var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2618;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","46"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2618","0","חשיבות הדיוק והדקדוק","18/06/10 08:47","ו תמוז","תש"ע","08:47","דוד כוכב","מי עדיף, מלמד בקי, או דייקן?

על כך כאן.","125","","5064","True","True","False","","1207","213.151.37.192","0","0","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7679","2618","תגובה על המאמר","03/03/11 01:22","כז אדר א","תשע"א","01:22","המכריע","קראתי את מאמרך. לדעתי מרבינא אין שום ראיה. שם לא כתוב שאחר היה בקיא טפי. מדובר שבשאר התכונות כולם היו שוין לטובה ורק בדייקנות היה זה המודר טפי מאחריני ואז אין ספק שיש להעדיפו.

גם מה שכתבת שרבא חזר בו ואין צורך לר"י. בשפה המדוברת זה אומר שמר"י מוכח שלא היה לו ניחא כלל לומר שזו חזרה. ובאמת הערת לנכון מהסוגיא ההיא של ספר מוגה. ואולי יש לחלק שטעות שנכנסת על ידי טקסט מוטעה לא נפקא כמו טעות של מלמד קריאה לא נכון. ופשוט.

ובאמת שלולא דברי ר"י היה ניתן לומר סברא אחרת. שודאי אי אפשר לחלוק ששבשתא דעל לא נפקא במהרה, ומאידך במאמץ נפקא, יש כאן בעיקר מחלוקת במשקל הדברים האם חסרון ההספק כל כך גדול שכדאי לסמוך על הנפקא או חסרון העל על דוחה את חסרון ההספק. וממילא לק"מ על רש"י ששפיר כאן לא מיירי ביחס להספק ולכן ודאי יש בעיה של על והוי כמותרה. ולפ"ז גם ההיא דספר שאינו מוגה א"ש בפשיטות. אלא דג"ז נסתר מדברי ר"י, וכל דבריי לולא דבריו או ביישוב שיטת רש"י.","199","","4806","True","True","False","","178","95.86.75.210","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7737","2618","חידושים מדהימים ומפחידים מהתוס' בסוגיה","06/03/11 13:58","ל אדר א","תשע"א","13:58","שלמה שטרסברג","א. פשטות מהלך הסוגיה בב"ב כ"א כמנ"ד ששבשתא כיוון דעל על הגמרא מביאה את הטרגדיה בסיפור עם יואב בן צרויה ועוד שבהמשך אומרת שמלמדי תינוקות כמותרין ועומדין דמו ובזה חותמת את הסוגיה ברור לעניות דעתי שזו הכרעת הסוגיה

ב ניראה חידוש גדול מאוד מדברי התוס' כ"א: ד"ה מקרי דרדקי שביאר מדוע מלמד תינוקות שלא דייק זה פסידא דלא הדר "דאותה שעה שמלמד להם טעות הם מתבטלים, ואותה שעה אין יכולים להחזיר לעולם" משמע מכאן שגם אדם שמכוון לשם שמים אבל למד בטעות דבריו היו ביטול תורה ובזבוז זמן

אשמח לשמוע התיחסות האם זו ההבנה הנכונה שעולה מדברי התוס'?

ג. חידוש גדול ומפחיד מאוד עולה מדברי התוס' בסוגיה כ"א. ד"ה סך מקרי דרדקי" שמבאר את הסיפור על יואב בן צרויה וז"ל "פר"ח דרביה אקריה זכר (בסגול) כדין והיינו רמיה דלא אשגח למידע היכי קרי תלמידיה"

העולה מדברי התוס' שלא מספיק כלל שהרב לימד את הסוגיה בצורה מדויקת וברורה, אלא עליו לוודא שכלל התלמידים הבינו את דבריו לאשורם ואין אף תלמיד שחלילה הבין את דבריו בצורה שאינה נכונה. ואם הרב לא עשה כך עליו אמר הפסוק ארור עושה מלאכת ה' רמיה"

אלו דברים קשים ומפחידים מאוד לכל מי שעוסק במלאכת החינוך ויודע עד כמה משימה זו לוודא שכולם הבינו את דבריך בשלמותם ללא טעות היא משימה קשה
ולכן האמירה שמי שלא עשה כן עליו הכתוב אומר ארור עושה מלאכת ה' רמיה" היא קשה מאו.ד

האומנם לכך התכוון התוס' בביאור הגמרא? אשמח לשמוע!. .","205","","4803","True","True","False","","306","95.86.79.248","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7685","7679","ראה בדברי הרא"ש","03/03/11 02:42","כז אדר א","תשע"א","02:42","דוד כוכב","העתקתי שם את דברי הרא"ש בב"ב שם סימן ט:
"והלכתא כרב דימי דבתראה הוא. ועוד דמייתי גמרא סייעתא למילתיה ממילתא דיואב".

הוא כתב שמשמעות הגמרא שהיא הביאה סייעתא לרב דימי ממילתא דיואב. ומשום כך גם קיים נימוק לפסוק כמוהו.
אם כן יש פה ויכוח עקרוני האם שיבוש הוא דבר חמור מאוד, או שאינו נורא כי יהיה בסדר.
אילו המחלוקת היתה רק אם בקיאות רבה עדיפה יותר למרות ששיבוש אינו רצוי, לא היתה ראיה ממעשה יואב.
והשו"ע פסק כרא"ש הזה, כ"כ בב"י.


וראה בשו"ע חו"מ שו, ח שהרמב"ם והשו"ע שם פסקו כדברי ר"י שגם מלמד המבטל הוי פושע, אולם אין הכרח שמטעמיה - מדקדוק סתירת דברי רבא. אלא אפשר שלמד ממסכת בבא בתרא דף ח ע"ב: "דרב אשכחיה לרב שמואל בר שילת דהוה קאי בגינתא, א"ל: שבקתיה להימנותך?", הרי שמלמד המבטל מועל באמונתו.
וכ"כ הרמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ב הלכה ג:
"מלמד התינוקות שהוא מניח התינוקות ויוצא... הרי זה בכלל ארור עושה מלאכת ה' רמיה".
וכתב שם בעבודת המלך לתלמיד ר' חיים והנצי"ב (מפ. השו"ת החדש!) "מלמד התינוקות שהוא מניח התינוקות ויוצא. הוא מב"ב ח' ב' דרב אשכחיה לרב שמואל בר שילת דהוה קאי בגינתא א"ל שבקית להימנותך וכו'".","125","","4806","True","True","False","","151","212.76.125.101","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7683","7681","בקוצר","03/03/11 13:07","כז אדר א","תשע"א","13:07","דוד כוכב","לולא הרא"ש ניתן לדחוק שהראיה מיואב אינה נגד רבא המודה שטעות חמורה, אלא שסובר שלרוב ממילא נפקא.

