var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=47610;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("47610","0","מי מעסיק עמלקי?- הרי את עמלק יש להרוג!","15/01/17 18:01","יז טבת","תשע"ז","18:01","אליצפן","בסמגרת הדיון על הלנת שכר שכיר מובאת בתלמוד הבבלי במסכת בבא מציעא (דף קיא עמוד ב) הבריתא הבאה : "רעך ולא עמלקי? עמלקי מאחיך נפקא!

מי מעסיק עמלקי?- הרי את עמלק יש להרוג!","502","","2661","True","True","False","","826","85.64.155.28","0","0","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47611","47610","צנזורה. במקור כתוב "נכרי"","15/01/17 18:05","יז טבת","תשע"ז","18:05","Almuaddib","","107","","2661","False","True","False","","129","82.81.160.69","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47613","47610","כאן כיוונו הצנזורים לאמיתה של תורה","15/01/17 18:47","יז טבת","תשע"ז","18:47","אור חדש","אין פוסק בעולם שיתיר עושק של נכרי מתוקן ובוודאי שההתר שכאן מתיחס לנכרי כעין עמלק בלבד","458","","2661","True","True","False","","116","213.151.53.59","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47618","47610","שאלה חזקה ואקטואלית...","15/01/17 19:35","יז טבת","תשע"ז","19:35","אבי גרינבלט","ספר החינוך מצוה תר"ד :
"וזאת מן המצות המוטלות על הצבור כלן, וכענין שאמרו זכרונם לברכה (סנהדרין כ, ב), שלש מצות נצטוו ישראל בשעת כניסתן לארץ למנות להם מלך, ולבנות להם בית הבחירה, ולהכרית זרע עמלק. ובאמת כי גם על כל יחיד מישראל הזכרים מוטל החיוב להרגם ולאבדם מן העולם, אם יש כח בידם בכל מקום ובכל זמן, אם ימצא אחד מכל זדעם. והעובר על זה ובא לידו אחד מזרע עמלק ויש ספק בידו להרגו ולא הרגו בטל עשה זה".

עוד ציטוט מתוך פניני הלכה בדיני מצוות מחיית עמלק :
"אף שהתורה ציוותה למחות את זרעו של עמלק, אם עמלקי יקבל על עצמו לשמור שבע מצוות בני נח, פקע ממנו דין עמלק ואין להורגו".","539","","2661","True","True","False","","140","95.86.70.69","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47612","47611","(בכת"י שראיתי כתוב "גוי")","15/01/17 18:12","יז טבת","תשע"ז","18:12","Almuaddib","","107","","2661","False","True","False","","129","82.81.160.69","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47614","47611","אז מדוע במהדורות החדשות לא תקנו?","15/01/17 18:59","יז טבת","תשע"ז","18:59","אליצפן","אז מדוע במהדורות החדשות לא תקנו? למשל מהדורת וגשל של האתר הזה, ולא ב"טלמן" ולא ב"עוז והדר"?

מה, עדיין מפחדים מהצנזורה?","502","","2661","True","True","False","","212","85.64.155.28","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47667","47612","ניבצר מבינתי מה אכפת לנוצרים","17/01/17 15:23","יט טבת","תשע"ז","15:23","הודו_כי_טוב","הרי לשיטתם הם בני ישראל החדשים אז מאי נפקא מינא להם הם
לשיטתם לא גויים","207","","2659","True","True","False","","195","79.181.243.93","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47615","47613","להרוג אותו כן ולהלין שכרו לא?","15/01/17 19:00","יז טבת","תשע"ז","19:00","אליצפן","איזו מן "אמיתה של תורה" זה?","502","","2661","True","True","False","","194","85.64.155.28","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47616","47615","אף פוסק לא יתיר לך הריגת גוי מתוקן","15/01/17 19:28","יז טבת","תשע"ז","19:28","אור חדש","ולא רק מפני דרכי שלום
לכן אמיתה של תורה הינה: לא לגזול מגוי מתוקן לא לעשוק אותו ובוודאי לא להרוג אותו
לצורך הענין גוי לא מתוקן בוודאות זה עמלק (שלא בחר בגיור), בין יתר הגויים נראה שרובם מתוקנים (ראה רמב"ם הלכ' תשובה) ומיעוטם מקולקלים ביותר כעמלק בזמנו","458","","2661","True","True","False","","160","213.151.53.59","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47620","47616","בגמרא כתוב "עמלק" לא כתוב גוי","15/01/17 21:39","יז טבת","תשע"ז","21:39","אליצפן","יש בהלכה הבדל בין עמלק מתוקן ועמלק סתם?","502","","2661","True","True","False","","197","85.64.155.28","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47619","47618","אבל כבר למעלה העירו שזה הנוסח האפיפיורי.","15/01/17 21:37","יז טבת","תשע"ז","21:37","אליצפן","של הגמרא ולא נוסח התלמוד של רבינא ורב אשי! אצלם היה כתוב "נכרי" או "גוי"..","502","","2661","True","True","False","","206","85.64.155.28","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47621","47620","עמלק שהתגייר מתקבל","15/01/17 21:47","יז טבת","תשע"ז","21:47","אור חדש","ומבני בניו של המן לימדו תורה בב"ב.

שים לב שלא ניסיתי ליישב לשון הגמרא שוודאי שובשה ע"י הצנזורא, רק הערתי שלהלכה אכן נכון ומדוייק יותר לקרוא "עמלק" במקום "גוי" שהרי סתם עמלק מותר להורגו וממילא לעשוק שכרו ואילו סתם גוי אסור לעשוק וכ"ש להרוג.
מקרים יוצאי דופן יש בכל עם, אפי' בישראל יש שדינם כנכרים/ עמלקים ולעומתם בעמלק היו יוצאי דופן כבני בניו של המן שלעיל","458","","2661","True","True","False","","136","213.151.53.59","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47623","47621","כשעמלקי מתגייר הוא "גר צדק"","15/01/17 22:02","יז טבת","תשע"ז","22:02","אליצפן","ואסור באיסור תורה להזכיר לו את עברו. לכן אם כתוב עמלק זה עמלק גוי ולא גר עמלקי.","502","","2661","True","True","False","","189","85.64.155.28","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47624","47623","ולכן מה?","15/01/17 22:07","יז טבת","תשע"ז","22:07","אור חדש","אם תנסח שאלתך (התכוונת להקשות על דבריי?) בצורה ברורה יותר אולי אצליח לענות עליה

רק אבהיר שוב
מה שכתוב בגמרא זה שיבוש ואין ללמוד מזה דבר
הערתי ששיבוש זה במקרה יצא מכוון להלכה שהרי באמת יותר מדוייק לומר שגוי דוגמת עמלק מותר לעשוק (ואף להרוג) בניגוד לסתם נכרי שאסור לגזול לעשוק ובוודאי להרוג אותו","458","","2661","True","True","False","","128","213.151.53.59","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47627","47624","שאלת הרא"ש: מהיכא ס"ד לאסור גזל הנכרי?","16/01/17 07:43","יח טבת","תשע"ז","07:43","אליצפן","חד למשרי עושקו וחד למשרי גוזלו. וא"ת מהיכא ס"ד לאסור גזל הנכרי והא לעיל ילפינן דגזל אסור מרבית ואונאה וברבית כתב לנכרי תשיך ובאונאה כתיב עמיתו למעוטי נכרי?

וי"ל דס"ד לאוסרו מקרא דואכלת את כל העמים בזמן שהם מסורים בידך ולא בזמן שאינם מסורים בידך,

ובפ' הגוזל בתרא איכא תנא דאסר גזל הנכרי מהאי קרא, אי נמי אי לא שרייה קרא לגזל הנכרי הוה מוקמינן לא תגזול בגזל הנכרי ולא בישראל ללאוי יתירי.

(תוספות הרא"ש מסכת בבא מציעא דף קיא עמוד ב )","502","","2660","True","True","False","","194","85.64.155.28","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47629","47627","האם זו שאלה?","16/01/17 10:04","יח טבת","תשע"ז","10:04","אור חדש","יש בחז"ל וממילא גם בראשונים גישות שונות ל'גזל הנכרי'
ההלכה למעשה בימנו הינה שאיסור חמור הוא לגזול מנכרי או לעשקו ובוודאי שאין שום התר להריגת גוי שלא מסכן אחרים (לצורך העניין נכנה זאת 'עמלק').
הלוואה בריבית לנכרי מותרת גם כיום ולמעשה גם בין היהודים נוהגים בכך התר (ע"י התר עיסקא כנודע).

