סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 

פירוש שטיינזלץ

יתומין קטנים שבאו לחלוק בנכסי אביהן שהוריש להם, בית דין מעמידין להן, לכל אחד, אפוטרופוס, ובוררים להן האפוטרופסים חלק יפה לכל אחד ואחד, וכאשר הגדילו (גדלו ובגרו) היתומים — יכולין למחות ולומר שלא היתה החלוקה כראוי, ולבטלה. ורב נחמן דידיה [עצמו] אמר בניגוד לדברי שמואל: אם הגדילואין יכולין למחות. שאם כן, שאתה אומר שיכולים למחות מה כח בית דין יפה? משמע שהוא מקבל נימוק זה של מה כח בית דין יפה!

ומשיבים: אין זו סתירה, התם [שם] לגבי היתומים הרי זה ענין של ממונא [ממון], שיש מקום לעמוד על כבוד בית דין בענין זה, ואילו הכא [כאן] בגיטין הרי זה ענין של איסורא [איסור] ולא יתירו אשת איש רק משום טעם זה.

א מסופר: איש אחד ששמו גידול בר רעילאי שדר [שלח] לה גיטא לדביתהו [גט לאשתו], אזל שליחא אשכחה דהוה יתבה ונוולה [הלך השליח מצא אותה שהיתה יושבת ואורגת], אמר לה: הא [הרי] גיטיך. אמרה ליה [לו]: זיל השתא מיהא ותא [לך עכשיו מכאן ובוא] למחר ואז תתן לי את הגט. אזל לגביה [הלך אליו] השליח אל גידול בר רעילאי ואמר ליה [לו] מה שאירע. פתח גידול בר רעילאי ואמר: "ברוך הטוב והמטיב", ששמח שגט זה לא ניתן.

ונחלקו בדינו של גט זה, אביי אמר: אמנם אמר "ברוך הטוב והמטיב", ששמח שלא ניתן, ואולם לא בטל על ידי כך גיטא [הגט]. רבא אמר: אמר "ברוך הטוב והמטיב", ובטל גיטא [הגט].

ושואלים: במאי קמיפלגי [במה, באיזה עקרון נחלקו]? ומשיבים: בגלוי דעתא בגיטא קמיפלגי [בגילוי דעת בגט נחלקו], כלומר, כשמגלה הבעל דעתו שאין רצונו בגט, אבל לא אמר במפורש שהוא מבטל אותו, האם הדבר הזה מועיל כדי לבטל את הגט או לא. שאביי סבר [סבור]: גלוי דעתא בגיטא לאו מלתא היא [גילוי דעת בגט לא כלום הוא] ואינו נחשב, ורבא סבר [סבור]: גלוי דעתא בגיטא מילתא היא [גילוי דעת בגט דבר הוא] וחוששים לו.

אמר רבא: מנא אמינא לה [מניין אני אומר אותה] את הלכה זו? שרב ששת אשקליה גיטא לההוא גברא בעל כרחיה [נטל גט מאדם אחד בעל כורחו] על מנת לתיתו לאשתו של הלה. ומה עשה אותו אדם — אמר להו לסהדי [להם לעדים]: הכי [כך] אמר, הורה, לכו [לכם] רב ששת: לבטל גיטא [שיתבטל הגט], ואצרכיה [והצריכו] רב ששת לכתוב גיטא אחרינא [גט אחר]. משמע שמכיון שגילה את דעתו שאין רצונו בגט, אף שלא אמר שהוא עצמו מבטל את הגט, אלא שרב ששת הורה כן — הרי הוא בטל.

ואביי משיב על כך: אטו [וכי] רב ששת מבטל גיטא דאינשי הוה [גיטי אנשים היה]? אלא האמת היא שאיהו בטלה [הוא עצמו, הבעל, ביטלו] את הגט, והאי דקאמר להו הכי [וזה שאמר להם כך] בלשון זו משום דפנוי [מכות] ששמשי בית דין של רב ששת היו מכים אותו אם היה עושה שלא כדברי הדיין.

