|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
היכי דמי מעשה הדיוט? רב יוסף אמר: בהוצא ודפנא – ער אציל
"גמרא. היכי דמי מעשה הדיוט? רב יוסף אמר: בהוצא ודפנא. במתניתא תנא: צר בצרור ואינו טח בטיט" (מועד קטן, יא ע"א).פירוש: גמרא שואלים: היכי דמי [כיצד זה בדיוק] מעשה הדיוט בבניה? רב יוסף אמר: בהוצא ודפנא [בענפי דקל ודפנה] שאיננו עושה מבנה של ממש. במתניתא תנא [בברייתא שנה]: צר בצרור ואינו טח בטיט שמסדר את האבנים (הצרורות), אבל אינו טח אותן בטיט (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
שם עברי: ער אציל שם באנגלית: True Laurel, Sweet Bay שם מדעי: Laurus nobilis לזיהוי ה"דפנא" ראו מאמר במסכת פסחים (נו ע"א): "מייתי אסא דרא, ושיכרא דדפנא". לקריאה לחצו כאן.
צמד הצמחים "הוצא ודפנא" מוזכר בכמה סוגיות בתלמוד כאשר הכוונה לבניית מחיצה פשוטה שעלותה נמוכה. "הוצא" הם עלים או לולבי דקלים ואילו הזיהוי המקובל לדפנא הוא העץ ער אציל. מפרש רש"י (סוכה, כג ע"א): "בהוצא ודפנא - הוצא לולבי דקל, דפנא ענפי עץ שקורין לורי"ר וגדל בו פרי שקורין באיי"ש". לורי"ר הוא שמו של הער האציל ובאיי"ש הם פירותיו שצורתם כגרגירים. כך פירש גם בבבא בתרא (ד ע"א): "ודפנא - ענפי עץ ערמונים שקורין לו"ר ופרי שלו קורין ביי"ש". במועד קטן (ז ע"א) פירש רש"י: "הוצא - ענפי דקל דתמרים. דפנא - בייר, וקעבד גדר מדפנא, ומגדל אותה מהוצי הדקל". ניתן להניח שהמילה "בייר" בפירושו הוא שיבוש והכוונה אולי ל"ביי"ש" כפי שאכן כתב ד"ר משה קטן(1) על פי בלונדהיים.
(1) ב"אוצר לעזי רש"י". הוא הוסיף שאכן בפירוש רש"י ברי"ף ובמקורות נוספים נכתב ביי"ש. ד"ר קטן טען שקשה לקבל שמדובר בגרגירים בשרניים בגדר של שיחים ולכן העדיף לגרוס לוריי"ר כגרסה בפירושי רש"י האחרים.
רשימת מקורות:י. פליקס, עצי בשמים יער ונוי. צמחי התנ"ך וחז"ל (159-161). לעיון נוסף:
א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
|