זוהי ההלכה למעשה בימנו ואין ללמוד ממנה לדברי חז"ל וכן להפך אין ללמוד את שיטת חז"ל מההלכה שלנו.
השתנות המציאות משנה את ההלכה כלומר אנו מאמינים שאילו חז"ל והרא"ש היו חיים כיום היו פוסקים כמו שאנו פוסקים כיום ולא כדעתם לפני יותר מאלף שנים.","458","","2660","True","True","False","","110","213.151.53.59","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47631","47629","כלומר את דוגל בדרוויניזם הלכתי!","16/01/17 10:30","יח טבת","תשע"ז","10:30","אליצפן","התורה לא נצחית אלא משתנה לפי הלך הרוח בעולם המערבי. הערכים שלה צריכים להיות תואמים את מה שאומות העולם מכתיבים לה.

ולא היא! זה סותר את אחד מי"ג העיקרים של האמונה : "לֹא תֹסֵף עָלָיו וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ" (שם יג,א)? שֶׁלֹּא לְהוֹסִיף עַל דִּבְרֵי תּוֹרָה וְלֹא לִגְרֹעַ מֵהֶם וְלִקְבֹּעַ הַדָּבָר לְעוֹלָם שֶׁהוּא מִן הַתּוֹרָה, בֵּין בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב בֵּין בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה.","502","","2660","True","True","False","","215","85.64.155.28","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47690","47629","אסור: "לא תרצח" נאמר גם על","18/01/17 10:02","כ טבת","תשע"ז","10:02","אליעזר מ ש","עובדי עבודה זרה שאין מלחמה בינינו ובינם ואפילו על ידי גרמא רחוקה אסור מן התורה. כמובא ברמב"ם הלכות עבודה זרה ריש פרק י' ובהסבר דבריו בבית מאיר ובבית יהודה. ואין כאן שום שינוי בהלכה. זו אותה הלכה ואותה דת תמיד.-כמובן שנפש של ישראל חשובה הרבה יותר. וכן בגויים ,חסיד אומות העולם, מסברא נפשו חשובה מעובד אלילים גדול בשנים. וראה עוד ב"כסף משנה" על הרמב"ם הלכות רוצח ושמירת נפש פרק ב' הלכה י"א.
וגם לגבי גזל נכרי, הרי הרמב"ם כתב מפורש שאסור לגזל גם מעובד עבודה זרה מן התורה וכן שאסור לגנוב ממנו מן התורה[בהתחלת הלכות גזילה ובהתחלת הלכות גניבה ואבידה] ולכן גם בנושא הזה, זו אותה הלכה, ואותה דת, תמיד בלי שינוי.
ולגבי המצוה של מחיית זכר עמלק ולזכור שנאתו ולעורר איבה אליו- נוהגת בימינו . אמנם לגבי הריגת כל זרע עמלק, לא נוהג למעשה. כי מזמן כבר התערבו כל האומות הקדומות, ולכן כל המצוות המיוחדות לעמים מסוימים, לא נוהגות הלכה למעשה בימינו.
[המלחמות נגד אויבינו הם כידוע לאו דווקא מלחמה נגד עמלק אלא מלחמת מצוה להצלת ישראל מיד צר שבא עליהם.]","610","","2658","True","True","False","","191","147.236.34.10","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47632","47631","אתה מכניס מילים לפי ומקשה עליהם","16/01/17 10:39","יח טבת","תשע"ז","10:39","אור חדש","קרא שוב עד הסוף את מה שכתבתי.

ההלכה וודאי לא נקבעת לפי "הלך הרוח בעולם המערבי"
מצד שני ברור שההלכה חייבת לקחת בחשבון את המציאות שעליה מתקיים הדיון.
האם 'דיני הרץ ברה"ר ונתקל בחברו' הם בדיוק הדינים של 'הנוסע ברכב ברה"ר במהירות העולה על המותר ודרס חברו'??? נראה לך הגיוני שתהיה אותה הלכה למציאות שלנו כמו ההלכה למציאות של ימי הבינים?!?

לענייננו: ברור שיש הבדל בהלכות היחס לגויים בין תקופה ש'ידנו תקיפה' לבין מציאות שבה 'ידם תקיפה' והלכה שתקח מתקופה אחת לא תהיה נכונה לשניה.
שיקול נוסף הינו 'רמתם המוסרית של הנכרים'
כך למשל יש הלכה אחת לעמלק שהיה בתכלית השחיתות ויש הלכה ל7 עממים שהיו פחות גרועים ממנו ולהבדיל מהם היה הלכה אחרת לשאר האומות.
כמובן שההלכה כלפי גוי שלא עובד ע"ז שונה מהלכה ביחס לעכומ"ז ממש. ויש לדון אם גוי נוצרי אכן נקרא עובד ע"ז או שמעשה אבותיו בידיו.

כל השיקולים הללו הינם שיקולים תורניים נטו ללא שום תערובת של "הלך הרוח בעולם המערבי" ובכ"ז אם הפוסקים רואים שהעולם ה'מערבי' מתוקן יותר מהעולם ה'אלילי' והמושחת של 'כנען ומצרים' הרי שתגלה בכל הפוסקים שההלכה כלפי העולם הזה תהיה שונה.
וראה עוד דברים קיצוניים מזה ברש"י ד"ה תקנות קבועות בקיב ע"ב","458","","2660","True","True","False","","117","213.151.53.59","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47676","47631","אבל חומרות אפשר להוסיף בלי הפסקה","17/01/17 21:17","יט טבת","תשע"ז","21:17","הודו_כי_טוב","זה לא דרוויניזם הלכתי
כל ההידורים זה לא בל תוסיף

וברור שהתורה שבעל-פה משתנה מעצם טבעה

חוץ מזה כל ההתפתחות ממשנה לגמרא פוסקים ושולחן ארוך מזכיר סוג של דרוויניזם הלכתי והמחזירים בתשובה למיניהם בעצמם אומרים זאת
רק במילים וסגנון אחר

אצל דרווין ההתפתחות היא כלפי מעלה המינים החזקים מפתחים את הזן
החזק הבא לצערי היהדות טוענת ההפך שהדורות מדרדרים
בתלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קי"ב, עמוד ב':


אם ראשונים בני מלאכים - אנחנו בני אנשים. ואם ראשונים בני אנשים - אנו כחמורים, ולא כחמורו של רבי חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר, אלא כשאר חמורים","207","","2659","True","True","False","","345","79.181.243.93","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47681","47632","ההבחנות שלך מקורם ב"גמרות אפיפיוריות"","18/01/17 07:51","כ טבת","תשע"ז","07:51","אליצפן","כל ההבחנות בין גוי עובד ע"ז ללא עובד מקורם במילה עכו"ם שהוכנסה ע"י הצנזורים הנוצרים וגרמה לכל הבלבול הזה. מעולם לא הייתה הבחנה כזו אצל רבינא ורב אשי.

חלק גדול מההלכות שאתה מונה מקורם בפיקוח נפש הקיים כאשר אנו נתונים תחת שלטון של גויים. למשל הביטוי "מפני דרכי שלום" - שפרושו בלשון לא מכובסת "זה עלול להסתיים בפוגרום".

לכן אין להסיק מסקנות בתחומים יהודים וגויים בלי ברור מעמיק מה היה הנוסח של הטקסט לפני שירדה עליו גיליוטינת הצנזורים ולפני שנדע בברור באילו נסיבות הם נכתבו,

הנה דוגמא קטנה: ישנה תפילה לשלום הקיסר שעד היום נאמרת בגולה. בין השאר נאמר בה: "הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה" מה זה קשור לקיסר? אלא שפה הקדימו פסוק לפסוק שאליו באמת התכוונו (אך הוא לא מופיע בתפלה) "פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר", כך שצריך זהירות וחוכמה רבה בטיפול בנושא זה.","502","","2658","True","True","False","","256","85.64.155.28","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47668","47667","אך הם מבינים שכוונת היהודים אליהם","17/01/17 16:30","יט טבת","תשע"ז","16:30","דוד כוכב","","125","","2659","False","True","False","","123","212.76.103.44","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47682","47681","לא נכון","18/01/17 08:46","כ טבת","תשע"ז","08:46","אור חדש","חזור שוב על הלכות ע"ז לרמב"ם","458","","2658","True","True","False","","98","87.71.67.220","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47695","47682","באיזו מהדורה האפיפיורית או המקורית?","18/01/17 10:21","כ טבת","תשע"ז","10:21","אליצפן","","502","","2658","False","True","False","","172","85.64.155.28","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47691","47690","כלפי לייא?","18/01/17 10:07","כ טבת","תשע"ז","10:07","אור חדש","עכומ"ז בא"י בשעה שידנו תקיפה מצווה לבער מהארץ
על מי נאמר מורידין ואין מעלין?","458","","2658","True","True","False","","139","213.151.53.59","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47697","47691","לפי הרמב"ם הלכות ע"ז התחלת פרק י'","18/01/17 10:32","כ טבת","תשע"ז","10:32","אליעזר מ ש","עובדי עבודה זרה שאין מלחמה ביננו ובינם אסור להצילם אם נטו למות [ונראה ברור, שאם על ידי שיצילו יחזור למוטב, או ישבח לאלהי ישראל ויהיה קדוש ה', פשוט שמצוה להצילו כמו בענין השבת אבידה] ואסור לסבב להם המיתה - הלשון: "לסבב" משמע -אפילו על ידי גרמא רחוקה - אסור. ודין מורידין נאמר [והעושים אותו ] ונמסר -רק לדיינים (מוסמכים או על פי הנחייתם) כן כתב החזון אי"ש. ועוד כתב שאינו נוהג למעשה בזמן הזה[כנראה לפחות לגבי עוברי העבירה שמישראל] מכמה טעמים. לפי באור הגר"א דין מורידין נאמר על כמרי עבודה זרה. (כנראה בגלל שהם בעמוד והולך קאי להוסיף ברדיפת הצדיקים, או להסית עוד ועוד בני אדם להיות אדוקים בעבודה זרה ומידות שליליות ביותר). עוד יש לציין לדברי המאירי שכתב שהנוצרים אינם עובדי עבודה זרה ומאמינים בייחוד האל אף על פי שאנו חלוקים עליהם בחלק מעיקרי הדת. גם לפי הרמב"ם הבלתי מצונזר שהנוצרים עובדי עבודה זרה הם, הרי ידוע שבימינו אינם אדוקים בה ומנהג אבותיהם בידיהם.[יש גם לציין למחלוקת המחבר והרמ"א בענין סתם יינם של נוצרים] ולגבי עכומ"ז בארץ ישראל בזמן שידינו תקיפה אנו מגלגלין איתם שיעזבו מנהגי העבודה זרה ויקבלו עליהם כל מצוות בני נח. ועיין עוד ברמב"ם הלכות מלכים שכתב:..."וכן צוה משה מפי הגבורה לכוף כל באי עולם לקבל עליהם שבע מצוות בני נח"...הענין הכללי- כידוע- שנהיה ל"אור לגויים"....","610","","2658","True","True","False","","197","147.236.34.10","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47702","47691","אפילו יהושע בזמן כיבוש הארץ לא עשה כן","18/01/17 11:53","כ טבת","תשע"ז","11:53","הודו_כי_טוב","וזה גם נאמר על הכנענים בלבד או שגם פה נהיה דרוויניזם הלכתי כלשהו
ועשו שדרוג על כל הגויים בלי לעבור על בל תוסיף כמובן","207","","2658","True","True","False","","193","79.181.243.93","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47696","47695","של הרב קפח או כל מהדורה מתוקנת שתבחר","18/01/17 10:23","כ טבת","תשע"ז","10:23","אור חדש","","458","","2658","False","True","False","","89","213.151.53.59","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47699","47696","תן ציטוט בו יש הבחנה בין גוי לעוע"ז","18/01/17 10:40","כ טבת","תשע"ז","10:40","אליצפן","תן ציטוט מרמב"ם לא מצונזר בו יש הבחנה בין גוי לא עובד עבודה זרה לבין זה העובד עבודה זרה.

ואל תכניס לי לציטוטים גר תושב, כי זה לא הנושא. בסוגיא שלנו יש הבחנה ברורה בין גוי לבין גר תושב, וגר צדק, והתלמוד והתוספות דנים למה נמנו כל המקרים.","502","","2658","True","True","False","","201","85.64.155.28","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47698","47697","כלומר אין מחלוקת ביננו?","18/01/17 10:36","כ טבת","תשע"ז","10:36","אור חדש","עדיין לא הבנתי אם התכוונת להקשות על דבריי (כך נראה מכותרת דבריך) או לחזקם (כך נראה מהתוכן שהבאת)
אם מצאת דבר לא מדוייק במה שכתבתי נא ציין במפורש מה היא הטעות שאוכל לתקן
תודה רבה","458","","2658","True","True","False","","111","213.151.53.59","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47703","47697","זה לא הרמב"ם זה ציטוט ממהדורה מצונזרת","18/01/17 11:56","כ טבת","תשע"ז","11:56","אליצפן","גם דברי המאירי נכתבו תחת אימת הגויים. כל בר בי בר דחד יומא רואה מרוח הדברים שזה מאימת הגויים.

תודה על הדוגמא שהבאתי בכדי להמחיש איך מספרים שפשטה בהם יד הצנזורים מסיקים בימינו מסקנות שרבותינו לא שערו שלך נגיע בשל עומק הגלות.

והנה הנוסח המקורי של הרמב"ם לפני שפשטה בו יד האפיפיורים:

אֵין כּוֹרְתִין בְּרִית לְעוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה כְּדֵי שֶׁנַּעֲשֶׂה עִמָּהֶן שָׁלוֹם וְנַנִּיחַ אוֹתָם לְעָבְדָם, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תִכְרֹת לָהֶם בְּרִית" (דברים ז,ב), אֶלָּא יַחְזְרוּ מֵעֲבוֹדָתָהּ אוֹ יֵהָרְגוּ. וְאָסוּר לְרַחֵם עֲלֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְלֹא תְחָנֵּם" (שם). לְפִיכָךְ, אִם רָאָה גּוֹי עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה אוֹבֵד אוֹ טוֹבֵעַ בַּנָּהָר - לֹא יַעֲלֶנּוּ; רָאָהוּ לָקוּחַ לַמָּוֶת - לֹא יַצִּילֶנּוּ. אֲבָל לְאַבְּדוֹ בְּיָדוֹ אוֹ לְדָחְפוֹ לְבוֹר וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה - אָסוּר, מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה עִמָּנוּ מִלְחָמָה.

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּגוֹי. אֲבָל מוֹסְרֵי יִשְׂרָאֵל וְהַמִּינִים וְהָאֶפִּיקוֹרוֹסִין - מִצְוָה לְאַבְּדָן בְּיָד וּלְהוֹרִידָן עַד בְּאֵר שַׁחַת, מִפְּנֵי שֶׁהֵן מְצֵרִין לְיִשְׂרָאֵל וּמְסִירִין אֶת הָעָם מֵאַחֲרֵי יי, כְּיֵשׁוּעַ הַנּוֹצְרִי וְתַלְמִידָיו וְצָדוֹק וּבַיְתוֹס וְתַלְמִידֵיהֶן, שֵׁם רְשָׁעִים יִרְקָב.

מִכָּאן אַתָּה לָמֵד שֶׁאָסוּר לְרַפֹּאות עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה אֲפִלּוּ בְּשָׂכָר. וְאִם הָיָה מִתְיָרֵא מֵהֶן אוֹ שֶׁהָיָה חוֹשֵׁשׁ מִשּׁוּם אֵיבָה - מְרַפֵּא בְּשָׂכָר, אֲבָל בְּחִנָּם אָסוּר. וְגֵר תּוֹשָׁב - הוֹאִיל וְאַתָּה מְצֻוֶּה לְהַחֲיוֹתוֹ, מְרַפְּאִין אוֹתוֹ בְּחִנָּם.","502","","2658","True","True","False","","223","85.64.155.28","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47700","47699","רבים הם","18/01/17 10:41","כ טבת","תשע"ז","10:41","אור חדש","ראה למשל כאן","458","","2658","True","True","False","","91","213.151.53.59","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47710","47699","מכיר אתה את האגרת לרבי עובדיה הגר?","18/01/17 13:04","כ טבת","תשע"ז","13:04","Almuaddib",""...אֵלּוּ הַיִּשְׁמְעֵאלִים אֵינָן עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה כְּלָל, וּכְבָר נִכְרְתָה מִפִּיהֶן וּמִלִּבָּן, וּמְיַחֲדִין לָאֵל יִחוּד כָּרָאוּי, יִחוּד שֶׁאֵין בּוֹ דֹּפִי....

... וְכֵן אֵלּוּ הַיִּשְׁמְעֵאלִים הַיּוֹם כֻּלָּם, טַף וְנָשִׁים, נִכְרְתָה עֲבוֹדָה זָרָה מִפִּיהֶן, וְטָעוּתָן וְטִפְּשׁוּתָן בִּדְבָרִים אֲחֵרִים הִיא, שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְאָמְרָן בִּכְתָב מִפְּנֵי רִשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל, אֲבָל בְּיִחוּד הַשֵּׁם אֵין לָהֶן טָעוּת כְּלָל.
...","107","","2658","True","True","False","","180","209.88.198.77","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47715","47702","ב"ה סיכום קצר -למעשה","18/01/17 13:58","כ טבת","תשע"ז","13:58","אליעזר מ ש","א. אסור להרוג בין בידיים ובין על ידי גרמא ואפילו גרמא רחוקה ,גם גוי עובד עבודה זרה שאין מלחמה בינינו ובינו.- מפורש ברמב"ם
ב. וכן אסור לגזול או לגנוב או לעשוק גם אותו. "
ג. כל הדינים למעשה על אומות כנען עמלק עמון מואב אדום ומצרים, אינם נוהגים בימינו. כיון שכבר באו מלכי אשור ובלבלו האומות .
ד.אין דין מורידין על פושעים גדולים מישראל ואפיקורסין וכו' בזמן הזה - כך כתב הרב הגדול ה"חזון אי"ש" - מכמה טעמים. וכך פוסק למעשה הרב חיים קנייבסקי מבני ברק.
ה. עובר במעי אמו הוא בגדר: "אדם בתוך אדם", ויש אסור חמור ביותר להרגו.

כל זה גם לפי הדת, וגם כל אדם מוסרי מבין שזה כך.

ו. יש בימינו דין מלחמת מצוה להצלת ישראל מיד צר שבא עליהם.","610","","2658","True","True","False","","204","147.236.34.10","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47709","47703","מי הוסיף את המילים עובד ע"ז בהלכה זו?","18/01/17 13:01","כ טבת","תשע"ז","13:01","אור חדש","","458","","2658","False","True","False","","143","213.151.53.59","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47714","47709","באיזה משפט?","18/01/17 13:56","כ טבת","תשע"ז","13:56","אליצפן","","502","","2658","False","True","False","","137","85.64.155.28","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47717","47714","באלו","18/01/17 15:00","כ טבת","תשע"ז","15:00","אור חדש","והנה הנוסח המקורי של הרמב"ם לפני שפשטה בו יד האפיפיורים:

אֵין כּוֹרְתִין בְּרִית לְעוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה כְּדֵי שֶׁנַּעֲשֶׂה עִמָּהֶן שָׁלוֹם וְנַנִּיחַ אוֹתָם לְעָבְדָם, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תִכְרֹת לָהֶם בְּרִית" (דברים ז,ב), אֶלָּא יַחְזְרוּ מֵעֲבוֹדָתָהּ אוֹ יֵהָרְגוּ. וְאָסוּר לְרַחֵם עֲלֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְלֹא תְחָנֵּם" (שם). לְפִיכָךְ, אִם רָאָה גּוֹי עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה אוֹבֵד אוֹ טוֹבֵעַ בַּנָּהָר - לֹא יַעֲלֶנּוּ; רָאָהוּ לָקוּחַ לַמָּוֶת - לֹא יַצִּילֶנּוּ. אֲבָל לְאַבְּדוֹ בְּיָדוֹ אוֹ לְדָחְפוֹ לְבוֹר וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה - אָסוּר, מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה עִמָּנוּ מִלְחָמָה.","458","","2658","True","True","False","","116","213.151.53.59","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47730","47715","שתי שאלות על דבריך:","19/01/17 10:23","כא טבת","תשע"ז","10:23","Almuaddib","לסעיף הא: מה המקור לדבריך שלעובר במעי אמו דין אדם?


לסעיף ו': אם כן, חתן מחדרו וכלה מחופתה?","107","","2657","True","True","False","","171","209.88.198.77","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47734","47730","תשובות","19/01/17 12:23","כא טבת","תשע"ז","12:23","אליעזר מ ש","לסעיף ה': מסכת סנהדרין דף נ"ז ע"ב: משום רבי ישמעאל אמרו אף על העוברין וכו' מאי טעמא דרבי ישמעאל ?שנאמר:[פרשת נח}"שפך דם האדם באדם דמו ישפך כי בצלם אלהים עשה את האדם"איזהו אדם שבאדם אלו העוברין. עיי"ש .וכן ברמב"ם הלכות מלכים ומלחמות פרק ט' הלכה ד':בן נח שהרג את הנפש,אפילו הרג עובר במעי אמו נהרג עליו[פי'-בבית דין] ושם ב"כסף משנה"ציין מקורו מדרשת רבי ישמעאל הזו . ופשוט מכאן שגם לישראל אסור להרוג עובר במעי אמו באסור שפיכות דמים מן התורה כי הרי זו מציאות של אדם שבתוך אדם. רק שישראל חייב עליו בדיני שמיים, זה כמו עוד מקרים של אסור רצח שאסורים לכל מן התורה, רק שבעונש יש חילוק בין ישראל לבני נח. שבן נח חייב עליו בבית דין של מטה וישראל חייב עליו בדיני שמים.[בית דין של מעלה](וראה עוד בספר:"משך חכמה" על התורה פרשת משפטים דבור המתחיל:"ובמכילתא") זו גם המציאות של העובר על פי סברא, שהוא לא רק כאילו עוד אבר שנוסף לאשה, אלא יצור חי בפני עצמו שתלוי חיותו באמו. וה' יעזור שיפסיקו את העבירה המוסרית החמורה של ההפלות.[במקום שלא מסכן חיי אמו וכו'- יש בזה פרטים שונים].

לסעיף ו'- לפי המסורת צריך להקדים גיל הנשואין,[פרקי אבות- בן 18 לחופה -ועי' בפוסקים במה שכתבו בזה] ואילו יוצא צבא,צריך להיות , מבן עשרים שנה ומעלה - עי' בהתחלת ספר במדבר , ושם בפרוש הרמב"ן . [איני כזה בקי בכל הרמב"ם והרמב"ן] אמנם אכן למלחמת מצוה יוצאים גם חתן מחדרו - אם יש צורך - להיות מהלוחמים . וכן כלה מחופתה - אם יש צורך. לפי פ' הרדב"ז לספק צרכי מזון ללוחמים וכדומה. גם רואים במקורות, שמי שלא יצא לקרב היה מהעורף שולח מזון ללוחמים. כמו שמצינו אצל ישי אבי דוד [במלחמה נגד פלשתים בזמן שאול המלך בעמק האלה] ששלח עם דוד למערכה עשרה חריצי חלב[=ככרות של גבינה או חמאה] לתת לשר האלף.

ידוע שיש לפי הדת בעיות דתיות בצבא ודעות שונות .אני כרגע לפחות לא רואה עצמי ראוי להיות מין פוסק לרבים בענייני גיוס בפועל של בני ישיבות לצבא. רק אני מציג את המקורות . בכבוד רב.","610","","2657","True","True","False","","187","147.236.34.10","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47737","47734","מה שלאמוראים היה במחלוקת - אתה מכריע?","19/01/17 13:08","כא טבת","תשע"ז","13:08","Almuaddib","הרי "עובר ירך אמו" - מחלוקת היא בין רבי יוחנן לבין רבא, ופשיטא לך לפסוק כרבי יוחנן?

הרמב"ם פסק כי הכותב לשפחתו "הרי את שפחה, וולדך בן חורין--לא אמר כלום, שזה כמי ששיחרר חצייה".

פסיקה זו נשענת על הכלל כי עובר ירך אמו, ולא אדם בתוך אדם.

פשוט לך לקבוע כך?

ומטונך, מדוע ישראל ההורג ישראל, לא ייהרג עליו בידי בי"ד כהורג אדם? אם הרג אדם, מדוע יידון רק בדיני שמים? על הנזק הממוני מתחייב בדיני אדם, ועל רצח - פטור בדיני אדם?!","107","","2657","True","True","False","","160","82.81.160.69","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב",""),new Message("47746","47737","כל שאלותיך כבר מדובר עליהם ולא אני הפוסק","19/01/17 15:08","כא טבת","תשע"ז","15:08","אליעזר מ ש","אלא הרמב"ם והכסף משנה והשולחן ערוך הם שהכריעו ופסקו כך. וכך הסבירום חכמים גדולים .ולגבי השאלה על עובר ירך אמו, התשובה היא, שלגבי הלכות מסוימות הוא נדון כירך אמו. לא הכוונה שאין הוא אלא כביכול כירך אמו ותו לא. הרי משנה מפורשת שהמפלת ליום ארבעים ואחד[להריון]תשב עליו כטומאת יולדת. ויש דעות שכבר מתחילת ההריון יש בו נשמה, וכך מסתבר. וכן אמר רבי, והסכים עם אנטונינוס בעניין. שהנושא הזה היה גם בדיון בין רבי לאנטונינוס - נשמה מאימתי נתנה באדם. ולגבי השאלה למה ישראל שהרג עובר במעי אמו פטור עליו בדיני סנהדרין וחייב בדיני שמים יש כמה הסברים במקורות. או כי אינו נפש גמור, או כי אינו נפש בפני עצמו שאינו נושם לבד אלא מקבל חמצן מאמו .ויש עוד שיטות בזה. שאי אפשר התראת ודאי.[רא"ם] ולעניין השאלה הנוספת, הרי גם ישראל שהרג על ידי גרמא פטור ממיתה בסנהדרין, אף על פי שזה כמובן חמור מאד ועבר על :"לא תרצח".","610","","2657","True","True","False","","172","147.236.34.10","0","47610","בבא מציעא|קיא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);