var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=106082;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","59"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","39"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","33")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("106082","0","לא תיתיב אכרעך, עד דאמרת לי להא שמעתתא","18/09/23 22:23","ג תשרי","תשפ"ד","22:23","אליצפן","הביטוי הזה: "לא תיתיב אכרעך, עד דאמרת לי להא שמעתתא" מופיע הרבה פעמים בתלמוד (ראה מסורת הש"ס).

למה כל כך חשוב לציין את זה כאשר חכם שואל שאלה את רבו?

ואם יש לזה משמעות, אז למה דווקא בסוגיות האלו

הנה מספר דוגמאות:

תלמוד בבלי מסכת זבחים פרק יב - טבול יום
.... אמר ליה רב המנונא לרבי זירא, לא תיתיב אכרעך עד דאמרת לי הא מילתא: נבלת עוף טהור לר"מ, מונין לה ראשון ושני או אין מונין ראשון ושני?

תלמוד בבלי מסכת מנחות פרק ד - התכלת
אמר ליה לוי לשמואל: אריוך, לא תיתיב אכרעך עד דמפרשת לי להא מילתא: התכלת אינה מעכבת את הלבן, והלבן אינו מעכב את התכלת, מאי היא?

תלמוד בבלי מסכת נדרים פרק ז - הנודר מן הירק
אמר ליה: הוא ניהו. אמר ליה: לא תיתיב אכרעך עד דאמרת לי פירושא דהדין מילתא; מאי דכתיב: בו ממדבר מתנה וממתנה נחליאל ומנחליאל במות?

תלמוד בבלי מסכת קידושין פרק א - האשה נקנית
א"ל רבי אליעזר לרבי יאשיה דדריה: לא תיתיב אכרעך, עד דאמרת לי להא שמעתתא: מנין למנחת סוטה שטעונה תנופה? מנלן?","502","","244","True","True","False","","194","172.69.150.10","0","0","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106088","106082","מה שכתבתי בענין זה במנחות","20/09/23 14:32","ה תשרי","תשפ"ד","14:32","אלף בית רשי","ראה כאן בתוך המאמר על האיזכור במנחות","278","","242","True","True","False","","48","162.158.155.49","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106089","106088","הביטוי הזה מופיע גם לגבי חכמים אחרים.","20/09/23 15:16","ה תשרי","תשפ"ד","15:16","אליצפן","למה הוא מופיע?
ומה כוונת התלמוד באיזכור משפט זה?","502","","242","True","True","False","","50","172.70.251.124","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106091","106089","האם קראת את הפסקה במאמר בעוסקת בזה?","20/09/23 19:02","ה תשרי","תשפ"ד","19:02","אלף בית רשי","ציטוט מתוך המאמר:
במסכת מנחות איתא בגמרא איתמר נמי אמר ליה לוי לשמואל אריוך לא תיתיב אכרעך עד דמפרשת לי להא מילתא וכו', לוי מבקש משמואל בלשון לא תיתיב אכרעך עד דמפרשת לי וכו', רש"י בשאר מקומות שמופיע לשון זה לא תיתיב אכרעך לא פירש כלום לבאר לשון זה, ובתוספות בנזיר דף כד פירש אלא עמוד על כרעיך על רגליך כמו מתותי כרעיה דר' חנינא בפרק קמא דחולין (דף ז:) עד דאמרת לי הדא מלתא, ויש שפירשו מפני שדרך ישיבתם היה על רגליהם בשיכול רגליים וע"כ אומר לו שלא ישב וישאר לעמוד (וראה בספר הכרמל מ"ש בזה), והנה כאן רש"י בהבאת הפסוק גור אריה יהודה כיוון לרמוז להמשכו של הפסוק גור אריה יהודה - כרע רבץ כארי וכלביא מי יקימנו, וביאור פסוק זה במפרשי התורה על מלכות יהודה היושבת במנוחה, וזה כיוון לוי לומר לשמואל אריוך - אריה מלך לא תיתיב אכרעך לא תנוח ולא אניח לך עד שדמפרשת לי וכו'.","278","","242","True","True","False","","44","172.70.230.23","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106092","106091","כן","20/09/23 19:27","ה תשרי","תשפ"ד","19:27","אליצפן","יש שם התייחסות רק לשמואל, אבל הביטוי הזה שייך גם לחכמים אחרים כלפי חכמים אחרים ולא רק לשמואל","502","","242","True","True","False","","31","172.70.251.182","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106093","106092","ציינתי שרש"י לא מפרש ביטוי זה באף מקום","20/09/23 19:48","ה תשרי","תשפ"ד","19:48","אלף בית רשי","ומכללים שעלו אצלי תוך כדי עיסוק ברש"י עולה שמאחר שאינו מפרש ביטוי זה באופן ישיר, הוא מפני שאין אחידות בפרשנות לביטוי זה כי יתכן לפרשו למעלה ולהיפך כאילוץ או לכבוד או ל... או אני ממש מצפה לתשובה או אל תתחמק וכו' וכדרכו של רש"י לא לפרש באופנים אלו, וכפי שאתה כותב מאחר וזה נאמר באישים שונים ובהקשרים שונים סתם בשתיקה","278","","242","True","True","False","","44","162.158.159.85","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106094","106093","אני לא נעול רק על רש"י","20/09/23 20:19","ה תשרי","תשפ"ד","20:19","אליצפן","לביטוי זה חייבת להיות משמעות, ואני מחפש אותה.","502","","242","True","True","False","","45","172.69.150.97","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106101","106093","חוששני שדבריך אינם מדוייקים","21/09/23 17:55","ו תשרי","תשפ"ד","17:55","Almuaddib","ראשית, טענת כי רש"י אינו מפרש את הביטוי אלא במקום אחד. הדבר אינו מדוייק, משום שרש"י מתייחס למשמעותו של ביטוי זה גם במסכת סוטה וגם במסכת נדרים, עי"ש.

שנית, כפי שהריטב"א ציין בכמה מקומות, ובשם רבינו תם מבעלי התוספות, משמעות הביטוי היא אל תשב אלא הישאר לעמוד עד שתסביר לי. ומשמעות הביטוי ברורה - לא תוכל לתת מנוחה לרגליך לפני שתענה לשאלתי. כמובן, זה אינו ביטוי שתלמיד יאמר לרבו, אך לחברו - אפשר שכך יהיה, ומצאנו דוגמאות לכמה וכמה צמדי חכמים בהם האחד אמר כך לשני;
לוי לשמואל, שמואל לרב מתנה, רבי אלעזר לרב יאשיה (שבן דורו), רב יוסף לרבא ברי דרב יוסף בר חמא, רב המנונא לרבי זירא.","107","","241","True","True","False","","50","172.69.128.147","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106095","106094","ברור ! כמדומני שהינכם קוראים ברפרוף","20/09/23 20:46","ה תשרי","תשפ"ד","20:46","אלף בית רשי","ובתוספות בנזיר דף כד פירש אלא עמוד על כרעיך על רגליך כמו מתותי כרעיה דר' חנינא בפרק קמא דחולין (דף ז:) עד דאמרת לי הדא מלתא, ויש שפירשו מפני שדרך ישיבתם היה על רגליהם בשיכול רגליים וע"כ אומר לו שלא ישב וישאר לעמוד (וראה בספר הכרמל מ"ש בזה)","278","","242","True","True","False","","46","162.158.158.88","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106096","106095","אז מה זה משנה באיזו תנוחה הוא עונה לו?","21/09/23 07:27","ו תשרי","תשפ"ד","07:27","אליצפן","","502","","241","False","True","False","","34","172.70.242.109","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106100","106096","בעמידה היו בריכוז יותר","21/09/23 17:24","ו תשרי","תשפ"ד","17:24","אלף בית רשי","מגילה כא. - הקורא את המגילה עומד ויושב וכו', תנא משא"כ בתורה. מנהני מילי אמר רבי אבהו דאמר קרא "ואתה פה עמד עמדי". ואמר ר"א אלמלא מקרא כתוב א"א לאומרו, כביכול אף הקב"ה בעמידה. ואמר ר"א מנין לרב שלא ישב על גבי מטה וישנה לתלמידו על גבי קרקע, שנאמר "ואתה פה עמד עמדי". ת"ר מימות משה ועד רבן גמליאל לא היו למדין תורה אלא מעומד. משמת רבן גמליאל ירד חולי לעולם והיו למדין תורה מיושב. והיינו דתנן משמת רבן גמליאל בטל כבוד תורה.","278","","241","True","True","False","","44","172.70.110.160","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106104","106100","אז למה רק במקרים אלו היתה חשובה העמידה?","22/09/23 07:45","ז תשרי","תשפ"ד","07:45","אליצפן","","502","","240","False","True","False","","44","172.70.242.94","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106102","106101","אני לא מכיר רש"י על נדרים","21/09/23 18:10","ו תשרי","תשפ"ד","18:10","אלף בית רשי","ובשביל לדייק את דבריך אציגה כאן את רש"י במסכת סוטה:
לר' יאשיה דדריה. אמורא הוא ובדורו של ר''א בן פדת ועוד היה ר' יאשיה שהיה תנא בר פלוגתא דר' יונתן בכוליה גמרא והיינו דקאמר לר' יאשיה דדריה דלא תימא לרבי יאשיה הזקן דלאו אורח ארעא למימרא ליה הכי שגדול וזקן ממנו היה:

ואני מדייק את דברי
שאת המילים "לא תיתיב אכרעך" לא ביאר זאת באף מקום!!! והאם מהעולה מדבריו במסכת סוטה,למשל תוכל להכריע בין שני הפירושים בתוספות בנזיר?","278","","241","True","True","False","","51","162.158.62.219","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106109","106104","יפה","22/09/23 15:52","ז תשרי","תשפ"ד","15:52","אלף בית רשי","השאילה תהיה יותר נכונה וממוקדת, מדוע ולמה במקרים אלו נכתב הדיון עם כל העניינים שמסביב איך היה ומה היה, וכן בהרבה מקומות בש"ס שמסופרים ביטויים ועניינים שמקדימים לדיון התורני עצמו, אין ידיעה מדוע בחר מסדר הש"ס דווקא באותם מקומות לתת תמונה מליאה, יתכן שמפעם לפעם לצורך הזיכרון ולצורך להכניס את הלומד לאווירת בית המדרש שתל מפעם לפעם תוספות מעניינים.","278","","240","True","True","False","","35","172.70.110.161","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106110","106109","אני לא מחפש סברות אלא הוכחות עם מקורות","23/09/23 22:56","ח תשרי","תשפ"ד","22:56","אליצפן","","502","","239","False","True","False","","30","172.70.200.147","0","106082","קידושין|לו ע"ב",""),new Message("106112","106110","שוין תמשיך לחפש בהצלחה כשתמצא תשתף","24/09/23 04:18","ט תשרי","תשפ"ד","04:18","אלף בית רשי","","278","","238","False","True","False","","52","172.70.111.110","0","106082","קידושין|לו ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82910);