ואמר אביי: מנא אמינא לה [מניין אני אומר אותה], את דעתי, שגילוי דעת בגט אין בו ממש? שרב יהודה אשקליה גיטא לחתניה [נטלו, הכריחו לתת גט לחתנו] של ר' ירמיה ביראה [מבירי] ובטליה [וביטל אותו] האיש את הגט, תנא אשקליה ובטליה [חזר, רב יהודה נטל ממנו וביטלו] הלה, הדר תנא ואשקליה על כרחיה [חזר רב יהודה, שנה ונטל ממנו גט בעל כורחו], ואמר להו לסהדי [להם לעדים] באותה שעה: אותיבו קרי באוניכו וכתובו ליה [שימו חתיכות דלעת באוזניכם וכיתבו לו] גט, שלא תוכלו לשמוע אם יאמר לכם שהוא מבטל. ואי סלקא דעתך גלוי דעתא בגיטא מילתא היא [ואם עולה על דעתך לומר שגילוי דעת בגט דבר הוא], הא חזו ליה דקא רהיט בתרייהו [הרי העדים רואים אותו שהוא רץ אחריהם] ואף שאינם שומעים את קולו הם יכולים להבין שרצונו לבטל!

ורבא משיב על כך: כיון שאינם שומעים — אין זה גילוי דעת, כי האי דקא רהיט בתרייהו [זה שהוא רץ אחריהם] אינו ראיה, שהרי יכול להיות דאמר להו הוא רוצה לומר להם]: אשור הבו לה הייא [מהרו התחזקו ותנו לה את הגט במהרה], כי היכא דמשלם צערא דההוא גברא [כדי שיגמר כבר צערו של אותו אדם], כלומר, צערי, בזה שאשתי מתגרשת ממני.

ואמר אביי עוד: מנא אמינא לה [מניין אני אומר אותה], את ההלכה שגילוי דעת בגט אין בו ממש? דההוא אדם אחד] שאמר להו [להם] לעדים כאשר נתן גט על מנת לתיתו לאחר זמן: אי [אם] לא אתינא [אבוא] עד תלתין יומין [שלושים יום] ליהוי גיטא [יהא זה גט], אתא ופסקיה מברא [בא והפסיקתו המעבורת] ולא יכול היה לעבור את הנהר ולהגיע למקום, אמר להו [להם], לעומדים מעבר הנהר: "חזו דאתאי, חזו דאתאי" [ראו שבאתי, ראו שבאתי], ואמר שמואל: לא שמיה מתיא [אין שמו, אינו נחשב ביאה]. משמע שאף על פי שהוא מגלה דעתו, מכל מקום הגט נשאר בעינו.

ורבא אמר: מכאן אין ראיה, אטו התם לבטולי גיטא בעי [וכי שם לבטל את הגט רצה]? התם, לקיומי תנאיה קא בעי [שם, לקיים את תנאו רצה] והא [והרי] לא איקיים תנאיה [התקיים תנאו].

מסופר: ההוא [אדם אחד] שאמר להו [להם] כאשר נתן גט לארוסתו: אי [אם] לא נסיבנא [אשא אותך לאשה] עד תלתין יומין [שלושים יום]ליהוי גיטא [יהא זה גט]. כי מטו תלתין יומין [כאשר הגיעו שלושים יום], אמר להו [להם]: הא טרחנא [הרי טרחתי] ולא הצלחתי.

ושואלים: למאי ניחוש לה [למה נחשוש לו] לגט זה? אי [אם] משום אונסא [אונס ] שבדבר, שהרי טרח ונאנס ולא עלה בידו — הלא כלל הוא שאין טענת אונס בגיטין. אי [אם] משום גלויי דעתא בגיטא [גילוי הדעת בגט] שגילה דעתו שאינו רוצה בגט הזה, אם כן פלוגתא [מחלוקת] של אביי ורבא הוא, וכמבואר להלן — בזה הלכה כאביי.

וכן מסופר: ההוא [אדם אחד] שאמר להו [להם]: אי [אם] לא נסיבנא [אשא לאשה] את ארוסתי לריש ירחא דאדר, ליהוי גיטא [עד ראש חודש אדר, שיהא זה גט]., כי מטא ריש ירחא דאדר [כאשר הגיע ראש חודש אדר], אמר להו [להם]: אנא לריש ירחא דניסן אמרי [אני לראש חודש ניסן אמרתי]. ומעתה, למאי ניחוש [למה נחשוש] לה? אי [אם] משום אונס שהיה בזה — אין אונס בגיטין. אי [אם] משום גלויי דעתא [הדעת]פלוגתא [מחלוקת] של אביי ורבא, והלכה כאביי.

ומסכמים את ההלכה: והלכתא [והלכה] כרב נחמן, שאמר שביטול גט יכול להתבצע אפילו בפני שנים. והלכתא [והלכה] כרב נחמן, שאמר שהלכה כרבי בשתיהם.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר