|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
השום והשמן של חולין, ונגע טבול יום במקצתן פסל את כולן – שום הגינה
"יתיב רב דימי וקאמר לה להא שמעתא. אמר ליה אביי לרב דימי: וכל איסורין שבתורה אין היתר מצטרף לאיסור? והתנן: המקפה של תרומה, והשום והשמן של חולין, ונגע טבול יום במקצתן פסל את כולן. המקפה של חולין והשום והשמן של תרומה ונגע טבול יום במקצתן לא פסל אלא מקום מגעו בלבד" (פסחים, מד ע"א).פירוש: יתיב [ישב] רב דימי וקאמר לה להא שמעתא [ואמר את ההלכה הזו] של ר' יוחנן שבכל איסורי התורה אין היתר מצטרף לאיסור פרט לאיסורי נזיר. אמר ליה [לו] אביי לרב דימי: וכל איסורין שבתורה חוץ מאיסורי נזיר אכן אין היתר מצטרף לאיסור? והתנן [והרי שנינו במשנה]: המקפה (מרק סמיך) של תרומה והיו השום והשמן שבו של חולין ונגע טבול יום במקצתן פסל את כולן משום מקפת התרומה. ולהיפך אם היתה המקפה של חולין והשום והשמן של תרומה ונגע טבול יום במקצתן לא פסל אלא מקום מגעו בלבד (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
ראו במאמר "משכחת לה בתומי וכרתי". לקריאה הקש/י כאן.
|
תמונה 1. שום – ה"גבעול" בנוי מעלים צילם: Itzuvit | תמונה 2. שום סגול צילם: JJ Harrison |
א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.
כתב: ד"ר משה רענן. © כל הזכויות שמורות
הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.