var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45184;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45184","0",""א"ל הדרי בי" - ג"פ....!","19/06/16 12:58","יג סיון","תשע"ו","12:58","אבי גרינבלט","3 פעמים עונה רבי זירא לרבי ירמיה אותה תשובה.
(על שאלותיו של רבי ירמיה ברחבי התלמוד , רבו ההסברים וכדאי מאד לראות את דברי הרב זילברשטיין בהקדמתו לחשוקי חמד על מסכתנו - בבא קמא , אוכל לשלוח למי שירצה)

בעל "לחם אבירים" עונה 2 תשובות על התמיהה העולה מן הדיון בין 2 גדולי עולם אלו.
תשובה 1 - "ואפשר דכל אלו הקושיות , הקשה אותם המקשה בב"א , אלא שהגמרא חלקם" , האם יש תקדים למקרה כזה בתלמוד (בבלי או ירושלמי) שממנו הסיק בעל "לחם אבירים" את דבריו ?
תשובה 2 - מצ"ב צילום מהספר . האם מישהו יכול לעזור לי להבין את תשובתו של רבי אברהם בן בורג'יל זצ"ל (שנפטר בתורכיה לפני כ 420 שנה) ?

תודה ויש"כ","539","pdf","2875","True","True","False","","1025","81.218.132.64","0","0","בבא קמא|יט ע"ב","0-pdf"),new Message("45185","45184","אפשר שפשוט יש כאן שו"ת בין תלמיד לרבו","19/06/16 13:41","יג סיון","תשע"ו","13:41","אשבח","בשעת לימוד, וכן נשאלו השאלות בב"א - שהרי רבי זירא היה רבו המובהק של רבי ירמיה, ואז אין (אולי) תימה על רצף השאלות.
ואין תשובתי מכוונת להשיב על שאלתך, אלא דברים אמרתי.","507","","2875","True","True","False","","251","109.64.46.253","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב",""),new Message("45186","45184","וראה המילה "תוב" שהוסיף רבינו חננאל","19/06/16 13:58","יג סיון","תשע"ו","13:58","אשבח",""...אמר ליה תולדה דרגל היא פשט ליה כרבא דאמר בריש פירקין קמא צרורות תולדה דרגל הן ופטורה ברה"ר. תוב בעא מיניה התיזה ברשות הרבים והלך הצרור והזיק ברשות היחיד מהו...".

שכלי נוטה להבין מכך שהשאלות נאמרו ברצף.","507","","2875","True","True","False","","224","109.64.46.253","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב",""),new Message("45206","45184","ראה","20/06/16 00:04","יד סיון","תשע"ו","00:04","הראל","אשר ליקטתי פה","46","","2874","True","True","False","","421","46.121.40.253","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב",""),new Message("45217","45184","הקדמת חשוקי חמד ב"ק על רבי ירמיה","21/06/16 06:13","טו סיון","תשע"ו","06:13","אבי גרינבלט","מצרף לבקשת חברים","539","pdf","2873","True","True","False","","127","95.86.70.13","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב","0-pdf"),new Message("45218","45184","מאמר של ראש המכון לחקר המשפט העברי","21/06/16 08:39","טו סיון","תשע"ו","08:39","אשבח","שופט ביהמש"פ העליון, פרופ' משה זילברג נפטר בשנת 1975-
כתב מאמרים רבים על סוגיות בתלמוד, בנושאי הלכה וענייני דיומא ומשפט עברי.

קישור למאמרו "קושיותיו של ר' ירמיה - שיטה או אופי?" מופיע כאן.

בתוכן המאמר:
א.‏ שיטה משפטית של חכם
ב.‏ בשיטה אחידה - ביטול חוליה אחת מבטל את השיטה כולה
ג.‏ המשימה: לחקור את שיטות החכמים
ד.‏ קושיותיו של ר' ירמיה - שיטה או אופי?‏
ה.‏ במסכת ראש השנה
ו.‏ במסכת סוטה, טז, ב
ז.‏ בבבא בתרא
ח.‏ נידה, כג, א
ט.‏ שיטה וגם אופי","507","","2873","True","True","False","","360","85.250.241.232","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב",""),new Message("45187","45185","אכן היה רבו המובהק","19/06/16 14:10","יג סיון","תשע"ו","14:10","אבי גרינבלט","ומספר פעמים כמופיע במקומות שונים ברחבי התלמוד , רבי זירא "גער" ברבי ירמיה וכאן לא סטה מתשובתו כלל.
א. ר"ה יג,א "לא תפיק וכו'"
ב. סוטה טז,א כנ"ל
ג. נדה כג,א , אולי שיא מסויים "אמר רב אחא בר יעקב עד כאן הביאו רבי ירמיה לר' זירא לידי גיחוך ולא גחיך" ומפרש רש"י הקדוש במקום "שחוק בכל תחבולות הללו עסק ר' ירמיה להביא ר' זירא לידי שחוק ולא שחק דאסור לאדם שימלא פיו שחוק ור' זירא מחמיר טפי".

אם נמצאים באותו השיעור , לא ברורה החזרה על הדברים וגם אם מדובר בדיונים נפרדים , עדיין רבי ירמיה היה תלמיד מובהק ולא סביר שהדברים נשכחו ח"ו מרבי ירמיה.

גם תשובתו השניה של "לחם אבירים" שאולי מדובר על נקודות מעט שונות , מובילה (אולי) לתמיהה שהרי תשובת רבי זירא זהה לחלוטין ג"פ , היינו אין שינוי שהצריך דיון (לכאורה).

