var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=24947;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","48"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("24947","0","חוץ מן הנר הדולק בשבת","18/11/12 04:59","ד כסלו","תשע"ג","04:59","דוד כוכב","למה לא פירשו שטעמו של רבי שמעון שכיון שמטלטל את הנר הדולק אי אפשר שלא ישתלהב פורתא, ומודה רבי שמעון בפסיק רישיה ולא ימות?

על כך כאן.","125","","4187","True","True","False","","779","95.86.85.44","0","0","שבת|מו ע"ב",""),new Message("24956","24947","יפה מאוד, ואפשר לפלפל - ..","18/11/12 23:21","ד כסלו","תשע"ג","23:21","amdavid","שהרי העירו התוס' (ד"ה כבתה אין) אמאי לא מייתי אביי רישא דמתניתין דקתני בהדיא שאסר ר"ש לטלטל נר בשעה שהוא דולק, ולמה ליה דיוקא "כבתה אין לא כבתה לא".

ואפשר אולי לתרץ קושייתם שאביי דיבר דווקא על אותו זמן בסוף דליקתו של הנר, כלומר שנגמר השמן בנר והוא דולק עוד רגעים מספר מחמת השמן הספוג בפתילה, ואין חשש כלל שיטה הנר ויגביר זרימת השמן וישתלהב פורתא, פשוט כי אין יותר שמן, וע"ז דייק אביי דווקא שלא התיר ר"ש אלא אך ורק כשכבתה ממש, ומרישא לא הוה שמעינן לה כי היינו אומרים שדוקא בשעה שהוא דולק מחמת השמן שבנר אסור אבל כשכלה השמן למרות שדולק עוד מחמת הפתילה והנר כבר בדמדומיו, אכן יהיה מותר לטלטל.
כלומר אביי מיירי דוקא במקרה שאין חשש כלל שתשתלהב הלהבת גם אם יטה הנר כי כבר כלה השמן בנר .

ולכן לא פירשו טעמו דר"ש מצד מבעיר ופסיק רישיה וכו', כי לא שייך בכהאי גוונא..","175","","4187","True","True","False","","243","79.180.251.191","0","24947","שבת|מו ע"ב",""),new Message("24957","24947","לענ"ד אינו נכון כלל","18/11/12 23:24","ד כסלו","תשע"ג","23:24","כדי","וההיא דסי' רעז ס"א ומ"ב ס"ק ז הויא תיובתך.

ומה שהביא מסי' שיד, אחר המחילה, שגה בכוונתו, ואכמ"ל.","249","","4187","True","True","False","","163","79.177.194.4","0","24947","שבת|מו ע"ב",""),new Message("24959","24957","גברא אגברא קרמית","19/11/12 01:44","ה כסלו","תשע"ג","01:44","דוד כוכב","ראה דקאי כוותי שו"ת מהר"ם מרוטנבורג חלק ג (דפוס קרימונה) סימן קעז:

"ראיתי בצרפת מורי ה"ר שמואל ז"ל שלא היה לו מקום אחורי הדלת להדליק נרות חנוכה והיה מדליק בדלת עצמה אחורי הדלת...
ואין לומר כשהוא פותח ונועל הוא מטה השמן או השעוה אל הפתילה או מן הפתילה ונמצא מכבה או מבעיר, דהא לקמן בסוף פירקא [מז, א] לא אסרינן שמן שבנר בשעה שהוא דולק מהאי טעמא, אלא משום דהוה ליה בסיס לדבר האסור. ולקמן פרק כל כתבי [קכ, ב] אמרינן נר שעל גבי הטבלא מנער את הטבלא והיא נופלת ואם כבתה כבתה, ולא חיישינן להא שמטה השמן לפניו או לאחריו ונמצא מכבה או מבעיר, דלא שייך כי האי גונא מכבה או מבעיר. ואפילו אי שייך, דבר שאין מתכוין מותר [שם מו, ב] ולאו פסיק רישיה הוא".

וכך הוא גם במרדכי, והביאו הב"י.

והשו"ע בסי' רעז הרכיב את ההיכי תמצי של נר הקבוע בדלת עם דברי הרמב"ם שהתיר לפתוח בנחת את הדלת הנושבת בנרות.
ודברי המ"ב הם ממש כדברי הצל"ח. והוספתי עתה למאמר קושיה נוספת על דברי הצל"ח, שלהדיא אמר אביי בתחילת הסוגיה: "מאי טעמא - דילמא בהדי דנקיט לה כבתה", הרי שלא התיר רבי שמעון רק בטלטול בנחת, ובהמשך הסוגיה לא חזרה בה הגמרא מקביעה זו. ונראה שזו כוונת המהר"ם.

