var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35610;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","58"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","40"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35610","0","פרו ורבו ומלאו את הארץ","23/06/14 15:42","כה סיון","תשע"ד","15:42","הודו_כי_טוב","לפי ההלכה כמדומני מי שיש לו בן ובת (או שני בנים) יצא ידי מצווה
האם מי שמוסיף על זה לא עובר על בל תוסיף ?","207","","3599","True","True","False","","1065","79.181.169.221","0","0","תענית|יא ע"א",""),new Message("35616","35610","אין איזכור לאיסור בל תוסיף במצוה זו","23/06/14 16:18","כה סיון","תשע"ד","16:18","בתר ממוצע","ש"ע אבן העזר הלכות פריה ורביה ...
א. חַיָּב כָּל אָדָם לִשָּׂא (א) אִשָּׁה כְּדֵי לִפְרוֹת וְלִרְבּוֹת. וְכָל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹסֵק בִּפְרִיָּה וּרְבִיָּה כְּאִלּוּ שׁוֹפֵךְ דָּמִים, וּמְמַעֵט אֶת הַדְּמוּת, וְגוֹרֵם לַשְּׁכִינָה שֶׁתִּסְתַּלֵּק מִיִּשְׂרָאֵל

ה. כֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ לָאָדָם זָכָר וּנְקֵבָה, קִיֵּם מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה; וְהוּא שֶׁלֹּא יִהְיֶה הַבֵּן (ח) סָרִיס אוֹ הַנְּקֵבָה אַיְלוֹנִית

ח. אַף עַל פִּי שֶׁקִּיֵּם פְּרִיָּה וּרְבִיָּה, אָסוּר לוֹ לַעֲמֹד בְּלֹא (יב) אִשָּׁה, וְצָרִיךְ שֶׁיִּשָּׂא אִשָּׁה (יג) בַּת בָּנִים אִם יֵשׁ סִפֵּק בְּיָדוֹ, אֲפִלּוּ יֵשׁ לוֹ כַּמָּה בָּנִים. וְאִם אֵין סִפֵּק בְּיָדוֹ לִשָּׂא אִשָּׁה בַּת בָּנִים אֶלָּא אִם כֵּן יִמְכֹּר סֵפֶר תּוֹרָה, אִם אֵין לוֹ בָּנִים יִמְכֹּר כְּדֵי שֶׁיִּשָּׂא אִשָּׁה בַּת בָּנִים. אֲבָל אִם יֵשׁ לוֹ (יד) בָּנִים, לֹא יִמְכֹּר אֶלָּא יִשָּׂא אִשָּׁה שֶׁאֵינָהּ בַּת בָּנִים וְלֹא יַעֲמֹד בְּלֹא אִשָּׁה. וְיֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁאֲפִלּוּ אִם יֵשׁ לוֹ בָּנִים יִמְכֹּר (טו) סֵפֶר תּוֹרָה כְּדֵי שֶׁיִּשָּׂא אִשָּׁה בַּת בָּנִים. הגה: מִיהוּ, אִם מַכִּיר שֶׁאֵינוֹ בֶּן בָּנִים עוֹד וְאֵינוֹ רָאוּי עוֹד לְהוֹלִיד, יִשָּׂא אִשָּׁה שֶׁאֵינָהּ בַּת בָּנִים (נ''י בְּפ' הַבָּא עַל יְבִמְתּוֹ). וְכֵן אִם יֵשׁ לוֹ בָּנִים הַרְבֵּה וּמִתְיָרֵא שֶׁאִם יִשָּׂא אִשָּׁה בַּת בָּנִים יָבֹאוּ קְטָטוֹת וּמְרִיבוֹת בֵּין הַבָּנִים וּבֵין אִשְׁתּוֹ, מֻתָּר לִשָּׂא אִשָּׁה שֶׁאֵינָהּ בַּת בָּנִים; אֲבָל אָסוּר לֵישֵׁב בְּלֹא אִשָּׁה מִשּׁוּם חֲשָׁשׁ (טז) זוֹ (ת''ה סִי' רס''ג):


ט. נוֹשֵׂא אָדָם כַּמָּה נָשִׁים, וְהוּא דְּאֶפְשָׁר לְמֵיקַם (יז) בְּסִפּוּקַיְהוּ. וּמִכָּל מָקוֹם נָתְנוּ חֲכָמִים עֵצָה טוֹבָה שֶׁלֹּא יִשָּׂא אָדָם יוֹתֵר מִד' נָשִׁים, כְּדֵי שֶׁיַּגִּיעַ לְכָל אַחַת עוֹנָה (יח) בְּחֹדֶשׁ. וּבְמָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ שֶׁלֹּא לִשָּׂא אֶלָּא אִשָּׁה (יט) אַחַת, אֵינוֹ רַשַּׁאי לִשָּׂא אִשָּׁה אַחֶרֶת עַל אִשְׁתּוֹ

בכל מקרה אין איסור בל תוסיף....


////","138","","3599","True","True","False","","218","94.188.248.67","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35627","35610","יוצא מגדר חיוב לקיום","23/06/14 17:52","כה סיון","תשע"ד","17:52","אור חדש","יש בתורה מצוות חיוביות- שחייב האדם להשתדל לקיימן עד שיצא ידי חובתו כגון ברית מילה, פדיון בנו אכילת מצה בליל הסדר וכד'. גם מצוות פר"ו כ"ע לא הוליד שני בנים לדעת ב"ש ולדעת ב"ה בן ובת חייב האדם לעשות כל שביכולתו (לשאת אשה בעלת יכולת הולדה) ולשמש עימה בכל עת לשם קיום המצווה.
ברגע שמילא מכסת מצוותו החיובית הופכת המצווה להיות קיומית כדוגמת ציצית שאינו חייב לקיימה אך וודאי עושה מצווה כשלבוש בהם. לגבי תפילין- נראה שרבים סוברים שהינה מצווה חיובית בדווקא, אכמ"ל בזה.

דוגמה לדבר:
חייב אדם לתת שליש שקל לצדקה כל שנה- זהו הגדר החיובי של המצווה, עם זאת וודאי שכל שקל שיוסיף לתת לשם קיום המצווה מצוותו גדלה יותר ויותר ולא שייך בזה כלל "בל תוסיף".
אם תקשיב לציווי של הקב"ה תבין שזה כבר נאמר שם "פרו ורבו"- וודאי שאין הכוונה ל"תולידו שניים בלבד ואסורים להוסיף על כך"
ובקיצור- החיוב הוא המינימום של המצווה ולא מגבלת המקסימום.
מתי כן שייך איסור בל תוסיף אם כן?
כשעושה המצווה באופן או בזמן שאין בו ציווי של הקב"ה אלא שרוצה להחיל על עצמו ציווי מדעתו, למשל הקב"ה ציווה לשבת 7 ימים בסוכה ואילו הוא החליט לשבת שם 8 כיוון שהוסיף חיוב מדעתו במקום (זמן) שאין בו ציווי כלל.
למרות הדברים הלכאורה ברורים דלעיל סוגיית "בל תוסיף, הייתה קשה מאד לאמוראים ולראשונים","458","","3599","True","True","False","","170","31.44.135.59","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35628","35610","פרו ורבו היא הברכה השניה שבירך ה'","23/06/14 18:08","כה סיון","תשע"ד","18:08","יהודי_קדום","ולא רק מצווה! ואיך נניח לברכת ה'?

רבינו בחיי פרשת בראשית
ברכה שניה היא מצות פריה ורביה, והוא שאמר: ויאמר להם אלהים פרו ורבו, והזכיר בו שם אלהים כי בזה ישתתף אדם לאלהים, וכענין שכתוב: (בראשית ד, א) "קניתי איש את ה'", ודרשו רז"ל: (קידושין ל ב) ג' שותפין יש באדם, הקדוש ברוך הוא ואביו ואמו. וטעם המצוה הוא שתהיה ההולדה הכנה לקבל הנפש השכלית כדי להכיר בוראו ולעבוד עבודתו, שאם לא כן מותר האדם מן הבהמה אין, וכן אמר הנביא: (יחזקאל כג, לז) וגם את בניהם אשר ילדו לי, כלומר לשמי, ובארו בו כי ישראל הם נולדים לשמו, וזאת היא הכונה בהם, לא ככוונת הרשעים שהוא כדי ליישב העולם ...."","233","","3599","True","True","False","","164","109.64.10.120","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35631","35610",""ולא נלד לבהלה..." גם: אל תחשוש מלהוליד!","23/06/14 18:16","כה סיון","תשע"ד","18:16","יהודי_קדום","אור החיים פרשת במדבר

