var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=49226;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("49226","0","כליה מתוך קיום מצוות פ"ו","22/03/17 11:33","כד אדר","תשע"ז","11:33","אור חדש","תניא אמר ר' ישמעאל בן אלישע מיום שחרב בית המקדש דין הוא שנגזור על עצמנו ...שלא לישא אשה ולהוליד בנים ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו אלא הנח להם לישראל מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין:
תוס:
דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לישא נשים. תימה הכתיב פרו ורבו ושמא על אותן שכבר קיימו פריה ורביה קאמר והיינו זרעו של אברהם כלה שלא יוליד אלא בן ובת:

להבנת התוס' אין כלל סתירה בין קיום המצווה של פר"ו (בגדרה הדאו') לבין העובדה שבזמן החורבן היה ראוי לגרום לכליון עמ"י ח"ו, זאת מכיוון שבדרך הטבע כאשר כל זוג הורים מולידים רק זוג ילדים האוכלוסיה תלך ותצטמצם שהרי לאחוז מסויים מהילדים לא יהיו ילדים מכל מני סיבות ואם כן בכל דור יהיו פחות זוגות הורים עד לכליון האומה חלילה.
אומנם הבנה זו קשה ביותר שהרי ציווי התורה הינו 'לפרות ולרבות' וכיצד הגדירו חז"ל מצווה זו בגדר שלא רק שלא מקיים רביה אלא אף מוביל לכליה, הרי זה הפך ציווי התורה?

תשובה לשאלה זו נמצאת כאן באריכות ובקצרה אסכם שמדאו' יש חיוב בשני ילדים בהרכב מינים מסויים, ממילא ברוב המקרים לא יהיה די להוליד שני ילדים בלבד אלא יזדקקו לפחות לשלש לידות כך נמצא שהכלל גדל בהכרח הגם שהפרטים אכן יכולים לצאת ידי חובה בשני ילדים בלבד (אם הזדמן להם להוליד בדיוק בן בת לב"ה או בן בן לב"ש) שבהם אין כלל ריבוי. לכן מובן שגדרה של מצוות הריבוי נאמרה ביחס לכלל ולא לפרט.","458","","2595","True","True","False","","680","213.151.55.19","0","0","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("49227","49226","תירץ הרב משה פיינשטיין","22/03/17 20:28","כד אדר","תשע"ז","20:28","דוד כוכב","בשו"ת אגרות משה אבן העזר חלק ד סימן כט:
"וניחא בזה מה שבסוף חזקת הבתים (ס' ע"ב) תניא א"ר ישמעאל בן אלישע ומיום שפשטה מלכות הרשעה שגוזרת עלינו גזירות קשות ורעות ומבטלת ממנו תורה ומצות דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לישא אשה ולהוליד בנים ונמצא זרעו של אברהם כלה אלא הנח להם לישראל מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין. והקשו התוס' דהא כתיב פרו ורבו, ודחקו לתרץ דהוא רק שלא יולידו אלא בן ובת. ולשון זה הוא לא מדויק כל כך דאינו ביד האדם שיוליד רק שני ילדים ואחד מהם זכר ואחרת תהא נקבה, או איפכא דרובא דאינשי אינו כן אלא מולידין שני זכרים וגם יש דשלשה ויותר עד שנולדה לו בת, או שתי בנות ויותר עד שנולד להם בן, שא"כ לא יתמעטו כל כך, ואין לומר ע"ז בלשון כלה, אך שמ"מ מתרצי התוס' לא שיתמעטו אלא שלא יתרבו כל כך שג"ז שייך להחשיב בשם כליה מאחר שאינו מתרבה בריבוי גדול".","125","","2595","True","True","False","","269","213.151.60.158","0","49226","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("49228","49227","תרץ חלקית אך גם הוסיף דברי תימה","22/03/17 20:31","כד אדר","תשע"ז","20:31","אור חדש","עיין כאן שוב בקשיים שמעלים דבריו של הגר"ם ז"ל.
אציין שוב שמלבד הקשיים הפרשניים דבריו פשוט לא נכונים במציאות מבחינה סטטיסטית כפי שביארתי שם בסוף דבריי","458","","2595","True","True","False","","122","213.151.55.19","0","49226","בבא בתרא|ס ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);