|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
ומי פירות אין מחמיצין – שמר האפייה
"והשתא דנפקא ליה מכל המנחה, אשר תקריבו (לה') למה לי? מיבעי ליה לכדתניא: אשר תקריבו לרבות מנחת נסכים לחימוץ, דברי רבי יוסי הגלילי, רבי עקיבא אומר: לרבות לחם הפנים לחימוץ. מנחת נסכים מי פירות הם ומי פירות אין מחמיצין? אמר ריש לקיש: אומר היה רבי יוסי הגלילי מנחת נסכים מגבלה במים וכשרה" (מנחות, נז ע"א).
לריכוז המאמרים שנכתבו על שמר האפייה הקש/י כאן.כמבוא לקריאת מאמר זה מומלץ לפתוח במאמרים "שבעת ימים שאור לא ימצא בבתיכם" ו – "אין מחמיצין בתפוחים".
ברצוני להקדים שאין במאמר זה, מענה הולם לעיון בנושא כה מסועף ורב צדדי בעל השלכות הלכתיות רבות. מטרת המאמר להציג רעיונות "בוסר" ומחשבות שיש לבודקן ולהתאימן לשפע מקורות חז"ל והמפרשים. לאור קוצר זמני ודעתי אתנחם במאמר חז"ל "לא עליך המלאכה לגמור" ועם הקורא הסליחה. גם הפעם אהיה אסיר תודה לכל הערה או מקור תורני שיש בו לתמוך ברעיונות או לדחותם.
כדוגמה אחת מיני רבות של פוסקי דורנו אצטט קטע מתשובה של הרב אליעזר מלמד שהובאה בפינת "פניני הלכה":
מקור היתר "מצה עשירה" הוא בכמה סוגיות בבבלי. בפסחים (לה ע"א) נאמר: "אמר רבה בר בר חנה אמר ריש לקיש: עיסה שנילושה ביין ושמן ודבש אין חייבין על חימוצה כרת. יתיב רב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע קמיה דרב אידי בר אבין, ויתיב רב אידי בר אבין וקא מנמנם. אמר ליה רב הונא בריה דרב יהושע לרב פפא: מאי טעמא דריש לקיש? ... איתער בהו רב אידי בר אבין, אמר להו: דרדקי, היינו טעמא דריש לקיש: משום דהוו להו מי פירות, ומי פירות אין מחמיצין"(2). הלכה זו נאמרה גם בסוגייה במנחות (נז עב): "והשתא דנפקא ליה מכל המנחה, אשר תקריבו למה לי? מיבעי ליה לכדתניא: אשר תקריבו לרבות מנחת נסכים לחימוץ, דברי רבי יוסי הגלילי, רבי עקיבא אומר: לרבות לחם הפנים לחימוץ. מנחת נסכים מי פירות הם ומי פירות אין מחמיצין? אמר ריש לקיש: אומר היה רבי יוסי הגלילי מנחת נסכים מגבלה במים וכשרה". השמן, הנחשב כמי פירות, איננו מחמיץ ולכן מנחת נסכים עלולה להחמיץ רק למאן דאמר שמגבלה במים. מפרש שם רש"י: "קפריך מנחת נסכים מי הויא חימוץ הא מי פירות הן - דבשמן נגבלה דהא יש לה ג' לוגין לעשרון. דבשלמא שאר חימוץ מנחות שאין שמנן מרובה כו' נותנין בהן מים הלכך איתסר בהן חימוץ אבל בהא מאי חימוץ איכא. מגבלה במים - הלכך אית בהו חימוץ".
אחד המקורות לאבחנה בין הטיל מים ללא הטיל הוא בסוגייה במנחות (נז ע"א) כפי שמסיק תוס' (מנחות, נג ע"ב ד"ה "אין מחמיצין לשתי הלחם וחלות תודה בתפוחים"):
במאמר הנ"ל הצעתי להסיק מתוך רצף הסוגיות שלהוספת תפוחים היה תפקיד דומה כמו להוספת שאור בכך ששתיהן מאיצות את החימוץ אלא שביעילות שונה ובאמצעות מנגנונים שונים. השאור מחיש את קצב החימוץ משום שהוא מכיל תאי שמרים פעילים בריכוז גבוה ואילו התפוחים מכילים ריכוז גבוה של סוכר פירות (פרוקטוז) הזמין לתהליך התסיסה באופן מיידי. באופן זה נחסך הזמן הדרוש להפוך את העמילן שבבצק לחד סוכרים המהווים מצע לפעילות השמרים. אם בדברי העליתי סברה בעלמא הרי שהרב אלבה (שם, עמ' 286-295) מדווח על ניסוי שהוכיח באופן חד משמעי שאכן מי תפוחים מחמיצים את העיסה במהירות. על פי ההסבר שהצגתי ותוצאות הניסוי נוכל להבין היטב את שיטת הבה"ג, שכאמור, מחלק בין אם הטילו מים לבין אם לא הטילו אלא שבניגוד לרבי נטרונאי גאון הוא סובר שבהוספת מים עם מי פירות החימוץ מהיר אף יותר (גם אם בסופו של דבר יתקבל חמץ נוקשה). כנראה שהבה"ג מסיק את שיטתו מתוך דברי הגמרא בפסחים (לו ע"א): "והתניא: אין לשין עיסה בפסח ביין ושמן ודבש, ואם לש, רבן גמליאל אומר תשרף מיד, וחכמים אומרים יאכל. ואמר רבי עקיבא: שבתי היתה אצל רבי אליעזר ורבי יהושע, ולשתי להם עיסה ביין ושמן ודבש ולא אמרו לי דבר". מפרש רש"י:
ההצעה של מנגנון ביולוגי המסביר את תרומת הוספת התפוחים להחמצת העיסה טומנת בחובה "מוקש" להבנת מכלול הסוגיות. אם, כדברינו, הוספת סוכר פירות מחישה את תהליך החימוץ מה מקומם של המים במערכת? מדוע מי פירות אינם מחמיצים כאשר משתמשים רק בהם? מתוקף שאלה זו ייתכן ועדיף לתרץ את הסתירה בין הסוגיות על ידי הבחנה בין "פירות" שונים מהם הופקו "מי הפירות" או הבחנה בין "מי פירות" בריכוזי סוכר או כוהל שונים. לענ"ד המונח "מי פירות" שאינם מחמיצים כולל רק את המינים שנמנו במפורש כמה פעמים בסוגיות העוסקות בחימוץ, כלומר יין, שמן ודבש(3) . רמז לטענה זו ניתן למצוא בסוגייה בסוטה (יד ע"ב): "... קרב הקומץ שיריה נאכלין, ורשאין הכהנים ליתן לתוכה יין ושמן ודבש, ואין אסורין אלא מלחמץ וכו'". התוספתא מגבילה את ההיתר לשפר את טעם שיירי המנחה ("כדרך שהמלכים אוכלין") דווקא על ידי יין, שמן ודבש משום שאינם מחמצים. אם אכן כל "מי פירות" אינם מחמצים לא היה צורך לציין דווקא את מינים אלו ודי היה להורות באופן כללי שהכהנים רשאים להוסיף "מי פירות". למעשה כמעט בכל האיזכורים של לישת עיסה משודרגת מופיעים מינים אלו בלבד. במסכת פסחים (לו ע"א) אנו מוצאים: "תנו רבנן: יכול יוצא אדם ידי חובתו במעשר שני בירושלים תלמוד לומר לחם עני מה שנאכל באנינות, יצא זה שאינו נאכל באנינות אלא בשמחה, דברי רבי יוסי הגלילי. רבי עקיבא אומר: מצות, מצות ריבה, אם כן מה תלמוד לומר לחם עני פרט לעיסה שנילושה ביין ושמן ודבש וכו'". גם כאן ניתן לשאול האם עיסה שנילושה עם מי פירות אחרים אינה יוצאת מגדר "לחם עוני"? על העובדה שהמונח "מי פירות" כולל מינים נוספים ניתן ללמוד גם מדברי ראשונים בסוגיה המחלקת בין סוגי משקים לגבי הכשר לקבלת טומאה. רב ניסים גאון (עירובין, לא ע"א), למשל, כתב:
בחידושי הריטב"א (שם) נאמר: "ופרקינן דמיירי בשלא הוכשרה תרומה זו לקבל טומאה שנילושה במי פירות. פי' כגון ממי תותין ורמונים ושאר, דאילו יין ושמן מכשירין הן כדאיתא בפ"ק דפסחים, ושלא כפירוש ר"ח ז"ל". בסוגייתנו (מנחות, נז ע"א) נאמר שהשמן, הנחשב כמי פירות, איננו מחמיץ ולכן מנחת נסכים עלולה להחמיץ רק למאן דאמר שמגבלה במים. הלכה זו מובנת היטב על רקע הבנת מנגנון התסיסה הכוהלית (חימוץ) שהכרנו במאמר "שאור בודה להן מתוכן ומחמיצן"). כפי שראינו החימוץ היא תהליך ביוכימי בעל שלבים רבים המתבצע בעזרת אנזימים (זרזים ביולוגיים) הנמצאים בתאי השמרים וכל אחד מהם אחראי לשלב אחר בשרשרת התהליכים. קצב פעילות האנזימים מושפע משורה של גורמים שעליהם כבר למדנו בסוגיות אחרות במסכת פסחים: א. ריכוז האנזימים. ככל שריכוזם במערכת עולה קצב ההחמצה גבוה יותר לכן הוסיפו לעיסה שאור המכיל תאי שמרים פעילים.
ב. ריכוז המצע. העלאת ריכוז המצע גורמת לעלייה בקצב ההחמצה ולכן הוספת סוכר פירות על ידי רסק התפוחים מאיצה את ההחמצה.
גורם שעדיין לא עסקנו בו הוא אופי הסביבה הנוזלית שבה מתנהל תהליך התסיסה והשפעתו ובו נדון עתה. הכוונה היא להרכב החומר הנוזלי ולנוכחות תרכובות כימיות נוספות המעכבות את התסיסה. לדוגמה: אחד מהגורמים החשובים המשפיעים על קצב הריאקציות הביוכימיות הוא רמת החומציות של המערכת משום שלכל אנזים יש רמת חומציות (p.H) מיטבית ספציפית. נוכחות תרכובות המשנות את רמת החומציות של המערכת עשויה לעכב או להחיש את התסיסה. ניתן לשער שמי פירות חומציים יעכבו תסיסה ואילו הוספת מים בכמות שתשנה את דרגת החומציות תגרום לתסיסה. כאמור, הנוזלים המובאים במקורות השונים כדוגמאות למי פירות הם, בדרך כלל, שלושה כנאמר בגמרא בפסחים (לו ע"א): "אין לשין עיסה בפסח ביין ושמן ודבש וכו'". כפי שראינו זה עתה השמן איננו מחמיץ אלא אם כן הוסיפו לסולת גם מים. כמו השמן גם יין איננו מחמיץ אלא שמסיבה אחרת. יין המגיע לריכוז כוהל מקסימלי של 12.5% לא יכול לתסוס משום שהשמרים אינם פעילים ברמת כוהל זו המהווה עבורם רעל. מסיבה זו לא ניתן להפיק באופן טבעי יין בעל ריכוז כוהל גבוה יותר. דבש מכל מקור שהוא כמו למשל דבש תמרים ותאנים הוא נוזל שרמות הסוכר שבו גבוהות ביותר. תנאים אלו מונעים את פעילות תאי השמרים ומיקרואורגניזמים אחרים. אחת מהשיטות לשימור מזון היא בתמיסות סוכר שריכוזן לפחות 35%. תופעה זו היא הבסיס להכנת ריבות והיתה ידועה לקדמונים. ידוע הסיפור על הורדוס המובא בגמרא בבבא בתרא (ג ע"ב): "וההיא ינוקתא נפלה מאיגרא לארעא טמנה שבע שנין בדובשא". ניתן להרחיב את קבוצת "מי הפירות" שאינן מחמצים לכל רכז פירות שכמות הסוכר שבו היא מעל 35%.
"הטלת מים" לעיסה יחד עם מי הפירות עשויה להביא להתחלת התסיסה (חימוץ) ואפילו בקצב מהיר יותר מאשר מים בלבד. הוספת מים ליין מפחיתה את אחוז הכוהל מתחת ל – 12.5% ומאפשרת את חידוש פעילות השמרים המנצלים את סוכר הענבים (גלוקוז). קיומו של המרווח בין ריכוז הכוהל המקסימלי וריכוז קטן יותר מנוצל לצורך מניעת ריקבון הפרי בעת הכנת ליקרים. יש הנוהגים להוסיף, בשלבי התסיסה הראשונים של הפירות, מעט כוהל על מנת לדכא פעילות חיידקי רקבון אך תוספת זו איננה מפריעה לפעילות השמרים עד שריכוז הכוהל מגיע ל – 12.5%. הוספת מים לדבש (או לרכז פירות) באופן המפחית את ריכוז הסוכר מתחת ל – 35% מאפשרת לשמרים לבצע תסיסה באופן נמרץ משום שבמערכת נוכחים סוכרים זמינים.
תאי שמרי אפייה בצילום מיקרוסקופי צילם: Masur
(1) מומלץ לעיין, למשל, בספר "מצה עשירה – בירורים בגדרי חימוץ" שכתב הרב עידו אלבה הכולל גם התייחסות מדעית ביולוגית. לעיון נוסף:
א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
|