var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50084;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","41"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50084","0","שוויון זכויות","29/05/17 08:01","ד סיון","תשע"ז","08:01","אלמוג לוי","שאלה עקרונית: למה הבת לכתחילה לא יורשת כמו הבן במצב שבו ישנם גם יורשים בנים וגם יורשות בנות?","635","","2526","True","True","False","","653","141.226.232.48","0","0","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50085","50084","תשובה אחת","29/05/17 08:15","ד סיון","תשע"ז","08:15","דוד כוכב","רוב הירושה היתה נחלת קרקע בארץ ישראל.
לרוב האשה נישאת ועוברת לגור עם הבעל, בנחלתו אותה הוא מעבד, ומפרנס בה את משפחתו. (רוב הנשים לא עסקו בעבודת הקרקע).
נניח שמשפחתות הבעל והאשה הן בנות חמישה אחים וחמש אחיות.
מה עדיף, שהבעל יירש עשירית מנחלת אביו, וגם אשתו תירש עשירית מאביה - במקום רחוק; או שהבעל יירש מאביו חמישית במקום שבו גר הזוג, ולזוג תהיה אותה מידת שטח כמו באפשרות הראשונה?","125","","2526","True","True","False","","136","212.76.119.88","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50109","50084","תשובה שוויון זכויות","29/05/17 21:55","ד סיון","תשע"ז","21:55","אלמוג לוי","לעניות דעתי, באותה תקופה הבן הוא זה שפרנס את המשפחה ולכן הירושה עוברת קודם לבנים. אני חושב שאולי אם הייתה ההלכה נפסקת בדורנו המצב היה שונה..","635","","2526","True","True","False","","152","141.226.232.48","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50089","50085","ואיך תשובתך עונה לבן שלו עשר אחיות?","29/05/17 09:17","ד סיון","תשע"ז","09:17","Almuaddib","מה עדיף, שכל הירושה הולכת לבן אחד, וכל השאר לא יורשות מאומה?

ואם תענה לי מתקנות חכמים לגבי המתנות, מטונך - היא-היא ההוכחה כי דעת חכמים לא היתה נוחה ממשפט הירושה הזה, ודוקא נטו לסבור כשואל מעליך.","107","","2526","True","True","False","","151","82.81.160.69","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50091","50089","פשוט","29/05/17 09:40","ד סיון","תשע"ז","09:40","אור חדש","ראשית צריך לזכור שאין בתורה שוויון קומוניסטי והתורה בהחלט מניחה שייתכן שיהיו משפחות שיצברו במהלך 50 שנות היובל יותר נכסים מאשר משפחות אחרות
ממילא גם יורשי אותן משפחות יקבלו חלק גדול משל משפחות עניות יותר
ברור גם שאדם שהוליד 10 ילדים יחלק פחות לכל אחד מאשר אחד שהוליד 9 בלבד הגם שיהיו לשניהם נכסים שווים.
לכן שאלת השואל כלל לא מתחילה.
החלטת להתחתן עם בחורה נאה וכו' קח בחשבון גם שהיא בת ומזה נגזר כמה נדוניה תכניס עימה (תבדוק כמה אחים ואחיות יש לה)
אם אתה בן בין 10 בנים חפש לך בת יורשת נחלה או לחילופין תסמוך על כשרונך שתצליח בעסקיך
אם אתה בן יחיד לאב עשיר תוכל להתחתן גם עם בת שלא יורשת נחלה כלל.
בסה"כ יש בחירה חופשית לכל אחד ודיני הירושת התורניים אם גלויים הם לכל ושווים בכל יכולים להלקח בחשבון בצורה שווה.
תוכל לטעון שכך הבנות מופלות ביחס לבנים
אך על זה ענה הרב כוכב (נ"ל שלזה כיון) שכיוון שכל אשה מתחתנת עם גבר ממילא בסופו של דבר יש בתא המשפחתי שלהם צד מופלה לרעה וצד מופלה לטובה= איזון בסה"כ.

תוכל לטעון שלגברים יש יותר חופש בחירה עם מי להתחתן (ברגע שיודע שהוא יורש יכול לבחור גם יורשת וגם לא ואם ירושתו קטנה יכול גם לבחור בשני הסוגים) אך גם לאשה (בוגרת) יש תאורטית זכול למאן להתחתן עם פלוני
תוכל להקשות שאלה חדשה- מה פתאום התירה התורה לאב למכור ביתו לאמה ולתתה בקידושים למצורע וכד'?
אך זו שאלה אחרת ותשובה אחרת בצידה","458","","2526","True","True","False","","150","213.151.55.19","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50104","50089","ק"ו שהאחיות מרוויחות אז כשהבעל נוחל פי 2","29/05/17 13:32","ד סיון","תשע"ז","13:32","דוד כוכב","היות וסטטיסטית מספר הבנים והבנות דומה, במקרה שלך עדיף לעשר הבנות שלא ליטול בדל ירושה מאביהן, כדי שבעליהן יקבלו כפי שנים.

הדוגמה שנקטתי בה מדגימה את הסיכוי הסטטיסטי, ויש כמובן חריגות.
אותה כמות של ממון מחולקת בין כל המשפחות, סטטיסטית לא יהיה הבדל ניכר בין צורות החלוקה.
הדוגמה שלי מראה שגם כאשר הבת אינה מרוויחה בכמות בירושת בעלה (כמו בדוגמה שלך), עדין עדיף לה שהירושות יעברו רק דרך בן הזוג.
או בניסוח כללי - עדיף שהירושה תעבור דרך בן זוג יחיד.

התכוונת לשאול על בת של מליונר שיש לה אח יחיד והיא נשאת לבחור ישיבה דלפון עם אחות אחת. זו בחירה שלה, ובחירה טובה - יקרה היא מפנינים, וע"ע אשת ר"ע. וגם אם לא התחתנה כלל זו בחירה שלה, וגם אין לה למי להוריש הלאה. וזו גם בחירה של האב שרשאי לכתוב צוואה כרצונו, ולא כתב לבתו דבר.

במסכת כתובות לומדים על כתובת בנים דכרין שרמוזה בספר ירמיהו, שגם היא נחשבת לירושה. משמעותה היא שהאב מוריש לבתו ובניה מנחלתו באמצעות השדות שהוא מעניק לזוג בחתונה. וזו תשובה נוספת לשאלה שבראש האשכול. עוד שתי תשובות כאן.","125","","2526","True","True","False","","208","212.76.119.88","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50101","50091","פשוט שגם אתה לא ענית על שאלתו של אלמוג","29/05/17 12:12","ד סיון","תשע"ז","12:12","Almuaddib","","107","","2526","False","True","False","","134","82.81.160.69","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50102","50101","כתבתי שאין שאלה","29/05/17 12:14","ד סיון","תשע"ז","12:14","אור חדש","לכן גם לא ניתן לענות
השואל מניח שאמור להיות שוויון מוחלט בין כולם
הוכחתי שההנחה לא נכונה.
אח"כ גם הסברתי למה בכ"ז הנשים לא נפגעות (אם מתחתנות) למרות שהן מופלות לרעה","458","","2526","True","True","False","","120","213.151.55.19","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50106","50102","ראה תשובתי למטה לרב כוכב","29/05/17 14:55","ד סיון","תשע"ז","14:55","Almuaddib","חז"ל דוקא תיקנו, ולא כדבריך.","107","","2526","True","True","False","","122","209.88.198.77","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50105","50104","חז"ל לא סברו כמותך","29/05/17 14:54","ד סיון","תשע"ז","14:54","Almuaddib","ראשית, אתה מתעלם מרווקות, גרושות ואלמנות. הרי זו שלא התחתנה - זה שגבר אחר, ממשפחה אחרת, נחל - לא מועיל לה.

זו שקיבלה כתובתה והלכה לה - מה מועיל לה שאביה הוריש לאחיה?

ושנית, כאמור - חז"ל לא חשבו כמותך, ולכן תיקנו תקנות לגבי מה שיקבלו הבנות, ועיין בפרק כ' מהלכות אישות לרמב"ם. לו היו סוברים כמוך, לא היו מתקנים "עישור הנכסים" - אלא סומכים על נכסי הבעל, ואכמ"ל.","107","","2526","True","True","False","","151","209.88.198.77","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50107","50105","גם אני "לא סובר כמותי"","29/05/17 15:02","ד סיון","תשע"ז","15:02","אור חדש","מטבע מצב החיים של הדור בו אני חי אני באמת חושב שכל אדם אמור לקבל את הנכסים לעצמו ולהחליט מה ייעשה בהם ולא לסמוך שחתונה/ אבא/ תקנת חז"ל תסדר אותו או אותה
(אני מניח שגם אתה מבין שגם יעשור נכסים זה לא 'השוואת הזכויות')
לכן אילו היו נותנים לי לקבוע את 'דיני הירושה' הייתי קובע חלוקה שווה או דפרנציאלית (בהתאם ליכולותיו של כל יורש/ת)
אולם אני מבין שזה שתפיסת עולמי היא X ומניחה שיש לתת לכל אחד ואחת אוטונומיה על גופו ורכושו זה כלל לא מחייב שזה ה'טוב האידיאלי' ובטח לא משקף את עולם הערכים של האנושות בזמן מתן התורה ואף לא בימי חז"ל
לכן אני מסוגל להבין שלפי תפיסת עולם שהיתה מקובלת בימי התורה היה בהחלט הגיון פנימי בדיני הירושה כפי שנקבעו באותם דורות","458","","2526","True","True","False","","131","213.151.55.19","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50108","50105","לא רק חז"ל, זה דאורייתא","29/05/17 17:47","ד סיון","תשע"ז","17:47","דוד כוכב","הכותרת מתייחסת לתשובה ב' דלעיל, עליה אמרו במסכת כתובות דף נב ע"ב:
"ומי איכא מידי, דרחמנא אמר ברא לירות ברתא לא תירות, ואתו רבנן ומתקני דתירות ברתא?! הא נמי דאורייתא הוא! דכתיב...".