מה שהבאתי מהשו"ע היה דיון צדדי, האם מוכח מהשו"ע שהלכה שרבא לא חזר בו. הרי ר"י בא להוכיח מדברי רבא שעוולת המלמד היא ביטול תורה, וכך כתב גם הרמב"ם. חוץ מעניין זה אכן אין נ"מ אם רבא חזר בו או לא, אם ממילא אין הלכה כמותו.","125","","4806","True","True","False","","121","212.76.125.101","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7681","7685","ראיתי","03/03/11 09:56","כז אדר א","תשע"א","09:56","המכריע","בקצרצרה. אם זו ראיה, הרי זו ראיה מהגמרא לא מהרא"ש, דהיינו מכך שהגמ' הביאה מיואב. ולגוף הענין לא הבנתי דבריך, הרי ודאי זה הנידון עד כמה חמור חוסר הדיוק וממילא איך לשוקלו מול חוסר ההספק. כלומר לא הנידון רק כמה חשוב הספק. עיקר הנידון עד כמה חמור חוסר דיוק. ולזאת שפיר מייתי מיואב.
לא הבנתי כ"כ מה הבאתם משו"ע. גם ר"י לא פסק מה שפסק מכח סתירת דברי רבא, הוא סך הכל דחה משום כך את טעמו של רש"י. אבל אין כדאי להאריך בזה ובפרט כאן.","199","","4806","True","True","False","","139","95.86.104.72","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7784","7737","האם באמת הבנתי נכון שזו הדרישה מהמלמד?","07/03/11 11:33","א אדר ב","תשע"א","11:33","שלמה שטרסברג","","205","","4802","False","True","False","","202","213.151.42.23","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7815","7784","פירטי הלכות מלמד בשו"ע יו"ד רמה, יז.","07/03/11 14:45","א אדר ב","תשע"א","14:45","דוד כוכב","בעניין האחריות לברר אם הובן כראוי.
כעין זה מצינו שהדיין צריך לחזור על דברי בעלי הדין, ואחת הסיבות היא לברר שהבין את כוונתם כראוי.","125","","4802","True","True","False","","116","212.76.107.54","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7824","7815","ארור עושה מלאכת ה' רמיה","07/03/11 16:27","א אדר ב","תשע"א","16:27","שלמה שטרסברג","ובמלמד של 25 תלמידים האם עליו לוודא שכולם היו ערניים כל הזמן וקלטו את כל מהלך השיעור ולא הבינו אפילו חלקם חצאי דברים או דברים שאינם נכונים האם זו הדרישה ואם אינו מסוגל להגיע לרמה זו ביחס לכל תלמידיו עליו נאמר ארור עושה מלאכת ה' רמיה?","205","","4802","True","True","False","","1000","213.151.42.23","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7827","7815","ביטול תורה","07/03/11 16:49","א אדר ב","תשע"א","16:49","שלמה שטרסברג","גם ביחס לנקודה הראשונה שהבאתי מהתוס' האם נכון לומר שמי שלמד סוגיה במשך שבוע ימים ובסוף לאחר פילפול עמל ויגיעה התברר שלא הבין נכון את מהלך הסוגיה האם כל הזמן שלמד נחשב לביטול תורה?","205","","4802","True","True","False","","218","213.151.42.23","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7828","7827","ישתקע הדבר ולא ייאמר!!!","07/03/11 17:11","א אדר ב","תשע"א","17:11","המכריע","חלילה וחלילה.
זו עצם מצות יגיעת התורה לעמול עד שיוציא דבר לאשורו וכל רגע שעמל זו מצות תלמוד תורה בהידור רב. גם הגמרא קבעה את כל מהלך הסוגיא, גם סלקא דעתא שנדחתה.
כל הדיון על הרב שאינו מתכונן היטב לשיעור ומלמד דברים לא נכונים לתלמידיו, וכל אותו הזמן הלך לאיבוד.
לפעמים כמובן חלק מהנחלת הלימוד, הוא בבחינת "עם המלך במלאכתו", ללמוד עם התלמידים מתחילת הסוגיא, לטעות בקול רם, לתפוס את הטעות, זה חלק מהחינוך "איך" ללמוד. מגיד שיעור מנוסה, אפילו לפעמים "משחק אותה" שהוא טועה כדי לחדד את המסקנה שתעלה בסוף. אבל בשיעור של הקניית ידע בפרט לצעירים מאד, אסור ללמד כך.","199","","4802","True","True","False","","163","95.86.81.133","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7836","7828","האם לימוד טעויות בתורה שנעשה לשם שמים..","07/03/11 18:48","א אדר ב","תשע"א","18:48","שלמה שטרסברג","א. ראשית אני שמח על ההתיחסות לסוגיה והחילוק שאמרת מעניין והגיוני.

ב. פשט מהלך הסוגיה לא מחלק מה סיבת הטעות וכך גם התוס' אלא נראה שאם לא למד תורה אפילו שכוונתו לשם שמים זה נחשב לביטול תורה ואני שמח על הניסיון לחלק.

ג. האם תאמר את אותו דבר גם על אדם שהניח תפילין והתברר שרימו אותו והתפילין היו פסולות על אף שלצורך הדיון השתדל לקנות תפילין מהודרות וכ' ויתברר אחרי שנים שלבש תפילין פסולות האם קיים מצוות תפילין? האם ברכותיו לא היו לבטלה?

ד.אשמח לקרוא את דעתך ודעת שאר הקוראים גם ביחס ל"ארור עושה מלאכת ה' רמיה" האם עד כדי כך הדרישה מהמלמד כפי שלכאורה נראה מדברי התוס'?","205","","4802","True","True","False","","265","213.151.42.23","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7838","7836","[ללא נושא]","07/03/11 20:00","א אדר ב","תשע"א","20:00","המכריע","במחילה מהלך הסוגיא מדבר על מלמד. אין הנושא בכלל מצות לימוד, ולא הנושא לימוד שהוא לא תורה מכיון שהיה זה טעות,כביכול אינו לימוד, הנושא בכלל מלאכת ללמד לתלמידים, על הביטול הזה מדובר. ואין לזה כל קשר שהוא למה שכתבת. ברור כשמש בצהרים שקודשא בריך הוא חדי בפלפולא דאורייתא, וברור שאין כל אפשרות שאדם תמיד יהיה צודק מהרגע הראשון של הלימוד. זה כל המהות של הלימוד, לחשוב לגלות טעויות ולחדד שוב ושוב עד שמוצאים את הביאור האמיתי, ואין זה צריך לפנים מרוב פשטותו. תמיהני איך עלה על דעתך מה שכתבת. זה לא "ניסיון לחלק", זו השוואה מוזרה של דברים מרוחקים בעליל.

רבונו של עולם מה הקשר לתפילין. כאן המצוה ללמוד וזה מה שהוא עשה ללא קשר אם זה היה נכון לדינא. בתפילין צריך להניח תפילין. אם זה לא תפילין הרי לא הניח!!! אם הוא שוגג יתחשבו בכך, אבל תפילין לא הניח.

בקשר לארור עושה מלאכת ה' בלי נדר בהזדמנות אחרת.","199","","4802","True","True","False","","161","95.86.81.133","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7852","7836","בעניין תפילין פסולות","07/03/11 22:17","א אדר ב","תשע"א","22:17","דוד כוכב","אדם שגילה פסול בתפיליו, ומתברר שכל ימיו הניח תפילין פסולות. הביא הרב שטרנבוך בספרו 'מצות היום' שכתב בצעירותו, בשם המהר"ל שאעפ"כ לא נתבטלה מצוותו לגמרי.","125","","4802","True","True","False","","109","95.86.126.104","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7841","7838","יישר כח גדול","07/03/11 20:18","א אדר ב","תשע"א","20:18","שלמה שטרסברג","יישר כח גדול אשמח בהמשך כשיהיה לך זמן לקרוא את התיחסותך לארור עושה מלאכת ה' רמיה","205","","4802","True","True","False","","214","213.151.42.23","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("7933","7852","זה דבר סגולי","09/03/11 00:47","ג אדר ב","תשע"א","00:47","המכריע","אמירה זו אין לה שמץ של מקום בהלכה. הכוונה שם לענין סגולי, אולי שהקב"ה לא מקפח את רצונו הטוב, בפרט אם כיוון את הראוי לכוון הרי הרויח את מטרת המצוה במדה מסויימת. אבל תפילין לא הניח, לא מיניה ולא מקצתיה.","199","","4800","True","True","False","","148","212.76.98.50","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("17960","7933","סליחה על האיחור של שנה קלה...","02/03/12 00:38","ח אדר","תשע"ב","00:38","כדי","הגעתי לדיון כאן דרך ההודעה העדכנית של ר' שלמה שטרסברג.
חידושו של הרב שטרנבוך לא נפלא הוא ולא רחוק. אציין לגדולים שכבר כתבו והוכיחו כן ממכות (יא.), בתוספת קישורים כמצוות הרד"כ עליי מימים ימימה.
עיין למוהר"ר חיים פלאג'י בשו"ת לב חיים ח"ב (סי' י) ולגרי"ח בשו"ת רב פעלים ח"ד (חאו"ח סי' ב).","249","","4441","True","True","False","","194","109.186.83.178","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("17976","17960","קיבול שכר","02/03/12 03:58","ח אדר","תשע"ב","03:58","המכריע","הגאונים האלו דנים שהוא יקבל שכר על כוונתו הטובה, ושה' יקבל תשובתו, ולא ייענש, וגם הם כותבים שעליו להתענות על הברכה לבטלה ואילו היה מקיים מצוה כמאמרה הרי גם הברכה לא יצאה לבטלה. ובודאי לא נתכוונו שיהא פטור מלכתוב ספר תורה מכאן ולהבא היות שכבר קיים. סוף דבר לעניות דעתי אין שום דרך להבין ולשמוע שהמניח תפילין פסולות הרי זה הניח תפילין. מבחינת ההלכה הצרופה אם התפילין פסולות הרי זה לא הניח. וכן כל כיוצא בזה. וכל הגאונים הנ"ל באו להפיס דעתו לגבי עונש ושכר, אבל את המצוה נעבך לא קיים.

אולי לא דקדקתי מספיק טוב בכל דבריהם. אבל לפו"ר לא מצאתי בדבריהם שיאמרו אחרת.","199","","4441","True","True","False","","163","85.130.221.217","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("17981","17976","בשו"ת לב חיים כתב כלשון זו","02/03/12 09:37","ח אדר","תשע"ב","09:37","כדי","בשם ספר מראה הגדול: דכל כהאי גוונא שמעשיו של האיש המצווה מוכיחים שהוא רוצה בקיומה של מצוה זו וכו', ואדרבה ציוה לסופר לכתוב לו ספר תורה נאה בכל מכל כל, וגם לכותבו לשמו, כבר קיים זה מצווה זו בכתיבת ספר תורה כתיקנו, והסופר שלא כתבו לשמו חטאו ישא האיש ההוא, וזה המצוה לכתוב לו ספר תורה אין בו שום עון אשר חטא כלל.","249","","4441","True","True","False","","173","109.186.83.178","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("17983","17981","היית מורה לו ששוב אינו צריך לכתוב?","02/03/12 15:17","ח אדר","תשע"ב","15:17","המכריע","לדעת הלב חיים? לעניות דעתי הלב חיים היה קורא על מורה כזה רבים חללים הפילה ומגלה פנים בתורה שלא כהלכה.
אם הוא כבר נסתלק לבית עולמו או כבר אין בידו לקיים עכשיו אנו מפיסים דעתו.
ודומני שגם הוא כותב זה המצווה אין בידו עוון אשר חטא. כלומר רק זו בלבד שאין בו עוון. ודוק. ולכן כדאי לדחוק מעט את לשונו אשר כתב כבר קיים באיזה דוחק כל שהוא ובלבד שלא לומר דבר זר ורחוק כזה.
כך נלענ"ד ברור. אמנם משתדל אני שלא להרבות בויכוחים ורק מפני כבוד החכם כדי יצאתי מגדרי.","199","","4441","True","True","False","","167","212.179.87.186","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("17984","17983","יש קצת להשיב. וגברא רבה אמר מילתא,","02/03/12 15:35","ח אדר","תשע"ב","15:35","כדי","ולכן נעמיד כאן קנה במקומו.","249","","4441","True","True","False","","139","46.116.177.171","0","2618","מכות|טז ע"ב",""),new Message("17986","17983","יש הבדל עצום","02/03/12 15:48","ח אדר","תשע"ב","15:48","דוד כוכב","בין לשעבר לבין מכאן ולהבא.
מכאן ולהבא ודאי שצריך לכתוב ספר חדש ותפילין חדשות. בלא זה בודאי שאינו "רוצה בקיומה של מצוה זו" שהרי אינו עושה מעתה כל אשר ביכולתו לקיימה, מה שאין כן עד שנתגלתה הטעות.

קצת קרוב לזה, באשכול המקביל.","125","","4441","True","True","False","","131","31.44.131.70","0","2618","מכות|טז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);