var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=105700;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","64"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","58"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","56")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("105700","0","מנין לרש"י שקידושי כסף הם מהתורה?","21/06/23 08:33","ב תמוז","תשפ"ג","08:33","אליצפן","הרמב"ם לא מצא זאת בחז"ל:
שו"ת הרמב"ם סימן שנה

יש לשאל בודאי ולומר לי הבעילה ודאי מן התורה שהרי לא למדוה במדה משלש עשרה מדות אלא ובעלה מלמד שנקנית בביאה אלא הכסף והשטר בהקש למדו אותן למה אמרת שהשטר מן התורה והכסף מדבריהם. והתשובה על זה שודאי כך הייתי אומר שהכסף והשטר מדבריהם הואיל ומן הדין באו לולי הא דאמרינן בהדיא (קידושין ט' ב') בענין נערה מאורסה דאמרינן נערה מאורסה דאמר רחמנא בסקילה היכי משכחת לה פי' מדאמר קרא נערה בתולה מאורסה שמע מינה בודאי שיש מאורסה מן התורה בלא ביאה ובמה. ושקלו וטרו וסוף המימרא אמר רב נחמן ביר' יצחק משכחת לה כגון שקידשה בשטר הואיל וגמר ומוציא גומר ומכניס שמע מינה שלדברי הכל השטר גומר ומכניס ועל זה סמכתי ופסקתי שהשטר מן התורה

רש"י (מסכת גיטין דף לג עמוד א): כותב: "ונערה המאורסה נהרגת בקדושי כסף".

מנין לרש"י, מקור בחז"ל?","502","","324","True","True","False","","231","176.230.127.161","0","0","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105701","105700","רש"י על אתר - נימוקו עמו!","21/06/23 08:46","ב תמוז","תשפ"ג","08:46","Almuaddib","הרי רש"י מנמק את דבריו במפורש, מהג"ש שבפתיחת קידושין, "קיחה קיחה" משדה עפרון. מדוע לשאול מניין לו?!

ואין צריך להזכיר שרש"י קדם לרמב"ם, או שבין נושאי הכלים לרמב"ם היו גם מי שפירשו שאינו מתכוון שקידושי כסף מדרבנן.

יש צורך להזכיר שהרמב"ם אינו ראשון בכך, שהרי רש"י חולק על רבותיו, ואף חולק עליהם בעוז בנושא זה:

"...וטעות גדול הוא בידם דקידושי כסף דאורייתא נינהו ומג"ש דקיחה קיחה משדה עפרון גמר לה במסכת קידושין (דף ב.) וג"ש בסיני נאמרה וכל י"ג מדות ואי קידושי כסף מדרבנן מי קטלינן נפשא עלייהו דבעל ארוסה בסקילה..."
(רש"י על יבמות)","107","","324","True","True","False","","56","147.235.198.187","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105711","105700","מפורש ביבמות לא:","21/06/23 15:33","ב תמוז","תשפ"ג","15:33","שטייגעניסט","שמא יחפה על בת אחותו... דאיכא דמקדשא בכספא.","1319","","324","True","True","False","","57","","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105704","105701","כל הקטע הזה הוא לא מהתלמוד","21/06/23 09:33","ב תמוז","תשפ"ג","09:33","אליצפן","על פי דברי רב שרירא גאון , סוגיית הפתיחה של מסכת קידושין הנמשכת עד לדף ג,א , נאמרה על ידי רבנן סבוראי.

אז איך רש"י יכול להסתמך על זה.","502","","324","True","True","False","","44","176.230.127.161","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105708","105701","והרי נחלקו הראשונים","21/06/23 11:16","ב תמוז","תשפ"ג","11:16","עלי","לגבי מעמדן של שלוש עשרה המידות שהתורה נדרשת בהן ואינה דומה גישת הרמב"ם לגישת הרמב"ן וממילא גם של רש"י ומה הפלא שהם חולקים בדבר גם בעניין קידושי כסף שנלמדים מג"ש לשיטת רש"י ?!","209","","324","True","True","False","","42","84.110.114.43","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105705","105704","החלטת לצנזר את הגמרא? רש"י לא צינזר","21/06/23 09:38","ב תמוז","תשפ"ג","09:38","Almuaddib","יש סוגיות סבוראיות רבות בתלמוד הבבלי, ומעודי לא שמעתי שחכמינו קיבלו על עצמם את התלמוד כמקור הלכתי - חוץ מאשר את הסוגיות הסבוראיות.

יש לך מקור לטענתך המקורית כי התלמוד אינו כולל את הסוגיות הסבוראיות שבתוכו?

רש"י, במפורש, מסתמך על הסוגיה הזו, בתחילת מסכת קידושין. אם יש לך טענה כלפיו - אתה מוזמן לשאול אותו ישירות.","107","","324","True","True","False","","49","147.235.198.187","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105721","105704","הגזירה שוה מופיעה גם בסוגיא שלאחמ"כ","21/06/23 19:00","ב תמוז","תשפ"ג","19:00","שטייגעניסט","בדף ד: ותנא מייתי םה מהכא. שם כבר טדאי לא מרבנן סבוראי...","1319","","324","True","True","False","","23","","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105710","105705","רש"י בעצמו לא מקבל פסיקה שלאחר הגמרא","21/06/23 14:54","ב תמוז","תשפ"ג","14:54","אליצפן","תלמוד בבלי מסכת חולין דף מט עמוד א

ר"ש אומר עד שתינקב. אמר רבה בר תחליפא א"ר ירמיה בר אבא: עד שתינקב לסמפון גדול. יתיב רב אחא בר אבא קמיה דרב הונא, ויתיב וקאמר, אמר רבי מלוך א"ר יהושע בן לוי: הלכה כר"ש, א"ל: מלוך ערבאה קאמרת? אין הלכה כר"ש קאמר. כי סליק רבי זירא, אשכחיה לרב ביבי דיתיב וקאמר, א"ר מלוך א"ר יהושע בן לוי: הלכה כר"ש, א"ל: חיי דמר, דאנא ורבי חייא בר אבא ורב אסי איקלעינן לאתריה דרבי מלוך, ואמרי ליה אי אמר מר הלכה כרבי שמעון ואמר לן אין הלכה כר"ש אמרי. ואת מה בידך? א"ל, הכי א"ר יצחק בר אמי אריב"ל: הלכה כר"ש. ואין הלכה כרבי שמעון.

רש"י מסכת חולין דף מט עמוד א

ואין הלכה כרבי שמעון - גמרא קא פסיק ליה ובישיבה האחרונה נפסקו ההלכות הללו הפסוקות סתם בגמרא.

ובהמשך:רש"י מסכת חולין דף נ עמוד א

ואין הלכה כרבן שמעון [ב"ג] - הש"ס קא פסיק לה.

וכן הרשב"א:
חידושי הרשב"א מסכת חולין דף נא עמוד ב

הא תוספת הוא שנתוסף במקצת ספרים מידי בעלי פסקין ולא מעיקר הגמרא, ובנוסחאות ישנות לא נמצא בהן כל עיקר.","502","","324","True","True","False","","77","176.230.127.161","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105722","105708","קידושי כסף לא רק מג"ש","21/06/23 19:02","ב תמוז","תשפ"ג","19:02","שטייגעניסט","עיין קידושין ג: דילפינן גם מויצאה חינם אין כסף","1319","","324","True","True","False","","31","","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105715","105710","חוששני שאתה קורא ברש"י מה שלא כתב","21/06/23 16:29","ב תמוז","תשפ"ג","16:29","Almuaddib","היכן מצאת כאן פסיקה סבוראית שרש"י אינו מקבל?","107","","324","True","True","False","","41","147.235.198.187","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105719","105711","רש"י לא חולק על האפשרות לקדש בכסף","21/06/23 17:02","ב תמוז","תשפ"ג","17:02","אליצפן","מנין לרש"י שקידושי כסף הם מן התורה ולא מדרבנן?","502","","324","True","True","False","","65","176.230.127.161","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105720","105711","מפורש שנסקלת","21/06/23 17:40","ב תמוז","תשפ"ג","17:40","שטייגעניסט","בגמרא שציינתי","1319","","324","True","True","False","","31","","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105718","105715","הטקסט בתלמוד הוא של הסבוראים","21/06/23 17:00","ב תמוז","תשפ"ג","17:00","אליצפן","ורש"י בעצמו מציין זאת. עם ההשלכות לגבי פסיקת ההלכה עצמה.","502","","324","True","True","False","","72","176.230.127.161","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105733","105718","מה???","22/06/23 12:56","ג תמוז","תשפ"ג","12:56","Almuaddib","אתה הבנת מה כתוב כאן?
אני לא.

ובמיוחד, לא הבנתי את הקשר בין הדברים של רש"י לבין מה שכתבת שהוא אומר.

אודה לך אם תצליח להסביר לאט, ככה שאפילו אחד כמוני יצליח להבין.","107","","323","True","True","False","","74","212.199.247.214","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105731","105722","זה עדין לא מוכיח שזה מהתורה","22/06/23 07:37","ג תמוז","תשפ"ג","07:37","אליצפן","זה יכול להיות קרא אסמכתא בעלמא, לתקנת חכמים.","502","","323","True","True","False","","44","176.230.127.161","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105732","105722","אז מה כן יוכיח?","22/06/23 08:58","ג תמוז","תשפ"ג","08:58","שטייגעניסט","על כל לימוד אפשר לתרץ אסמכתא? ומה שמוכח ביבמות שנסקלת הוא תקנת חכמים לעשות גדר? אז איך אפשר להוכיח בכלל על כל דין בתורה שהוא דאורייתא?! בבקשה קצת פרופורציות.
משיטת הרמב״ם אין להביא כאן ואכמ"ל","1319","","323","True","True","False","","28","","0","105700","גיטין|לג ע"א",""),new Message("105742","105733","הנה ההסבר","23/06/23 09:01","ד תמוז","תשפ"ג","09:01","אליצפן","רש"י מסכת חולין דף מט עמוד א

ואין הלכה כרבי שמעון - גמרא קא פסיק ליה ובישיבה האחרונה נפסקו ההלכות הללו הפסוקות סתם בגמרא.

ומה יכול להיות ברור יותר מדברי "פרשן דתא" הקובע שפסקים סתם הינם מרבנן בתראי.

ואם רב שרירא גאון קבע שכל הלימוד מ"קיחה קיחה" לגבי קידושי כסף זה מחכמים שאחר התלמוד, הרי שאין ללמוד מזה שקידושי כסף הם מדאורייתא (וכל הדרשה הזו זו אסמכתא בעלמא). לכן הרמב"ם לא מתייחס לג"ש הזו ומאחר שהוא לא מצא מקור בתלמוד של רבינא ורב אשי שקידושי כסף נאמר עליהם במקום כל שהוא שהם מן התורה, קבע שזה רק מדרבנן. וכן רבותיו של רש"י.

רש"י קובע שזה מהתורה. מה המקור שלו שעליו הוא מסתמך וחולק על רבותיו?","502","","322","True","True","False","","46","176.230.127.161","0","105700","גיטין|לג ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82707);