ו"...אם תאמר למה שבט בן תורה יעשה מיעוט פריה ורביה, אולי שדנו בה למען לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה, וכיוצא בזה מצינו שאמרו (תענית יא א) שאסור לשמש מטתו בשנת רעבון הגם שיש מניעת פריה ורביה, ודנו כמו כן לצד כלוי הבנים הזכרים נמנעו כל עיקר, ומעתה אדרבא עשה ה' עמהם נס שנשארו מהם מספר זה, ולזה אחר זמן שהיו עסוקים גם הם בפריה ורביה פרו וישרצו וגו' יותר משאר השבטים:..."","233","","3599","True","True","False","","204","109.64.10.120","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35634","35610","עוברים על "בל תוסיף" רק אם מוסיפים על","23/06/14 19:04","כה סיון","תשע"ד","19:04","יהודי_קדום","מצווה, למשל חמש ציציות, תפוז יפה לארבעת המינים וכו'.

אבל אעצור לרגע: מדוע אינך שואל על מי שממעט בלידת ילדים האם הוא לא עובר על "בל תגרע"?

נחזור ל-"בל תוסיף":
אם תתקע בראש השנה בשופר 100 פעמים, האם עברת על "בל תוסיף" כי הוספת 9900 קולות? התשובה היא לא עברת! כי לא הוספת על מצוות התורה.
כך גם בהולדת ילדים.
כדי להבין את מהות איסור "בל תוסיף" אביא דוגמא נוספת:
אם תאכל מצה כשרה לפסח, לא בפסח, בכוונה לקיים מצוות אכילת מצה תעבור ב-"בל תוסיף"! הסיבה היא שזהו אופן עשייתה של מצוות אכילת המצה: גם כשרה לפסח וגם יש כוונה לקיים המצווה.
עכשיו אם המצה לא כשרה לפסח וכיוונת לקיים המצווה - לא עברת ב-"בבל תוסיף"..

ולבסוף אומר: אין חשש ל-"בל תוסיף" במצוות פריה ורביה המתקיימת כשכבר נולדו לאבא בן ובת! ראה בה "מצווה אריכתא" וכל המוסיף מוסיפים לו. זה בדוק.","233","","3599","True","True","False","","176","109.64.10.120","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35642","35610","האם מי שמהדר במצוות לולב, עובר?","24/06/14 09:21","כו סיון","תשע"ד","09:21","Almuaddib","אל תחליף בין הידור מצווה, לבין הוספת מצווה שאינה קיימת.

איסור בל תוסיף אינו איסור להדר במצוות, אלא איסור להוסיף מה שלא נצטווינו בו.

למשל, שמעתי שבסביון יש אנשים שמהדרים עד מאד במצוות בניית בית בארץ הקודש.","107","","3598","True","True","False","","202","195.200.205.133","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35632","35627","שו"ת שבט הלוי חלק ד סימן קסא","23/06/14 18:42","כה סיון","תשע"ד","18:42","יהודי_קדום","שו"ת שבט הלוי חלק ד סימן קסא

"... ראיתי מברכות שם בודאי ממ"ש דחזקי' המלך לא רצה לעסוק בפ"ו משום דחזי דנפקי לי' בנין דלא מעלי, והשיב לו ישעי' הנביא בהדי כבשי דרחמנא למה לך את מה דמיפקדת בעי לך למיעבד, דמשמע מזה רק מה שמצוה דהיינו עצם מצות פ"ו דמקיים בבן ובת וכן יראה לכאורה מלשון הגמ' דלא עסקת בפרי' ורבי', אבל לדידי אין מכ"ז ראי' דלשון מיפקדת שייך שפיר גם במצווה מדברי קבלה דלערב אל תנח, ולשון פריה ורביה אינו מכריע דהמצוה בכללה נקראת פ"ו גם חלק של בערב אל תנח, ועוד דהאמת קאמר לי' דגם בעיקר פ"ו לא עסיק עדיין, ועוד דשאני התם שהי' חזקי' המלך בעל רוה"ק אמיתי, וידע בברור גמור שבניו יהי' רשעים, וזה לא שייך בזה"ז דמי יודע כן, ......
.....דדוקא לישא מעיקרא אשה שאינה בת בנים הוא דמותר הא לעשות פעולות שלא תלד אשה בת בנים עדיין לא שמענו, ...."","233","","3599","True","True","False","","228","109.64.10.120","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35660","35627","הבהרה לגבי תפילין","24/06/14 15:05","כו סיון","תשע"ד","15:05","אור חדש","במסכת סנהדרין יש ביטוי "קרקפתא דלא מנח תפילין" ועונש מיוחד למי שעבר ע"ז.
בראשונים שם נחלקו אם הכוונה שלא הניח באופן קבוע או לא הניח אפילו פעם אחת, כלומר ישנו חיוב גמור להניח לפחות פעם אחת בחיים אבל מעבר לכך לחלק מהדעות זה יהיה רק מצווה קיומית ולא חיובית שנענשים על ביטולה","458","","3598","True","True","False","","126","95.86.110.222","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35633","35632","לא הבנתי מה הבעיה בדבריי","23/06/14 18:50","כה סיון","תשע"ד","18:50","אור חדש","יש לך הסבר אחר למילה "רבו" מלבד "הרבה"?
דיונו של השבה"ל דן בשאלה אם יש עדיין חיוב של פר"ו אחרי שניים ולא אם יש כלל מצווה.
אחרת דבריו דברי תימה הם...","458","","3599","True","True","False","","104","77.125.9.235","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35635","35633","לגמרי בטעות הנחתי כאן תגובתי. מקומה","23/06/14 19:10","כה סיון","תשע"ד","19:10","יהודי_קדום","מתחת לדברי ר' הודו כי טוב. עדיין לא קראתי מה שכתבת.","233","","3599","True","True","False","","180","109.64.10.120","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35646","35642","חבל שאין מצלמה שתראה לך איך אני","24/06/14 10:35","כו סיון","תשע"ד","10:35","יהודי_קדום","מתפקע מצחוק על בתי סביון ........................","233","","3598","True","True","False","","116","109.64.10.120","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35673","35660","סליחה המקור הוא בר"ה דף יז","24/06/14 17:32","כו סיון","תשע"ד","17:32","אור חדש","","458","","3598","False","True","False","","86","95.86.110.222","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35687","35660","הביטוי לא נמצא בסנהדרין שלי. האם תואיל","25/06/14 08:41","כז סיון","תשע"ד","08:41","יהודי_קדום","לציין היכן בסנהדרין הביטוי: "קרקפתא דלא מנח תפילין".","233","","3597","True","True","False","","108","109.64.10.120","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35688","35660","היכן אוכל למצוא "..לפחות פעם אחת בחיים..","25/06/14 08:47","כז סיון","תשע"ד","08:47","יהודי_קדום","הכוונה במה שכתבת:
"בראשונים שם נחלקו אם הכוונה שלא הניח באופן קבוע או לא הניח אפילו פעם אחת, כלומר ישנו חיוב גמור להניח לפחות פעם אחת בחיים ".","233","","3597","True","True","False","","140","109.64.10.120","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35689","35673","וראה דברי הרב ראובן מרגליות","25/06/14 08:50","כז סיון","תשע"ד","08:50","לינקוש","כאן למטה","58","","3597","True","True","False","","174","84.228.120.123","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35690","35687","עכשיו אני רואה את התיקון לר"ה.","25/06/14 08:53","כז סיון","תשע"ד","08:53","יהודי_קדום","","233","","3597","False","True","False","","109","109.64.10.120","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35691","35689","תודה רבה","25/06/14 08:59","כז סיון","תשע"ד","08:59","אור חדש","קשה לברר מהדברים שהבאת את השאלה אם לאחר פעם אחת תפילין הופך למצווה קיומית בלבד כדוגמת ציצית, שגם עליה נא' שכאילו מעיד עדות שקר בקוראו ק"ש בלעדיה ובכ"ז פשוט לכולם שזה מצווה קיומית בלבד, או שמא תפילין הינה מצווה חיובית לעולם (מלבד לילה, שבת ומועדים) ורק ע"ה הם שהתרשלו מהמצווה בין מחמת החשש שלא לפגום בקדושת המצווה ובין אם במזיד ובשאט נפש.","458","","3597","True","True","False","","96","87.68.118.95","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35692","35689","אני מתריע על טעות חמורה אצל ר' אור חדש","25/06/14 10:00","כז סיון","תשע"ד","10:00","יהודי_קדום","וזה עיקר:
אין מושג כזה "הנחת תפילין פעם אחת בחיים" כדברי אור חדש, כדי לצאת ידי חובה זו. (ויושם לב אור חדש מדבר על פעם בחיים! ) שהרי זו הבנת אור חדש.

יש הסחת הדעת בהעברת השאלה ע״י אור חדש לשאלה אחרת לגמרי: האם יש כאן מצווה קיומית וכו׳ גם היא אינה ממין שאלתי.","233","","3597","True","True","False","","152","37.26.148.255","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35694","35691","גם ציצית וגם תפילין אינן "קיומיות" בלבד","25/06/14 11:46","כז סיון","תשע"ד","11:46","דוד כוכב","קיימת חובה גמורה להטיל ציצית אך בתנאי שלובש בגד בן ד' כנפות, כשם שחובת תפילין של יד היא רק למי שיש יד.

חובת הנחת תפילין היא במשך כל היום מהתורה, ראה באשכול זה ובמאמרים שם.
הביאור הלכה בסימן לז הביא תחילה את סברת הפרמ"ג שחובת הנחת תפילין במשך כל היום היא דרבנן, ומהתורה החובה פעם אחת כל יום, אך לבסוף הסיק בדעה שהחובה כל היום היא מהתורה.
[כשם שלא יוצאים ידי חובה בהנחת מזוזה שעה אחת ביום, או חלילה שעה אחת בחיים].","125","","3597","True","True","False","","133","95.86.66.93","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35731","35692","כמדומני אור חדש ציטט דעת מיעוט","26/06/14 19:01","כח סיון","תשע"ד","19:01","הודו_כי_טוב","","207","","3596","False","True","False","","160","79.181.169.221","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35695","35694","מס' הערות","25/06/14 12:04","כז סיון","תשע"ד","12:04","אור חדש","א: הפרזת בהגדרת מצוות ציצית כחיובית בשווה לתפילין, (ראה שו"ע ר' סימן כד'). אומנם מי שמבטלה (הלבן) עונשו רב אך לא כיוון שעבר על חיוב, אלא כי זלזל בקיום מצווה ואע"פ שלא התחייב בה אם לא לבש בגד 4 כנפות.
ב: לא כתבתי דבריי כהכרעת הלכה (וממילא לא שייך להקשות ממנה) אלא כציון בלבד לעובדה שבפשטות לדעת הרי"ף שהגביל את העונש של "קרקפתא" רק למקרה שלא הניח מעולם נראה שעיקר החיוב הוא לפחות פעם בחיים, וכן משמע בתוס' שכל יום שלומד תורה פטור מתפילין, וייתכן תאורטית א"כ שייפטר מהמצווה אפילו כל חייו! כאמור אין זה אומר כלל שלדעתי "די בפעם בחיים בלבד".

ג: לגבי ההוכחה שהבאת באשכול, לא הייתי דוחה בקלות רבה כ"כ דברי החולקים על הקביעה שמחוייב בתפילין "כל היום", שהרי תרוצם פשוט הוא, מדובר ב"כאילו" בלבד והראיה- ציצית שפשוט שלא עובר על שום חיוב אם לא לבוש בבגד כנפות ובכ"ז יש פגם מסויים בקריאתו ק"ש בלעדי בגד כזה, ובשו"ע לא הזכיר עניין זה ורק המ"ב ציינו בשם הזוהר...","458","","3597","True","True","False","","108","212.76.97.42","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35702","35695","תשובות","26/06/14 00:01","כח סיון","תשע"ד","00:01","דוד כוכב","א. לא הפרזתי כלל, ולא הבנת את דברי. מצוה נחשבת לקיומית כאשר אין חובה לקיימה בשום מקרה. רוב המצוות אינן קיומיות למרות שאינן חובה אלא בתנאים מסויימים. חובת תפילין של יד רק ביום חול ורק למי שיש יד כהה. חובת ציצית רק ביום ורק למי שיש ד' כנפות.

ב. לא כל מי שאינו נכלל בביטוי (מסכת ראש השנה דף יז ע"א) קרקפתא דלא מנח תפילין פטור מתפילין. יש כאלו שלא הניחו בכל זמן חיובם ועדין אינם מכונים בכינוי הקשה. כך שאין שום ראיה מדברי הרי"ף.
התנאים בהם פטורים מעיקר המצוה אינם קשורים לעניננו. כל העוסק במצוה פטור מהמצוה. גם מי שאינו יכול להניח תפילין בגלל בעיה רפואים אינו בכלל קרקפתא דלא מנח תפילין. גם אשה פטורה ואינה בכלל קרקפתא וכו'.

ג. לפי הפירוש שכתבתי, לגורסים שגם בציצית מעיד עדות שקר (ואין זו גירסת הרוב) מדובר במי שיש לו ד' כנפות ללא ציצית.
הראיה העיקרית נמצאת במאמר למסכת שבועות דף כה - יש קישור אליו במאמר הראשון למסכת ברכות. וראה את דברי חכם כדי באשכול שיש עוד ראיות. גם ההשוואה למזוזה בפשט הפסוקים היא ראיה גדולה.","125","","3596","True","True","False","","106","95.86.66.93","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35712","35702","יש ביננו חוסר הסכמה בהגדרת המושגים","26/06/14 09:30","כח סיון","תשע"ד","09:30","אור חדש","אני רגיל לחלוקה כפי המבואר למשל כאן, כך גם פשט לשון השו"ע בסימן כד'.
אשמח לקבל דוגמה למצווה דאו' שלדבריך היא קיומית כי "אין חובה לקיימה בשום מקרה"","458","","3596","True","True","False","","101","95.86.126.250","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35724","35712","מצוה קיומית","26/06/14 17:00","כח סיון","תשע"ד","17:00","דוד כוכב","לדעת האגרות משה מצות ישיבת א"י היא מצוה קיומית, אינה חובה אך המקימה מקבל שכר. כמובן שחולקים עליו.
מצות יבום היא קיומית במידה מסויימת, שכן למרות חשיבותה ועדיפותה, גם בזמן חיובה היא אינה חובה גמורה, ומותר להחליפה בחליצה.
דוגמות נוספות בקישור זה.","125","","3596","True","True","False","","122","95.86.66.93","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35733","35712","אין מקום ל'רגילות אישית' בהגדרת מושגים","26/06/14 20:42","כח סיון","תשע"ד","20:42","יהודי_קדום","תורניים !! - ואין כלל מקום להרחבה/צימצום אישיים - גם לא ל"ויקישיבה":

וכך מקובלנו בכל הלימודים:

מצווה קיומית - היא מצווה שמקיימים אותה אם ורק אם מתקיים תנאי/תנאים והדוגמאות הן כפי שהביא הרב כוכב שליט"א.

מצווה חיובית - היא מצווה, דרבנן או דאורייתא, שאדם מחוייב לעשותה ללא תנאי!. גם כאן הדוגמאות הן כפי שהביא הרב כוכב שליט"א.

כן יש מקום לדון, ללמוד וכו' בתוך ההגדרות הנ"ל :

למשל, במצוות ציצית: האם המצווה היא להטיל ציצית בבגד ד' כנפות בזמן לבישתו - שאז מצווה זו היא חובה ככל המצוות - כמו תפילין למשל - או, שאסור ללבוש ד' כנפות בלי ציצית.

או, בדוגמא שהביא הרב כוכב שליט"א על ארץ ישראל, כן יש מקום לדון : האם יש איסור לגור בחו"ל או חובה לדור בארץ ישראל? (הגמרא אומרת בכתובות קי: "לעולם ידור אדם בא"י, אפי' בעיר שרובה עובדי כוכבים, ואל ידור בחו"ל, ואפילו בעיר שרובה ישראל").","233","","3596","True","True","False","","179","109.64.10.120","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35726","35724","לא הבנתי במה ציצית עדיפה על מה שהבאת","26/06/14 17:12","כח סיון","תשע"ד","17:12","אור חדש","","458","","3596","False","True","False","","101","212.76.96.71","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35727","35726","ציצית היא חובה גמורה","26/06/14 17:15","כח סיון","תשע"ד","17:15","דוד כוכב","כאשר קיימים התנאים לכך (ביום, ד' כנפות, מקום מכובד, בר מצוות).
מצוה קיומית גמורה אינה חובה בשום מקרה. כגון מצות עשה שהזמן גרמהּ לנשים.","125","","3596","True","True","False","","106","95.86.66.93","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35729","35727","עדיין לא ברור","26/06/14 17:24","כח סיון","תשע"ד","17:24","אור חדש","הרי בגד ד' כנפות יכול להוריד וממילא להפטר לגמרי ואילו יבמה שנפלה לפניו והוא אח יחיד לא סגי בלא ייבום או חליצה ולא יכול להפטר מהם בכדי כלל?

מ"ע שהזמן גרמן בנשים אכן מהווה דוגמה טובה ל"קיומית" כפי הגדרתך (שמעולם לא נתקלתי בה בעבר), נראה לי שתסכים שהדברים שכתבתי לפי ההגדרה המקובלת נכונים היו עפ"י הגדרה זו?
נראה שנפגענו בקללת בוני מגדל בבל ","458","","3596","True","True","False","","100","212.76.96.71","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35745","35727","נ"ל שמצאתי עוד אחת","27/06/14 12:56","כט סיון","תשע"ד","12:56","אור חדש","פר"ו לאחר המינימום הופך לכאו' לקיומית גם לשיטתך?
או שמא כיוון שאם ימות אחד מבניו יהיה חייב להשלים המכסה נחשה עדיין כ"חיובית"?","458","","3595","True","True","False","","149","87.68.118.95","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35732","35731","אין לא דעה כזו ולא דעת מיעוט בעניין זה!","26/06/14 19:12","כח סיון","תשע"ד","19:12","יהודי_קדום"," לא יכולה ליהיות דעה שאומרת שאדם יוצא ידי חובת הנחת תפילין ע"י הנחה פעם אחת בחייו כדברי אור חדש.
מצוות הנחת תפילין היא בכל יום כפי שקבעו חז"ל להלכה !!!

הנה מה שכותב הרא"ש במסכת ראש השנה פרק א שמסביר אולי את מקור הדעה הלא נכונה.
"רב אלפסי ז"ל גורס קרקפתא דלא מנח תפילין לעולם. אבל בספרים לא נמצאת גירסא זאת אלא קרקפתא דלא מנח תפילין."

(יש לשים לב ולהדגיש הרא"ש לא מדבר על האם מצוות הנחת תפילין יכולה או לא יכולה להיעשות ע"י קיומה פעם אחת בחיים אלא הוא דן באפשרות לפרש "לעולם" כ-"האם אדם ייצא מגדר פושע ישראל אם פעם אחת בחייו יניח תפילין"?)

מפעם אחת בחיים אפשר להגיע בקלות לדעה הקראית שאין מצווה להניח תפילין כלל וכלל.","233","","3596","True","True","False","","248","109.64.10.120","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35746","35745","נ"ל שלא מצאת את העיקר: "פעם בחיים"","27/06/14 14:50","כט סיון","תשע"ד","14:50","יהודי_קדום","או פעם ביום היא חובת הנחת תפילין? זו השאלה העיקרית. וכל השאר כבר פורש היטב ע"י הרב כוכב שליט"א ועל ידיי. ועוד ודאי באפשרותך ללמוד על שאלתך המסיחה מן העיקר.","233","","3595","True","True","False","","154","79.182.26.44","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35757","35745","נכון מאוד","27/06/14 17:42","כט סיון","תשע"ד","17:42","דוד כוכב","וכך כתבתי במאמר שהפנתי אליו לעיל בהודעה 'מצוה קיומית'. ולא רק מצוה זו אלא גם שאר מצוות שכבר נתקיים בהם השיעור המינימלי, ע"ש.","125","","3595","True","True","False","","130","95.86.66.93","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35776","35746","אור חדש כתב לך כבר כמה פעמיים","29/06/14 07:43","א תמוז","תשע"ד","07:43","הודו_כי_טוב","שזו לא דעתו ושזה לא להלכה לא לתפילין ולא לציצית
שים לב שאתה עושה מתקיף ליה ובעצם חוזר על דבריו
האם דבש תחפש בעקיצותיך ?","207","","3593","True","True","False","","160","79.177.62.56","0","35610","תענית|יא ע"א",""),new Message("35774","35757","סליחה, לא פתחתי את הקישור","29/06/14 01:05","א תמוז","תשע"ד","01:05","אור חדש","","458","","3593","False","True","False","","66","87.68.118.95","0","35610","תענית|יא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);