ומה שכתב על סי' שיד, יכמ"ל בכוונת טענתו.","125","","4186","True","True","False","","180","95.86.85.44","0","24947","שבת|מו ע"ב",""),new Message("24961","24959","מטונך","19/11/12 10:07","ה כסלו","תשע"ג","10:07","כדי","הרי דברי המהר"ם הם ראייה כנגד מה שכתבת, שהרי הוא לא נחלק על פסק השו"ע אלא בעיקר הדין האם מותר או אסור באותו אופן, אבל ישים לב שטעם היתירו משום שלדעתו הדבר אינו בגדר פסיק רישיה אלא הוא ככל דבר שאינו מתכווין שמותר. ומינה, דאם אכן היה פסיק רישיה, אף הוא היה אוסר. ולא שמיעא ליה, כלומר לא סבירא ליה החילוק שכתב בפס"ר גופיה.","249","","4186","True","True","False","","206","109.64.246.26","0","24947","שבת|מו ע"ב",""),new Message("24962","24961","מנין שלא נחלק המהר"ם על פסק השו"ע?","19/11/12 10:47","ה כסלו","תשע"ג","10:47","דוד כוכב","אני מבין שנחלק, שהרי התיר, ולא הצריך להקפיד שיהיה בנחת.
וכן מה שכתב המהר"ם שאין בזה פסיק רישיה, הרי חזינן שמבחינת המציאות אפילו בנחת הנר מתנדנד ועולה ויורד, וכן כתב להדיא הט"ז אורח חיים סימן רעז ס"ק ב: "אסור לפתחו ולנעלו. - משמע דבזה לא מהני פתיחה ונעילה בנחת כיון שהוא בדלת עצמה בקלות ינדנד קצת ויקרב או ירחיק השמן". ובודאי כאשר אינו מקפיד שיהיה בנחת רב. אלא אני מבין שכוונת המהר"ם שלא נחשב לפסיק רישיה, וכמו שכתבתי.","125","","4186","True","True","False","","114","95.86.85.44","0","24947","שבת|מו ע"ב",""),new Message("24966","24962","ודאי שנחלק","19/11/12 15:37","ה כסלו","תשע"ג","15:37","כדי","אך שוב:
נחלקו רק לעיקר הדין האם מותר או אסור, וזאת משום שנחלקו במציאות האם ההבערה היא בגדר פסיק רישיה או לא, וכמו שמבואר להדיא בדברי המהר"ם. ולא עלה על דעת לומר שאף שהוא פסיק רישיה מותר מטעם שכתב כבודו.","249","","4186","True","True","False","","197","109.64.246.26","0","24947","שבת|מו ע"ב",""),new Message("24967","24966","יש לפרש טעמו כמו שכתבתי","19/11/12 16:02","ה כסלו","תשע"ג","16:02","דוד כוכב","שהרי חזינן שבמציאות אי אפשר שלא יתלבה. מה גם שהמהר"ם לא כתב כלל שיקפיד שלא יתלבה, וגם בגמרא לא זהירו כן, ואדרבה משמע בגמרא במפורש דאיירי אף במקום שעלול לכבות, ק"ו שאי אפשר שלא יתלבה.","125","","4186","True","True","False","","96","95.86.85.44","0","24947","שבת|מו ע"ב",""),new Message("24968","24967","אי אפשר. הוא כתב בפירוש דלא הוי פס"ר.","19/11/12 16:03","ה כסלו","תשע"ג","16:03","כדי","","249","","4186","False","True","False","","170","109.64.246.26","0","24947","שבת|מו ע"ב",""),new Message("24970","24968","כלומר אין בו איסור פס"ר.","19/11/12 16:05","ה כסלו","תשע"ג","16:05","דוד כוכב","","125","","4186","False","True","False","","81","95.86.85.44","0","24947","שבת|מו ע"ב",""),new Message("24971","24970","לא לא. דרך האמוראים לפרש וכ"ש הפוסקים.","19/11/12 16:47","ה כסלו","תשע"ג","16:47","כדי","","249","","4186","False","True","False","","155","109.64.246.26","0","24947","שבת|מו ע"ב",""),new Message("24979","24971","דברי מהר"ם דוקא מפורשים מאוד","20/11/12 01:45","ו כסלו","תשע"ג","01:45","דוד כוכב","בדברי המהר"ם מפורש כמו שכתבתי, וכמו שאבאר.
דברי המהר"ם נמצאים באותו לשון כמעט גם בשו"ת מהר"ם מרוטנבורג חלק ד (דפוס פראג) סימן מה:
"ואין לומר כשהוא פותח או נועל הוא מוטה {צ"ל מטה} השמן אל הפתילה או מן הפתילה ונמצא מכבה או מבעיר, דהא לקמן סוף פ' כירה (מ"ז ע"א) לא אסרינן שמן שבנר בשעה שהוא דולק מה"ט אלא משום דהו"ל בסיס לדבר האסור. ובפ' כל כתבי (ק"כ ע"ב) אמרי' נר שע"ג הטבלא מנער את הטבלא והיא נופלת ואם כבתה [כבתה] ולא חיישי' להא שמטה השמן לפניו או לאחוריו ונמצא מכבה או מבעיר {לשון "להא" מורה שכך אכן קורה במציאות, דאם לא כן היה לו לומר: ולא חיישינן שמא יטה}, דלא שייך כה"ג מכבה או מבעיר {לשון "דלא שייך" מורה שאינו נחשב למכבה או מבעיר מבחינת האיסור שבדבר, אחרת היה לו לומר: 'שבודאי לא יכבה או יבעיר'} ואפי' [אי] שייך, דבר שאין מתכוין מותר ולא פסיק רישי' הוא {לא כתב דבר שאין מתכוין מותר שהרי לאו פס"ר הוא, כי ר"ל שאינו נחשב לפס"ר}".

יתכן שהיום יש רגילות להבין שביטוי "פסיק רישיה" מורה דבר הקורה בהכרח, אך באותה מידה ביטוי מקוצר זה יכול לתאר 'דין פס"ר' - לאפוקי דבר המותר כגון נעיצת הסכין למ"ד.","125","","4185","True","True","False","","129","95.86.85.44","0","24947","שבת|מו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);