סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
בקרב גבורה בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה – י"ג אב תשס"ו 

 

כגון עלה הלוף שוטה והדנדנה – דנדנה 

 

"גמרא. כגון עלה הלוף שוטה, והדנדנה. יש שיש לו שביעית ואין לו ביעור עיקר הלוף שוטה, ועיקר הדנדנה. דכתיב ולבהמתך ולחיה אשר בארצך תהיה כל תבואתה לאכול, כל זמן שחיה אוכלת מן השדה אתה מאכיל לבהמתך בבית, כלה לחיה מן השדה כלה לבהמתך שבבית, והני לא כלו להו" (נדה, נא ע"ב).    

פירוש: גמרא. שנינו במשנתנו שכל פרי שיש עליו חובת ביעור, יש עליו כל דיני שביעית, ואולם יש פרי שיש עליו דיני שביעית ואין עליו חובת ביעור. ומביאים מקרה של צמח מסויים, שמתקיימים בו (בחלקיו השונים) שתי ההלכות הללו: כגון צמח הלוף (צמח בעל פקעת ועלים גדולים). שההלכה הראשונה, שכל פרי שיש בו חובת ביעור, יש בו דיני שביעית הריהי נוהגת בעלה הלוף שוטה, והדנדנה, שהם כלים מן השדה בימות הגשמים. ואילו ההלכה השניה, שיש פרי שיש לו שביעית ואין לו ביעור מתקיימת בעיקר (בשורש) הלוף שוטה, ועיקר הדנדנה. והסבר דין חובת הביעור, דכתיב [שכן נאמר] בדין השביעית "ולבהמתך ולחיה אשר בארצך תהיה כל תבואתה לאכל"' והרי זה בא ללמדנו: כל זמן שחיה אוכלת מן השדה, שלא כלה אותו מין מהשדה אתה מאכיל לבהמתך בבית, כלה לחיה מן השדה כלה לבהמתך שבבית, והרי זו מצות הביעור. ואילו הני [אלו, עיקרי הלוף והדנדנה] לא כלו להו [להם] מן השדה, ולכן אין עליהם חובת ביעור (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).


שם עברי: דנדנה רפואית           שם באנגלית: Scaly spleenwort           שם מדעי: Ceterach Asplenium 

שם נרדף במקורות: דנדנה, ניניא, מינתה ואמיתא


הנושא המרכזי: מהי דנדנה?


בעברית המודרנית השם "דנדנה" יוחד למין שרך הנקרא "דנדנה רפואית" (Asplenium ceterach). זיהוי זה שהוצע על ידי החוקרים ע. לעף ובעקבותיו י. פליקס איננו מקובל על רוב רובם של המפרשים ונראה מסופק מאד. אמנם צמח זה משמש ברפואה העממית(1)(2) אך קשה לראות בו צמח מאכל שהמשנה ראתה צורך להתייחס אליו במיוחד. תפוצתו מוגבלת לאזורי סלעים שבהם הוא גדל בדלילות. ה"עיקר" הוא קנה שורש קצר החודר לסדקי סלעים וכמעט לא ניתן לאיסוף ובוודאי שלא כצמח המשמש כמזון. בחלק גדול של השנה העלווה של הדנדנה מתייבשת והיא חוזרת לפעילות רק לאחר הרטבה על ידי גשמי החורף.

מסורת הזיהוי המרכזית מזהה את הדנדנה כמין של נענע (Mentha). על פי כתב יד של הערוך שהיה לפני הרמב"ם (בפיהמ"ש) הוא היה הראשון לזהות את הדנדנה: "הדנדנה – נקרא נענע ובערוך נקרא מינט"א בלעז". בכתבי יד הערוך שלפנינו לא מופיע הלעז אלא רק השם הערבי. מאוחר יותר אנו מוצאים את זיהוי זה אצל רבי נתן אב הישיבה, תנחום הירושלמי, מילון "המליצה" (רבי שלמה בן שמואל מגוראנג'), רע"ב ופרשנים נוספים מאוחרים לו(3). תנחום הירושלמי מוסיף שמדובר בנענע בעלת עלים רחבים ואולי כוונתו למנטה (נענע חריפה). מבנה הנענע מתאים לתיאור של צמח שעליו ו"עיקרו" נאכלים. לדבריו לדנדנה שמות נרדפים והם אמיתא ומנתה (ראו בהרחבה במאמר "וכן באמיתא וכן בפיגם וכן בשאר מיני תבלין").

בנוסף לזיהוי זה מחברים שונים מעלים הצעות מקוריות שקשה לבססן. בכתב יד אנטונין נכתב τορασδον מין לא מזוהה וח. צ. אלבוים מעלה אפשרות שמדובר בסינפיטון. "כפתור ופרח" כתב שהדנדנה היא מין ממיני הבצלים מתוך הבנה ש"עיקר" הדנדנה הוא בצל בדומה לקיים בלוף. ח. צ. אלבוים פירש את הצעותיו של "המליצה" לזיהוי הדנדנה כאחד משני מינים ממשפחת הסוככיים: כמנון האניס (Pimpinella anisum) ושומר פשוט (Foeniculum vulgare). לשומר הפשוט ניתן לייחס "עיקר" משום שהוא רב שנתי אולם כמנון האניס חד שנתי ולכן קשה להניח שיש לו "עיקר". השומר הפשוט מוכר היטב בזכות זן מתורבת בעל גבעול תחתון מעובה הנראה כפקעת (אין הוא פקעת אמיתית, משום שהיא נמצאת מעל האדמה). "פקעת" זו נמכרת באופן מסחרי כירק, המשמש הן בסלטים והן בבישול. לשומר הגדל בר בישראל עלים בעלי טעם אניס עדין הניתנים לאכילה. זרעי השומר משמשים כתבלין. ברפואה הטבעית משתמשים בשומר לטיפול בדלקות, כאבי בטן ועוד.
  

       
תמונה 1.  דנדנה רפואית   

תמונה 2. נענע חריפה       צילם: Simon Eugster     

 

        

 תמונה 3. כמון האניס          צילם: JogiAsad

 

תמונה 4. שומר פשוט          צילם: Alvesgaspar
 

   


(1) במילון "A Dictionary of Greek and Roman Antiquities" שנערך על ידי William Smith‏, Charles Anthon נטען שמקור השם הלטיני Asplenium הוא בכך שהצמח שימש לטיפול בהפרעות הטחול (spleen).
(2) הדנדנה שימשה כתרופה לפגעים בעור וכגורם משתן. יש הממליצים על דיאטה של סלט דנדנה (שבועיים בלי כל מזון אחר) לריפוי גידולים פנימיים, הן סרטניים והן שפירים.
(3) מתקבל הרושם שרוב, אם לא כל, המפרשים של השם "דנדנה" חיו באזורים דוברי ערבית. לא מצאתי פירוש ל"דנדנה" במפרשי המשנה מאשכנז כמו רש"י, הר"ש, הרא"ש, תוי"ט. יוצא מן הכלל הוא הרב ישראל ליפשיץ (בעל "תפארת ישראל") בן המאה ה-19 שכנראה נחשף לפירושים שהגיעו מהמזרח ופירש קרויזעמינצע. "מינצע" הוא מנטה ו"קרויזע" הוא מקורזל (מסולסל). ייתכן והכוונה לנענע מסולסלת (Crispa Mint = crispa בלטינית הוא מתולתל). כנראה שבעקבותיו פירש כך גם בעל "כתר כהונה" (רבי דוד די-לארה). 

 
 

מקורות עיקריים:

ח. צ. אלבוים, תשע"ד, מסורת צמחי המשנה – לחקר פרשנות הריאליה – היווצרותה ומסירתה, עבודה לשם קבלת תואר ד"ר, בר אילן (עמ' 84-86). 
ויקיפדיה: ערך "שומר פשוט", ערך "Asplenium ceterach". 

לעיון נוסף: 

ב"צמח השדה": דנדנה רפואית



  

א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.


כתב: ד"ר משה רענן.     © כל הזכויות שמורות 

הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר