|
|
|
65 |
אי הבנת מבנה הגמרא
(חפץ בעילום שמו הקדוש, נתניה)
|
ב' אדר א תשפ"ד
|
כאשר לומדים עם פירוש, (חברותא, שוטנשטיין או מתיבתא) לא רוכשים את לימוד הגמרא.
לא מבינים את כל המהלך, ולפעמים לא יורדים לסוף דעת הסברא, אתה חושב שהבנת ואולי באמת הבנת, אבל לא עשית מאמץ ודרך להבנה.
בעיקר בעיה נפוצה אצל ילדים
|
64 |
תלוי כמה אתה מוכשר
(חניאל דרמון, מצפה רמון, עין שביב 58)
|
ט"ו כסלו תשפ"ד
|
אני מהיר קליטה אז בדר"ך אני לומד בלי, אבל כשצריך לומדים.
|
63 |
האם וכו'
(שמוליק כהן, אלעד)
|
י"ב תשרי תשפ"ד
|
ללמוד עם גמ' מפורשת (כגון: שוטנשטיין, מתיבתא) זה הורס את המוח, אתה נהיה בור ועם הארץ, ולא יודע להכין כלום בסדר הכנה.
|
62 |
תגובה ל"מ"ם מארעא קדישא"
(החפץ בעילום שמו, ירושלים)
|
כ"ו אב תשפ"ב
|
אתה צודק לגמרי [ואגב התגובות שלך נפלאות (ובפרט נהנתי מהתגובה של"בלי להתייאש") חזק ואמץ!!!
|
61 |
תלוי
(רוני , ארה"ב )
|
ח' אב תשפ"ב
|
כל אחד מה שטוב לו
|
60 |
בשביל להבין חייב פירוש
(דניאל, פתח תקווה)
|
ז' אב תשפ"ב
|
לא כולם למדו בנערותם בישיבה, לכן גמרא מפורשת היא פתרון מעולה למי שרוצה לקבוע עיתים לתורה וגם להבין את מה שהוא לומד.
|
59 |
לפעמים
(יחיאל קובלסקי, בית שמש)
|
ז' אב תשפ"ב
|
רק במסכת יבמות
|
58 |
רק כשאני נתקע אני פותח
(שמערל, בית שמש)
|
ו' אב תשפ"ב
|
סך הכול זה ממש עוזר למי שמסתבך... ותודה לפורטל הדף היומי, ממש עוזרים
|
57 |
גם ירושלמי במקביל [ל"ת]
(מנשה, מודיעין עילית)
|
ו' אב תשפ"ב
|
|
56 |
עמל התורה = שוטנשטיין
(יוסי קדוש, בני ברק)
|
ו' אב תשפ"ב
|
יש כמה וירוסים שלא מאפשרים לנו ללמוד בשוטנשטיין: 1. זה לא עמל התורה. ת. האם מי שלומד בלי מזגן, או שלומד לאור הנר, נחשב שהוא עמל בתורה יותר?! האם מי שלומד בלי רש"י נחשב שהוא עמל בתורה יותר?! ההיפך הגמור הוא יחשב לכסיל; המושג עמל התורה זה למקסם את הכוחות שיש לי באפשרויות הקימות, תאמינו לי יש הרבה הרבה מה לעמול גם אחרי שוטנשטיין מתיבתא וכל הספרים ביחד, אין סוף לעומק התורה, השאלה מאיזה שלב מאיזה קומה אנחנו מתחילים לעמול. 2. אם אני לומד בשוטנשטיין יגידו שאני לא יודע ללמוד גמרא. ת. אל תפחד ממה יאמרו, שאל את עצמך - מה אתה אומר, האם אני חושב שאני יודע ללמוד גמרא? כן בטח שאני יודע, ובכל זאת אני רוצה לעמיק עוד ואני מסתכל בשוטנשטיין. חברה קצת להיות בטוחים!! משום מה שימו לב - שללמוד מסילת ישרים מבואר, או רש"י כפשוטו, סידור מבואר, וכדמ' אף אחד לא מפחד ללמוד בזה. והסיבה פשוטה שם אף אחד לא יגיד שאני לא יודע ללמוד, שם אנחנו מאוד מאמינים בעצמינו שאנחנו יודעים ללמוד רש"י גם בלי פירוש, אז אנחנו פשוט לא מפחדים!!!
|
55 |
גמרא מפורשת
(יוסי קדוש, בני ברק)
|
ו' אב תשפ"ב
|
ללמוד עם גמרא מפורשת - זה בהרבה יותר עמל התורה!!! רק טיפה ביטחון עצמי - ולהעיז ללמוד עם שוטנשטיין.
|
54 |
בלי ביאור
(הצנוע, אלעד)
|
ג' אב תשפ"ב
|
חלק מהלימוד זה להתקשות ולהבין אחרי יגיעה ולא ע"י מתיבתא
|
53 |
ברור שגמרא מפורשת- עם רש"י
(נתנאל, רמלה)
|
א' אב תשפ"ב
|
אין על גדול הפרשנים בכל הזמנים
|
52 |
רק שוטנשטין
(אביתר, ירושלים)
|
כ"ו תמוז תשפ"ב
|
יותר קל עם גמרא מפורשת הכי וב זה שוטנשטין ושטיינזלץ
|
51 |
שטחיות בלימוד
(אבינועם, ירושלים)
|
כ"ה תמוז תשפ"ב
|
כשמריצים עם ביאור הרבה פעמים לא מבינים לעומק כי מבינים את המהלך בכללותו וממשיכים, משא"כ בלימוד עצמי שחייבים לפצח ולהבין כל שורה. אם כבר ביאור- זה טוב רק לפתוח את הנושא ולחילופין לתוספת העמקה והרחבה אבל לא רצוי ללימוד סדיר
|
50 |
יגיעה בתנאי שלא מביא ליאוש
(מ"ם, ארעא קדישא)
|
כ"ג תמוז תשפ"ב
|
יש יהודים שאם אינם מתקדמים ומספיקים זה גורם להם לייאוש וחוסר סיפוק. עדיף לסיים את הש"ס עם ביאור, מאשר לעמול ולעמול ולדשדש ולהתייאש..
|
49 |
עמל ויגיעה
(פלוני, מודיעין)
|
כ"ב תמוז תשפ"ב
|
התורה נקנת בעמל וביגיעה צריך להתאמץ כמו שבשביל כסף אנשים משקיעים ומתאמצים כך גם בתורה
|
48 |
תגובה ל47
(מ"ם, ארעא קדישא)
|
כ"א תמוז תשפ"ב
|
יש הבדל אם לומדים איך ללמוד דף גמרא, שאז ודאי צריך ללמוד עם צורת הדף. גמרא ורש"י עם ראשונים ואחרונים כלשונם.
אבל מי שרוצה לדלג על השלב הזה וללמוד מסכת שלימה או את כל הש"ס.
או לאחרי שכבר למד איך ללמוד והוא רוצה להספיק דף ליום או כל הספק מרובה אחר מומלץ לו להיעזר בגמרא מפורשת.
וגם מי שלומד כמו בעולם התורה שלומדים עם צורת הדף, מומלץ לו אחרי שלמד לבדוק בגמרא מפורשת אם הבין נכון (יצא לי כבר לשמוע למדנים שמלמדים אפילו ילדים, והם לא הבינו נכון את הגמרא ואם היו מאמתים את הבנתם עם גמרא מפורשת לא היו באים למכשול כזה.)
מי שלומד עם גמרא מבוארת כי רק כך הוא מבין, או בנוסף ללימוד הישיבתי הוא משלים בקיאות עם גמרא מבוארת.
בסוף הוא יבא לעולם הבא ויכריזו עליו "אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו"
(בצחות: אדרבה הוא עוד יבא עם הרבה יותר כרכים ממי שלומד צורת הדף..)
|
47 |
תסתכלו איך לומדים בישיבות
(החפץ בעילום שמו, ירושלים)
|
כ' תמוז תשפ"ב
|
למיטב ידיעתי בשום ישיבה לא נותנים ללמוד עם גמרה מפורשת
|
46 |
כל אחד לפי צורכו (ולא לפי מעלתו)
(אריה, פתח תקווה)
|
ט"ז תמוז תשפ"ב
|
מי שמרגיש צורך לא משנה למה צריך וחייב ללמוד עם עזרה וזה יכול להיות גם תלמיד חכם גדול ולא צריך להתבייש ומי שלא צריך יכול ללמוד בלי בגלל הרבה סיבות או בשביל להתרגל לחשוב לבד או שהוא כבר למד את זה פעם וכו' אני אישית לומד בלי עזרה ב"ה כי כבר למדתי את זה אבל מי שחושב שהלומדים עם עזרה שווים פחות או שהלימוד שלהם שווה פחות אז זה סתם גאווה שצריך לעבוד עליה בהצלחה לכולם
|
45 |
משל למה הדבר דומה
(דרכי משה, ירושלים )
|
ט"ז תמוז תשפ"ב
|
כמו שמישהו יודע לבשל, הוא רק יאכל אוכל טרי שהוא הכין בבית. וכמו שמי שנוהג ברכב ידני, לעולם לא ינהג באוטומטי. וכמו שמי שעובד עם מערכת הפעלה לינוקס, לעולם לא יעבוד עם וינדוז.
|
44 |
להיעזר בגמרות מבוארות
(אשר, בני ברק)
|
ט"ו תמוז תשפ"ב
|
אני משתדל ונהנה ללמוד ואף להתאמץ ללמוד בכוחות עצמי בגמרא רגילה ולהיעזר ע"י המפרשים שע"ג הדף, אך בעת הצורך ובמיוחד בגמרות מורכבות/בצורך בהמחשה ע"י תמונות/שרטוטים, אני נעזר והלימוד מתבהר מאוד, ע"י הסיוע מהעזרים שה' שלח לדורנו.
|
43 |
ושננתם
(צבי זלץ, ירושלים)
|
י"ב תמוז תשפ"ב
|
גמרא מבוארת "ושננתם" - ממליץ מאד!
|
42 |
גמרא
(פלוני אלמוני, פלוני)
|
ט' תמוז תשפ"ב
|
אם לומדים עם גמרא שוטנשטיין זה עושה אותך נכה!!!!!!!!!
|
41 |
מעולה
(דוד, ירושלים)
|
ט' תמוז תשפ"ב
|
בזכות זה סיימתי שס
|
40 |
גם וגם
(משה כהן, אלעד)
|
ז' תמוז תשפ"ב
|
אני לומד עם גמרא שוטנשטין בגלל שהדף לבן וזה יותר נוח אבל בדרך כלל אני מסתכל בצורת הדף ומה שאני לא מבין אני מסתכל בפירוש
|
39 |
ברור שיש בזה תועלת, אבל אם אפשר עדיף בלי
(נתנאל אהרון , קרית יערים )
|
ה' תמוז תשפ"ב
|
לפחות בלימוד הראשון, כך גם לגבי פירוש רש"י (מי שמסוגל) קודם גמרא, לנסות להבין לבד. כך שמעתי מרבותי וכך אומרים בשם האביר יעקב. אח"כ כשלומדים רש"י שמים לב מה רש"י בא לישב. וכשרש"י משנה מהפשט שהבנתי מנסים להבין למה. החיסרון של למידה מהתחלה עם פירוש וביאור שזה סותם את הלומד לפשט מסויים.
|
38 |
לימוד עם ביאור
(דניאל, אלעד)
|
ד' תמוז תשפ"ב
|
ברור שיש ללמוד עם ביאור.זו רק גאואה לאמר שמצליחים ללמוד ללא ביאור.ברור שיש סוגיות קלות שאפשר בלי,אך לומדים גם אותם וזה זורם.מה גם שהפירוש כולל מס' מפרשים לפעמים.
|
37 |
תלוי בבן אדם
(יהודה, ירושלים)
|
ב' תמוז תשפ"ב
|
יש אנשים שבלי זה לא ילמדו. יש אנשים שלומדים יותר טוב עם זה. יש אנשים שזה לא כדאי, כי זה יקלט יותר טוב אם יעמלו על זה. העיקר זה לימוד התורה, שכל אחד יעשה את מה שהוא צריך
|
36 |
גם הרב אלישיב זצ"ל הכין שיעור עם שוטנשטיין
(אבצן, בני ברק)
|
ל' סיון תשפ"ב
|
כך אמר לי נכדו, וכך יש צילומים שאפשר לראות. כדי להכין שיעור עם ריכוז הפירושים על הדף, זה היקל גם עליו, הגם שכל התורה היתה בראשו, כפי שהעיד פעם הגר"מ אליהו זצ"ל שבשיבתם בביה"ד היה הרב כותב תשובה תוך רבע שעה מבלי לפתוח שום ספר, עם ציטוטים מלאים של דברי הפוסקים!
|
35 |
עם שטיינזלץ המורה הדגול
(יעקב שטרן, ירושלים )
|
כ"ז סיון תשפ"ב
|
כשהגמרא מנוקדת ומפוסקת, אני קורא את הגמרא נכון מהתחלה ולא מתבלבל. יש ביאור ותרגום מדוייק ממש, כך שזה עוזר לי להבין את הארמית שהיא לפעמים משונה. אבל מה שהכי מעניין (בשבילי), זה שבצד יש מדור של החיים וגם לשון, ומבינים את החיים האמיתיים של אבותינו, גם לפי הארכיאולוגיה וגם לפי הבלשנות, ויכולים להבין ממש טוב מה הגמרא אומרת. אשריי שזכיתי להיות בדור שיש בו גמרות כאלה!!
|
34 |
סקר אחרון
(מנחם כהן, פתח תקווה)
|
כ"ז סיון תשפ"ב
|
ללמוד עם ביאור זה בא רק לאחר העמל
|
33 |
הרבצת תורה בעם ישראל
(יאיר, קריית שמואל)
|
ט"ז סיון תשפ"ב
|
אפשר למצוא פירוש לריטב"א במוסד הרב קוק.
|
32 |
לא נגד
(דן, בניברק)
|
ט"ו סיון תשפ"ב
|
אבל אני חושב שכדי להשקיע טיפה וללמוד בלי בכלל ואתם תראו שאחרי כמה חודשים כבר לא תצליחו להסתכל על זה הרשי והרן וכו מפרשים די ויותר
|
31 |
אין שחור ולבן
(מאיר, רכסים)
|
ט"ו סיון תשפ"ב
|
כמו בכל דבר אין שחור ולבן, תלוי בהרבה משתנים. אבל מסכים מאד עם אחד הכותבים שגם אם אתה משתמש קודם תלמד לבד ורק כשאת ה מתקשה או בפעם נוספת לפתוח גמרא מבוארת. הרבה יותר נכנס למוח והרבה יותר סיפוק.
|
30 |
אחרי דברי כל הצדיקים
(מיכאל ויכנבגר, בני ברק)
|
י"ג סיון תשפ"ב
|
כידוע יש עניין גדול לזכור את הגמרות שלומדים, אז גם אם אתה לומד אם פרוש אחר כך תסתכל בצורת הדף בגמרא, ולפעמים לא זוכרים אם העמוד היה אל''ף או בי''ת וזה חבל, לא אמרתי אסור, לא אמרתי שזה חובה, רק מי שכך עושה שיסתכל גם בפנים.
|
29 |
אימות
(דוד, מגדל העמק)
|
י"ג סיון תשפ"ב
|
הפירוש עוזר לך לאמת שהבנת נכון את הסוגיה. בלי פירוש אפשר לטעות בהבנה וחבל
|
28 |
תגובה ל5
(חי, ג)
|
י"ג סיון תשפ"ב
|
ត្រូវការរីករាលដាល需要解释 אם הבנתה מה זה אומר תלמד בלי פרוש ולפי מה שאתה אומר אז גם רש"י זה קביים
|
27 |
חייבים להודות על הפירושים
(דוד איגל, בית שמש)
|
י' סיון תשפ"ב
|
אשרינו מה טוב חלקינו שזכינו להארה נפלא כזו בדור שפל, שכל אחד יכול לפתוח גמרא ולהבין, ועדיין יש הרבה עבודה, כי בכל זאת צריכים להיות קצת תלמוד חכם להבין מה כתוב בשוטנשטיין ומתיבתא וכו', כבוד גדול יהיה להוי'ה ב"ה ולתורתו ולעמו הנבחר, כאשר ייתוספו עוד ועוד ביאורים ופירושים מכל הסוגים ושייך לכל אחד ואחד מישראל.
|
26 |
לימוד עם פירוש
(נתן, בני ברק)
|
י' סיון תשפ"ב
|
צריך לדעת שללמוד עם פירוש זה לא עמל התורה אבל צריך לדעת שלפעמים חובה לעי' בפירוש
|
25 |
היכן ניתן להשיג ריטב"א עם פירוש שוטנשטיין?
(מ"ם, ארעא קדישא)
|
ח' סיון תשפ"ב
|
בהמשך לתגובה שלי (תגובה 9) מצד שני מי שמעוניין להתקדם וללמוד עוד ספרים ולהעמיק מעבר למה שמובא בביאורי המתיבתא וכדומה. חייב ללמוד לדייק ולהבין בעצמו את לשון הגמרא הרש"י והתוספות כדי שיוכל להמשיך ללמוד גם את שאר הראשונים והאחרונים ולהגיע להיקף ולעומק של תלמיד חכם גדול
|
24 |
אני בשיעור אז לא צריך
(יוסף אליה , ערד )
|
ח' סיון תשפ"ב
|
אני בשיעור אז לא צריך
|
23 |
תגובה לסקר
(פלוני אלמוני, עילום שם)
|
ח' סיון תשפ"ב
|
כמעט תמיד.
|
22 |
א
(פלוני אלמוני, ב"ב)
|
ד' סיון תשפ"ב
|
מעניין שאין הסכמה מגדול הדור
|
21 |
לא מעיז ללמוד בלי ביאור
(דוד הררי , ירושלים)
|
ג' סיון תשפ"ב
|
מכל מלמדי הישכלתי אפילו בדברים הכי פשוטים בגמרא יש המון ביאורים שלא כל אחד יודע , ולדעתי ללמוד בלי ביאור זה גאוה שמחפש להראות כאילו הוא יודע הכל או שאין לו זמן להקדיש להבנה טובה יותר , ומצד עמל יש תמיד מה לעמול גם אחרי הביאור יש מקום להעמיק הלאה כך שלא נקרא שאינו עמל אם לומד אם ביאור , ולא שווה לי להפסיד אפילו ידיעה אחת קטנה שתחכים אותי במשהו שלא ידעתי ורק בשבילה שווה לי ללמוד עם מתיבתא או שוטנשטיין או חברותא על הש''ס
|
20 |
תלוי מאד
(מוישי, ירושלים)
|
כ"ט אייר תשפ"ב
|
סתם, לא ללמוד אבל אם יש משהו דחוף שצריך לסיים שילמדו
|
19 |
תגובה ל1
(גלעד, אפרת)
|
כ"ט אייר תשפ"ב
|
מה לעשות שלא כולם דוברי השפה הארמית, לעומת הראשונים שידעו ארמית אנחנו לא יודעים ולא כולם מצליחים לקלוט שפה כל כך בקלות וצריכים את העזרה בארמית, חבל לזלזל סתם באנשים לימוד הגמרא שלך לא שווה כלום אם אתה מזלזל באנשים שצריכים עזרה גם שהם לא מתחילים.
|
18 |
יש לדון
(משה נחום, מודיעין עילית)
|
כ"ט אייר תשפ"ב
|
לדעתי לא תמיד כדאי ללמוד עם ביאור
אלא ממולץ ללמוד קודם עם ללא פירוש וכשנתקעים ניתן להציץ (ובמיוחד בגמרות כמו יבמות), אך כדאי לא להקבע על זה כי שמים לבס למי שהוא לומד עם ביאור לימודו שקט ללא מספיק חיות, ואין את הנאה של יגדיעת התורה ועמל התורה, והצלחה להבין סוגיא קשה.
אמנם כשנתקעתי עם הרבה חומר שלא הספקתי (כמו אחרי פסח) למדתי כמה ימים עם ביאור כדי לחזור לקצב.
תודה על הפולמוס צריך להרחיב את הדיבור על כך!
|
17 |
יש לדון
(יעקב שלמה , בית שמש)
|
כ"ט אייר תשפ"ב
|
מאז יבמות אני לומד עם מתיבתא כי שם יש את הכי הרבה התיחסות לשאלות והבעיות העולות תוכ"ד לימוד.
אולי כדאי להוציא גמ' עם פירוש לדברים הקשים (ביבמות ועירובין למשל לעשות הרבה ביאורים)
|
16 |
ושננתם או מתיבתא
(נעם טובול, כפר גדעון)
|
כ"ב אייר תשפ"ב
|
כי ללמוד גמרא צריך הסבר למסכתות קשות
|
15 |
כבר בזמן הגמרא היה גמרא מפורשת
(יוסף, ירושלים)
|
כ"ב אייר תשפ"ב
|
הרי כל אחד למד מרבו, ורבו פירש וביאר לו את הגמרא, למה נגרע אנחנו מהתנאים והאמוראים שקיבלו מרב, וממילא הגמרא היתה להם מנוקדת ומפוסקת ומבוארת באר היטב?!
|
14 |
תגובה ל5
(נתאי רומנו, ניצן)
|
כ"ב אייר תשפ"ב
|
מסוכן מאד. יש שלמדו עם שוטנשטיין והגיעו למסכת עבודה-זרה! יש שהצליחו להמשיך להוריות ולסיים את הש״ס.
