var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=58542;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("58542","0","תפילה של יד ותפילה של ראש","17/09/18 22:14","ח תשרי","תשע"ט","22:14","אבי גרינבלט","מה יהיה הדין כאשר אין לאדם כסף לקנות זוג תפילין, האם עדיף של ראש מפני קדושתן או של יד מפני שנכתבו ראשונים ?","539","","2050","True","True","False","","720","95.86.72.42","0","0","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58574","58542","שערי תשובה סימן כה סק"א","20/09/18 11:49","יא תשרי","תשע"ט","11:49","דוד כוכב",""וכתב בשלמי ציבור בשם תשובת דבר משה מי שאין ידו משגת לקנות תפילין של יד ותפילין של ראש יקנה של ראש תחלה ע"ש".","125","","2047","True","True","False","","267","212.76.105.6","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58591","58542","המסתבר לי","21/09/18 11:56","יב תשרי","תשע"ט","11:56","אור חדש","שיתחיל בשל יד וכשתמצא ידו יוסיף של ראש.
אין לנו עסק ב'קדושות' בהלכה אלא העיקר לקיים ככל האפשר דברי התורה כפשוטם וכיוון שהפשט מורה שהיד קודם כך יש לעשות (וממילא גם ניתן לדרוש על כך דרוש המדבר על החסרון הגדול שבקדושת הראש המנותקת מקדושת העשייה ואכמ"ל)","458","","2046","True","True","False","","138","37.26.149.139","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58686","58574","בפסוק של יד קודמים!","07/10/18 00:00","כח תשרי","תשע"ט","00:00","קותי","","217","","2030","False","True","False","","143","79.181.116.187","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58593","58591","מצאתי שלהלכה אין כך אלא","21/09/18 16:15","יב תשרי","תשע"ט","16:15","יהודי_קדום","יקנה של ראש תחילה.
בנוסף למה שהביא הרב כוכב, ראה באריכות בדובב מישרים חלק ב סימן יח שמסיים "...שפסק כן דמי דאין ידו משגת לקנות שניהם יקנה של ראש, וז"ב ".[וזה ברור]

וכן ראה שם שאין זה פשוט לומר "...שהפשט מורה שהיד קודם ..." :
...והכ"נ כיון דכתיב והיה לאות והדר לטוטפות בין עיניך [שמות י"ג, ט"ז] ע"כ של יד קודם. אולם באמת זה אינו, דהא דכתיב של יד מוקדם הוא משום דאם מניח שתים מניח של יד תחילה דכל זמן שיהיה בין עיניך יהיו שתים [מנחות ל"ו ע"א], אבל לא משום דהוא חשוב כמובן.
","233","","2046","True","True","False","","155","79.177.108.168","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58597","58591","מי זה אתם שאין לכם עסק ב'קדושות' בהלכה?","22/09/18 21:09","יג תשרי","תשע"ט","21:09","דוד כוכב","לנו יש הלכה מפורשת בשתי משניות.
מסכת הוריות דף יב ע"ב: "וכל המקודש מחבירו קודם את חבירו".
מסכת זבחים דף פט ע"א: "כל המקודש מחבירו קודם את חבירו".","125","","2045","True","True","False","","212","95.86.112.241","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58605","58597","שקלתי עניין זה","22/09/18 23:40","יג תשרי","תשע"ט","23:40","אור חדש","ובכ"ז
ההלכה הפשוטה הינה שמקדימים של יד לשל ראש כאשר השיקול שלא להקדים אם פגע קודם בשל ראש זה מצד 'אין מעבירין' ולא מצד הקדוש קודם
ע"כ נ"ל פשוט שבמקום שבו גילתה התורה (עכ"פ לפי גמרתנו) שיש להקדים בסדר את הפחות מקודש לא שייך לעשות פלפולים בקדושות נגד פשט זה","458","","2045","True","True","False","","135","37.122.157.99","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58607","58605","מהו המקור שלך ל''הלכה הפשוטה"?","23/09/18 00:09","יד תשרי","תשע"ט","00:09","יהודי_קדום","","233","","2044","False","True","False","","139","79.177.108.168","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58608","58607","ומה המקור שלך","23/09/18 00:13","יד תשרי","תשע"ט","00:13","אור חדש","למה שתעשה מחר בבוקר ותניח תחילה של יד וגם אם בטעות תתקל ידך בשל ראש 'תעביר' על המצווה ותניח תחילה של יד דוקא?

שו"ע ונו"כ עיי"ש","458","","2044","True","True","False","","108","37.122.157.99","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58609","58608","גלשת לדין אחר לגמרי!!! בו מונחים לפניך","23/09/18 00:15","יד תשרי","תשע"ט","00:15","יהודי_קדום","גם של יד וגם של ראש. אין זה הנידון שלנו!!!","233","","2044","True","True","False","","156","79.177.108.168","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58610","58609","למה לא?","23/09/18 00:53","יד תשרי","תשע"ט","00:53","אור חדש","תסביר לי למה הדין של 'קדוש קודם' לא עובד בעת הנחת היד והשל ראש

ואחרי שתסביר זאת תשאל למה שזה כן יעבוד ביחס לקנית של ראש לפני של יד","458","","2044","True","True","False","","124","37.122.157.99","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58611","58610","כי","23/09/18 05:22","יד תשרי","תשע"ט","05:22","יהודי_קדום","השאלה היא: "מה יהיה הדין כאשר אין לאדם כסף לקנות זוג תפילין, האם עדיף של ראש מפני קדושתן או של יד מפני שנכתבו ראשונים"?

שוב, מה המקור לתשובתך שיקנה יד תחילה - בניגוד למקורות שהראינו לעיל הפוסקים שיקנה של ראש תחילה?

האם פסקת הלכה על דעת עצמך?","233","","2044","True","True","False","","179","79.177.108.168","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58612","58611","ראה בכותרת הודעתי הראשונה","23/09/18 05:49","יד תשרי","תשע"ט","05:49","אור חדש","רק כתבתי הממסתבר לי בסוגיה זו וב"ה היה כאן מיני-דיון תורני בעקבות ההערה שלדעתי עזר לברר הסוגיה עוד יותר.

לא חשבתי לרגע שהשאלה מעשית בימנו ושמישהו יתבלבל לפסוק למעשה כדעת מגיב אלמוני בפורטל מול מקורות הרב כוכב שהובאו לפני הודעתי","458","","2044","True","True","False","","136","37.122.157.99","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58725","58612","אני מופתע שמצאתי דעה שיקנה של יד תחילה !","10/10/18 20:45","א חשון","תשע"ט","20:45","יהודי_קדום","מובא בילקוט יוסף ציצית ותפילין הערות סימן כה - הלכות תפילין אות ל:

"...אבל הרב יפה ללב (סי' כו סק"א) כתב שיקנה של יד תחלה. שהרי בתורה נכתב של יד תחלה, וגם הרי דרשו (מנחות לו א) כל זמן שבין עיניך יהיו שתים, ועוד שכתבו שלא יניח של ראש בפני עצמה, שיש בה שי"ן בקציצה ודל"ת ברצועה, וענינו ש'ד, וח"ו שלא יהא ניזוק. כמ"ש הר"ד עראמה על הרמב"ם. ועוד, שהרי הברכי יוסף הביא מתשו' מהר"י מולכו שכתב, מי שהולך בין העכו"ם ומלעיגין עליו אם יניח תפילין של ראש, יכול להניח של יד לבד. ע"ש. ולכן מהאי טעמא נמי יקנה של יד תחלה, דאם יזדמן שילך בין הגויים שיהיו אתו תפילין שיוכל להניחן. ע"כ.

ויש לדון בדבריו, דמה שדרשו כל זמן שבין עיניך יהיו שתים, הנה אין זה לעיכובא, ובודאי דהיכא שאין לו תפילין של יד יניח של ראש לבד, שכל אחד מצוה בפני עצמה. וגם הטעם שכתב שתפילין של יד נכתב בתורה תחלה, אין זה מספיק, דסוף סוף בתפילין של ראש יש ד' פרשיות ובתפילין של יד הכל בפרשה אחת. ועוד, דבתפילין של ראש יש אות שי"ן ויש בה חשיבות יותר מקשר של תפילין של יד שיש בקשר אות יו"ד. וגם מה שכתב דענינו שד וכו', הנה אין בכח הרמז שיש בדבר לבטל החשיבות שיש לתפילין של ראש על תפילין של יד. ולכן נראה יותר דמי שאין בידו לקנות תפילין של יד ושל ראש, אלא אחד מהם, יעדיף של ראש תחלה. ויברך עליהם על מצות תפילין...."","233","","2027","True","True","False","","178","79.183.62.174","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58698","58686","לכן מקדימים את הנחת של יד","09/10/18 13:55","ל תשרי","תשע"ט","13:55","דוד כוכב","אך כשמוכרחים לבחור רק אחד מהם, עדיף המקודש יותר.","125","","2028","True","True","False","","149","212.76.111.204","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58706","58698","זה ממש עובר על המצווה. יכול להקדים של","09/10/18 15:11","ל תשרי","תשע"ט","15:11","קותי","יד בדיוק כמו שכתוב בתורה.
קונה תפילה של ראש כדי לא לקיים הקדמה של יד?
תמוהה
כיצד נהייה של ראש קדוש יותר? בגלל שהתורה הקדימה את של יד
אם אין של יד כיצד של ראש יהיה קדוש יותר?","217","","2028","True","True","False","","172","109.67.85.3","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58707","58706","של יד - אות, של ראש ארבע","09/10/18 17:19","ל תשרי","תשע"ט","17:19","דוד כוכב","","125","","2028","False","True","False","","167","212.76.111.204","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58708","58707","איזה ארבע? מילה חידתית מקנה קדושה יתירה","09/10/18 17:47","ל תשרי","תשע"ט","17:47","קותי","לתפילין של ראש?
זה לא ארבע אותות מדובר על תפילה אחת שיש לה ארבעה מדורים
האם כל פרשה בנפרד היא אות? גוף התפילה של ראש היא אות ואינה יתירה על של יד","217","","2028","True","True","False","","171","109.67.85.3","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58710","58708","תפילין של ראש חמורה קדושתה","09/10/18 18:01","ל תשרי","תשע"ט","18:01","דוד כוכב","מסכת מנחות דף לד ע"ב:
"שלח רב חנניה משמיה דרבי יוחנן: תפלה של יד עושין אותה של ראש, ושל ראש אין עושין אותה של יד, לפי שאין מורידין מקדושה חמורה לקדושה קלה".

רש"י:
"תפילין של ראש חמורה קדושתה - שרובו של שדי נעשה (בקשר) בשל ראש שי"ן דל"ת אבל בשל זרוע אין אלא יו"ד שיש שם רצועה קטנה כשיעור רחב אצבע ובסוף ראשה מעט כמין יו"ד ועוד כתיב וראו כל עמי וגו' ותניא ר"א הגדול אומר אלו תפילין שבראש (לקמן לה:)".","125","","2028","True","True","False","","175","212.76.111.204","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58711","58710","כאן הוכחה הפוכה","09/10/18 18:18","ל תשרי","תשע"ט","18:18","קותי","תפילה של ראש תלויה בתפילה של יד כאשר הם יחד יש שד-י
כאשר אינם יחד אין שם שם כלל ולכן מדובר בתפילין שכבר קיימו בהם את מצוות תפילין של יד ושם ראש ואז לא מורידים מקדושה חמורה לקדושה קלה
אבל תפילה חדשה ודאי שאין בה קדושה יתירה. ולכן תפילה של יד עדיפה לקיים מצווה לפי נתינתה.","217","","2028","True","True","False","","175","109.67.85.3","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58713","58711","דין זה נכון גם בתפילה יחידה","09/10/18 22:27","ל תשרי","תשע"ט","22:27","דוד כוכב","כל תפילה של ראש מוכנה להצטרף לכל תפילה של יד שבעולם.
הדין שתפילה של ראש מקודשת יותר נאמר באופן כללי ללא שום התניות.
בכל תפילה כתובים שמות ה' רבים. החילוק בין של ראש לשל יד הוא מספר אותיות השם המוצגות כלפי חוץ לרואים.

ומסכת שבת דף סב ע"א:
"[אלא] הכא במאי עסקינן - במחופה עור. - והרי תפילין, דמחופה עור, ותניא: הנכנס לבית הכסא - חולץ תפילין ברחוק ארבע אמות, ונכנס! - התם משום שי"ן. דאמר אביי: שי"ן של תפילין הלכה למשה מסיני".
וכתב שם תוספות:
"שי"ן של תפילין - ול"ג דלי"ת ויו"ד של תפילין כו' כדמוכח בפ' במה מדליקין".
(וכך הגירסה במנחות).
ובחידושי הר"ן:
"וכבר כתבתי למעלה שא"צ למחוק הנוסחאות דלי"ת ויו"ד כיון שאינן בכתיבה ממש אלא בקשר לאו תורת ה' מיקרי".
חידושי הר"ן (מיוחס לו) שם:
"ואיכא למידק דהכא בקמיעי במחופה עור אמרי' דמותר ליכנס בהן לבית הכסא וכן בתפלין אי לאו משום שי"ן של תפלין".
כלומר, שתפילין של ראש שחקוק בה השי"ן יש בה קדושה יתירה ואסור ליכנס בה לביה"כ. משא"כ בשל יד. השי"ן הוא ר"ת של שם שדי.","125","","2028","True","True","False","","176","212.76.111.204","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58714","58713","זה גופו טעון הוכחה","09/10/18 22:59","ל תשרי","תשע"ט","22:59","קותי","הוכחה מבית הכסא אינה הוכחה כי מדובר בביזיון
ושל ראש מתבזה יותר כי הוא גלוי יותר.
לעניין רכישת תפילין הפסוק אינו זז ממקומו ויש להקדים ולקנות של יד.","217","","2028","True","True","False","","161","109.67.85.3","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58718","58714","ייש"כ","10/10/18 10:41","א חשון","תשע"ט","10:41","אור חדש","גם לי היה תמוה הקדושה היתרה שיוחסה לשל ראש רק בשל אות נוספת, כעולה מפשט הסוגיה, ואשריך שהגדרת העניין בצורה מצמצמת כך שהדברים לא יהיו תמוהים מדי.

אומנם יש שאכן למדו בצורה מוזרה כזו שאותיות ומספרים חשובים ומקודשים יותר מאשר שמות ופרשיות התורה ממש

כך למשל מצאנו המנהג לעמוד בקידוש הלילה כי יש בר"ת שלו שם הוי"ה ואילו עצם אזכרת ה' (גם אם בכינוי) עצמו לא גורם לעמידה

וכן יש עניין מוזר ביחס לק"ש שראו קדושה מיוחדת במספר רמ"ח שכביכול מיוחס לפרשיות אלו וכ"כ התלהבו מעניין זה עד שהצריכו להשלים המניין במילים או אף בצירופי אותיות משאר התפילה
פרשיות מהתורה הקדושה שאותיותהן מנויות ומזכירות אהבת ה' יראתו ועבודתו לא מספיק טובות כשלעצמן אלא רק בצירוף של וו'ים מההמשך זה נהיה 'משהו'?!?
ובכלל, אם בתורה זה לא יוצא רמ"ח אז מניין ההמצאה שצריך להיות כאן השלמה לרמ"ח?!?
ואולי דומה למה שאומרים ש'חבל שהקב"ה לא ציווה את המצוות בגדר 'מנהג מקובלים', שאז כולם היו עושים הכל בלי לזוז ימין ושמאל ואילו דברים המפורשים בתורה כחיובים נזנחים כלאחר יד מרוב פשטותם.","458","","2027","True","True","False","","92","37.26.149.142","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58722","58714","החילוק בגמרא אינו משום הגילוי","10/10/18 15:14","א חשון","תשע"ט","15:14","דוד כוכב","מפורש שהאיסור בכניסה לבה"כ הוא רק משום האו"ת שי"ן. לכן בשל יד כיון שהיא מחופה (לכן השמות שבפנים אינם מן הענין) ולא רשום בה מבחוץ שום דבר מותר ליכנס גם כשהיא גלויה לגמרי.

ואילו הקדמת "וקשרתם" בפסוק עוסקת רק כאשר יגיע מיד גם "והיו לטוטפות", ואינה עוסקת כלל בשאלה על איזו מהמצוות לוותר לגמרי בלית ברירה.","125","","2027","True","True","False","","179","212.76.111.204","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58719","58718","תודה","10/10/18 12:24","א חשון","תשע"ט","12:24","קותי","כבר קהלת אמר את דברו
קהלת ז
(כט) לְבַד רְאֵה זֶה מָצָאתִי אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים:","217","","2027","True","True","False","","159","109.67.85.3","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58720","58719","יפה","10/10/18 12:35","א חשון","תשע"ט","12:35","אור חדש","","458","","2027","False","True","False","","89","213.151.55.26","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58724","58722","אין לזה ולא כלום עם קדושה יתירה .","10/10/18 17:41","א חשון","תשע"ט","17:41","קותי","זה רק משום ביזיון ואינו מקנה ל-'של ראש' יתרון בקניה.
אין כאן בעיה על איזו מצווה לוותר. השאלה איזו מצווה לקיים?
זאת הכתובה תחילה בפסוק!","217","","2027","True","True","False","","170","109.67.85.3","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58729","58725","ב"ה לא אלמן ישראל","11/10/18 09:00","ב חשון","תשע"ט","09:00","אור חדש","ואין כלל להיות מופתע שגם בדורות הקדמונים כיוונו לאמת","458","","2026","True","True","False","","85","5.102.215.23","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58730","58729","דעה זו מאוד מתמיהה. מיותר לחזור על","11/10/18 09:05","ב חשון","תשע"ט","09:05","יהודי_קדום","מה שנכתב שאינו בדעה זו. בכ''מ, אנחנו יכולים ללמוד ולא לפסוק שהאמת כאן או כאן מה עוד שיש דעת רבים מנוגדת.","233","","2026","True","True","False","","133","79.183.62.174","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58732","58730","","11/10/18 09:57","ב חשון","תשע"ט","09:57","אור חדש","","458","","2026","False","True","False","","71","213.151.55.26","0","58542","מנחות|לח ע"א",""),new Message("58736","58730","מדובר רק במקרה מיוחד","11/10/18 13:42","ב חשון","תשע"ט","13:42","דוד כוכב","ראה את נימוקו:
"דאם יזדמן שילך בין הגויים שיהיו אתו תפילין שיוכל להניחן".
כלומר שמדובר רק במי שיתכן שיוכל להניח רק את של יד, ואם יקנה את של ראש לא יוכל להניח כלל.

והטיעון שבשל ראש יתהוו האותיות ש"ד אינו עיקר, כמבואר בהמשך שהלכה היא שודאי מניחין. והרי הכהנים בבית המקדש מניחין בקביעות רק את של ראש, כי של יד חוצצת בין היד לכתונת. ובכך מיושבת קושית ר"ת - בסוף קישור זה.","125","","2026","True","True","False","","205","212.76.111.204","0","58542","מנחות|לח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);