבין ופרישות.
* לדעת חכמים (שלא כדעת רבי אליעזר שבמשנה בדף הקודם): תלמידים נשואים ההולכים ללמוד תורה יוצאים לתלמוד תורה לעיר אחרת שלא ברשות נשותיהם לתקופה של שתים ושלוש שנים.
* עונת תלמידי חכמים היא מערב שבת לערב שבת.
* הגמרא מספרת על כמה חכמים שלמדו פרקי זמן ממושכים מחוץ לביתם.

מספר צפיות: 59

דף סג עמוד א
* הגמרא מביאה את הסיפור המפורסם על נישואי רבי עקיבא ובתו של כלבא שבוע.
* דין 'מורדת' האמור במשנה (שפוחתים לה מכתובתה וכו') נאמר על המורדת מתשמיש המטה, ויש מי שסובר שגם המורדת ממלאכה יש לה דין 'מורדת'.
* לדעת רב: האומר "איני זן ואיני מפרנס" - יוציא ויתן כתובה.

דף סג עמוד ב
* אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו (ולכן גם נדה שמורדת מתשמיש המטה נחשבת ל'מורדת').
* אין מכריזין על ה'מורדת' אלא בבתי כנסיות ובבתי מדרשות.
* האמוראים נחלקו אם הלכה כרבותינו (החולקים על המשנה וסוברים שמכריזים על המורדת ארבע שבתות זו אחר זו ואח"כ מפסידים אותה כל כתובתה).
* דין 'מורדת' (שכופים אותה להישאר עם בעלה ופוחתים את כתובתה וכו') זה כאשר האשה אומרת שהיא רוצה את בעלה אך היא מצערת אותו במניעת תשמיש, אך אם היא אומרת שהוא מאוס עליה והיא לא מעוניינת לא בו ולא בכתובתה - יש מחלוקת האם יש לה דין 'מורדת' או שמיד נותן לה גט וללא כתובה.
* מובאות דעות שונות לגבי מורדת אם הפסידה אפילו את בגדיה שהכניסה לו בנדונייתה ושמאום עליו בכתובתה ועדיין הבלאות קיימין.

מספר צפיות: 53

דף סד עמוד א
* כותבין אגרת מרד על ארוסה ואין כותבין אגרת מרד על שומרת יבם.
* "מצות יבום קודמת למצות חליצה בראשונה שהיו מתכוונין לשום מצוה, עכשיו שאין מתכוונין לשום מצוה אמרו מצות חליצה קודמת למצות יבום".
* המורד על אשתו מוסיפין על כתובתה כל יום מעה וחצי (לפי דעת רבי יהודה), למעט בשבת שלא מוסיפים לה כי נראה כשכר שבת האסור משום מקח וממכר.

דף סד עמוד ב
* המשנה מפרטת את כמות האוכל שאדם חייב לתת לאשתו כאשר איננה דרה איתו, וכן את כמות הלבוש שחייב לתת לה, וכן את מעשה ידיה שהיא מחויבת לעשות לו.
* במשנה נאמר ש"המשרה את אשתו על ידי שליש לא יפחות לה משני קבין חטין", והגמרא מבררת כדעת איזה תנא היא המשנה.
* לדעת רבי חידקא: חייבים לאכול בשבת ארבע סעודות, ולדעת חכמים: שלוש סעודות.

מספר צפיות: 94

דף סה עמוד א
* אין בית דין פוסקים יינות לאשה למזונותיה (שהיין מרגילה לתאוות תשמיש), אא"כ רגילה ביין (לפי התירוץ הראשון בגמרא).
* כוס יין אחד יפה לאשה, שנים ניוול הוא, שלשה תובעת בפה (תשמיש), ארבעה אפילו חמור תובעת בשוק ואינה מקפדת. (וכל זה כשאין בעלה עמה).
* אכסנאי אסור בתשמיש המטה.
* שם אשתו של אביי: חומא, אשתו של רבא: בתו של רב חסדא.
* ת"ק ורבי נתן נחלקו אם הבעל חייב לתת לאשתו כר וכסת, והגמרא מבארת באיזה מקרה מדובר.

דף סה עמוד ב
* מותר מזונות (שמזונות האמורים במשנתנו עודפים לה שאינה רעבתנית) - לבעל, מותר בלאות - לאשה, מותר בלאות אלמנה - ליורשיו.
* במשנה (בדף הקודם) נאמר ש"אוכלת עמו מלילי שבת ללילי שבת", ונחלקו האמוראים אם הכוונה לאכילה או לתשמיש.
* ישראל קדושים הן ואין משמשין מטותיהן ביום (ובבית אפל מותר).
* אע"פ שאמרו אין אדם חייב לזון את בניו ובנותיו כשהן קטנים, אבל זן קטני קטנים (עד גיל שש).
* המשנה הראשונה בפרק שישי, המתחיל בעמוד זה, עוסקת בממונות ובזכויות האשה, ומבארת למי הם שייכים.

מספר צפיות: 56

דף סו עמוד א
* מציאת האשה - לדעת ת"ק: לבעלה, לדעת רבי עקיבא: לעצמה. (למסקנת הגמרא)
* לדעת רבי יהודה בן בתירא: המבייש אשה משלם חלק מתשלומי הבושת לבעלה, כי גם הוא מתבייש בכך ומכיוון שאשתו כגופו.
* המשנה מפרטת את שווי ההתחייבות שהבעל צריך להתחייב לאשה בכתובה כנגד הנדוניה שהכניסה לו.

דף סו עמוד ב
* במשנה ובגמרא מפורט שווי הבשמים שהבעל צריך להתחייב לתת לאשתו (בירושלים).
* מעשה בבתו של נקדימון בן גוריון שפסקו לה חכמים ארבע מאות זהובים לקופה של בשמים לבו ביום, אמרה להם כך תפסקו לבנותיכם וענו אחריה אמן.
* הרוצה לגרום לממונו שיתקיים - יחסרנו לצדקה תמיד וחסרונו זהו קיומו, ויש אומרים שיעשה ממנו חסד.
* אשריכם ישראל בזמן שעושין רצונו של מקום אין כל אומה ולשון שולטת בהם, ובזמן שאין עושין רצונו של מקום מוסרן ביד אומה שפלה ולא ביד אומה שפלה אלא ביד בהמתן של אומה שפלה.

מספר צפיות: 71

דף סז עמוד א
* הכניסה לו האשה חתיכות זהב - שמין אותן בכתובה כשוויים (מכיון שאינם ככסף שיכול הבעל להרויח בו מיד, והם גם לא פוחתים).
* יתום ויתומה שבאו לגבאי הצדקה בכדי לקבל צדקה למזונותיהם - מפרנסין את היתומה ואחר כך מפרנסין את היתום, מפני שהאיש דרכו לחזור על הפתחים ואין אשה דרכה לחזור.

דף סז עמוד ב
* יתום ויתומה שבאו לינשא - משיאין את היתומה ואחר כך משיאין את היתום, מפני שבושתה של אשה מרובה משל איש.
* יתום שבא לישא - שוכרין לו בית ומציעין לו מטה וכל כלי תשמישו ואחר כך משיאין לו אשה.
* "די מחסורו" - אתה מצווה על העני לפרנסו ואי אתה מצווה עליו לעשרו.
* "עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעתו" - בעתם לא נאמר אלא בעתו מלמד שכל אחד ואחד נותן הקב"ה פרנסתו בעתו.
* מובאות דעות שונות מה הדין במקרים הבאים: עני שאינו רוצה להתפרנס מהצדקה, מי שאינו עני אך אינו רוצה להתפרנס משל עצמו אלא משל הצדקה.
* נוח לו לאדם שימסור עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים.
* המבזבז אל יבזבז יותר מחומש - בחייו, שמא ירד מנכסיו, אך לאחר מיתה מותר.
* בעמוד זה מובאים כמה סיפורים אודות מעשי צדקה של חכמים.

מספר צפיות: 70

דף סח עמוד א
* בואו ונחזיק טובה לרמאים שאלמלא הם היינו חוטאים בכל יום (שאנו מעלימים עין מן העניים אבל עכשיו הרמאים המתחזים לעניים גורמים לנו להעלים עין מהם).
* כל המעלים עיניו מן הצדקה - כאילו עובד עבודת כוכבים.
* המקבל צדקה ואין צריך לכך - סופו אינו נפטר מן העולם עד שיבא לידי כך.
* שמואל פסק כרבי יהודה שבת יתומה שבאה להינשא נותנים לה נדוניה כפי אומד שאנו בקיאים באביה (וותרן או קמצן).

דף סח עמוד ב
* בנות יתומות מאביהן - הגמרא דנה באלו מקרים מפסידות את הנדוניה שלהם (כאשר מתחתנות) ובאלו מקרים לא מפסידות.
* פרנסה (נדוניה) גובים גם מנכסים משועבדים, שלא כמו מזונות הבת.
* לדעת רבי: פרנסה ומזונות גובים גם ממטלטלים.
* האומר בשעת מיתתו אל יזונו בנותיו מנכסיו (לאחר מותו) - אין שומעים לו, והאומר בשעת מיתתו אל יתפרנסו בנותיו מנכסיו - שומעים לו.

מספר צפיות: 49

דף סט עמוד א
* לדעת רבי: מנכסים משועבדים מוציאים לפרנסה ואין מוציאים למזונות, ולדעת רבי יוחנן: אחד זה ואחד זה אין מוציאים מנכסים משועבדים.
* לדעת רב אשי (ולדעת אמימר לאחר שחזר בו): הבת גובה עישור נכסים (שתיקנו לבת היתומה עבור הנדוניה) כדין בעלת חוב (ולא כדין יורשת). (וכדין בעלת חוב של האחים, ולא של האבא, ולכן גובה מקרקע 'בינונית' וללא שבועה).