מכל תגובה ודיון של גדולי עולם אלו יש הרבה מה ללמוד ולכן צריכים הבנה.","539","","2875","True","True","False","","177","81.218.132.64","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב",""),new Message("45188","45186","אכן ראיתי , אך דברי לחם אבירים משלימים","19/06/16 14:13","יג סיון","תשע"ו","14:13","אבי גרינבלט","שרבי ירמיה שאל ג"פ ורבי זירא כנראה ענה פעם אחת ורק בסידור הגמרא זה מחולק וזה חידוש דבריו המעניינים","539","","2875","True","True","False","","108","81.218.132.64","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב",""),new Message("45197","45188","לי קשה להבין איך שלוש שאלות משלושה","19/06/16 17:34","יג סיון","תשע"ו","17:34","אשבח","מקומות שונים "רבי ירמיה שאל ג"פ ורבי זירא כנראה ענה פעם אחת ורק בסידור הגמרא זה מחולק".
האם בגלל התשובה הזהה והמתאימה של רבי זירא בשלושת המקרים?

ואולי היה צורך להוציא את רבי ירמיה מבית המדרש.....","507","","2875","True","True","False","","246","109.64.46.253","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב",""),new Message("45203","45197","עוד תשובה שקיבלתי הערב","19/06/16 21:57","יג סיון","תשע"ו","21:57","אבי גרינבלט","מפי מו"ר ר' שמואל פויירשטיין הי"ו שעסק בהוראת תנ"ך (היה מפמ"ר תנ"ך) , יהודי צלול וחריף בן 91 , תלמיד חכם , אוהב ומוקיר רבנן ותורה.
הסברו כי מסדר הגמרא , בחר לחלק את הדברים לשאלות נפרדות מהסיבה הדידקטית כדי שיקל על הלומד להבין כל שאלה בנפרד ולכן צורפה תשובה (אמנם זהה) לכל שאלה.
העלה בפני את הרעיון רק כסברה .","539","","2875","True","True","False","","178","95.86.70.13","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב",""),new Message("45204","45203","ראה אבי,","19/06/16 22:07","יג סיון","תשע"ו","22:07","אשבח","מצד אחד אתה כותב: "מכל תגובה ודיון של גדולי עולם אלו יש הרבה מה ללמוד ולכן צריכים הבנה", ומצד שני אתה מביא סברא זו שהיא מבוססת על "ידע אישי" ללא מקורות?","507","","2875","True","True","False","","229","109.64.46.253","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב",""),new Message("45207","45206","השל"ה מכוון עם "לחם אבירים"","20/06/16 08:17","יד סיון","תשע"ו","08:17","אבי גרינבלט","תודה רבה ויש"כ על ריכוז הדברים.","539","","2874","True","True","False","","126","81.218.132.64","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב",""),new Message("45209","45206","ההשוואה למקורות שהבאת לא נראית","20/06/16 11:31","יד סיון","תשע"ו","11:31","אשבח","לי מתאימה לגמרי (כרגע...).
כנימוק ראשון ראה הטבלה שהכנתי וצירפתי כאן.

כנימוק שני בגלל שמדובר בר' ירמיה הידוע בשאלותיו המיוחדות וברבו רבי זירא ושניהם ידועים לנו ממקרים מיוחדים של לימודים בגמרא.

כנימוק שלישי, וכאן עיקר דעתי, המקורות שהבאת תחת הכותרת:
"מדוע הגמרא מקשה שוב ושוב קושיה שיש עליה את אותו התירוץ?"
אינן שאלות הגמרא אלא של ר' ירמיה, ואינן כמבנה השאלות של רבי ירמיה כאן ואינו בדיוק חוזר על עצמו, וגם שיש בסוף את התירוץ הנוסף של ר' זירא: האיבעית אימא (שמתרץ שר' יוחנן לא מדבר כלל על צרורות, ומה שהוא מחייב בין ברה"ר בין ברה"י - הוא רק על ח"נ של קרן).

אפשר לראות על המבנה כאן: ‏

בשלב הראשון, לפני ה"הדרי בי" הראשון:
ר' ירמיה שואל ארבע שאלות ומקבל שלוש תשובות + ה"הדרי בי"

בשלב השני, לפני ה"הדרי בי" השני:
ר' ירמיה שואל שתי שאלות ומקבל תשובה אחת + ה"הדרי בי"

בשלב השלישי, לפני ה"הדרי בי" השלישי:
ר' ירמיה שואל שתי שאלות ומקבל תשובה אחת + ה"הדרי בי"

שלב רביעי:
תירוץ האיבעית אימא.","507","pdf","2874","True","True","False","","312","109.64.46.253","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב","0-pdf"),new Message("45219","45218","שיטה וגם אופי, איזה יופי","21/06/16 10:38","טו סיון","תשע"ו","10:38","דוד כוכב","סיכום המאמר הנ"ל:
שיטה וגם אופי

בקושיותיו של ר' ירמיה מתגלים - כך סבור אני -גם שיטה וגם אופי. טוב יעשו חוקרי התלמוד, אם יעשו נושא למחקריהם את הייחס בין הנושא והנשוא, בין המחבר והחיבור, אצל גדולי התנאים והאמוראים. זה יוסיף חן וקסם לחקירת ההלכה התלמודית.

למחקר מסוג זה הייתי קורא: "גילוי פנים בהלכה", שישתדלו לגלות בהלכה את פניו של בעל ההלכה.



על כך ראה עוד היטב בקישור זה, ובעיקר בסופו. וגם בקישור הזה.","125","","2873","True","True","False","","154","212.76.113.1","0","45184","בבא קמא|יט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);