var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19410;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","53"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","44")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19410","0","דם נעכר ונעשה חלב - מה המציאות באמת?","29/05/12 11:55","ח סיון","תשע"ב","11:55","שיננא","מישהו יודע מה באמת המציאות הידועה לנו כיום?","146","","4355","True","True","False","","3744","84.229.213.132","0","0","נידה|ט ע"א",""),new Message("19418","19410","מתוך מהדורת שטיינזלץ בכורות ו ע"ב","29/05/12 14:01","ח סיון","תשע"ב","14:01","דוד כוכב","","125","jpg","4355","False","True","False","","587","31.44.137.128","0","19410","נידה|ט ע"א","0-jpg"),new Message("19458","19410","בגדול,","31/05/12 15:17","י סיון","תשע"ב","15:17","ביינישית","שזה פשוט לא ככה. בהגיון פשוט אין שום קשר ישיר, כפי שמשתמע בביטוי הנ"ל, בין הדם היוצא מהמקור בוסת, לבין חלב ההנקה. (יש קשרים ביולוגים כלליים - יש הורמונים שישפיעו הן על יכולת של אישה אחרי לידה להניק והן על הוסת שלה, אבל בכך זה מסתכם.)

ולשאלה שעומדת מאחורי השאלה הספציפית הזו:
הידע והתפיסה המדעיים של חז"ל מאד שונים מאלו שלנו. זה לא אמור להטריד אותך יותר מאשר התפיסה של חז"ל על כינים שאינם פרים ורבים.","141","","4353","True","True","False","","200","212.143.56.48","0","19410","נידה|ט ע"א",""),new Message("19419","19418","על אותו משקל אפשר לומר דם נעכר","29/05/12 14:31","ח סיון","תשע"ב","14:31","קותי","ונעשה מחשבה רעה טובה המצאה שגיאה וכו' מחק המיותר

יש רופא בחבורה הוא בודאי יכול להאיר עינינו

האם יש למישהו את ספרו של פרופ' יהושע ליבוביץ (בן דוד של) על ידיעות הרפואה של חכמי התלמוד

מדובר בלוגיקה פשוטה זה נגרע וזה מתווסף משמע שזה נובע מזה
הביולגיה מסובכת יותר ויש בה לוגיקה הרבה יותר מורכבת של כל המערכת ההורמונלית
שמשפעלת את כל המערכת","217","","4355","True","True","False","","481","85.250.169.110","0","19410","נידה|ט ע"א",""),new Message("19420","19418","ר' מאיר, השטיינזלץ והעכירות","29/05/12 16:18","ח סיון","תשע"ב","16:18","יהודי_קדום","השטיינזלץ שהובא ע"י הרב כוכב (בזהירות...ובצדק לטעמי והרגשתי) אינו נוגע, בלשון המעטה, ל"דם נעכר ונעשה חלב" אצל האשה. ודבריי מכוונים אך ורק לכתוב במאמר.
הנה כל המאמר :
עובדה א. מתאר את תהליך ייצור החלב (ביונקים בכלל)

עובדה ב. לבהמות חולבות נדרשים 500 ליטר דם שיעברו דרך העטינים לקבלת ליטר אחד חלב.


מסקנה: הזיקה בין מערכת הדם והחלב היא ההסבר למצב האל־וסתי של המינקת.

וברור שהמסקנה אינה נובעת מההיגדים.

עובדות: (האם ד"ר עלי על הקו?)
מצב אל-וסתי בשעת הנקה ידוע אך לעיתים מאוד נדירות יימשך מעבר לחצי שנה ואז בד"כ מופיע וסת וההנקה נמשכת.

ידועים בלימוד הגמרא השוואות מדם בהמה לדם אשה וחלב בהמה וחלב אשה ורק מזכרוני אני יודע שהמסקנות לא זהות .

ההשואה בין הבהמה לאשה (הקורא נדרש לכך מתוך העובדה שהמאמר מובא במסכת בכורות) לצורך מסקנה וחיזוק הדברים בגמרא כאילו המדע המודרני תומך בהם - אם כך הדבר - מגוחך בעיניי לעשות כן. אין זה מכבודם של ר' מאיר וחכמים.


האם ר' מאיר התכוון לתשעת הליטרים שבסה"כ נמצאים בגוף האשה ולא לדם המקור?
ומה יהא אז הדין לדעתו שהוא סובר דם נעכר ונעשה לחלב - האם אין לחוש שהחלב יטמא כמשקה גמור (ואגב הוא...פרווה!)?

רציתי להוסיף. אולי אח"כ.","233","","4355","True","True","False","","365","79.177.149.180","0","19410","נידה|ט ע"א",""),new Message("19421","19419","הרופא שבחבורה כתב על כך. הנה הקישור:","29/05/12 16:40","ח סיון","תשע"ב","16:40","יהודי_קדום","כאן

וגם ר' קותי כתב שם...","233","","4355","True","True","False","","466","79.177.149.180","0","19410","נידה|ט ע"א",""),new Message("19422","19420","ההסבר הזה בשטיינזלץ הוא, במחילה, ממש לא","29/05/12 18:27","ח סיון","תשע"ב","18:27","Almuaddib","הסיבה לכך שאשה שמניקה לא תהרה, אינה בגלל מעבר דם דרך העטינים, אשר אינה אינה מהווה "הסבר למצב האל-ווסתי של המינקת".

הייתי מצפה מעורכי המהדורה של שטיינזלץ להתייעץ עם מישהו שמבין, ולא להתבלבל בין יצור חלב בגוף לבין הפרשת הורמונים - כמו אוקסיטוצין - המעכבת או משבשת הורמונים אחרים - כמו אסטרוגן - ומונעת ביוץ.

אגב, ההוכחה הטובה לכך היא אמפירית; ההגנה מהריון שמספקת הנקה, טובה בעיקר לחודשיים-שלושה הראשונים, ולאט לאט פוחתת - גם אם ההנקה נמשכת ואף גוברת.","107","","4355","True","True","False","","340","77.127.94.205","0","19410","נידה|ט ע"א",""),new Message("19429","19420","זכורני שלמדתי שבעולם הבא במקום דם חלב","30/05/12 00:40","ט סיון","תשע"ב","00:40","הודו_כי_טוב","יזרום בעורקים
רמז לדבר שבחג מתן תורה אוכלים מאכלי חלב","207","","4354","True","True","False","","326","46.117.14.249","0","19410","נידה|ט ע"א",""),new Message("19455","19420","מה שאמרתי "מגוחך בעיניי לעשות כן"","31/05/12 10:16","י סיון","תשע"ב","10:16","יהודי_קדום","לעיל [ההשואה בין הבהמה לאשה (הקורא נדרש לכך מתוך העובדה שהמאמר מובא במסכת בכורות) לצורך מסקנה וחיזוק הדברים בגמרא כאילו המדע המודרני תומך בהם - אם כך הדבר - מגוחך בעיניי לעשות כן. אין זה מכבודם של ר' מאיר וחכמים.]

נתכוונתי שאין להביא ראיות מהמדע המודרני על המדע כפי שהיה ידוע בימי המשנה והגמרא. ופירוט נמצא בדברי ר' עלי ודבריו הם המכבדים את חכמי הגמרא ולא נסיונות כבשטיינזלץ שהובא.

וכל שאמרתי כאן אמרתי שלא יתפרשו דברי מטעם "ינקותא כלילא דוורדא סבותא כלילא דחילפא" (שבת קנב.).","233","","4353","True","True","False","","292","79.176.146.192","0","19410","נידה|ט ע"א",""),new Message("19426","19421","יישר כוח שהזכרתני","29/05/12 21:05","ח סיון","תשע"ב","21:05","קותי","להבא אשתדל להתאפק לפי המלצתי המקורית","217","","4355","True","True","False","","351","85.250.169.110","0","19410","נידה|ט ע"א",""),new Message("19425","19422","אמנם "ריפרפתי" כי מהרתי אך","29/05/12 21:03","ח סיון","תשע"ב","21:03","יהודי_קדום","אני רואה דברינו עין בעין .

אני מקווה שלא ניתן להבין אחרת.","233","","4355","True","True","False","","233","79.177.149.180","0","19410","נידה|ט ע"א",""),new Message("19482","19458","השאלה היא מה גורם את הפסקת המחזור החודשי","03/06/12 00:52","יג סיון","תשע"ב","00:52","איתן","ר"מ וחכמים נחלקו האם ההנקה בפועל היא שגורמת את הפסקת המחזור החודשי או שגוף היולדת צריך לחזור לעצמו. ולא כל כך משנה איך ניסחו את דבריהם אז ואיך היינו מנסחים היום.
לכאורה גם אי אפשר להביא ראיה מהמדע היום, כי כנראה "השתנו הטבעים". כמו שמהמקורות נראה שבזמן הנקה כמעט לא היו נשים שהתעברו, והיום זה יותר שכיח - כך ייתכן שגם ההשפעה על המחזור החודשי השתנתה מאז.","123","","4350","True","True","False","","419","95.86.99.75","0","19410","נידה|ט ע"א",""),new Message("46943","19482","כפי שכבר כתבו קודמי","08/12/16 15:38","ח כסלו","תשע"ז","15:38","אביגדור","הפשט שמובא בגמרא של הרב שטיינזלץ לא מתיישב עם פשט הגמרא.
ברור שבשביל לייצר חלב צריך גם דם, אבל זה לא מסביר מדוע דם נידה מפסיק בתקופת ההנקה, שזה מה שהגמרא אומרת.
ההסבר האמיתי פשוט מאוד: כך כתבו בזמנם אריסטו (גדול הפילוסופים) וגלינוס (גדול הרופאים).
וכך מפורש באנציקלופדיה הלכתית רפואית ערך הנקה","571","","2701","True","True","False","","236","95.86.111.140","0","19410","נידה|ט ע"א",""),new Message("46947","46943","ראה במאמר המצ"ב מה היתה כוונת חז"ל","08/12/16 16:20","ח כסלו","תשע"ז","16:20","אור חדש","מתוך המאמר:
...
הסברנו לדין יולדת
לדעתי ההסבר המתאים בגמרא הוא שבניגוד למעוברות ומבוהלות שטבען הוא שהן מסולקות דמים ,כמבואר גם לנו בחכמת הרפואה*, דרכן של נשים מניקות הוא שדמן פוחת מאד כיוון שהופך (לפחות ברובו) לחלב , והרי שהורע כח חזקת הדם לבוא וע"כ אפילו שברור שרואה קצת דם, עכ"פ לאחר כד' חודש, אין בכח ראיות אלו להחיל עליה חששות להבא או להחמיר עליה למפרע כיוון שכאמור קיי"ל מעיקר הדין כשמאי שטהורה כ"ע לא ראתה בפועל ממש.
לעומת זאת ברור שאשה שלא מניקה לאחר לידתה, דמה שותת לפחות כמו באשה רגילה וע"כ לדעת ר"מ, חוזרת לדין כל הנשים שטמאות למפרע, וממילא גם צריכות לחוש מדרבנן להבא ונאסרות לבעליהן לעונה א'.
לדעת חכמים היסוד לכך שיש למניקה דין שונה מכל הנשים אינו תלוי כלל בהנקה וממילא כלל לא תלוי במיעוט הדם אלא נובע מהעובדה ש"אבריה וגופה התפרקו בלידה ואין נפשה חוזרת עד גמר הכד' חודש"
*לא כימית אלא מצד השינוי ההורמונאלי...

...
סיכום:
בניגוד לדעת רש"י שסובר שרק במציאות של "סילוק דמים" לא גזרו על הנשים לחוש לווסתן, מתברר במאמר זה שגם במציאות של "ווסת שלא סביר שיגיע לסדירות" הקלו חכמים ופטרו את האשה מלחוש לווסתה. בכך מתבררים הדינים של יולדת, קטנה וזקנה בצורה שמתאימה את ההלכה למציאות של ימינו ללא הצורך לחדש הלכות מדעתנו נגד חז"ל ולהטיל מחלוקת במציאות בין ר"מ לחכמים.","458","docx","2701","True","True","False","","355","213.151.53.59","0","19410","נידה|ט ע"א","0-docx")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);