var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=37983;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","84"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","36")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("37983","0","סיכום לדף ע ועא","15/12/14 00:33","כג כסלו","תשע"ה","00:33","המכריע","","199","docx","3439","False","True","False","","822","95.86.97.234","0","0","יבמות|עא ע"א","0-docx"),new Message("37993","37983","פירוט הערות מתוך ההערות לסיכום","15/12/14 20:24","כג כסלו","תשע"ה","20:24","המכריע","א. פצוע דכא כתב רש"י במשנה שעושה אותה חללה בביאתו. ולכאורה הוא שלא בדקדוק וכוונתו זונה, דהא הכלל הוא שמביאת פסולי כהונה נעשית חללה, ומביאת פסולי קהל נעשית זונה. (מתוך הערה 4).

ב. דרשינן ערל לא יאכל בו, אבל אוכל במצה ומרור. לכאורה לא בא "להתיר" אכילת מצה ומרור, שאין בהם קדושה וכדומה, ונאכלים אף לעכו"ם וטמא וכו', ומאי ס"ד דערל אסור בהם. אלא על כרחך בא לחייב. והרי קי"ל דמן התורה מרור רק עם הפסח, ולכן מרור בזמן הזה הוא רק מדרבנן, להבדיל מהמצה שיש בה עשה לאוכלה ללא קשר לפסח. וא"כ הערל הלזה שאינו אוכל פסח, לא יתכן לחייבו מרור, ולישנא דנקטו מרור הוא לאו דוקא, ומדרבנן הוא דחייב. (מתוך הערה 7).

ג. הגמרא מעלה הוה אמינא דמילת זכריו בתוך 8 ימים מעכבתו, ודוחה שהרי נאמר ומלת אותו אז יאכל בו. לכאורה ביאור הדבר הוא שאין המצב של הערלות מעכב, אלא חובת המילה המוטלת היא המעכבת. והבן. ולכן אין זה תלוי בספק של ערל בתוך ח' אי נחשב ערל, דאף אי נימא דנחשב ערל מ"מ לא הערלות היא המעכבת.

והנה יש לחקור בדין השני של ערל הנאמר בפסח, דהיינו שמילת עצמו מעכבת בו, האם גם שם זה דין בחובת המילה או ששם זה כן דין עצמי שערל לא יאכל. ששם לא נאמר ומלת אז תאכל, אלא כל ערל לא יאכל. ואם זה כך, הרי לו יצוייר דרך להאכיל את הקטן מהפסח (קשה למצוא ציור כזה ולכן לגבי תרומה נקטו סכו משמן), זה יהיה תלוי בבעיא שלא נפשטה האם תוך ח' נחשב ערל. (מתוך הערה 8).

ד. יש מקום להסתפק אב ואם שלא מלו את בנם, האם גם האם מעוכבת מלאכול בפסח, או רק האב שעליו מוטלת מצות המילה (ובפרט לפי ההגדרה שנתבארה בהערה הקודמת דחיוב המילה הוא המעכב). ולכאורה אינה מעוכבת. ובגמרא מוכח דכן וצ"ב. (מתוך הערה 10).","199","","3439","True","True","False","","236","95.86.90.146","0","37983","יבמות|עא ע"א",""),new Message("37995","37993","קטן תוך שמונה ימים","15/12/14 22:16","כג כסלו","תשע"ה","22:16","איתן","יישר כח על הסיכום.
מה שכתב קטן תוך ח' ימים – בעיא דלא איפשטא אי מותר בתרומה. (ונפ"מ לסוכו בשמן תרומה דהוי כשתיה) - התוס' הראשון בפרק, בסופו,אכן כתבו שהבעיא לא אפשיטא. וכתבו עוד שבירושלמי פשוט שאינו נחשב ערל.
והרמב"ם פסק בפשיטות שאינו ערל. אז או שהבין שרבא לא רק דוחה את ר' זירא אלא חולק, או שפסק כפשיטות הירושלמי.","123","","3439","True","True","False","","206","95.86.107.142","0","37983","יבמות|עא ע"א",""),new Message("38018","37993","הע'","17/12/14 11:19","כה כסלו","תשע"ה","11:19","דוד כוכב","ג. שפיר י"ל דערלה מעכבת, ולפני ח' לא מחשיב ערלה. ערלה היא דבר הסותם.

ד. מסכת יבמות דף עא ע"ב: "רבא אמר: כגון שהיו אביו ואמו חבושין בבית האסורין". שמעינן מהכא דאמו בכלל חיוב המילה, וכבדסעיף יד להערות דף סד ע"א.","125","","3437","True","True","False","","117","212.76.99.171","0","37983","יבמות|עא ע"א",""),new Message("38031","37993","להערה א'","18/12/14 01:02","כו כסלו","תשע"ה","01:02","זילבר פדואל","שמעתי מהרב קלופפר (לא ראיתי בפנים) שאכן הרשב"א כותב זונה
ורש"י חולק","504","","3436","True","True","False","","159","109.65.51.148","0","37983","יבמות|עא ע"א",""),new Message("38019","38018","לר' איתן ור' דוד","17/12/14 11:48","כה כסלו","תשע"ה","11:48","המכריע","לר' איתן

יישר כח. ציינתי אצלי את התוס'.
בטח ידוע שהר"מ רגיל להכריע ע"פ ירושלמי בפרט במקומות שבבבלי לא דנו או עלו בספק.

לר' דוד

יישר כח.
יש כזה נוסח באחרונים שערלה קודם ח אינה ערלה, (וליישב בזה קושית תוס' בעמ' ב' לגבי זמן גרמא משום קודם ח, ומכניסים את זה בכוונת כמה ראשונים בקידושין כט) אבל לא מסיבות טכניות (כמו שהבנתי מרמיזת לשונך, אם הבנתי נכון) אלא בגלל זה ששם ערלה הוא רק מאימת שיש מצוה למולו.
בכל אופן כאן לשון הגמרא כשהיא מבארת מדוע פשיטא שמילת בנו תוך ח' אינה מעכבת, משמע להדיא שכוונתה משום שהמצוה המוטלת עליו שאינה נעשית, היא המעכבת. זה לא מוכרח. אבל אני רק רציתי לומר שאם נבין כך בגמרא, תתעורר חקירה האם הערל עצמו, הוא ג"כ רק מחמת חיוב המילה, או שבו זה שונה, והא ראיה שגם במתו אחיו אינו אוכל, אף דלא מוטלת עליו מצוה למול.
בקיצור. מה שנקרא "צויי דינים". ערלת בנו מעכבת משום המצוה, וערלת עצמו משום עצם הערלות.

לגבי אמו. ההערה שלי היא אכן על הגמרא הזו של אמו חבושה. ובההערה המקורית הבאתי מהרש"א על אתר. ורחוק לומר שהאם באמת מחוייבת במילת בנה נגד סוגיות מפורשות וערוכות לדינא, ובכל זאת היא מעוכבת. ויש עדיין מקום לדון ולהגדיר את מצבה בזה.","199","","3437","True","True","False","","310","95.86.97.44","0","37983","יבמות|עא ע"א",""),new Message("38021","38019","הסבר","17/12/14 13:01","כה כסלו","תשע"ה","13:01","דוד כוכב","כוונתי לסתימה ואוטם רוחני, לא טכני.

מתו אחיו מחמת מילה חייב במילה וערלתו ערלה, הוא פטור לשעה רק משום פקוח נפש. חובתו לא הותרה אלא דחויה.","125","","3437","True","True","False","","95","212.76.99.171","0","37983","יבמות|עא ע"א",""),new Message("38042","38031","יישר כח על הרשב"א","18/12/14 10:18","כו כסלו","תשע"ה","10:18","המכריע","הסתכלתי ואכן הוא תמה על רש"י ומביא שהרמב"ם בפירוש המשנה כתב זונה. אבל יש לו קושיא גם על זה והוא מאריך מאד.","199","","3436","True","True","False","","236","31.44.132.134","0","37983","יבמות|עא ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);