אז לא בטוח שכל כל מסוכן.
|
13 |
דעתי חיובית לגבי גמרות המתיבתא
(יונתן ברסלו, ירושלים )
|
כ"א אייר תשפ"ב
|
ללמוד גמרא עם טעם טוב בפה, טעם של הבנה כללית להבין את כל/ הדיעות ולפסוק כמו אחת מהן הוא תענוג הנקרא "לימוד על מנת לקיים" וכדי לאסוף את הדיעות יש לחפש בספרים ולפתוח הרבה ספרים בהרבה מקומות ומצב שכזה אדם תמיד ישנה את דעתו כשימצא דעה חדשה בספר חדש וכשיש מתיבתא עם כל הביאורים והשיטות ההלכה נפסקת בשניה..! בכל נושא, מגיטין או קניינים עד להלכות פסח, יעיל! מרבה הלכה בעולם! וידוע שאין השראת השכינה אלא בארבע אמות של הלכה ממילא ריבוי ההלכה מרבה השראת השכינה ואין ספק שזה מקרב את הגאולה ואשריהם של המשפחה הנכבדת שהקימו מפעל תורה כל כך גדול ומי שמזלזל בזה בטוח לא הושיט יד בהלכה עדיין ובטח שלא הבין את הצורך בספרים האלה ואני באופן אישי מקיר תודה למחברים שעשו את מלאכתם שלא על מנת לקבל פרס כי הרווח קטן על ההשקעה שיעלו מעלה מעלה בתורה וזיכוי הרבים חזק וברוך..!
|
12 |
מומלץ לילמוד עם המתיבטא
(שמעון אלקובי , יקנעם עילית)
|
י"ט אייר תשפ"ב
|
בקיצור: חז״ל אומרים: מי שלא מבין דף גמרא נחשב לעם הארץ והמתיבטא עוזרת מאוד לצאת מהעם הארץ.
|
11 |
תגובה
(זאב יוליס, ק"א)
|
י"ח אייר תשפ"ב
|
גם אני לומד עם "שוטנשטיין" ו"ושננתם"
|
10 |
"שוטנשטיין" ו"ושננתם"
(יהונתן אפרתי , עפולה)
|
י"ז אייר תשפ"ב
|
ככה יותר מבינים וזה עוזר יותר
|
9 |
לומד בלי רש"י?
(מ"ם, ארעא קדישא)
|
י"ז אייר תשפ"ב
|
שמעתי שבזמן רש"י היו כאלה שסברו שזה גם מפריע לעמל התורה.
א. אני שמעתי אברכים תלמידי חכמים שטועים בלימודם כי הם לא נעזרו בגמרות מבוארות.
ב. גם עם כל הביאורים עדיין מספיק "קשה" ללמוד..
|
8 |
כשצריך [ל"ת]
(יעקב תם, בארא פארק)
|
י"ז אייר תשפ"ב
|
|
7 |
"מזה ומזה אל תנח ידך"
(שמואל, ירושלים)
|
ט"ז אייר תשפ"ב
|
לכל אחד מתאים גמרא אחרת, ולכל אחד יש תקופות שהצרכים שלו משתנים.
|
6 |
תגובה לחמש
(מנשה, לא עניינכם)
|
ט"ז אייר תשפ"ב
|
גם קביים אם תוריד מוקדם מדי תיפול
|
5 |
צודק
(עידו אברהם, האודם 490)
|
ט"ו אייר תשפ"ב
|
צודקים לחלוטין, זה כמו קביים. צריך ללמוד בלי.
|
4 |
ח"ו
(פלוני אלמוני, ירושלים)
|
י"ד אייר תשפ"ב
|
מסוכן מאד ללמוד בגמרות שוטנשטיין וכדומה, זה הורס את הלימוד.
|
3 |
תלוי
(נעם, ירושליים עיה"ק)
|
י"ג אייר תשפ"ב
|
תלוי עם לומדים בגמרא מפורשת או שאתה שומע שיעור שמסביר...
|
2 |
כי זה עוזר
(זאבי, מודיעין עילית)
|
י"א אייר תשפ"ב
|
זה מאוד עוזר לכן צריך גמרא מפורשת
|
1 |
למה צריך גמרא מפורשת
(אריה לייב , קריית ביאליק)
|
י"א אייר תשפ"ב
|
גמרא מפורשת מיועדת למתחילים, למתקשים או לסוגיות מסובכות. מי שמשתמש בגמרא מבוארת לסיים מהר יותר סתם מתעצל ומלבד זאת הוא גם כביכול “מציץ בתשובות בסוף״ ומונע מעצמו יגיעת התורה
|