סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
בקרב גבורה בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה – י"ג אב תשס"ו   

 

 

התם משום ביעתותא דגמלים – גמל

 

"תניא דבי רבי ישמעאל: לעולם יספר אדם בלשון נקיה, שהרי בזב קראו מרכב ובאשה קראו מושב ואומר: ותבחר לשון ערומים ואומר: ודעת שפתי ברור מללו. מאי ואומר? וכי תימא: הני מילי בדאורייתא, אבל בדרבנן לא תא שמע: ואומר ותבחר לשון ערומים. וכי תימא: הני מילי בדרבנן, אבל במילי דעלמא לא, ואומר ודעת שפתי ברור מללו. ובאשה לא כתיב בה מרכב? והכתיב ותקם רבקה ונערתיה ותרכבנה על הגמלים? התם משום ביעתותא דגמלים אורחא היא" (פסחים, ג ע"א).

פירוש: תַּנְיָא דְּבֵי ר' יִשְׁמָעֵאל [שנויה ברייתא מבית מדרשו של ר' ישמעאל]: לְעוֹלָם יְסַפֵּר אָדָם בְּלָשׁוֹן נְקִיָּה ככל האפשר. שֶׁהֲרֵי כאשר דבר הכתוב בְּטומאת זָב קְרָאוֹ "מֶרְכָּב", ("וכל המרכב אשר ירכב עליו הזב") וּכשדיבר בְּטומאת אִשָּׁה הזבה, אף שמדובר באותו דבר קְרָאוֹ "מוֹשָׁב" ("וכל הנוגע... אשר תשב עליו"), כי לשון רכיבה יש בה שמץ גנאי לגבי אשה, כיון שיש בכך פיסוק רגלים שאינו דרך צניעות, ולכן לא נזכרה רכיבה באשה. וְאוֹמֵר "וְתִבְחַר לְשׁוֹן עֲרוּמִים", משמעו שיש צורך לדבר בלשון מחוכמת, כדי לא לומר דברים מגונים. וְאוֹמֵר: "יושר לבי אמרי וְדַעַת שְׂפָתַי בָּרוּר מִלֵּלוּ". ושואלים: מַאי "וְאוֹמֵר"? כלומר, מדוע מוסיפים עוד ראיות מן הפסוקים, והרי לכאורה הענין ברור לנו כבר! ומשיבים: וְכִי תֵּימָא: הָנֵי מִילֵּי [ואם תאמר: דברים אלה] נאמרו דווקא בִּדְאוֹרַיְיתָא [בדברי תורה], אֲבָל בִּדְרַבָּנַן [בדברי חכמים] לֹא נאמרו. לכן תָּא שְׁמַע [בוא ושמע] וְאוֹמֵר "וְתִבְחַר לְשׁוֹן עֲרוּמִים" משמעו בכל דבר ודבר. וְכִי תֵּימָא: הָנֵי מִילֵּי [ואם תאמר: דברים אלה] אמורים בִּדְרַבָּנַן [בדברי חכמים] אֲבָל בְּמִילֵּי דְּעָלְמָא [בדברים סתם שמדברים אנשים] לֹא. על כן וְאוֹמֵר "וְדַעַת שְׂפָתַי בָּרוּר מִלֵּלוּ" בכל מקרה. ושואלים: על דברי התנא מבית מדרשו של ר' ישמעאל וְכי בְּאִשָּׁה לֹא כְּתִיב [נאמר] בָּהּ במקרא לשון "מֶרְכָּב"?! וְהָכְתִיב [והרי נאמר] "וַתָּקָם רִבְקָה וְנַעֲרתֶיהָ וַתִּרְכַּבְנָה עַל הַגְּמַלִּים"! ומשיבים: הָתָם [שם], מִשּׁוּם בִּיעֲתוּתָא דִּגְמַלִּים, אוֹרְחָא [פחד הגמלים, דרך] הוּא. מפני שהגמלים גבוהים וגם אשה אינה יכולה לשבת עליהם (כשרגליה לצד אחד) אלא לרכב, ולכן אין גנאי בסיפור דבר זה (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).


שם עברי: גמל   שם באנגלית: Arabian camel Dromedary   שם מדעי: Camelus dromedarius

שם נרדף במקורות: בכרה, נאקה (נקבות)


נושא מרכזי: הגמל כסמל לבעל חיים גדול

 

מאמר זה עודכן ומופיע במסכת יבמות (מה ע"א) "גמלא במדי אקבא רקדא".  לקריאה לחץ כאן
 

לנושאים נוספים העוסקים בגמל - לחץ כאן.
 

 

 


א. המחבר ישלח בשמחה הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.


 

כתב: ד"ר משה רענן.     © כל הזכויות שמורות 

הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר