var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=37184;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","26")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("37184","0","מדוע על הירושלמי ולא על הבבלי","01/10/14 09:17","ז תשרי","תשע"ה","09:17","עלי","מקובל וכך נכתב רבות ( עיין במבוא למהדורת האקדמיה )על הירושלמי, בעיקר היות והוא מבוסס ברובו על כתב היד היחיד שבליידן, שרבו בו מאד השיבושים מסוגים שונים. לא שמעתי ולא ראיתי מי שכותב שמצב דומה או גרוע מזה קיים בבבלי.
והנה במקרה בדף שלנו מובא סיפור המעשה על העברת החבית והסנדל הטמא בספינה בירדן, ורק מנוסח הסיפור בירושלמי מובן הסיפור יותר ונפתרים חלק מהקשיים שבסיפור בנוסח שבבבלי. האין זה מוכיח שדווקא בבבלי חלו שיבושים והשמטות פרטים חשובים מסיפור המעשה, ומה זה משנה אם נאמר שזו תוצאת עריכה מצמצמת מכוונת וכדו' ולא שיבוש, סוף סוף הסיפור אינו שלם כבירושלמי ? והרי מקרים דומים רבים יש שדווקא מסורת הירושלמי נראית מדויקת ומקורית יותר ?
היש התיחסות מסודרת לעניין בספרי המחקר או בראשונים או באחרונים ?","209","","3497","True","True","False","","1556","194.114.146.227","0","0","חגיגה|כג ע"א",""),new Message("37186","37184","סדר בדברים","01/10/14 09:58","ז תשרי","תשע"ה","09:58","אור חדש","המציאות היא שהירושלמי השתבש מאד מאז שנחתם עד שהגיע לראשונים (וממילא הגיע אלינו מאד משובש), אין כלל טענה כזו ביחס למסורות המופיעות בגוף הירושלמי כפי שהיה בזמן חתימתו ולמעשה זו אכן סברא מסתברת מאד שבא"י המסורות התנאיות היו יותר מדוייקות מכפי שהגיעו לבבל וכבר בבבלי יש מקורות רבים לכך שהיו שולחים "להתם" לברר סוגיות ומסורות, וכן הביטוי "אתא ואתיא מתניתא בידיה" מובן כך.","458","","3497","True","True","False","","149","95.86.93.60","0","37184","חגיגה|כג ע"א",""),new Message("37187","37184","לא מסיקים מסקנה גורפת מדוגמא בודדת","01/10/14 10:01","ז תשרי","תשע"ה","10:01","Almuaddib","גם לא מכמה דוגמאות.

באופן גורף, ההכללה על העריכה והנוסח מתבררת כנכונה.","107","","3497","True","True","False","","158","195.200.205.133","0","37184","חגיגה|כג ע"א",""),new Message("37188","37184","שתי הערות","01/10/14 11:16","ז תשרי","תשע"ה","11:16","דוד כוכב","* נוסח הירושלמי מוגה כיום ע"פ עידי נוסח נוספים על כת"י ליידן. יתרונו של כת"י ליידן הוא בכך שהוא מקיף את כל הירושלמי.

* כבר הב"י כתב את הסברה שיש לירושלמי יתרון על הבבלי בדייקנות מסירת פרטי מעשים שקרו בא"י. יש לכך דוגמות נוספות. ויש מקרים שברור שגירסת הבבלי היא המכוונת יותר.","125","","3497","True","True","False","","164","95.86.113.150","0","37184","חגיגה|כג ע"א",""),new Message("51360","37184","לגבי מעשים שקרו בא"י","19/07/17 21:26","כה תמוז","תשע"ז","21:26","אביגדור","דברי הירושלמי עיקר, משום שהם היו בקיאין יותר במעשים שארעו אצלם - מהר"ץ חיות גיטין ז.
אין קשר לזה שנוסח הירושלמי עצמו משובש הרבה יותר מהבבלי","571","","2475","True","True","False","","251","213.151.58.50","0","37184","חגיגה|כג ע"א",""),new Message("37195","37188","כמה עידי נוסח נוספים יש?","02/10/14 13:10","ח תשרי","תשע"ה","13:10","חשיבה ישרה","ומה היקפים [ותרומתם לבירור הנוסח] ביחס לתלמוד כולו ??","219","","3496","True","True","False","","79","5.29.173.211","0","37184","חגיגה|כג ע"א",""),new Message("37197","37195","הנה","02/10/14 13:19","ח תשרי","תשע"ה","13:19","הראל","כאן","46","","3496","True","True","False","","256","87.69.10.59","0","37184","חגיגה|כג ע"א",""),new Message("37200","37197","כפי שרמזתי - למעשה אין הרבה ומה שיש לקוי","02/10/14 13:40","ח תשרי","תשע"ה","13:40","חשיבה ישרה","הכל תלוי בכת"י ליידן וכפי שכתב זוסמן "אין לך עוד חיבור התלוי כל כולו בכתב יד אחד ויחיד כדוגמת תלותו של התלמוד הירושלמי בכ"י ליידן".

אגב, לגבי הליקויים בכת"י ליידן עליהן מעיד הסופר, כדאי לקרוא את המבוא של זוסמן בו הוא מראה שבהתחלה, הסופר הגיהה את כתב היד לפי שגרות לשון שהוא הכיר מהבבלי. לכן התיקונים קיימים בתחילת התלמוד ולאחר מכן נעלמים, שכן ככל הנראה הבין הסופר שאלו לשונותיו של הירושלמי אותן לא הכיר קודם לכן והפסיק להגיהה אותן.
ייתכן איפוא שלכך כיוון הסופר באומרו שהמקור שלו "משובש ומוטעה הרבה עד מאד".","219","","3496","True","True","False","","81","5.29.173.211","0","37184","חגיגה|כג ע"א",""),new Message("37203","37200","יש די הרבה","02/10/14 17:55","ח תשרי","תשע"ה","17:55","דוד כוכב","נוסף על כתה"י הנוספים ונוסף על קטעי הגניזה, קיימות מקבילות רבות מאוד, הן במסכתות השונות בירושלמי עצמו והן בשאר מקורות בחז"ל, כגון מדרשי הלכה, בבלי, תוספתא, ועוד. ניתן לראות כל זאת בפירושו של הרב יהושע בוך לירושלמי - הוא מביא בסוף כל סוגיה את כל המקבילות שמצא, והערות רבות על חילופי נוסח.","125","","3496","True","True","False","","138","95.86.113.150","0","37184","חגיגה|כג ע"א",""),new Message("37206","37203","מקבילות אינן עידי נוסח !!","02/10/14 18:20","ח תשרי","תשע"ה","18:20","חשיבה ישרה","יש להן חשיבות מצד עצמן
אך לא כעידי נוסח
וזה הבדל מהותי !","219","","3496","True","True","False","","66","5.29.173.211","0","37184","חגיגה|כג ע"א",""),new Message("37210","37206","למה לא? זו אותה סוגיה עצמה שהועתקה","02/10/14 23:04","ח תשרי","תשע"ה","23:04","דוד כוכב","","125","","3496","False","True","False","","142","95.86.113.150","0","37184","חגיגה|כג ע"א",""),new Message("51358","37210","דוד כוכב צודק","19/07/17 21:19","כה תמוז","תשע"ז","21:19","דרכי שמחה","אנו במכון 'דרכי-שמחה' בעריכת החיבור המקיף והמבוסס ביותר על הירושלמי 'אור-שמחה' - יושבים על כתבי הידות שהוא הזכיר, כמו גם על מקבילות שמוסיפות הרבה. ובנוסף, ישנם את הנוסחאות שמופיעות בראשונים רבות.
בוודאי שחלו שיבושים רבים יחסית בירושלמי, עקב היות הבבלי נוגע להלכה ונלמד יותר ביחס עצום. כמו גם תקופות שנתקשו להשיג את הירושלמי בכלל. כך שהעתקים שנעשו יצרו שיבושים לצערנו. וכאן אכן יש לנו בקעה גדולה להתגדר בה, עד כמה שיד אנוש מגעת.
מבחינת המאורעות שנתרחשו בארץ ישראל, מקובל שהירושלמי מוסמך יותר. (ראה לדוגמה באגדות החורבן בירושלמי בסוף מסכת תענית).","643","","2475","True","True","False","","151","77.125.57.63","0","37184","חגיגה|כג ע"א",""),new Message("51365","51360","כבר הב"י כתב כך","19/07/17 22:40","כה תמוז","תשע"ז","22:40","דוד כוכב","בבית יוסף אבן העזר סימן קכ, ט(ב) בעניין מחלוקת בין הירושלמי לאמוראי הבבלי בדעת רבי יוחנן: "ואף על גב דרב פפא מפליג בינייהו בני מערבא הוו בקיאי בדברי רבי יוחנן טפי מרב פפא".
וכן כתב הרש"ש על מסכת שקלים פרק ז משנה ד: "זכרים עולות. פי' הרע"ב דרוב זכרים עולות כו'. נראה דתפס דברי ריו"ח בירושלמי... ואף שהוא נגד הש"ס שלנו בקדושין אליביה... ועוד דריו"ח ירושלמי הוה, ודאי ידעי טפי איך שאמר".","125","","2475","True","True","False","","207","213.151.57.176","0","37184","חגיגה|כג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);