דף סט עמוד ב
* אבל מיסב בראש (כשהיו מסובים בסעודה היה ניכר ממסיבתן מי הוא הראש, שהגדול מיסב במטה אחת לראש השולחן ושני לו במטה אחרת למטה הימנו).
* רבא מכריע להלכה שגובים מקרקעות ולא ממטלטלים - בין למזונות בין לכתובה בין לפרנסה.
* המשליש מעות לבתו גדולה ארוסה והיא אומרת "נאמן בעלי עלי" - לדעת רבי מאיר: אין שומעים לה ויעשה השליש מה שציווה האבא, ולדעת רבי יוסי: כן שומעים לה.
* אילפא אמר שלכל ברייתא של רבי חייא ורבי אושעיא הוא יכול למצוא סמך במשנה, ואם לא, אז הוא יפיל את עצמו מתורן הספינה ויטבע בים.

מספר צפיות: 52

דף ע עמוד א
* לדעת רבי מאיר: מצוה לקיים דברי המת.
* הפעוטות (תינוקות בני תשע ושמונה) מקחן מקח וממכרן מכר במטלטלים, וזה בתנאי שאין שם אפוטרופוס שמינהו אבי יתומים או בית דין לדאוג לצרכיהם.
* המשנה הראשונה בפרק שביעי, המתחיל בעמוד זה, מפרטת את הדין במקרים שהדיר את אשתו מליהנות לו / שלא תטעום אחד מכל הפירות / שלא תתקשט באחד מכל המינין.

דף ע עמוד ב
* בגמרא מובאים שלושה הסברים איך יתכן שהבעל יכול להדיר את אשתו ממזונות (כמובא במשנה), וההסבר השלישי נדחה.
* "המדיר את אשתו מליהנות לו עד ל' יום יעמיד פרנס" - הגמרא מבארת שמדובר שאמר כך: "כל הזן אינו מפסיד" (וכך לא נחשב שליח שלו).

מספר צפיות: 53

דף עא עמוד א
* המדיר את אשתו מליהנות לו וללא הגבלת זמן - נחלקו רב ושמואל אם מוציאה לאלתר או רק כעבור שלושים יום.
* הבעל מפר נדרי אשתו שיש בהם עינוי נפש, ונחלקו התנאים מה נחשב לעינוי נפש.

דף עא עמוד ב
* דברים שבינו לבינה - לדעת רב הונא: הבעל מפר, לדעת רב אדא בר אהבה: אין הבעל מפר (שלא מצינו שועל שמת בעפר פיר).
* אשה חשובה נהנית מריח קישוטיה שלושים יום.
* "אז הייתי בעיניו כמוצאת שלום" - ככלה שנמצאת שלמה בבית חמיה ורדופה לילך ולהגיד שבחה בבית אביה.
* "והיה ביום ההוא נאום ה' תקראי אישי ולא תקראי לי עוד בעלי" - ככלה בבית חמיה ולא ככלה בבית אביה.

מספר צפיות: 41

דף עב עמוד א
* המדיר את אשתו שלא תשאל ושלא תשאיל נפה וכברה וריחים ותנור - יוציא ויתן כתובה שמשיאה שם רע בשכינותיה.
* העוברת על דת משה ויהודית יוצאת שלא בכתובה, ובמשנה ובגמרא מבואר באלו מקרים מדובר.
* נדה סופרת לעצמה שבעה ימי טהרה ונאמנת על כך.
* הוחזקה נדה בשכינותיה - בעלה לוקה עליה משום נדה.
* בעוון נדרים שנודר אדם ואינו מקיים - בניו מתים.
* אין אדם דר עם נחש בכפיפה (בתוך סל אחד, שכשלא ישמר - ישכנו).
* "ופרע את ראש האשה" - תנא דבי רבי ישמעאל: אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפרוע ראש (ללא כיסוי ראש).

דף עב עמוד ב
* מדין תורה מותר לאשה לצאת לשוק עם כיסוי ראש חלקי ("קלתה" - וראה בפרשנים להגדרה מדויקת), אך ממנהגי "דת יהודית" אסור.
* המקדש את האשה על מנת שאין עליה נדרים/מומים ונמצאו עליה נדרים/מומים - אינה מקודשת, כנסה סתם ונמצאו עליה נדרים/מומים - תצא שלא בכתובה. (ובגמרא מבואר על אלו נדרים מדובר).

מספר צפיות: 44

דף עג עמוד א
* לדעת רב: "אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות" (ולכן אם קידשה על תנאי וכנסה סתם - מקודשת).
* קטנה שלא מיאנה בקטנותה והגדילה ובא עליה ואח"כ מיאנה ועמדה ונישאת למישהו אחר - לדעת רב: אין צריכה גט משני, ולדעת שמואל: צריכה גט משני.

דף עג עמוד ב
* לדעת רבה: מחלוקת רב ושמואל (שבסוף הדף הקודם) היא ב"טעות אשה אחת כעין שתי נשים", אבל ב"טעות אשה אחת" - דברי הכל אינה צריכה הימנו גט.
* אביי הקשה שלוש קושיות על שיטת רבה, וכל הקושיות נדחו.
* המקדש אשה ומתנה זאת בתנאי שירצה אבא - נחלקו התנאים אם מקודשת גם אם לבסוף לא רצה האבא בקידושין.

1 2 3 4 5
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר