var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=89508;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","79"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","44"),new MostViewed("107145","הגהות הגר"א ב"מ סט","אוריאל שלמוני","07/05/24 10:56","605","41")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("89508","0",""מאן הויא ליומא" - הרב מרגליות","28/04/21 22:47","טז אייר","תשפ"א","22:47","אבי גרינבלט","ראו דבריו המבריקים של הרב מרגליות זצ"ל.","539","pdf","1112","True","True","False","","494","77.124.115.70","0","0","יומא|יח ע"ב","0-pdf"),new Message("89509","89508","זאת ועוד","28/04/21 22:52","טז אייר","תשפ"א","22:52","לינקוש","ראה בדף הבית ב"מאמרים על הדף",

וכן פה בפורום בסבב הקודם.

יישר כח!","58","","1112","True","True","False","","171","95.86.78.99","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89510","89508","אם כל כך פשוט","28/04/21 23:02","טז אייר","תשפ"א","23:02","עלי","מדוע אין הדברים מוסברים בגמרא ולו ברמז, עד שכמה ת"ח כמובא בדברי הרב מרגליות לא ידעו ולא הבינו שזו הסיבה ? לפי ריהטת הדברים לא נראים דברי הרב מרגליות אלא כתירוץ מבריק כדרכו, אבל לברר שזו האמת - מנין ?
האמת היא שכבר שכחתי שהפניתי למאמר הנפלא...","209","","1112","True","True","False","","100","77.124.191.37","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89517","89508","כיוונים נוספים אפשריים","29/04/21 06:44","יז אייר","תשפ"א","06:44","אלף בית רשי","ראו מפורומינו מהמחזור הקודם ביבמות","278","","1111","True","True","False","","118","96.20.220.141","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89523","89508","תודה שעל השיתוף","29/04/21 12:03","יז אייר","תשפ"א","12:03","מרדכי דב זינגר","ולגבי תרוץ הליצנים....
אזכיר שלפני כח"י שנים בפורים משולש השתא
אחד מלייצני העיר תלה מודעה בבית הכנסת "בשמי"
שאני מזמין את הציבור לשולם-זוכר...
ואחרי כשנה נולד לי בן...
(:","807","","1111","True","True","False","","74","95.86.87.181","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89561","89508","בהחלט דברים מבריקים","30/04/21 10:23","יח אייר","תשפ"א","10:23","אביעד","בס"ד
זכרתי שיש כזה מאמר של הרב מרגליות וחיפשתי אותו.
תודה לך שהבאת..","656","","1110","True","True","False","","56","164.138.114.137","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89636","89508","אכן מבריק ועדיין השאילות מדוע דווקא הם","02/05/21 21:28","כ אייר","תשפ"א","21:28","אלף בית רשי","רב ורב נחמן נדרשו להכרזה הזו ומדו דווקא במקומות אלו דרשיר ושכנציב שאינם ערי ם מרכזיים ומקום מושב בית המלוכה, וכפי שהעלו החברים כאן,
אינני מתיימר לפתור את החידה הזו באופן מוחלט וודאי, אבל רעיון מעניין ומפתיע בהחלט יש בידי והעליתיו לאתר אשמח לתגובות החברים","278","","1108","True","True","False","","90","96.20.220.141","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89623","89509","במאמרים על הדף מובא מהספר זוטו של ים","02/05/21 15:02","כ אייר","תשפ"א","15:02","מתי","הבן יהוידע אומר גם הוא שזה עניין דוקא בשני מקומות אלו, אבל מצד אחר.
הנה חלילה להרהר אחר גדולי חכמי ישראל אלה לומר שהיו להוטים כל כך על תאות המשגל ח"ו שאינם יכולים לעמוד בלא אשה על מקצת ימים, דאפילו הדיוט שבהדיוטים יוכל לסבול תאותו בזה, וכל שכן קדושים ופרושים כאלו אשר מקדשים עצמן במותר להם! גם עוד אם היו להוטים כל כך חלילה אמאי לא חשו לכבוד עצמם בעיני הבריות? ולא עוד אלא שהיו מכריזין: מי עשה הכרזה כזאת בעולם! ועוד למאי נפקא מינה נכתב דבר זה בתלמוד אם לגנותם ח"ו, ואם ללמוד דין לא היה להזכיר שמותם!
אך הַסְכֵּת וּשְׁמַע דברים המוצדקים המתיישבים על הלב, והוא כי לפעמים ימצא מנהג רע באיזה מקומות שהאנשים לא ישאו נשים אלא אחר היותם בני שלשים וארבעים שנה, ועד עתה ימצא כן במקומות כורדסתא"ן ואומרים שגם בערי אירופ"ה יש מנהג זה. והנה בזמן רב ורב נחמן היה המנהג הזה נוהג בערים אלו בדרשיש ושכנציב, ובודאי כד הוו אזלי רבנן להתם היו מוכיחים אותם לבלתי יתאחרו יותר מעשרים שנה, אך להיות כי פשתה המספחת שם במנהג זה, ורבים מעמי הארץ אשר נכשלים בזה הוו רבנן עושים הכרזה זו בעבור עצמן כדי להלהיב לבבות העם בענין זה יותר שאז כל אדם ישא קל וחומר לעצמו לומר ומה רבנן שעוסקים בתורה ימים ולילות וקדושים הם וגם נשואין עם כל זה חוששים לעצמן בשביל קרי ואינם רוצים לעמוד בלא אשה קצת ימים, כל שכן וכל שכן בחורים המונים דתקיף יצרייהו טובא שצריכין להנשא ולא יאחרו נישואין שלהם להשאר בלא אשה מפני איסור קרי! ודבר זה עושה פועל בלבבות ההמונים יותר מדברי מוסר ותוכחות עשר ידות כי זהו מעשה רב!
ולפי זה רבנן קבלו לזלזל בכבודם בהכרזה זו שאינה צריכה להם, בעבור לזכות את הרבים באפרושי מאיסורא שבזה יתבטלו במצות הנישואין ופריה ורביה ביותר, אשריהם ואשרי חלקם זכות הרבים תלוי בם! וטעם זה שאני אומר הוא מוכרח מאד בעיני כל איש משכיל, יען כי מן הגמרא משמע דלא היו רבנן עושין כן אלא רק כשהולכין למקומות הללו דרשיש ושכנציב ולא במקומות אחרים, ולמה? אלא ודאי הטעם כאשר כתבתי שעושין כן לצורך מצוה לזכות המון העם שהיה להם מנהג הרע הנזכר ולא היה זה המנהג אלא רק בשני מקומות אלו ולכן הוצרך הש"ס לסיים את שתי המקומות ההם: עכ"ל.","860","","1108","True","True","False","","51","91.195.162.139","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89514","89510","מענין לענין באותו ענין","29/04/21 00:44","יז אייר","תשפ"א","00:44","עלי","אנחנו מתלבטים לא לעתים מעטות מה טעמן של מצוות שנראות במבט ראשון בלתי מובנות ( בלשון המעטה, כי לעתים אולי אפילו נוגדות את ההגיון האנושי והערכים שלנו של מוסר טבעי ) למרות שאינן חלק מה'חוקים'.
למשל מצוות שילוח הקן המאפשרת לאדם אחר שלא שילח את הקן, לצוד וללכוד את האם, אף שלאדם אחד אסור הדבר ועליו לשלח אותה ולקחת רק את הבנים
או מצוות 'אותו ואת בנו' המאפשרת לשחוט אם ובנה ( פרה ועגל ) תוך רגעים ספורים אך בתנאי שלא יהא באותו יום.
ובענייננו תהינו הכיצד זה תצווה התורה לכה"ג 'והוא אשה בבתוליה יקח' שבד"כ מיועדת רק לכה"ג ( על צד שיתאלמן ) ובעיקר לקראת יוהכ"פ...
וכבר כתבתי כאן פעם שלענ"ד מטרת התורה היא לחנך ובחינוך מתחילים מוקדם...
ראוי שנשים תינשאנה בגיל צעיר וככל האפשר, כך את עיקר כוח הפריון תנצל ותפנה אשה לבניין ביתה ומשפחתה ( בדיוק כמו במצוות בכורים ). ראוי לכהנים בכלל ולמי שמכין עצמו להיות כה"ג לשאת אשה צעירה ובגיל צעיר ( וכי המצווה ניתנה רק לבנות ? ) . בימים עברו הבינו שעם ההתבגרות המינית מופיע מיד באדם גם היצר המיני שאינו רע כשלעצמו אך רק אם יופנה לקיום מטרתו. על כן הקצינה התורה את הדרישה ממי שאמור 'להיפגש' ביוהכ"פ עם מי שאמר והיה העולם, כדי שכל כולו יהיה קדוש וטהור, וצוותה שבעיקרון ישא כהן כזה המייעד עצמו לתפקיד כזה 'אשה בבתוליה' כדי ששניהם יבנו כבר מההתחלה ובגיל צעיר של שניהם בית טהור וקדוש. כלל לא מדובר בכהן אלמן אלא במי שמייעד עצמו לכה"ג עוד לפני שבכלל התמנה לכזה.
מה יעשה כה"ג שהתאלמן ואף נערה אינה מוכנה להינשא לו ( ואולי גם המשפחה שלה מתנגדת וזה לא דרך ארץ )מחמת גילו, או שלא מתאים לו לשאת נערה ( הרי סו"ס גם בשידוכים מחוייב שתמצא חן בעיניו לקיים ואהבת לרעך כמוך ואם רק בוגרת תמצא חן וכי לא ישאנה בשל כך ? ) האם עליו להישאר בבדידותו ?
הרמב"ם פוסק שאם נשא בוגרת אינו לוקה שהרי רק ביטל מצוות עשה. לעתים אין ברירה ומצוות עשה אחת של נשיאת אשה ומילוי תפקידו ככה"ג הכרוך בקיום הרבה מצוות (ואי הישארות לבד שעלול להביא לדיכאון ) מחייבת ביטול מצוות עשה אחרת...
כך גם לגבי שילוח הקן ו'אותו ואת בנו', התורה מעוניינת לחנך שלא לחסל משפחה שלימה של עופות, כדוגמא לבע"ח בכלל אלא לדאוג לשימור בע"ח בטבע. אם כבר נעשה המעשה החינוכי-תודעתי של שילוח הקן, לא אכפת לתורה אם במקרה מסוים מישהו יצוד את האם מיד לאחר שילוחה, שהרי באמת יש די עופות כשרים בעולם בד"כ וגם בהמות לא יחסרו גם אילו ישחטו אם ובנה פעם אחת או שתים, אבל המעשה החינוכי ולו רק לימודו על הלכותיו ירגילו ויכניסו לתודעתנו את העיקרון העומד בבסיס המצוות וזו מטרת התורה במצוות.
ומכאן למעשי רב ורב נחמן : באמת רצו גדולי ישראל אלה לחנך את הציבור לדאוג שלא ישארו רווקים ורווקות בישראל אלא יקימו משפחות, ובמיוחד ת"ח, ושיש עניין מיוחד להשיא את הבנות לת"ח, כי כשאשה נישאת לת"ח מובטח לה שבניה יתחנכו לתורה ומצוות ויר"ש ( אף כי תוצאות החינוך אינן מובטחות אבל הסיכוי הרבה יותר גדול מאשר אם תינשאנה לעם הארץ ) ועד כדי כך הקצינו זאת שאפילו ליום אחד כדאי לאשה להינשא לת"ח, ממש כמו לכה"ג ליוהכ"פ, מחמת גודל מעלתו וקדושתו, ועל ידי הגדלת ערך העניין קיוו שזו תהיה מגמת כל הורה לדאוג, שבניו יגדלו להיות ת"ח ובנותיו תרצינה להינשא לת"ח, אבל לא שבעצמם התכוונו לכך בפועל, זה ודאי לא, אלא רק כמעשה דוגמה חינוכי לציבור.","209","","1111","True","True","False","","125","77.124.191.37","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89518","89510","אולי אפשר לתרץ","29/04/21 07:10","יז אייר","תשפ"א","07:10","צפון הבקעה","התירוץ של הרב מרגליות הוא שהם עשו את זה רק בגלל שהמושל המקומי אמר להם ואלו היו הנימוסים באותם ימים בפרס לדוגמה, ואם היית כותב את זה בגמרא זה היה יכול לעורר את חמתו של מלך פרס.
קצת (הרבה) חלש, אבל אשמח לשמוע אפשרויות נוספות","1332","","1111","True","True","False","","63","95.86.127.196","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89515","89514",""אבל לברר שזו האמת - מנין ?"...","29/04/21 05:38","יז אייר","תשפ"א","05:38","אבי גרינבלט","זו שאלה שתמיד ניתן לשאול אותה.
עכ"פ גם ההסבר שלך בהחלט מתקבל בברכה.","539","","1111","True","True","False","","95","77.124.115.70","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89525","89514","אם כדבריך, מדוע דווקא לדרשיש?","29/04/21 15:33","יז אייר","תשפ"א","15:33","Almuaddib","הרי אצלנו מפורש כי רב נהג כך, דווקא כאשר בא לדרשיש.

ורב, בא לעוד מקומות חוץ ממקום ישוב זה, ועליהם לא מסופר כך. לפי ההסבר שלך, היה צריך לנהוג כך רב בעוד מקומות.","107","","1111","True","True","False","","75","87.70.34.98","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89531","89517","נשותיהם של רב ורב נחמן","29/04/21 17:39","יז אייר","תשפ"א","17:39","אלף בית רשי","כיוון נוסף שהדברים נאמרו ללמד את הציבור על החשיבות של נישואים ולו רק מפני שמצילות אותנו מן החטא, שלשניהם מצאנו שנשותיהם היו דעתניות/קשות
על אשתו של רב מסופר - ביבמות סג ע"א רב הוה מיפטר מרבי חייא אמר ליה רחמנא ליצלך ממידי דקשה ממותא ומי איכא מידי דקשה ממותא נפק דק ואשכח {קהלת ז-כו} ומוצא אני מר ממות את האשה וגו' רב הוה קא מצערא ליה דביתהו כי אמר לה עבידי לי טלופחי עבדא ליה חימצי חימצי עבדא ליה טלופחי כי גדל חייא בריה אפיך לה אמר ליה איעליא לך אמך אמר ליה אנא הוא דקא אפיכנא לה אמר ליה היינו דקא אמרי אינשי דנפיק מינך טעמא מלפך את לא תעביד הכי שנאמר {ירמיה ט-ד} למדו לשונם דבר שקר העוה וגו' רבי חייא הוה קא מצערא ליה דביתהו כי הוה משכח מידי צייר ליה בסודריה ומייתי ניהלה אמר ליה רב והא קא מצערא ליה למר א''ל דיינו שמגדלות בנינו ומצילות אותנו מן החטא וברש"י מן החטא. הרהור עבירה:
על אשתו של רב נחמן ילתא מסופר - בברכות נא ע"ב עולא אקלע לבי רב נחמן כריך ריפתא בריך ברכת מזונא יהב ליה כסא דברכתא לרב נחמן א''ל רב נחמן לישדר מר כסא דברכתא לילתא א''ל הכי א''ר יוחנן אין פרי בטנה של אשה מתברך אלא מפרי בטנו של איש שנאמר {דברים ז-יג} וברך פרי בטנך פרי בטנה לא נאמר אלא פרי בטנך תניא נמי הכי ר' נתן אומר מנין שאין פרי בטנה של אשה מתברך אלא מפרי בטנו של איש שנאמר וברך פרי בטנך פרי בטנה לא נאמר אלא פרי בטנך אדהכי שמעה ילתא קמה בזיהרא ועלתה לבי חמרא ותברא ד' מאה דני דחמרא א''ל רב נחמן נשדר לה מר כסא אחרינא שלח לה כל האי נבגא דברכתא היא שלחה ליה ממהדורי מילי ומסמרטוטי כלמי וברש"י שמעה ילתא. שלא ישגר לה כוס של ברכה: קמה בזיהרא. עמדה בכעס: כל האי נבגא דברכתא היא. כל יין שבחבית ככוס של ברכה הוא שתי ממנו: נבגא. כוס כמו לשתי מר אנבגא: ממהדורי מילי. ממחזירי בעיירות ירבו תמיד דברים: ומסמרטוטי כלמי. וממשחקי בגדים בלויים וממורטים ירבו כנים. כנים מתרגמי' כלמתא:
נ.ב. ביומא דף עב ברש"י נושא אשה. ניצול מהרהור עבירה:

על אנשי שכנציב נאמר בפסחים קיב: ארבעה דברים צוה רבינו הקדוש את בניו אל תדור בשכנציב משום דליצני הוו ומשכו לך בליצנותא, ומועד קטן כח: רבא מספר על חכמתן של נשי שכנציב, ויתכן שלכן דווקא במקום זה היה ראוי להכריז את ההכרזה הזו, בגלל הליצנות של הגברים והחכמה\\דעתניות של הנשים, ויעויין בבן יהוידע","278","","1111","True","True","False","","133","96.20.220.141","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89524","89523","ליצן בן עוה"ב...","29/04/21 13:27","יז אייר","תשפ"א","13:27","אבי גרינבלט","","539","","1111","False","True","False","","68","2.53.3.63","0","89508","יומא|יח ע"ב",""),new Message("89624","89623","אך עדיין צריך להבין ההקשר לכאן","02/05/21 15:07","כ אייר","תשפ"א","15:07","מתי","שהרי מעשים אלו מובאים בגמ' כהמשך לנושא של דברים המביאים לידי קרי.
ולדברי הבן יהוידע אולי אפשר לקשור את הדברים, כי הבעיה בזה שהמתינו להיותם בני שלושים וארבעים הוא משום הרהור וקרי, לכן עשו רב ורב נחמן מה שעשו.","860","","1108","True","True","False","","52","91.195.162.139","0","89508","יומא|יח ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);