באשר לשאלתך על גרושות ואלמנות - למעשה הצעת את התשובה, ודחית: "זו שקיבלה כתובתה והלכה לה".
והתשובה לדחיה היא שבאותה כתובתה שקיבלה, כבר כלולה 'ירושתה', כדברי הגמרא דלעיל - השדה שכתב לה אביה. ובניה בלבד יירָשוה. וזו שדה חשובה, כעישור מנכסי האב, והאב זכאי לכתוב ככל שירצה, גם את כל נכסיו, או חלקה היחסי בין ילדיו.

איני יודע למה כתבת שאני מתעלם מרווקות, כתבתי במפורש שלשה דברים:
א. סיבה נוספת לדודות להמריץ אותה להתחתן. וגם אם האב כבר מת היא תקבל לחתונה כמו שמשוער שהיתה מקבלת כשהיה חי.
ב. ממילא אין לה בנים להוריש הלאה.
ג. האב יכל בצוואתו "לתקן" את ההפסד של אותה יוצאת מהכלל.
ותשובה נוספת:
ד. בכל כלל הגון יתכנו יוצאים מהכלל שיחושו שהם לוקים.

לגבי תקנות חז"ל, כבר כתבתי בכותרת שעישור נכסים זה דאורייתא. זו תשובה ב' דלעיל.
תקנה נוספת - מזון הבנות - ובזה היא מבוטחת היטב ויפה כוחה משל הבנים בנכסים מועטים, ונשים מעדיפות ביטחון כלכלי מאשר סיכונים. וזו תשובה ג' דלעיל.","125","","2526","True","True","False","","170","212.76.119.88","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50147","50108","אני מניח ששמת לב שאתה סותר את עצמך","01/06/17 08:57","ז סיון","תשע"ז","08:57","Almuaddib","למעלה כתבת כך:

"היות וסטטיסטית מספר הבנים והבנות דומה, במקרה שלך עדיף לעשר הבנות שלא ליטול בדל ירושה מאביהן, כדי שבעליהן יקבלו כפי שנים."
...

ובהמשך כתבת כך:

"... משמעותה היא שהאב מוריש לבתו ובניה מנחלתו באמצעות השדות שהוא מעניק לזוג בחתונה. וזו תשובה נוספת לשאלה שבראש האשכול. עוד שתי תשובות כאן."


וכן המשכת בהודעתך כאן, לטעון כי ירושת הבנות היא דאוריתא.


אז ממה נפשך, התורה פוגעת בבנות? למרות שעדיף להן - לקביעתך דלעיל - "שלא ליטול בדל ירושה מאביהן", באה התורה וכופה עליהן לקבל ירושת הבנות?

אטו בשופטני עסקינן???","107","","2523","True","True","False","","137","82.81.160.69","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50112","50109","מענינא דיומא","29/05/17 23:27","ד סיון","תשע"ז","23:27","דוד כוכב","ראה בקישור זה.","125","","2526","True","True","False","","159","212.76.119.88","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א",""),new Message("50161","50147","כתבתי שאלו מספר תירוצים","01/06/17 16:24","ז סיון","תשע"ז","16:24","דוד כוכב","בזמן שהשבטים היו שקטים בנחלותיהם התירוץ הראשון היה רלוונטי. לא שייך שאב יעניק מאחוזת מקומו ושבטו לבתו שעוברת לגור בנחלת שבט רחוק. ואילו בעלה ממשיך את אחיזת אחוזת אבותיו, וטוב להם שלא תוקטן.
וַיְהִי לוֹ שְׁלֹשִׁים בָּנִים, וּשְׁלֹשִׁים בָּנוֹת שִׁלַּח הַחוּצָה, וּשְׁלֹשִׁים בָּנוֹת הֵבִיא לְבָנָיו מִן הַחוּץ (שופטים יב, ט).

ירמיהו, שלדברי הגמרא דבריו הם מדאורייתא, עוסק בגולים.
(כט, ד-ו) כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לְכָל הַגּוֹלָה אֲשֶׁר הִגְלֵיתִי מִירוּשָׁלִַם בָּבֶלָה. בְּנוּ בָתִּים וְשֵׁבוּ וְנִטְעוּ גַנּוֹת וְאִכְלוּ אֶת פִּרְיָן. קְחוּ נָשִׁים וְהוֹלִידוּ בָּנִים וּבָנוֹת וּקְחוּ לִבְנֵיכֶם נָשִׁים וְאֶת בְּנוֹתֵיכֶם תְּנוּ לַאֲנָשִׁים וְתֵלַדְנָה בָּנִים וּבָנוֹת וּרְבוּ שָׁם וְאַל תִּמְעָטוּ.
במנגנון כתובת בנין דכרין מעניק הסב ירושה לנכדיו שמבנותיו בדומה לירושת נכדיו שמבניו.","125","","2523","True","True","False","","144","212.76.119.88","0","50084","בבא בתרא|קכז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);