סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ואם עשה זאת שלא בפניוצריך למימר ליה [לומר לו] "לך חזק וקני" [החזק וקנה].

בעי [שאל] רב: במתנה היאך [כיצד]? האם צריך לומר לו "לך החזק וקנה" כאשר מחזיק שלא בפניו? אמר שמואל: מאי תבעי ליה [מה מסופק לו] לאבא, רב? השתא [עכשיו, הרי] ומה מכר דקא יהיב ליה זוזי [שהוא נותן לו למקנה כסף], אי אמר ליה [אם אומר לו] "לך חזק וקני" [החזק וקנה]אין [כן] מועיל מעשה החזקה, אי [אם] לאלא מועיל הדבר, מתנה שאין בה נתינת דמים למקנה, לא כל שכן שלא יועיל מעשה החזקה בלא ציווי מפורש? ומעירים: ורב סבר שיש גם צד אחר, שאפשר לומר: מאן דיהיב [מי שנותן] מתנה, בעין יפה הוא יהיב [נותן] וגומר בדעתו להקנות, בלא שיהא צורך באמירה מפורשת.

א שנינו במשנה שאם נעל גדר ופרץ כל שהוא הרי זו חזקה. ומבארים: כמה הוא שיעור כל שהוא?כדברי שמואל, שאמר שמואל: גדר קודם לכן גדר, והשלימו עכשיו לגובה עשרה טפחים, וכן אם פרץ פרצה כדי שיכנס ויצא בההרי זו חזקה.

ומבררים: האי גדר היכי דמי [אותה גדירה שאמרנו כיצד בדיוק הדבר]? אילימא דמעיקרא [אם תאמר שמתחילה] לא הוו סלקי לה [היו עולים בה לחצר] והשתא נמי [ועכשיו גם כן] לא סלקי לה [עולים בה], מאי עבד [מה עשה] על ידי גדירתו? ואלא תאמר דמעיקרא הוו סלקי לה [שמתחילה היו עולים בה] והשתא [ועכשיו] לא סלקי לה [עולים בה], אם כן טובא עבד [הרבה עשה] ואין לקרוא לכך "כל שהוא"! ומשיבים: לא צריכא [נצרכה] אלא במקרה דמעיקרא הוו סלקי לה ברווחא, והשתא קא סלקי לה בדוחקא [שמתחילה היו עולים בה ברווח, ועכשיו הם עולים בה בדוחק].

ושואלים: האי [אותה] פרצה שהזכרנו היכי דמי [כיצד בדיוק היתה]? אילימא דמעיקרא הוו עיילי בה והשתא נמי עיילי [אם תאמר שמתחילה היו נכנסים בה דרך הפרצה לחצר ועכשיו גם כן נכנסים] בה, מאי עבד [מה עשה] על ידי כך? ואלא תאמר דמעיקרא [שמתחילה] לא הוו עיילי [היו נכנסים] בה והשתא קא עיילי [ועכשיו נכנסים] בה אם כן טובא עבד [הרבה עשה], ואין זה "כל שהוא"! ומשיבים: לא צריכא [נצרכה] הלכה זו אלא במקרה דמעיקרא הוו עיילי [שמתחילה היו נכנסים] בה בדוחקא [בדוחק] והשתא עיילי [ועכשיו נכנסים] בה ברווחא [ברווח].

אמר ר' אסי אמר ר' יוחנן: נתן צרור בגדר והועיל במעשהו, או נטל ממנה צרור והועילהרי זו חזקה. ושואלים: מאי [מה] פירוש "נתן" ומאי [ומה] פירוש "נטל" בענין זה?

אילימא [אם תאמר] נתן צרור וסכר מיא מינה [את המים ממנה], שהיה זרם מים מגיע לשטוף את החצר, ונתן צרור בגדר ואין המים יכולים להיכנס, או נטל צרור ואפיק מיא מינה [והוציא מים ממנה], שנתמלאה החצר במים ופתח פתח קטן שייצאו המים מן החצר, האי [זה] רק מבריח ארי מנכסי חברו הוא, כלומר, רק מנע נזק, וכדרך שאדם עושה עבור חבירו. אבל לא עשה מעשה של תיקון בשדה כדרך שאדם עושה בשלו! אלא, נתן צרורדצמד לה מיא על ידי כך חיבר, הביא אליה המים] וגרם להשקות את השדה, נטל צרור וארוח [והרוויח, והוסיף] לה מיא [מים].

ב ואמר רב אסי אמר ר' יוחנן: שתי שדות ומצר (גבול) אחד ביניהן, אם החזיק באחת מהן לקנותה — הרי זו קנאה;

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר